حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا واقعا انتخابات امریکا برای ایرانی ها مهم تر از امریکایی ها است؟

نوشته

3 سال قبل | 23 دیدگاه | اخبار، اختصاصی ترنجی

انتخابات امریکا موضوعی است که در هفته اخیر و به خصوص در سه روز اخیر حسابی نقل محافل است. در این بین به طنز و جد، اخبار زیادی منتشر می شود. در یکی از کانال های تلگرامی به ادعایی برخوردم که عنوان می کرد انتخابات امریکا برای ایرانی ها مهم تر از امریکایی ها است. مبنای این ادعا نیز سرویس گوگل ترند است که ترندها (روند تمایل به موضوعات داغ و پرمخاطب) را نشان می دهد. راستی آزمایی ادعای مطرح شده برای ما اهمیت زیادی داشت، پس دست به کار شدیم. اجازه بدهید ببینیم آیا واقعا انتخابات امریکا برای ایرانی ها مهم تر از امریکایی ها است؟

در سرویس گوگل ترند شما عموما یک کلمه یا یک عبارت کوتاه را که مد نظر دارید جستجو می کنید و به شما می گوید که در چه مناطق جغرافیایی، چقدر مخاطب دارد. جزئیات بسیار جذاب دیگری هم ارایه می کند که در حوصله این بحث نمی گنجد.

وقتی برای اولین بار تصویر کانال تلگرامی را دیدم، به موضوعی که ترند آن بررسی شده توجه نکردم. ناخودآگاه عبارت “US election” را ترند گرفتم. می دانید که با عبارت US election در صفحه اصلی گوگل می توانید نتایج را به صورت زنده ببینید، پس برای منطقی بود که با توجه به کوتاهی و سادگی عبارت و ارائه نتایج زنده روی صفحه اصلی گوگل، اکثر کاربران این کلمه کلیدی را جستجو کنند.

نتیجه محبوبیت عبارت US Election در مناطق مختلف دنیا و بر اساس گوگل ترند (ساعت ۱۷:۴۵ تاریخ ۱۶ آبان ۹۹) به صورت زیر بود:

همانطور که می بینید نام ایران در بین ۵ نتیجه اول نیست. نام United States هم در رتبه ۲۹ م قرار دارد. اما ایران در کدام رتبه است؟ خب باید بگویم رتبه ۳۷م.

پس آن تصویر کانال تلگرامی چه بود؟ دوباره به تصویری که در یکی از کانال های تلگرامی منتشر شده بود، برگشتم و دیدم که آن جا نتایج ترند عبارت “United States Presidential election, 2020” را نمایش می داد. حقیقتا فکر نمی کنم فراوانی کاربرانی ایرانی که این عبارت را (دقیقا همین عبارت، با کاما فاصله ۲۰۲۰ – اگر فقط همین قسمت را از عبارت بالا حذف کنید و United States Presidential election را ترند بگیرید باز هم نام ایران به رتبه ۳۲ منتقل می شود) جستجو کرده باشند خیلی زیاد باشد که بخواهیم بگوییم این نشان دهنده اهمیت انتخابات امریکا برای ایرانی ها باشد.

اما اگر همین عبارت را ترند بگیریم چطور؟

نتیجه محبوبیت عبارت “United States Presidential election, 2020” در مناطق مختلف دنیا و بر اساس گوگل ترند (ساعت ۱۷:۴۷ تاریخ ۱۶ آبان ۹۹) به صورت زیر بود:

که نام ایران به رتبه ۳ تغییر می کند و در کنار نام هایی مثل کوبا، ایربند، سریلانکا و تریندادوتوباگو قرار می گیرد!

توجه داشته باشید که برای دقت بهتر این تست باید بازه زمانی به جای بازه پیش فرض ۱۲ ماهه روی یک ماهه یا حتی ۷ روز اخیر قرار می گرفت تا نتایج قابل استفاده تر باشد اما به دلیل اینکه خروجی ما با آن تصویر تلگرامی برابر باشد، با همان بازه زمانی غیر دقیق کار کردیم.

متوجه هستید چه اتفاقی می افتد؟ صرفا با یک عبارت که تصورش هم برای من سخت است که کاربران ایرانی تمایلی داشته باشند دقیقا عین آن را جستجو کنند (نظر شما چیست؟)، نتیجه گیری می شود که نتیجه انتخاب امریکا برای ایرانی ها مهم تر از امریکایی ها است. این در حالی است که در عبارت بسیار رایج تر که بالا برای شما نمایش دادیم، نام ایران بسیار پایین تر قرار دارد.

از طرفی باید این را هم در نظر بگیرید وقتی اکثر رسانه های اصلی امرکایی به پوشش اخبار انتخابات امریکا می پردازند، مسلما اقبال کمتری به جستجو در اینترنت وجود دارد. به همین دلیل است که با اکثر کلیدواژه هایی که ترند بگیرید، نام امریکا پایین تر از دیگر کشورهاست.

