حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دوربین ۶۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ در راه است؟

نوشته

3 سال قبل | 28 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، سامسونگ، شایعات

به نظر می رسد که دوربین ۶۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ در راه است. پیش از اینکه آن مانیفست «مگاپیکسل مهم نیست» را به یکدیگر یادآور شویم باید گفت که مگاپیکسل یا اندازه تصویر همچنان یک فاکتور مهم در عکاسی و فیلم برداری است که افزایش آن می تواند راه های جدیدی را پیشروی تولیدکننده و مصرف کننده باز کند.

دوربین ۶۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ

مثلا چطور؟ به هدف افزایش تعداد پیکسل حسگرهای تصویر اخیر سامسونگ نگاه کنید. از حسگر تصویر ۴۸ مگاپیکسلی تا ۱۰۸ مگاپیکسلی همه با هدف ارایه فناوری ادغام پیکسل ارایه شده آمد و همگی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی (برای ۶۴ مگاپیکسلی خروجی ۱۶ مگاپیکسلی) دارند. حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با ادغام ۴ پیکسل در ۱ و حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی با ادغام ۹ پیکسل در ۱ به پیکسل های بزرگتر دست پیدا می کنند.

این بازاریابی چند ده یا چند صد مگاپیکسلی هم به زبان ساده به کاربر عامه می فهماند که اینجا یک ارتقا بزرگ صورت گرفته است. به هر حال این یک توصیف است و به قول حامد بهداد «حتی به غلط» 😅

دوربین ۶۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ

دوربین ۶۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ

طبق اطلاعاتی که ice universe منتشر کرده است و در تصویر بالا می بینید، سامسونگ می گوید اگر یک دوربین ۶۰۰ مگاپیکسلی بخواهد روی موبایل قرار بگیرد با چنین برجستگی عظیمی (۱۳.۲ میلی متر فقط برجستگی دوربین) رو به رو خواهید بود. البته در صورتی که اندازه پیکسل ها ۰.۸ میکرونی باشد.

آنطور که مشخص است سامسونگ در فکر کوچکتر کردن اندازه هر پیکسل است تا اندازه کلی حسگر تصویر کوچکتر شود و برجستگی دوربین کاهش یابد.

همچنین رزلوشن خام بالای حسگر تصویر می تواند به آن برای درک بهتر محیط در مصارفی مانند خودروهای خودران کمک کند.

هنوز اطلاعات بیشتری درباره حسگر تصویر جدید ایزوسل سامسونگ نداریم اما اصلا بعید نیست که این شرکت دست به تولید چنین حسگر تصویری بزند.

نظر شما چیست؟ منتظر آن هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
28 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mr.veyani

فکر کن گوشی چی بشه؟!!!

Taha

حتی به غلط😂👌

Dr.Nazer

هر هفته میگن سنسور ۱۸۰ مگاپیکسلی و ۲۰۰ مگاپیکسلی و ۵۰۰ مگاپیکسلی و ۶۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ در راه است، آخرم هنوز رو همون ۱۰۸ مونده!
وقتی نمیاد چرا میگین خب😂 هنوز از ۱۰۸ هم بالاتر نرفته ۶۰۰ کجا بود :/

مسئله اینه از همین ۱۰۸ مگ فعلی هم نتونستن نهایت کیفیت و پتانسیلشو به کار بگیرن و اینجا دیگه بحث ضعف سخت افزار نیست چرا که پردازنده های جدید به خصوص کوالکام تا ۲۰۰mp رو ساپورت میکنن .این برمیگرده به همون ضعف نرم افزار که بارها صحبتش شده…‌ .
از طرفی هم خیلی دور از ذهنه بخواد یهو از ۱۰۸ بپره رو ۶۰۰ .
تهِ تهش اگه قرار باشه بازم سنسور تصویر جدیدی با رزولوشن بالا ارائه بشه ؛ یا ۱۴۰ تا ۱۵۲ مگه یا ۱۸۰ الی ۱۹۲.
همه چیزو نباید فدای زوم و جزئیات کرد.
به نظرم به جای این کارا رو سرمایه گذاریِ ارتقاء نرم افزار و پردازش تصویری در حد و اندازه ی اپل و گوگل و با همین Isocell GN1 , IMX 70۰ کار کنن خیلی خروجی بهتری رو میتونیم شاهد باشیم .‌
تصمیمات عجیب و روند صعودی جاه طلبانه هم اقدامات تحقیق و توسعه ی بیشتر و چالش های پیش روی خودشو داره مثل همین برآمدگی و ابعاد بزرگ و نا خوشایند ماژول دوربین که به قول خودش فعلاً مگر اینکه بتونه با کاهش سایز پیکسل ها ، ابعاد کلی رو کوچیک تر کنه اما سؤال اصلی اینجا مطرح میشه ؛ در قبال افزایش هزینه ای که مشتری و کاربر میخواد برای همچین کمرا فون و گوشیِ دوربین محوری متقبل بشه آیا واقعاً ارزش پرداخت چنین مبلغی رو داره و می‌تونه به جز زوم و جزئیات اختلاف چشمگیری با سنسورهای ۱۰۸ و ۵۰ مگاپیسکل فعلی داشته باشه یا اینکه بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داره و فقط در حد مارکتینگ و بازارگرمیه ؟؟؟
جا داره یادآوری کنم که همین الآنم سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی هستن که تو اکثر پارامترها حسابی از خجالت سنسورهای ۴۰،۴۸،۵۰،۶۴ و ۱۰۸ در اومدن.

