حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حذف شارژر از جعبه محصولات اپل واقعا به دلیل حفظ محیط زیست است یا سود بیشتر؟

نوشته

3 سال قبل | 41 دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی

دیشب برای شما نوشتیم که حذف شارژر از جعبه اپل واچ ۶ و اپل واچ SE را شاهدیم. این آغاز تایید شایعه حذف شارژر از جعبه آیفون هم هست. سوال قابل تاملی وجود دارد و آن اینکه آیا حذف شارژر از جعبه محصولات اپل واقعا به دلیل حفظ محیط زیست است یا سود بیشتر؟

حذف شارژر از جعبه محصولات اپل

بسیاری از شرکت ها قسمت هایی از مراسم معرفی را که احتمالا انتقاداتی را به دنبال دارند یا دفن می کنند و یا در بوق و کرنا اعلام می دارند. اپل به طور خاص تصمیم خود را برای حذف شارژر از بسته بندی جدیدترین مدل های Apple Watch خود را با افتخار و برجسته اعلام کرد.

این خبر به عنوان بخشی از اقدامات این شرکت در جهت پایداری و بسته بندی های سازگار با محیط زیست ارائه شده است و مطمئنا با حذف شارژرهای دسته ای، این موارد بیشتر خواهد شد. اما آیا این استدلال صحت دارد یا اینکه صرفاً یک بخل متعصبانه توسط یک شرکت عظیم الجثه است؟

مراسم ۲۵ شهریور ۹۹ اپل

بگذارید درست در ابتدا یک موضوع را مشخص کنیم. تعداد کمی از شرکت ها شامل شارژر اصلی درون جعبه ابزارهای کوچک، از جمله گجت های پوشیدنی هستند. اینها معمولا باتری کوچکی دارند و به سرعت شارژ می شوند، یا می توانند یک شب در جایی بمانند و نیازی به استفاده فوری ندارند.

هدفون، ردیاب تناسب اندام، بلندگو، لوازم خانگی، اسباب بازی ها و حتی وسایل کوچک بسیار از درگاه های Micro-USB یا USB C برای شارژ استفاده می کنند، به طور خاص برای اینکه خریداران بتوانند از شارژرهای موجود خود استفاده کنند.

آیا با خرید هر کالای جدید به شارژر جدید نیاز داریم؟ برای بسیاری از ما جواب منفی است. همه شاید جعبه هایی داریم متعلق به محصولات قدیمی که شارژر آن ها در داخل آن و به صورت دست نخورده باقی مانده است.

وقتی شارژر قبلی ما هنوز سالم است، به سادگی نیازی به بیرون آوردن آنها نبوده است. با این اوصاف، خوشحال نخواهم شد اگر نمی توانم از اپل واچ کاملا جدید استفاده کنم فقط به این دلیل که چیزی برای اتصال آن ندارم. رایانه های شخصی فعلی اپل همه دارای پورت USB Type-C هستند و بیشتر شارژرهای من نوع A است.

من ممکن است نیاز خود را به نحوی برطرف کنم، اما می توانم تصور کنم که دیگران اینگونه نباشند. رایانه های شخصی و لپ تاپ ها معمولاً از طریق پورت های USB خود توان کم مصرف را ارایه می کنند که ممکن است برای شارژر کردن یک ساعت هوشمند مناسب باشد اما برای یک تلفن یا تبلت به سرعت ناامیدکننده و غیر عملی می شود. شایان ذکر است که آیپدهای جدید اعلام شده در همان رویداد هنوز با شارژر عرضه می شوند.

مطمئناً سخت است که این امر را به عنوان پیشرو بودن در تغییرات گسترده تر درنظر گرفت. ماه ها است شایعات مبنی بر عرضه سری آیفون ۱۲ بدون شارژر منتشر شده است و اکنون به نظر می رسد این مورد بیشتر باشد. به نظر نمی رسد که این نیز مشکل بزرگی برای من باشد. شارژرهای همراه اپل از نظر قدرت و کیفیت ماندگاری همواره انتخاب بدی بوده اند و من تقریباً همیشه به دنبال یک شارژر قدرتمندتر می گردم که تلفن من را سریعتر شارژ کند.

آداپتورهای کوچک ۵ وات اپل (البته در مدل های پرو اخیر شارژر ۱۸ وات ارایه شد) به هر حال ضعیف هستند، به خصوص اینکه تلفن های آن می توانند سریعتر شارژ شوند، بنابراین من اغلب حتی زحمت همراه داشتن آنها را ندارم.