هدف از نگارش این مطلب آن نیست بگوییم نتیجه انتخابات امریکا برای مردم ایران (و طبعا دیگر کشورها) اهمیت ندارد. اتفاقا برای ما مهم تر خیلی از دیگر کشورهاست اما اینطور هم نیست که مهم تر مردم امریکا باشد. همیشه سعی کنید تا آن جا که ممکن است، داده های ورودی را راستی آزمایی کنید و به راحتی آن ها را نپذیرید.

اشتراک در
اطلاع از
23 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

برام مهم نیست اوضاع ما هیچوقت خوب نمیشه

Mohammadreza

گزارش دقیقی بود.
ممنون آقای ع.ط.ا.یی
متاسفانه خیلی وقت هست که هر خبری توی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی قرار میگیره بدون توجه به اینکه آیا سندی داره یا موثق هست مورد پذیرش بخشی از مردم قرار میگیره
امیدوارم که این دسته از خبر ها حالا تو هر حوزه ای هست(سیاسی،ورزشی،هنری و…) کمتر بشه.

Auroro

چون جو روانی ایجاد شده اینطور هستش که مردم دیگه دلار نمیخرند بخاطر انتخاب شدن بایدن و مsئولین هم نمیتونن دیگه موج دلار رو ایجاد کنند، هرروز مجبورند ارزون تر از دیروز بفروشند و دلار همچنان میریزه. رئیس جمهور بعدی هم شاید حزب مخالف روحانی باشه اونموقع دلار خیلی بیشتر میریزه. شاید دلار 3000 تومنی و ارزونتر از اون رو باز دیدیم. بعید نیست. به امید ناکامی ی عده از بدست آوردن دلار مردم

SHREK

ترامپ😭😭😭کجایی😭😭😭

afsoon

اگر مهم نبود امروز ارزش پول ملی سی درصد رشد نمی‌کرد ..

Milad7

خخخ رشد نکرده با دروغ درمانی و ایجاد فضای رعب و وحشت بین مردم ساده لوح موقتا دلار را کاهش دادن

Arad.Htc

سلام دوستان ببخشید بابت اسپم (من تازه وارد هستم) من تازه ثبت نام کردم میشه بگید چطور پروفایلم رو عوض کنم؟؟

Taha

سلام خوش اومدی⁦♥️⁩🙏
کار هایی که باید انجام بدی رو به ترتیب برات عکسشو می‌فرستم.
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image.
ببخشید طولانی شد چون میخواستم به بهترین شکلی که میتونم کمکت کنم🙏

Amir galaxy

فکر کنم مرحله آخر باید اون دکمه بروزرسانی رو هم بزنه

Taha

او راست میگی👌😂

Arad.Htc

خیلی خیلی ممنون 😉🙄

Arad.Htc

ممنون لطف کردین👍😉

Taha

⁦♥️⁩🙏

AŁɪ

خیر به کتفمونم نیست چون یه سری مsئول داریم ما اینجا نشستن ببینن کی انتخاب میشه تا بسته به اون ارزش گذاری کنن روی ارز و قیمت و بالا پایین ببرن .
ما هرچی مشکل داریم از بی کفایتی خودمونه.

Arad.Htc

برای ایرانی ها مهم تر از آمریکا نیست اما خیلی برای کشور ما مهمه چون دلار و طلا ارزون تر شدن و حتی ارزش پول ملی ایران بیشتر شده که پس از اعلام نتايج اثر بیشتری میزارن:)))

Auroro

چون جو روانی ایجاد شده اینطور هستش که مردم دیگه دلار نمیخرند بخاطر انتخاب شدن بایدن و مsئولین هم نمیتونن دیگه موج دلار رو ایجاد کنند، هرروز مجبورند ارزون تر از دیروز بفروشند و دلار همچنان میریزه. رئیس جمهور بعدی هم شاید حزب مخالف روحانی باشه اونموقع دلار خیلی بیشتر میریزه. شاید دلار 3000 تومنی و ارزونتر از اون رو باز دیدیم. بعید نیست. به امید ناکامی ی عده از بدست آوردن دلار مردم

pooria

فکر کنم خواب زیاد میبینی

علی شیخ زاده

انتخابات امریکا بیشتر از اینکه برای ما مهم باشه برای هواوی مهمه😐

pooria

برای چین مهمه ولی برای ما هم خیلی مهمه

AŁɪ

هواوی که دیر یا زود تحریماش برداشته میشه ولی ایران نوه ات هم بدنیا بیاد هنوز ما تو تحریمیم

Farz1n

تو ایران بیشتر مردم از طریق تلگرام و شبکه های اجتماعی و ماهواره پیگیرن خودم اصلا حوصله سرچ گوگل ندارم وقتی تو یه کانال تلگرام همه چی هست

Milad7

تفاوت خاصی نداره سگ زرد برادر شغاله! دو سوم تحریم های ایران را همین دموکرات ها وضع کردن!

MohammadFarhaadi

البته که آمریکا هم تیمیه خوبی نیست اصلا!ولی از اون هزاران برابر بدتر خودتون میدونید کیه!!!از ماست که بر ماست!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)