یه اصلاحی رو‌ نیازه که انجام بدم ؛
“از طرفی هم خیلی دور از ذهنه بخواد یهو از ۱۰۸ بپره رو ۶۰۰ .
تهِ تهش اگه قرار باشه بازم سنسور تصویر جدیدی با رزولوشن بالا ارائه بشه ؛ یا ۱۴۰ تا ۱۵۲ مگه یا ۱۸۰ الی ۱۹۲.
همه چیزو نباید فدای زوم و جزئیات کرد”
منظورم در کالبد موبایل بود و إلا ممکنه این ۶۰۰ مگاپیکسلی در مصارف دیگه مثل خودروهای خودران که در متن هم بهش اشاره شده یا حتی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مورد استفاده قرار بگیره‌.

خیلی هم عالی…
ولی ممکنه شایعه ای بیش نباشه،پس بسیار امید نداشته باشید.

ali_s

این مگاپیکسل بیشتر خاصیتش چیه؟

نویسنده آزمایشی

جزئیات بهتر و عکس تو شب بهتر
البته بازم ویژگی های جالب تخصصی داره.

SHREK

با وجود این دیگه فک نکنم به تله فوتو نیازی باشه.

AŁɪ

حتی به غلط نمی‌خوام یه پ نویز دیگه بسازی 😅

abolfazl017

تو بگو 1000 مگاپیکسلی . وقتی در حد 20 مگاپیکسل هم نباشه فایده ای نداره این عدد هایی که درست کردن!

m.b

عزیزان سخت نگیرید…فعلاً براتون گرون تموم نشه… این سنسور مال مصارف موبایلی نیست فعلاً… برای پروژه های دیگه سامسونگ استفاده میشه… فعلاً قرار نیست بیاد تو موبایل ها…
بعدشم داستان هایی که میسازید عکسش واسه حرف خودتونم صدق میکنه کاملاً! پس فکر کنید و بعد بگید…
چون مثلاً میگید وقتی رنگش در حد همون 20 یا 48 یا 50 یا 64 هست و حتی کمتره کیفیتش چرا این رزولوشن رو فقط بخاطر جزئیات و زوم انتخاب کردن؟
خب برعکسشو من میپرسم… چرا واسه یخورده رنگ بهتر(که تازه با نرم‌افزار و هوشمندی قابل جبرانه و با ادیت هم قابل ارتقاست)، چندین برابر جزئیات بیشتر و چندین برابر زوم بهتر رو فدا کردن؟!
تازه رنگ و کنتراست و… رو راحت میشه با دستکاری حالا چه هوشمند توسط خود دستگاه و چه دستی توسط ادیت بدست آورد اما جزئیات رو نمیشه با ادیت عکس بیشتر کرد!
یه دلایلی بیارید که خودش خودشو نقض نکنه…
لازم نیست جبهه بگیرید… این سنسور تا چند سال مال همین حوزه فراموبایلی قراره بمونه… خبرشم چند وقت پیش اومده بود… مثلاً تو پروژه هایی استفاده میشه که نیاز دارن از فاصله دور عکس بگیرن و جزئیات بالایی میخواد اینکار… بعد ها شاید به دوربین های موبایلی هم راه پیدا کرد(البته زمانی که اپل رفت رو پرمگاپیکسل ابتدایی و به ریش ملت خندید😏… خبرش رسیده زوم 10 برابر سامسونگ رو واسه دو سال دیگه تازه خریده! یعنی 5 سال اختلاف با اولین ها!(تازه اگه نسبت به اولتراواید نگفته باشه😑))

