حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فیلترهای زیبایی قول می دهند که ما را زیبا کنند اما آنها فقط به طور مصنوعی نقص های ما را پاک می کنند

نوشته

3 سال قبل | 9 دیدگاه | هوش مصنوعی

من اهل سلفی نیستم. دستم را بالا برده و تلفنم را به سمت صورتم بکشم هرگز برایم طبیعی نبود. مطمئنا، من این کار را چندین بار انجام داده ام، اما هرگز واقعا برایم جذاب نبوده چون هیچ وقت مثل من نبود، چون من نبودم! فیلترهای زیبایی سال هاست که حتی به عنوان یک ویژگی دوست داشتنی حضور دارند. حتی آیفون و iOS جدید را ببینید، پردازش رنگ پوست شما را چطور انجام می دهد! فیلترهای زیبایی قول می دهند که ما را زیبا کنند اما آنها فقط به طور مصنوعی نقص های ما را پاک می کنند. امشب می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم. موضوعی که مشخصا ذهن گوگل را هم درگیر کرده است که حذف ویرایش پیش فرض عکس های سلفی در Pixel 5 و Pixel 4a 5G برای سلامت روان کاربر را شاهد هستیم.

فیلترهای زیبایی

مدت هاست زمزمه هایی درباره دوربین های موبایل های ما وجود دارد که به صورت مخفیانه پس از پردازش عکس های سلفی شما ایجاد می شود تا شما را “زیباتر” کند. شاید با رسوایی “Beautygate”، آیفون XS مشهورترین نمونه این روند باشد.

منتقدان استدلال می کنند که چنین ویرایش های خودکار اساسا فرهنگ استاندارد های زیبایی غیرقابل دستیابی را پرورش می دهد، که به نوبه خود منجر به اصرارهای شدیدتری برای دستکاری تصویر ما می شود. مثالهای زیادی برای افزایش فشارهای روانی بیشتر از حد نرمال در این زمینه وجود دارد. مثلا نبرد “اینستاگرام در مقابل محبوبیت واقعیت” فراتر از حد معمول است.

حتی گوگل هم تصمیم گرفته است در برابر این گرایش موضع بگیرد.

در یک پست وبلاگ، این شرکت اعلام کرد که اکنون با شروع به کار با جدیدترین دستگاه های Pixel یعنی 4a ، 4a 5G و 5 به طور پیش فرض رتوش سلفی را غیرفعال می کند.

حذف ویرایش پیش فرض عکس های سلفی در Pixel 5 و Pixel 4a 5G برای سلامت روان کاربر

برای اینکه واضح باشد، گوگل به طور کلی از شر فیلترها خلاص نمی شود، بلکه به شما امکان می دهد چه زمانی و اگر می خواهید از آنها استفاده کنید. همچنین این برنامه رابط کاربری برنامه دوربین خود را به روز می کند تا روش هایی را که هر فیلتر تصویر شما را تغییر می دهد، برجسته کند.

مدیر محصولات گوگل Vinit Modi نوشت:

“ما چارچوبی را برای ساخت و طراحی محصولاتی ایجاد کردیم که از رفاه شما و همچنین رابطه ای عمدی با فناوری پشتیبانی کنند.” “این بدان معنی است که شما باید انتخاب کنید که آیا و چه زمانی ظاهر شما در تصاویر تغییر می کند.”

من به عنوان کسی که در عکاسی سر و کار دارد، اصلاً مخالف دستکاری تصویر نیستم، مخصوصاً برای اهداف خلاقانه. در واقع، بسیاری از عکس های من به شدت ویرایش می شوند، به همین دلیل است که من همیشه این را عنوان می کنم و عکس های اصلی را برای مقایسه در بررسی دوربین آپلود می کنم.

زیر مجموعه ای از عکاسان وجود دارد که اولویت اصلی خود را، جلوگیری از پردازش پس از ثبت و به هر قیمتی می دانند و سعی می کنند لحظه را با صراحت هرچه تمام تر ثبت کنند. من کار برخی از این هنرمندان تحسین زیادی کرده ام، اما من شخصاً به سمت دیگری گرایش پیدا می کنم، به نظر من پس از پردازش بی نهایت جذاب تر است.

همانقدر که فشار دادن دکمه شاتر در زمان مناسب مهم است، قسمت مورد علاقه من در روند عکاسی بازگشت به خانه و بارگذاری تصاویر من در لایت روم و فتوشاپ است. این زمانی است که من بیشترین کنترل را در کار خود احساس می کنم، اینگونه است که امضای خود را در عکاسی خود رها می کنم.

من نمی گویم که این روش صحیحی برای انجام کارها است، اما این تنها راهی است که من می خواهم دنبال کنم.

پردازش سلفی خودکار پس از پردازش خودکار یکسان نیست و بخش عمده ای از مشکل این است که بسیاری از سازندگان تلفن تصمیم می گیرند آن را به طور پیش فرض فعال کنند.

