حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روز کریسمس 2022 چه تاریخی است؟ تاریخ کریسمس 1400 🎄

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | تقویم

کریسمَس (در انگلیسی Christmas) یا نوئل (در زبان فرانسوی Noël) جشنی است در آیین مسیحیت و به منظور گرامیداشت زادروز عیسی مسیح برگزار می‌شود. شاید دوست داشته باشید که بدانید روز کریسمس 2022 چه تاریخی است؟ و حتی به غلط 😅 تاریخ کریسمس 1400 🎄 را بخواهید. خب بیاید کمی باهم درباره آن صحبت کنیم.

کریسمس ۲۰۲۲ چه روزی است؟

خب بیاید اول درباره چیزی که اصلا شما به دلیل آن وارد این صفحه شده اید، صحبت کنیم. اینجا آن چیزی که شما می خواهید به سه تقویم رسمی نوشته شده است اما قبل از آن توصیه می کنم حتما ۱۲ دانستنی جالب درباره کریسمس را که در ادامه مطلب است، از دست ندهید:

✨🎉🎊 تاریخ جشن کریسمس 2022 در تقویم شمسی: شنبه ۴ دی ماه سال ۱۴۰۰ (یا 1400/10/04) ✨🎉🎊

🎁🎀🎍 تاریخ جشن کریسمس در تقویم میلادی: شنبه 25 دسامبر 2021 (یا Sat, December 25 2020 | 2020/12/25) 🎁🎀🎍

🎄🎄🎄 تاریخ جشن کریسمس در تقویم قمری: ۲۰ جمادي الاولي ١٤٤۳ (یا ۱۴۴۳/۰۵/۲۰) 🎄🎄🎄

به عبارت ساده تر، اول هفته دومین هفته دی ماه ۱۴۰۰ را خالی کنید! حتما توجه دارید که این روز کریسمس است و خیلی ها شب قبل آن یعنی جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ جشن می گیرند.

کریسمس ۲۰۲۲ چه روزی است؟

کریسمس ۲۰۲۲ چه روزی است؟

بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند. برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی فلسطین کنونی) و دیگر مکانها، به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برپا می‌دارند. کلیسای حواری ارمنی طبق سنت منحصر به فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را هم‌زمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

در ایران هم البته سال‌هاست که در برخی خانواده ها جشن کریسمس برگزار می شود، البته سال به سال به جمعیت مسیحیان ایران اضافه می شود و اگر شما از هموطنان مسیحی ما هستید (یا شاید هم هموطن نباشید اصلا 😅) به شما صمیمانه تبریک می گوییم.

ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. هرچند مهم‌ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک (به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی) است، بسیاری به‌خصوص در کشورهای ایالات متحده و کانادا، کریسمس را مهم‌ترین رویداد سالانه مسیحی محسوب می‌دارند. با وجودی که این روز یک عید مذهبی شناخته می‌شود از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به‌طور گسترده به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن به هم. کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای به‌طور مثال آراستن یک درخت کاج، برگزار شده و شخصیتی به نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد.

کریسمس ۲۰۲۲

کریسمس ۲۰۲۲

۱۲ حقیقت درباره کریسمس که شاید ندانید

اما بیاید به افتخار ایام ۱۲ گانه این تعطیلات چند دانستنی درباره کریسمس را با هم در ترنجی بخوانیم:

۱- آهنگ “جینگل بلز” برای شکرگذاری نوشته شده است ، نه کریسمس.

این آهنگ در سال ۱۸۵۷ توسط جیمز لرد پیرپونت نوشته شد و تحت عنوان “یک اسب سورتمه باز” منتشر شد. قرار بود در کلاس Thanksgiving به عنوان راهی برای بزرگداشت مسابقات مشهور سورتمه مدفورد، در کلاس مدرسه یکشنبه آهنگساز پخش شود. “Jingle Bells” همچنین اولین آهنگ پخش شده از فضا بود.

آهنگ جینگل بلز

آهنگ جینگل بلز

۲- بینی قرمز رودلف احتمالاً نتیجه عفونت انگلی دستگاه تنفسی وی است.