خب الحمدالله که نظر خودمونو دادیم و باز الحمدالله که اون قسمت از کامنتمو که ابهام داشت اصلاح کردم که شفاف سازی بشه🤲. که که که که!
اکثر کاربران موبایل کاربرای عادی هستن که زوم و جزئیات براشون در اولویت نیست و با همون عکس اولیه که میگیرن سر و کار دارن ، عامه پسندترین دوربین موبایلی کدوما هستن؟؟ ما هم میدونیم با ترفندهایی مثل ادیت و دستکاری و روتوش تصاویر میشه یکسری ضعف هارو پوشش داد کما اینکه لازم نیست از بحث اصلی در بریم . سؤال اینه؛ آیا سنسورهای ۱۰۸ فعلی تونستن اونطور که در حد و اندازهٔ ظاهر و اسمشون نشون میدن ، در عمل هم اینقدر تفاوت ایجاد کنن؟؟ مسلماً نه وگرنه ما از پیشرفت بدمون نمیاد و بخیلم نیستیم.
دوستان از اول بگم من به هیچ عنوان از اپل دفاع نمیکنم و فقط برام ابهام به وجود اومده پس اگه کسی متوجه شد که اون ۵ سال اختلاف نسبت به اولین ها از کجا اومد ، خواهشاً منم در جریان قرار بده ! تا جایی که می‌دونم زوم ۱۰ برابر هیبرید سال ۲۰۱۹ تجاری سازی شد و زوم ۱۰ برابر اپتیکال سال ۲۰۲۰ و هردو هم از هواوی بودن.‌ خب حالا اپل اگه حق اختراع ، تجهیزات و مکانیزم زوم ۱۰ برابری سامسونگ(معلوم نیست هیبریده یا اپتیکال که یقیناً باید اپتیکال باشه که زیر سؤال نره) رو از الان برای استفاده ی ۲ سال دیگه اش خریده باشه پس میشه سال ۲۰۲۲ که یعنی ۲-۳ سال اختلاف که بازم “کیفیت اجرا” ، نقش اصلی رو ایفا می‌کنه. اما اگه ۲ سال دیگه تازه بخواد بخره و معلوم نباشه بعدش کِی میخواد استفاده اش کنه آره در اون صورت میشه بالای ۲،۳ سال اختلاف .

m.b

خوبه هوآوی اولین جهش بزرگ رو تو زوم و جزئیات با سری p20 انجام داد… اون موقع رنگشم تو بهترین ها با اختلاف عقبتر از همه بود… نشنیدم اون موقع کسی بگه زوم و جزئیات برای اکثر کاربرا ملاک نیست!
الان اما میشنوم ملاک نیست! بررسیشم از کجا در اوردن خدا داند…
یه طوری میگن 108 مگاپیکسلی به نهایت پتانسیلش نرسیده انگار 50 مگاپیکسلی ها و 64 مگاپیکسلی ها رسیدن!
10 ساله 12 مگاپیکسلی ها هم حتی به نهایت پتانسیلشون نرسیدن و هر سال دوربین های 12 مگاپیکسلی گوشی های پیکسل و بقیه دوربین های 12 مگاپیکسلی بهتر و بهتر میشن…
اینطوری دوزاری اگر قرار باشه فکر کنیم باید تو همون 8 مگاپیکسلی میموندیم و میگفتیم نه! هنوز به نهایت توانش نرسیده!!! و راه داره بهتر شه!
قرار نیست یه سنسور رو تا ابد سوراخ کنیم وقتی میشه با عوض کردنش پیشرفت های بزرگتری کسب کرد…
ضمناً در باب رنگ گویا چشم دوستان عینک میخواد چون گفتم فقط دستی مسئله رنگ قابل حل نیست و به صورت خودکار با الگوریتم های هوشمندی جدید هم قابل حله…(مراجعه شود به hdr های جدید بعضی شرکت ها و گوشی هایی که دارن میان که برای پرتره خیلیاشون دیگه تله دو برابری ندارن و اینکارو فقط با الگوریتم انجام میدن)…
اما یه سوال؟
آیا اختلاف رنگ سنسور های پرمگاپیکسل با بقیه در حد اختلاف زوم و جزئیاتشون هست؟
جوابش زیاد خوش‌آیند نیست نه؟!… خب پس لازم نیست تمایلات شخصی خودتون رو به عموم مردم تعمیم بدید!
خنده داره که روزی که هوآوی با زوم و جزئیات صدر dxo رو میگرفت و بعد رنگ هاش در مقابل سامسونگ و اپل مصنوعی و با اختلاف عقبتر بود تا جایی که علاوه بر gsmarena حتی تو dxo هم مشهود بود، نمیشنیدیم کسی از شما بگه برای عموم مردم رنگ مهمتره!… اما الان که سامسونگ تو زوم و جزئیات داره پیش میره برای عموم مردم که زوم و جزئیات مهم نیست! مگه نه دوستان؟ 🤔
احسنت!
بهم دوباره ثابت شد یسری چیزایی که راجبشون شک داشتم!…

