حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپست انقلابی کامپیوترها حافظه و پردازش را با هم ادغام می کند

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | پردازشگرها

در یک نقطه عطف مهم مهندسی، مهندسان مدار جدیدی را تولید کرده اند که دو قسمت اصلی یک تراشه رایانه را با هم ترکیب می کند. چنین فناوری‌ای این امکان را دارد که انقلابی در همه چیز از دستگاه های اینترنت اشیا گرفته تا مراکز داده ایجاد کند. اینکه چیپست انقلابی کامپیوترها حافظه و پردازش را با هم ادغام می کند در صرفه جویی فضا و انرژی یک پیشرفت بسیار مهم است.

چیپست انقلابی کامپیوترها

تراشه های جدید با یک ماده دو بعدی جدید ساخته شده اند که به تراشه ها کمک می کند تا عملیات منطقی و عملکردهای حافظه را ترکیب کنند و در نتیجه انرژی قابل توجهی را ذخیره می کنند.

این پیشرفت به لطف محققان موسسه تحقیقات سوئیس، École Polytechnique Fédérale de Lausanne یا (EPFL) صورت گرفته است. محققان در آزمایشگاه الکترونیکی و سازه های مقیاس نانو EPFL یا (LANES) کار می کردند، از مواد 2D جدید برای ترکیب محاسبه و ذخیره سازی استفاده کردند.

چیپست 7 نانومتری

هیجان بیشتر برای این چیپست انقلابی

Andras Kis ، رئیس LANES ، در مورد مزایای تراشه جدید گفت که تراشه جدید “در را به دستگاههایی باز می کند که کوچکتر، قدرتمندتر و دارای مصرف انرژی بهینه تر هستند.”

بهره وری انرژی تراشه های رایانه با معماری von Neumann اداره می شود، که اساساً واحدهای پردازش و ذخیره سازی جداگانه ای را می طلبد. تبادل مداوم داده ها بین دو واحد منجر به صرف مقدار قابل توجهی انرژی و زمان می شود.

مدت هاست که محققان برای غلبه بر این محدودیت تلاش می کنند، اما به دلیل در دسترس نبودن مواد مهندسی مناسب، محدودیت هایی ایجاد شده است.

این محدودیت با یک ماده دو بعدی نسبتاً جدید به نام MoS2 برطرف شد. دلیل این نامگذاری آن است که از یک لایه تک بعدی، دو بعدی تشکیل شده و دارای ضخامت سه اتم است. محققان EPFL پس از مطالعه مناسب بودن این ماده جدید، از آن برای ساخت تراشه های جدید براساس معماری انقلابی منطقی در حافظه استفاده کردند.

محققان ادعا می کنند این تراشه ها به توسعه سخت افزار اختصاصی و کم مصرف به ویژه برای هوش مصنوعی و برنامه های یادگیری ماشین کمک می کنند.

با این وجود از آنجا که تراشه های جدید به پردازنده های سریعتر و کارآمد انرژی کمک خواهند کرد، توسعه جدید در انواع دیگر برنامه ها که در مقیاس های بزرگ محاسبه می شوند نیز مفید خواهد بود.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید به زودی اینترنت اشیا و دیگر مواردی که به شدت نیاز به مصرف انرژی بهینه دارند دچار یک تحول شوند؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

هولی شت!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)