اینجا جایی است که مشکل قابلیت شارژر یکسان (بخوانید یونیورسال) مطرح می شود. استاندارد USB البته به معنای جهانی بودن بود – این موضوع درست نامش (Universal Serial Bus) وجود دارد – اما تولیدکنندگان اکنون به طور معمول مشخصات را خراب می کنند و انرژی بیشتر و بیشتری را از طریق همان درگاه ها و سیم ها ارایه می دهند. اکنون شارژ ۳۳ وات در فضای اقتصادی غیرمعمول نیست و ما حتی شارژر 65W را در مدل های مقرون به صرفه مشاهده می کنیم که نمونه های اولیه با شارژ بالای ۱۰۰ وات هم اکنون معرفی شده اند.

کوالکام +Quick Charge 3

کوالکام

متأسفانه همه اینها استانداردهای انحصاری است. نه مشخصات USB Power Deliver و نه مشخصات QuickCharge کوالکام این موارد را پوشش نمی دهد و همچنان سریعترین شارژ (به علاوه مکانیسم های ایمنی لازم) را از شارژرهای اختصاصی هر شرکت دریافت خواهید کرد، که اغلب حتی بین مدل ها یکسان نیستند. ممکن است اپل در مورد شارژرهای شخص ثالث استاندارد مشکلی نداشته باشد، اما همچنین به خود اجازه می دهد از مسابقه سرعت شارژ عقب بماند.

همچنین مقداری نگرانی در مورد خطرات استفاده از شارژرهای شخص ثالث ارزان قیمت وجود دارد. داستان آتش گرفتن باتری ها و تلفن ها به ندرت اتفاق می افتد، اما این مورد بی سابقه نیست. شارژرهای ارزان قیمت تقریبا همیشه مورد سرزنش قرار می گیرند و مدت هاست که شرکت ها اصرار به استفاده از لوازم جانبی رسمی یا حداقل مجاز دارند. با این نوع ترس (دست کم تا حدی موجه) قابل درک است که بسیاری از کاربران از استفاده از شارژرهای شخص ثالث محتاط هستند.

من می گویم که اپل طی سالهای گذشته با ارایه شارژرهای شنیعی که مفید نیستند، به طور فعال در زباله های الکترونیکی مشارکت داشته است و بنابراین تخلیه آنها حرکت خوبی است. با این حال، این شرکت می تواند با کاهش قیمت ها، به کاهش ناراحتی کمک کند. قیمت ۲۳ دلار برای نسخه 5W و ۴۰ دلار برای شارژر 18W کاملا مسخره است.

من (نویسنده منبع مطلب) اولین محصول اپل را که خریداری کردم، یک iPod Photo مدل 40 گیگابایتی بود. اندازه iPod به سختی به اندازه یک کارت بود، اما جعبه آن تقریباً 15 سانتی متر مکعب بود. این شامل خود iPod ، یک شارژر ، هدفون با کاورهای اضافی کف ، یک پایه ، یک کیف ، کابل های FireWire و USB ، یک کابل خروجی فیلم و برچسب ها بود. باز کردن جعبه بسیار لذت بخش بود. چنین بسته بندی بخشی آگاهانه از کل تجربه اپل را مهندسی کرده است، اما این آخرین مدلی بود که با چنین بسته سخاوتمندانه ای عرضه شد.

از آن زمان به بعد اپل دائماً به جعبه های کوچکتر با لوازم جانبی کمتری می رود و هزینه بسته بندی و حمل و نقل را کاهش می دهد. همه اینها به نفع محیط زیست است. جعبه های کوچکتر به این معنی است که می توان تعداد بیشتری از آنها را در هر هواپیما و کامیون قرار داد و هزینه سوخت و انتشار را کاهش می دهد. تعهدات این شرکت در قبال مواد سازگار با محیط زیست و فرایندهای تولید ، نیازی به ذکر نیست انرژی های تجدیدپذیر، شوخی برانگیز نیست. بنابراین من اعتقاد ندارم که حذف شارژرهای درون جعبه صرفا برای سود بیشتر است، اما من فکر می کنم که اپل می تواند انتقال را آسان تر کرده و کارهای بیشتری را برای رفع مشکلات احتمالی مشتریان خود انجام دهد.

شاید کاستن قیمت شارژر از قیمت نهایی محصول جدید، کاهش قیمت شارژر و از همه مهم تر، سازگار کردن تمام دستگاه هایش (از جمله آیفون) با USB C تا این همه لوازم جانبی برای پورت لایتنینگ تولید نشود!