m.b

ضمناً قبل از تلاوت بسم‌الله بگیرید…
امتیاز رنگ سنسور 108 مگاپیکسلی mi 10 pro:
98
امتیاز رنگ سنسور 48 مگاپیکسلی mi 10 ultra:
92
امتیاز رنگ رقیب mi 10 pro که p40 pro باشه:
93!

یعنی نه تنها نسبت به رقیبش عقبتر نبود بلکه با اختلاف سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ تو رنگ جلوتر هم بود!
پس بسم‌الله یادتون نره!

m.b

فکر میکنم تا همینجا فهوای حرفمو رسونده باشه…
چیزی که واضحه اینه که والا ما هیچوقت نیومدیم بگیم چون سونی سنسوری نداره که جزئیات دهیش به سامسونگ برسه مسیرش اشتباهه!
اما اینکه تا اخبار سامسونگ برای دوربین های پرمگاپیکسل میاد، داد یه عده تا 7 آسمون میره گویای احساسات درونیشون راجب حقایق هست!
پس زمانی که همه چیز عیان هست، حاجتی به ادامه بیان من نیست!
کافیه فکر میکنم…
آرزوی سلامتی و بهروزی… ❤️🌹

خب دوستان پس کسی نیست به من جواب بده؟
والا زمان پی ۲۰ پرو هم جهش هواوی تو مساحت پیکسلی به مذاق یه عده که اکثراً اپل فن و سامسونگ فن بودن خوش نمیومد(حرفی از شیائومی نزدم چون اون موقع اصلاً ربطی به اون جو ایجاد شده ی بین هواوی ، اپل و سام ربطی نداشت) اما از وقتی سامی اومد ۱۰۸ زد ، یه عده دیگه هوا برشون داشت و فکر کردن دیگه پدیده ایه که از آسمون نازل شده و پاک یادشون رفت چند نسل سنسور پرچمدار برند محبوب خودشون سونی بوده.
انگار جهش هواوی عیب و عار بوده که اون موقع برداشت مثبت ازش نداشتن الان واسه ما بلبل زبون شدن .
اصلاً نیازی نیست راه دور بریم ؛ من اگه میخواستم پشت هواوی رو بگیرم با نگاه کردن به صدر حال حاظر Dxo یه مقاله، بیوگرافی، شجره نامه یا هرچی که اسمشو میذارین ترتیب میدادم اما با این اوصاف دیدین که چند روز/شب پیش اومدم گفتم تو مقایسه هایی که من از قیاس دوربین میت ۴۰ پرو با رقبا دیده بودم، رقبا عملکرد بهتری داشتن.
حالا خوبه دوربین گوشی که دستمه هم تو زمان خودش در کنار همون پی ۲۰ پرو بالاترین رزولوشن رو داشت پس اگه قرار باشه کسی از موضوع افزایش رزولوشن سامی خرسند بشه قطعاً من جزو نفرات اولم ولی اینم باعث نمیشه نخوام نقدش کنم .
حق هرکسیه که بخواد از دریچه ی دید خودش به هر موضوعی نگاه کنه و پیروعش دیدگاه نقادانه خودشو بیان کنه ، حالا اونی که تاب تحمل شنیدن انتقاد رو نداره با رفتاراش و گفتار جهت دارش باعث نمیشه حقیقت تغییر کنه.
زمان پی ۲۰ پرو هم به خاطر ندارم اومده باشم از دقت رنگ و غلظت رنگش دفاع کرده باشم .
من همیشه طرفدار پردازش تصویر قوی و رنگ های طبیعی بودم و هستم و اگه دوستان یادشون باشه همیشه از پردازش تصویر و رنگ های طبیعی آیفون ها و پیکسل ها تعریف کردم پس این وصله ها به من نمیچسبه.
به والله که یه مدت جواب نمیدادیم و بی تفاوت رد می‌شدیم راحت بودیم…
جالبم اینجاست بعد از مدت ها دوباره باعث و بانی این بحث و کل کل به وجود اومده ما نبودیم که بیایم با طعنه و کنایه حرف بزنیم جوری که انگار سهام دارشیم یا سخنگوش.
فیلمای علمی تخیلی خیلی روی تفکرات یه عده تأثیر منفی گذاشته و إلا ما هم میدونیم نولان کارگردان بزرگیه!✋