طبق گفته راجر هایفیلد، نویسنده کتاب “فیزیک کریسمس: از آیرودینامیک گوزن شمالی تا ترمودینامیک ترکیه” مشهورترین گوزن شمالی در جهان به دلیل انگل دارای بینی قرمز است. با این حال، رابطه رودولف و انگلی او همزیستی است: به جز این ها، بینی قرمز مسیر شب زمستان را برای کل تیم گوزن های شمالی روشن می کند! 😅

۳-  در هلند، Sinterklaas (نسخه هلندی سانتا کلاوس یا بابانوئل) از اسپانیا وارد می شود، نه از قطب شمال.

و این تنها نکته عجیب در مورد کریسمس هلند نیست. Sinterklaas یاوران کمی خود را دارد، اما آنها جن های سخت کوشی قابل توجهی نیستند: آنها پسرها و دختران سیاه پوستی هستند که می توانند در صورت بدرفتاری بچه های شما را بدزدند و آنها را به اسپانیا برگردانند، که به گفته هلندی ها مجازات سختی است. (من از بابت این توصیف نژادپرستانه عذرخواهم)

۴- اعتقاد بر این است که یافتن عنکبوت یا تار عنکبوت در یک درخت کریسمس در آلمان، لهستان و اوکراین منادی خوش شانسی است.

طبق یک افسانه، عنکبوت برای کودک عیسی پتو بافته است، طبق یک افسانه دیگر، یک عنکبوت روی درخت کریسمس با لمس نور خورشید به آن نقره و طلا شد. به هر ترتیب، تزئین درخت کریسمس با عنکبوت های مصنوعی و تار عنکبوت به طور حتم برای شما شانس و سعادت به همراه خواهد داشت!

۵- سانتا (یا بابانوئل) برای اینکه همه هدایا را در یک شب تحویل دهد، مانند یک نوار لاستیکی زمان را کش می دهد.

طبق صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، ۲.۱ میلیارد کودک (یا مثلا انسان!) زیر 18 سال در جهان زندگی می کنند. اگر فرض کنیم که هر خانوار به طور متوسط ۲.۵ فرزند دارد ، سانتا مجبور است ۸۴۲ میلیون توقف را در شب کریسمس انجام دهد و 221 میلیون مایل را طی کند.

با توجه به مناطق مختلف زمانی، سانتا 36 ساعت فرصت دارد تا هدیه تحویل دهد، بنابراین سرعت متوسط او تقریبا ۶۵۰ مایل در ثانیه (یا ۱۰۴۶ کیلومتر برثانیه) است. این از سرعت نور کمتر است (بنابراین، از نظر تئوریک، عملی است اما هنوز هم برای پیرمرد چاق 😃 کاملاً سخت است).

لری سیلوربرگ، استاد مهندسی مکانیک و هوا فضا در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، پیشنهاد می کند که سانتا از ابرهای نسبیت برای انجام کار استفاده می کند. ابرهای نسبی، بر اساس فیزیک نسبی، به سانتا اجازه می دهد تا مانند یک نوار لاستیکی که ماه ها به او فرصت می دهد هدایا را تحویل دهد، کشش پیدا کند، در حالی که فقط چند دقیقه برای بقیه ما می گذرد.

۶- دو هفته قبل از کریسمس یکی از دو محبوب ترین زمان برای جدایی زوجین است. 💔

طبق داده های تجزیه و تحلیل شده از پست ها و وضعیت های فیس بوک، زوجین به احتمال زیاد دو هفته قبل از کریسمس و دو هفته بعد از روز ولنتاین، در تعطیلات بهار رابطه خود را پایان می دهند. با این حال روز کریسمس، کمترین روز مورد علاقه برای جدایی است.

۷- در ارمنستان، وعده غذایی سنتی شب کریسمس شامل ماهی سرخ شده، کاهو و اسفناج است.

شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از ارامنه یک هفته قبل از شب کریسمس روزه می گیرند. به همین دلیل، برای استرس در معده، منوی شام کریسمس بسیار سبک است.

۸- مردم ژاپن به طور سنتی در KFC برای شام کریسمس غذا می خورند.

اگرچه درصد مردم مسیحی در ژاپن نزدیک به صفر است، اما هر کریسمس، کودکان و بزرگسالان برای لذت بردن از مرغ سوخاری – نزدیکترین غذایی که به ژاپنی می توانید دریافت کنید – به نزدیکترین KFC می روند. همه اینها به لطف یک “کنتاکی برای کریسمس” موفق است! کمپین بازاریابی در سال 1947.

اولین هدف خارجی ها، KFC یک “شام کریسمس” را که حاوی مرغ و شراب بود را به عنوان یک وعده غذایی که از نظر غذایی شبیه مهاجران غذایی و گردشگران در خانه بود می دانستند. پس از موفقیت چشمگیر، مرغ کنتاکی هر ساله شروع به تبلیغ این پیشنهاد کرد، تا اینکه غذای فست فود به شدت با فصل تعطیلات مرتبط شد.

۹- “X” در “Xmas” “مسیح” را از “کریسمس” حذف نمی کند.

Xmas مخفف معمول کلمه کریسمس است، با این حال برخی فکر می کنند که این هجی درست نیست ، زیرا “مسیح” را از کریسمس خارج می کند. نگران نباشید، هیچ کس “مسیح” را به جایی نمی برد. در الفبای یونانی ، حرف X (“چی”) اولین حرف از کلمه یونانی مسیح یا کریستوس است.

۱۰- اولین درخت کریسمس مصنوعی اصلاً درخت نبود. از پرهای غاز که به رنگ سبز رنگ آمیخته شده اند، ایجاد شده است.

اولین درختان مصنوعی کریسمس در آلمان در قرن نوزدهم تولید شدند و به دلیل جنگل زدایی مداوم این اتفاق افتاد. درختان پر در اوایل قرن ۲۰ محبوبیت بیشتری پیدا کردند و سرانجام به ایالات متحده راه یافتند. ترنجی چه حقایقی را که رو نمی کند، نه؟! 💥

۱۱- ایسلند ۱۳ سانتا و یک بانوی پیر دارد که بچه ها را می رباید.

کریسمس در ایسلند تلفیقی رنگارنگ از دین، افسانه ها و فولکلور است. به جای یك سانتا، ۱۳ یول لاد بچه ها را ملاقات می كنند كه یا به خاطر رفتار خوب به بچه ها پاداش می دهند یا اگر آنها شیطنت می كنند آنها را تنبیه می كنند. دوره تعطیلات ۱۳ روز قبل از کریسمس آغاز می شود و هر روز یکی از ۱۳ یول لاد به خانه ها می آید و کفش هایی را که بچه ها زیر درخت کریسمس می گذارند یا با شیرینی و هدایای کوچک یا سیب زمینی پوسیده پر می کند، بسته به نوع رفتار کودک خاص روز قبل مادر یول لادز، پیر زن نیمه وحشی، نیمه جانوری، گرالا وحشتناک، بچه های شیطانی را می رباید و آنها را در دیگ خود می جوشاند.

۱۲- در آلمان، گفته می شود Heiligabend یا شب کریسمس زمانی جادویی است که پاکدلان قلب می توانند حیوانات را صحبت کنند.

آنها همچنین می توانند رودخانه ها را تبدیل به شراب کنند، شکوفه های درخت کریسمس میوه می دهند، کوه ها باز می شوند ، گوهرهای پنهان شده در داخل و صدای زنگ از کف دریا شنیده می شود.

نظر شما چیست؟ شما کریسمس را جشن می گیرید؟ امیدوارم پنج شنبه یا جمعه خیلی خویی در اولین هفته دی ماه ۹۹ در انتظار شما باشد. راستی، این حقایق را درباره کریسمس می دانستید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

باز ایرانی های همیشه در صحنه به مناسبت کریسمس حماسه آفرینی میکنن خخخ

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)