نظر شما چیست؟ فکر می کنید راهکار اپل صحیح است؟

اشتراک در
اطلاع از
41 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
TheFreeCritic

اکانت زومیت بنده مسدود شد!
به دلیل درگیری با کاربر جدید آنر
قرار بود اونور رن ژنگفی بره راحت بشیم یکی دیگه به جاش امد!
میگه واردات گوشی رو به جز هواوی و آنر ممنوع کنید!!
شما بودید چیکارش میکردید؟

pooria

🤔 با چوب گشادش میکردم 😂

TheFreeCritic

😂😂
نگو تو هم مسدود میشی

mostafa3

اپل واچ قرار نیست که با هوا شارژ بشه
با اینکه شارژر چند واتیش بدرد گ و هم نمیخوره
اگر دلش واسه محیط زیست سوخته پس چرا گوشی تولید میکنی تا محیط زیست ر ی د ن بره

samouelkarter

شما تو زومیت با یه نفر مشکل نداری تعصبت روی اپل جوریه که همه را میزنه نه یه نفر که بخاطر اون فقط مسدودت بکنند

m.b

یاد مختار افتادم😅:
“تزویر دو رو دارد، عوام…”

TheFreeCritic

اپل غلط کرد !
این کار رسما توهیین به شعور مشتریه!
وقتی میخریش احساس میکنی تیم کوک تف کرده تو صورتت!

TheFreeCritic

باید حداقل قیمت شارژر رو از دستگاه کم میکرد!
نامردیه اونم تو ایران که شارژر اصل پیدا نمیش باید از الان فاتحه باتری رو خوند!

TheFreeCritic

البته میشه با پاوربانک هم شارژ کرد ولی طول میکشه خییییلی

pooria

نه عزیزم پیدا میشه ولی میگن مثلا 5 میل

Taha

عجب شرکت خوبی است.
فقط بخاطر محیط زیست این کارو کرده.
خب بخاطر ما که ایست قلبی نکنیم قیمتاتم بیار پایین

samouelkarter

هنوز نفهمیدین که محیط زیست مهمه نه کاربرانش!
بخصوص اگر اون کاربران تو ایران باشند

Auroro

تا وقتی شیائومی هست لنوو هسن ایسوس هست و ی چنتا برند دیگه مثل vivo و… که نسبت به قطعات به کار رفته سود خیلی کمتری نسبت به سامسونگ و اپل میگیرن، اینا براحتی نمیتونن سیاست‌های پول کشیدن از جیب مشتری رو اونطور که میخوان انجام بدن.

یروزی نوکیا هم غرور گرفتشو فکر کرد رو قلست. بعدش چیشد؟ رفت ته دره، سامسونگ با پرچمدارای پلاستیکیش و اپل با قیمت فضاییش (البته سامسونگم دست کمی از اپل نداره) اگه بخواد فرمونو کج نکنه بزودی میرن ته دره.

Mahdi.L

البته شاید اگر اپل کلا نتونه گوشی بفروشه تقریبا روبه ورشکستگی پیش بره ؛ ولی، سامسونگ همه چیز تولید میکنه و کاملا نابود نمیشه و صرفا از بازار موبایل خارج میشه و مثل نوکیا کلا از صحنه محو نمیشه.

Auroro

تازه Glx (ژنرال لوکس)هم میخواد گوشیای عالی ای بزنه و قراره به اروپا و چندجای دیگه صادر کنه اونم جای سامسونگو میگیره

ممد بمولا

شک نکن واسه محیط زیسته!…

Mahdi

مرسی اپل ، عاشقتم اپل ، امیدوارم حتی باتریش رو هم بخاطر محیط زیست جداگانه بفروشی ، واسه من که فرقی نداره ، شهر ما خانه ماست

afsoon

مک بوک ایر ۲۰۲۰ نسخه پایه یا مک بوک پرو ۲۰۱۹ … واسه کارهای اداری میخام و نرم افزار های اداری .نمایشگر و سبک بودن و باطری واسم اهمیت داره .تا حالا هم تجربه کاربری مک بوک های اپل رو نداشتم .واسه کارهای اداری خوبن یا فکر ویندوزی ها باشم .تشکر

TheFreeCritic

اگه سبک بودن و باتری برات اهمیت داره مک بوک ایر 2020 برات گزینه بهتریه برای کارهای اداری عالیه
مک بوک ها کلا باتری لایفشون از تمامی لپتاپ ها بیشتر بوده
تجربه کار با مک بوک ایر 2018 رو در اپل استور داشتم

afsoon

تشکر تقریبا بیست و پنج درصد هم ایر ارزان تر بود .پس همون رو میگیرم 🌷

TheFreeCritic

جدا از اون نسخه 2016 تا 2019 پرو و نسخه 2018 تا 2019 ایر مشکل کیبورد داره کیبوردش پروانه تو تایپ گیر میکنه اگرم گرد و غبار بره توش درست نمیشه و باید ببری اپل استور رسمی
ایر 2020 و پرو 2020 این مشکلاتو ندارن

afsoon

نه اونی که دیدم نسخه ۱۳ اینچ ایر ۲۰۲۰ بود ولی پرو نسخه ۲۰۱۹ بود فکر کنم

TheFreeCritic

نه نگران نباش ایر 2020 مشکل نداره

m.b

کار اداری منظور نرم‌افزار های سبک و رایجه همون مک خوبه اما خب با قیمت کمتر ایسوس ویندوزی های نازک و خوبی از سری u داره… اونا هم میشه نگاه کرد…

m.b

اضافه کنم اگر نازکی تو اولویته ویندوزی ها تاب رقابت ضخامت در مقابل عملکرد رو تا پای اپل و مک نمیتونن برسونن… کمی از ضخامت فاکتور بگیری ویندوزی خوب گیر میاد…