دوستان
یه مورد تو کامنت های اول به من نشون بدین که حرفی از دمای رنگ پرچمدارای هواوی زده باشم …
من واقعاً کنجکاوم بدونم این حرفای گفته نشده دقیقاً از کجا در میاد؟؟
“به نظرم به جای این کارا رو سرمایه گذاریِ ارتقاء نرم افزار و پردازش تصویری در حد و اندازه ی اپل و گوگل و با همین Isocell GN1 , IMX 70۰ کار کنن خیلی خروجی بهتری رو میتونیم شاهد باشیم .‌”
“جا داره یادآوری کنم که همین الآنم سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی هستن که تو اکثر پارامترها حسابی از خجالت سنسورهای ۴۰،۴۸،۵۰،۶۴ و ۱۰۸ در اومدن.”
باشه من عینک میزنم تو هم در اسرع وقت یه چکاپِ کامل به همراه مراجعه به چشم پزشک انجام بده.‌
شاد و پیروز باشید ⁦❤️⁩🎼

کلاً اگه جایی دیدین که من حرفی از دفاع راجع به دمای رنگ تصاویر شده با دوربین پرچمدارای هواوی و برتری سنسور ۵۰ مگاپیکسلی “تو این زمینه” نسبت به ۱۰۸ سامی حرفی زدم لطفاً پرهیز نکنید و نشون بدین .‌
No problem ، ما عادت داریم رو لایی کشیدن های از روی قصد و غرض، ماله بکشیم 🙂🤙ولی شما دوستان به روی خودتون نیارین انگار اصلاً آب از آب تکون نخورده.
علی علی ✋

نیما عرفانی

آره خدا بگم چیکارت کنه قندم به حدی رفته بود بالا که داشتم کور میشدم ⁦🕶️⁩⁦⁦🤦‍♂️⁩

Taha

😂😂👌👍

abraham

سامسونگ هر چی رو میسازه اول میده دست شیائومی و شائومی هم معمولا اولینا رو استفاده میکنه دوربین ۶۴ سامسونگ که رو نوت ۸ پروعه. چیپ g90t و…

V800B

والا ۱۰۸ در مقابل ۱۲ ن تنها بهتر نبود بلکه ضعیف ترم بود ب صورت کلی
شاید تنها نقطه قوت زوم بالا و شارپی
بنظرم هنوز ک هنوز میشه با نرم افزار و استفاده کردن از تمام قدرت سنسور و سخت افزار با پردازش خوب(مثلا اپل- با توجه ک هنوزم ۱۲ مگا هست)میتونه بازم خروجی بهتری بگیره

abraham

این ۶۰۰م.پ.حافظه های یه ترابایت و وارد گوشیا میکنه.راستی فک نکنم چیپستی از پس ۶۰۰تا بربیاد مگه در آینده!تو چنتا مقاله اخیر در باره ی زوم ۱۰برابر سامسونگ حرف زده شد رو اون کار کنه بهتره تا ۶۰۰مگاپیکسل.بعد برای قرار دادن ۶۰۰ پیکسل اومده سایز پیکسل و کاهش داده تا حسگر زیاد بزرگ نشه خب چه کاری اندازه پیکسل و کاهش نده تا مثلا 200 پیکسل جا بده تو حسگر.نظر منه و ممکنه تخصصی نباشه

Mahdi

گندت بزنن

Milad7

بازی با اعداد برای افزایش قیمت!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)