حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

LineageOS و ۵ دلیل برای برتری آن

نوشته

3 سال قبل | 8 دیدگاه | سیستم عامل

شاید ندانید اما LineageOS یکی از محبوب ترین رام های سفارشی موجود در دستگاه های اندرویدی است، اگر محبوب ترین رام سفارشی موجود در آن نباشد. چهار روز پیش بود که گوشی Pro1-X با همکاری XDA و سیستم عامل LineageOS برای توسعه دهندگان رسما معرفی شد. امشب می خواهیم درباره LineageOS و ۵ دلیل برای برتری آن صحبت کنیم.

 LineageOS

با تکامل از روزهای هالسیون پروژه CyanogenMod رام LineageOS اکنون به دلیل داشتن حجم کم با داشتن حداقل ویژگی های اضافی و در نتیجه عملکرد بسیار بالا، نسخه بسیار متنوع اندروید شناخته شده است. اما چرا مردم این همه آن را دوست دارند؟ در اینجا پنج مورد از بزرگترین دلایل ما ذکر شده است.

۱- طول عمر تلفن شما را افزایش می دهد

اول و مهمترین این که ما LineageOS را دوست داریم زیرا به شما امکان می دهد عمر تلفن خود را بیشتر کنید. هر تلفن هوشمند اندرویدی واجد شرایط دریافت ۳ سال سیستم عامل و به روزرسانی امنیتی از سازندگان خود نیست، اما این بدان معنا نیست که پس از پایان پشتیبانی رسمی، باید تلفن کاملا خوب ۱۰۰۰ دلاری خود را کنار بگذارید.

با استفاده از LineageOS در یکی از صدها دستگاه پشتیبانی شده رسمی، می توانید روح تازه ای به تلفن قدیمی خود ببخشید. همزمان سیاره و جیب خود را نجات دهید. علاوه بر این، توسعه دهندگان شخص ثالث اغلب از کد منبع باز آن به عنوان پایه ای برای انتقال نسخه های جدیدتر Android به دستگاه های قدیمی استفاده می کنند و جایگزین میان افزار (و ناامن) رابط کاربری دیگر آنها می شوند.

۲- پایدار و ایمن است

منوی امنیتی LineageOS 17.1 که SELinux ، وصله امنیتی و وضعیت رمزگذاری را نشان می دهد

منوی امنیتی LineageOS 17.1 که SELinux ، وصله امنیتی و وضعیت رمزگذاری را نشان می دهد

برخلاف رابط کاربری های پیش فرض، نسخه های رسمی LineageOS در برابر منشور مورد نیاز پشتیبانی دستگاه، استاندارد می شوند.

این اطمینان را می دهد که پس از جایگزینی نرم افزار نصب شده در کارخانه با LineageOS ، تمام ویژگی های اساسی سخت افزار (مانند Wi-Fi ، بلوتوث ، GPS ، دوربین ، NFC و غیره) به کار خود ادامه می دهند. حتی اگر OEM ها به روزرسانی اجزای سازنده را متوقف کنند، توسعه دهندگان LineageOS همچنان با هر بولتن امنیتی ماهانه Android جدیدترین وصله ها را به هسته لینوکس مربوط به دستگاه ادغام می کنند.

برای تنظیم مهر و موم بر امنیت، SELinux همیشه تنظیم شده است که انواع رسمی را اجرا کند. هنگامی که بیلد LineageOS را از lineageos.org دانلود و نصب می کنید، می دانید که به طور رمزگذاری شده توسط سرور ساخت آنها و نه توسط شخص دیگری امضا شده است، که این اطمینان را می دهد که هیچ توسعه دهنده ای در ساخت و ساز دستکاری نمی کند.

۳- این یک روش عالی برای گوگل زدایی از دستگاه شما است

برنامه های نصب شده LineageOS 17.1

برنامه های نصب شده LineageOS 17.1

برخی از افراد عاشق اندروید هستند اما همیشه از نزدیک بودن آن با Google راحت نیستند. LineageOS راهی عالی برای داشتن بهترین ها در هر دو جهان ارائه می دهد. به طور پیش فرض ، Google Apps در ROM های LineageOS وجود ندارد – اما با فلش کردن یک بسته GApps مناسب می توان آنها را به روشی ساده و ساده نصب کرد. حتی با استفاده از نسخه ویژه انحصاری LineageOS می توانید از اکثر خدمات Google بدون اجزای نرم افزار اختصاصی غول Mountain View لذت ببرید. این در مورد آزادی انتخاب است.

۴- نزدیک به اندروید خالص است

یکی از رایج ترین شکایات کاربران اندروید هنگامی است که یک سازنده گوشی در مورد اندروید خالص زیاد به شخصی سازی می پردازد. ما از سونی X10 تا کنون راه زیادی را پیموده ایم. دستگاهی که دارای کدهای اندروید بازنویسی شده بسیار زیادی بود و این باعث می شد بسیاری از تغییرات استاندارد آن را از کار بیاندازند، اما هنوز هم بازار پر از دستگاه هایی است که یک لانچر جایگزین می خواهند اما مشکلات زیاد و حریم خصوصی است که مانع از استفاده از نرم افزارهای جایگزین برای آن چه که شرکت ارایه کرده است، می شود.