TheFreeCritic

میشه بگی کدوم لپتاپ ویندوزی 11 ساعت بدون وصل کردن به شارژر دوم میاره و نازک و سبکه؟ مکبوک برا همین کارا ساخته شده نسخه ایر که هم نازک تره و هم سبک تره و تو کارای اداری از نسخه پرو کم نمیاره

pooria

لپ تاپ های ویندوزی زیادی با این مشخصات عرضه شدند و شارژدهی بالایی دارند منتها تو ایران گیرت نمیاد و اگه بخوای بگیری باید از سایت های واسط امازون خرید کنی

m.b


“اضافه کنم اگر نازکی تو اولویته ویندوزی ها تاب رقابت ضخامت در مقابل عملکرد رو تا پای اپل و مک نمیتونن برسونن”

من نمیدونم چرا تازگیا هی مینویسم و هی باید بگم دوباره بخونید لطفاً… 🤦‍♂️

m.b


الان خیلی وقته که پیگیر نیستم اما قبلاً موارد ایسوس مناسب کم نبود…
الانم اگر گرون گیر بیاد باز با اپل فرقی نداره از لحاظ گرونی چون اپل همیشه گرون وارد میشد لپ‌تاپ هاش…

pooria

تو ایران کلا لپ تاپ ویندوزی با کیفیت ساخت بالا زیاد وارد نمیکنن و اونایی هم که وارد میکنن شارژدهی بالایی ندارن و اکثر مدل های اینطوری متاسفانه وارد نمیشن و یا بصورت محدود وارد میشن بیشتر همون اپل یا گوگل وارد میشه در این دسته و اکثر لپتاپ های ویندوزی که وارد میشه شارژدهی بین 5 ساعته

afsoon

قیمتی که ایر ۲۰۲۰ نسخه پایه ۳۹۹۹ ریال هست .پرو ۲۰۱۸ هم ۴۹۹۹ ریال هست .ویندوزی ها هم شناختی نداشتم و پیگیر نشدم .

AŁɪ

ریال 🤯👆

afsoon

میخام حدالقل پنج سال نگهداری ازش کنم سبک بودن و کوچک بودن و باطری خعلی خعلی واسم مهمه .

m.b

هر دو پنج سال دوام میکنن ولی بالاتر گفتم نسبت ضخامت به دوام باتری توی مک‌بوک ها بخاطر سیستم عامل فوق‌العادشون بیشتر از ویندوزی هایی هست که ساخته میشه…
مگر یکم ضخامت رو تحمل کنی تا باتری برسه به مک و سخت‌افزار بهتری هم گیرت بیاد…

afsoon

هر ریال فکر کنم ۷ هزار و چهارصد تومن قیمتش باشه 😅😅

TheFreeCritic

والا خب من اگر کار اداری و … اینجور کارا رو انجام میدادم و میخواستم هم نازک باشه و هم سبک و با سیستم عامل مکینتاش فووق العاده باشه ایر 2020 رو برمیداشتم تا لپتاپ های ویندوزی

samouelkarter

به عنوان کسی که تجربه اپل را داره و با مک کار کرده بهت پیشنهاد میکنم خودتو اذیت نکن برو ویندوزی بگیر شما که کار اداری می خوای بکنی به آفیس حتما نیاز داری آفیس روی ویندوز خیلی بهتر از روی اپل هست و زودتر آپدیت و امکانات میگیره در ضمن اپل متاسفانه امکان استفاده از برنامه های کرکی را سخت تر کرده باید برنامه های دانلودی غیر اپ استور تایید بشوند بعد اجرا البته فعلا میشه دورش زد با یکم دستور زدن تو کامند ولی در آینده سخت تر شاید بشه نمی صرفه برای مایی که تو ایرانیم!
من خودم تو آپدیت مک از طریق غیر اپ استور با فایل دانلودیش اذیتم کرد با اینکه فایلش برای خود اپل بود
در کل به اذیت شدنش نمی ارزه منم برای برنامه نویسی گرفتم

online_wireless

خيلي تابلو بخاطر سود بيشتره

Milad7

اینطور که مشخصه برای خرید ایفون پایه باید 30 تومن پیاده بشیم!

Milad7

اینطور که مشخصه برای خرید ایفون پایه باید 30 تومن پیاده بشیم!

AŁɪ

هیترای اپل ☝️👇

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)