اعمال فیلترها به طور پیش فرض بر روی تصاویر، عملا روند ویرایش را مبهم می کند. عکس اصلی پاک شده و بی سر و صدا جایگزین “زیباسازی” می شود، که اکنون به طور موثر “خود اصلی” است. با عدم وجود تاریخچه تغییرات، گزینه اصلی است.

نکته ذاتی این است که اشتباه است، اما وقتی موضوع ویرایش های “نامرئی” ما باشیم، اوضاع کمی ظریف تر می شود.

گوگل توضیح می دهد:

“ما برای درک بهتر تأثیر سلفی های فیلتر شده بر روی سلامتی افراد تلاش کردیم، به ویژه هنگامی که فیلترها به طور پیش فرض روشن هستند.” “ما چندین مطالعه انجام دادیم و با متخصصان بهداشت روان و کودک از سراسر جهان صحبت کردیم و متوجه شدیم که اگر از استفاده دوربین یا برنامه عکس از فیلتر استفاده نکنید، عکس ها می توانند بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارند.”

این فیلتر اضافه می کند:

“این فیلترهای پیش فرض می توانند بی سر و صدا استاندارد زیبایی را تنظیم کنند که برخی از مردم خود را با آن مقایسه می کنند.”

شایان ذکر است که این روش تا حدودی در فلسفه گوگل در مورد عکاسی جدید است.

مرگ بر اثر سلفی

سلفی

اگرچه من عاشق عکسهایی بودم که با Pixel 4 ثبت کردم، اما نکته ای که باعث اشتباه راه من شد این بود که گوگل چقدر سرزده به پردازش محاسباتی خود روی تصاویر فشار می آورد. این واقعیت که دستگاه بدون حالت اختصاصی حرفه ای در برنامه دوربین عرضه شده است کاملاً گویا است.

مسئله این است که گوگل تنها کسی نیست که این کار را انجام می دهد. هر سازنده بزرگ تلفن، برنامه متفاوتی را برای برنامه دوربین خود طراحی کرده است و پردازش پس از آن نقشی اساسی دارد. مارکز براونلی با سری آزمایشات دوربین به صورت ناشناس بارها این نکته را عنوان کرده است.

اما در حالی که تفاوت های جزئی بین رویکرد هر تولید کننده برای علم رنگ و پردازش پس از آن وجود دارد، همه این سبک ها متناسب با هنجارها ساخته شده اند، نه سبک شخصی شما. گرچه با سلفی گرفتن، این هنجار به یک استاندارد زیبایی تبدیل می شود.

بنابراین هنگامی که تلفن شما صورت شما را ویرایش می کند، پوست شما را صاف می کند، کیسه های زیر چشم خود را از بین می برد، علامت هایی که زمان بر شما باقی مانده است و به طور موثر غم و شادی را که تجربه کرده اید پنهان می کند در مقابل زرق و برق در عنبیه شما را به جای می گذارد، این به سادگی نقص های شما را ویرایش نمی کند بلکه وجود شما را نادیده می گیرد.

تصویری که در آن سلفی می بینید، قطعه ای از زمان منجمد شما نیست. این یک گزینه جایگزین کالایی است که در طرح زیباسازی شبکه های اجتماعی طراحی شده است و با خشونت می خواهد جایگزین نسخه اصلی شود تا شما را به هنجار تبدیل کند.

در صورت انتخاب، دستکاری در ظاهر ما هیچ مشکلی ندارد، به هر حال، به ساخت فیلتر ادامه دهید. اما نباید اجازه دهیم نرم افزار تصویر ما را کنترل کند و نوع نگاه ما را به ما القا کند – و امیدوارم گوگل تنها اولین تولید کننده ای نباشد که این موضوع را درک کرده است.

نظر شما درباره فیلترهای زیبایی دوربین های سلفی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
SHREK

اولین نظر نوشتم

AŁɪ

اصل کارو چرا سانسور کردید 🤨

Mahdi

من که مشکلی در این کار نمی بینم

Taha

…. رو لولو برد 😁😂

The MTest MT

اقا اون خطا چیه اثر به این زیبایی رو مختل کرده؟اخه لامصب با مجسمه که کسی دست در شرت نمیشه

SHREK

از ایرانیا هر چی بگی برمیاد! سازمان ف. یلتر. ینگ هم یادت رفت!

pooria

خب مجبوری عکس اینطوری بذاری که بعد سانسورش کنی 😐

1234567890

فکر کنم آقا سینا خواسته با این عکس و سانسور عمدی هم یه ترولی کرده باشه هم یه جور بار طنز داشته باشه

Milad7

دختری که با فیلترهای اسنپ چت هم زشت باشه باید خودش را بکشه 😛

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)