با برنامه های پیش فرض LineageOS هیچ یک از این موارد وجود ندارد. مطمئناً، این رابط کاربری برنامه های خود را دارد، اما هیچ چیز غیر ضروری وجود دارد و مهمتر از آن – هیچ چیز حذف نمی شود. راه شما، زیبایی خالص بودن اندروید است.

۵- این رام ویژگی های انحصاری زیادی دارد

مرکز دسترسی LineageOS تحت حریم خصوصی

مرکز دسترسی LineageOS تحت حریم خصوصی

فقط به این دلیل که تجربه ای تقریبا نزدیک به اندروید خالص ارایه می دهد، به این معنی نیست که LineageOS از ویژگی های انحصاری زیادی نیز برخوردار نیست. هنگام ساختن رام، شخصی سازی و ویژگی های خاص قرار دادن درون آن بسیار وسوسه انگیز است. مشکل این است که اغلب می تواند بر پایداری دستگاه تأثیر بگذارد.

رابط کاربری LineageOS تعادل درستی بین نوآوری های بزرگ مانند مرکز مجوزهای دسترسی و یک موتور تم-ساز (قالب گرافیکی) بسیار کاربردی (بر اساس برنامه ThemePicker از AOSP) برقرار می کند، بدون اینکه سرعت و ثبات کلی تلفن را به خطر بیندازد. این به شما امنیت پیشرفته، گزینه های سفارشی سازی بیشتر و ویژگی های اضافی، با ثبات یک تلفن تازه خریداری شده را اریه می کند. همچنین به دست آوردن دسترسی کاربر فوق العاده آسان است، حتی اگر LineageOS با باینری روت از پیش نصب شده ارایه نمی شود.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید وقت آن است که کمی دست و پای گوگل را از دستگاه اندرویدی خود کوتاه کنیم و به حریم خصوصی خود احترام بگذاریم یا نه؟! نظر شما درباره این زمینه چیست؟ به رام شخصی سازی شده فکر کرده اید؟ به ایده “گوگل زدایی” از دستگاه خود فکر کرده اید؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

خیر دوست دارم گوگل تو کارم سرک بکشه ولی میخوام بعد یه مدت لاینیج رو امتحان کنم

nigc

برنامه های بانک این رام را که در حالت عادی روت نیست به عنوان روت شناسایی می کرد و نصب نشد

Mostoul

برای برنامه های بانک magisk رو نصب کنید و قسمت تنظیماتش magisk hide رو فعال کنید صبر کنید تا یه فایل دانلود کنه و اجازه نصب بهش بدید اسم برنامه به magisk تغییر میکنه ، اجراش کنید و بعدش از تنظیمات دوباره یه هزینه هست به اسم magiskhide فعالش کنید بعد از قسمت superuser یه گزینه اضافه میشه magiskhide از اونجا میشه روت بودن گوشی رو مخفی کرد حتی بازی call of duty mobile هم با روت گوشی کرش میکنه ، یادتون باشه هر برنامه ای که مخفی میکنید یه خط بالاش داره باید اون خط پر بشه و تمام اجزای سیستمیش مخفی بشه فلش کنار برنامه رو بزنید تا همه قسمت های یه برنامه رو تیک دار کنید .

Mostoul

lineageos خیلی رام خوبیه و به خاطر اینکه مدام در حال آپدیت شدن هست ( مثلا ممکنه یک سال زمان ببره تا ورژن 10 کامل استیبل بشه و یه نسخه استیبل عرضه کنه ) و معمولا رامهاش به صورت شبانه آپدیت میشن باگ خیلی زیاد داره
من روی poco f1 خودم خیلی کاستوم رام نصب کردم ( من چون نکسوس داشتم علاقه عجیبی دارم به اندروید گوگلی ) و به نظرم بعد از تست این همه رام از همین lineageos گرفته تا resurrection remix و arrow os و awaken os و aosp extended و فلان فلان رام… هیچکدوم به پایداری evolution x نیستن حتی pixel experience هم ثبات چندانی نداره ولی evolution x واقعا عالیه .

Mahdi

کروس و هاوک چطور؟

Mostoul

Havoc تقریبا بهتر از بقیس.
به ترتیب evolution x بعد pixel experience و بعدش Havoc
از رامهای اندروید ۱۱ arrow os تقریبا بهتر از بقیس ولی هنوز یه سری باگها دارن.

Mahdi

من از گرم شدن های بی جا و کم شدن سرعت شارژر ها میترسم وگرنه خیلی وقت بود سراغ کاستوم رام میرفتم

Milad7

خیلی هم خوب… تا حالا اسمش را نشنیده بودم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)