حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هواوی دیگر تراشه های پرچمدار Kirin را توسعه نخواهد داد

نوشته

3 سال قبل | 41 دیدگاه | پردازشگرها، هواوی

امسال می تواند آخرین مورد استفاده برای چیپست های پرچم دار کایرین باشد، زیرا طبق گفته های هواوی، ایالات متحده برای تأمین کنندگان اجزای کلیدی که این امکان را برای غول های چینی فراهم می کند تا توسعه فناوری برای تلفن های هوشمند برتر را انجام دهد؛ محدودیت های فراوانی در نظر گرفته است. با این که هواوی دیگر قادر به توسعه تراشه های پرچمدار Kirin نیست، این بدان معنی است که این شرکت مجبور است به شرکتهایی مانند کوالکام و مدیاتک اعتماد کند.

تراشه های پرچمدار Kirin

مجله اقتصادی Caixin روز شنبه گزارش داد به دلیل فشار آمریكا که بر شركتهای فن آوری چینی اعمال می شود، توسعه چیپست های پرچمدار کایرین متوقف می شود. این به معنای مؤثر این است که Kirin 1020 که با استفاده از فناوری 5nm توسعه داده می شود آخرین تراشه پرچمدار هواوی خواهد بود.

با این حال، این شرکت هنوز هم برای ساخت گوشی های ارزان قیمت تر در خارج از کشور، تراشه های میان رده کایرین را تولید می کند، اما این غول فناوری قادر به رقابت با پرچمداران کوالکام و سامسونگ نیست.

ریچارد یو، مدیر عامل شرکت هواوی در بخش واحد تجاری مصرف کننده نیز می گوید که این شرکت دیگر قادر به ساخت تراشه های هوش مصنوعی برای تلفن های هوشمند نخواهد بود.

وی ادامه داد:

“از 15 سپتامبر به بعد، پردازنده های پرچمدار کایرین ما تولید نمی شوند. تراشه های مجهز به AI نیز نمی توانند تولید شوند. این یک ضرر بزرگ برای ما است. هواوی از ۱۰ سال پیش کاوش در زمینه تراشه را آغاز کرد و از عقب ماندگی، به کمی عقب مانده و سپس به سمت یک رهبر، در بخش تراشه ها شد. ما منابع گسترده ای را برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده ایم و یک روند دشوار را پشت سر گذاشته ایم.”

بنچمارک کایرین ۸۲۰

ایالات متحده همچنان ادعا می کند که هواوی در جاسوسی سایبری درگیر است و باید گزینه های هواوی را محدود کند تا ارایه اطلاعات ارزشمند به دولت چین بر حذر داشته باشد. گرچه هواوی و مدیران این ادعا این ادعاها را رد کردند، ایالات متحده نسبت به فعالیت های این شرکت قاطع است.

هواوی در حال حاضر در مورد گزارش Caixin پاسخی ارایه نکرده است و تأمین کنندگان شرکت مانند TSMC ، Cadence و Synopsys هنوز در مورد آخرین اخبار پاسخ نداده اند. به نظر می رسد این پایان راه برای چیپست های سطح بالا کایرین است و این باعث می شود که سری Mate 40 آخرین سری با این تراشه ها باشد.

فکر می کنید هواوی به سمت کدام تولیدکننده خواهد رفت؟ کوالکام، مدیاتک یا حتی سامسونگ؟

اشتراک در
اطلاع از
41 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
The MTest MT

اگر بره سمت کوالکام یکی از ایراداتش برطرف و یه قدم جلو میره
قیمت و سرویس های گوگل و یو ای و اپدیت دهی مزخرفش هم درست کنه دیگه از سامسونگم بهتر میشه

و استفاده از ترندای محبوب کاربرا مث رفرش بالا رز بالا یا استفاده از گوریلا گلس و استریو و … خیلی چیزای دیگ
هرچند خوشحالم شر یه زباله کم شد هم به نفع هواوی بود هم مصرف کننده ها
به امید نابودی بقیه چیپایی که پردازنده گرافیکشون mali هست

Amir galaxy

حیف شد…
رقابت همیشه به نفع ما بوده و هست…

AŁɪ

مهم اینه میت چهل به ۱۰۲۰ مجهزه🔥 حالا بعدش تولید نشد به درک.

ممد بمولا

حیف شد
بعد اسنپ بهترین چیپست بود
امیدوارم واسه گوشیای بعدیش از اسنپ استفاده کنه

m.b

از نظر قدرت نه… پایداری هم هی، بستگی به سری های مختلفش داره… و اینکه منظور از پایداری چی باشه…

persepolis

پایداری هم هی؟!.
خب 990 که ساخت نتونست a77 را روش بزنه چون دیر به دستش رسید
و همین a76 هم خوب نزدیک رقباست با این که دوباره از همین استفاده کرد…

m.b

من اصلاً حرفی از 990 نزدم که گفتی اون استثنائا اینطوری شده! … 980 هم پایداری cpu نداشت به اندازه کافی…

“خب 990 که ساخت نتونست a77 را روش بزنه چون دیر به دستش رسید”

این بهانه ها به درد سایتای تشنه کاربر میخوره که کامنت بالا میخوان! وگرنه خود مدیرعامل تو رویداد معرفی گفت ما اعتقاد داریم که همین قدرت براتون کافیه!
الانم دارم له له میزنم کایرین جدید بیاد حرفای مشابه شما رو یه دور دوره کنیم که سر کایرین چه توجیهات و بهانه های بی منبع و پدر و مادر که نیاوردید!!!
چه سر قدرت و حالت تقلب که سایتای رسمی‌ای مثل Anand tech هنوزم بهش میگن تقلب!
چه سر هوشمندی که دیگه آبروریزی شد!!!
چه سر استفاده از هسته ها که فقط منتظر میت هستم چون در هر صورت بخاطر اختلاف حرفا یه مشکل داریم در حرفا حداقل…
و ورای چیپست سر اون شارژر معکوس 27 واتی مدل پلاس سری p40 هم من حرف دارم بعداً که میت معرفی شد!
و اما منبع من چون از عادت ندارم مثل بعضی بی بته حرف بزنم:
https://m.gsmarena.com/gaming_phones_throttling_performance-review-1957p3.php

فکر میکنم رنگ قرمز معناش مشخص باشه!
عزیزم جای هر روز بالاتر بردن تعصب، یک امروزو لااقل دانش رو بالا ببر با لینکی که فرستادم…
امیدوارم موفق باشی هموطن…

persepolis

این بهانه ها به درد سایتای تشنه کاربر میخوره که کامنت بالا میخوان! وگرنه خود مدیرعامل تو رویداد معرفی گفت ما اعتقاد داریم که همین قدرت براتون کافیه!
الانم دارم له له میزنم کایرین جدید بیاد حرفای مشابه شما رو یه دور دوره کنیم که سر کایرین چه توجیهات و بهانه های بی منبع و پدر و مادر که نیاوردید!!!
چه سر قدرت و حالت تقلب که سایتای رسمی‌ای مثل Anand tech هنوزم بهش میگن تقلب!
چه سر هوشمندی که دیگه آبروریزی شد!!!

اولا خود شرکت گفت ما دیر به دستمون رسیده حرف رسمیه…
دوما من فکر نمی کنم بیشتر سه تا پنج تا پیام داده باشم در مورد پردازنده…
کی من این حرف ها را زدم. و بی منبعیا توجیه کردم؟!.
شاید کسی دیگر بوده من که یادم نمیاد…

m.b

نه خب… نگفتم همه اون حرفا رو شما زدی… گفتم این حرفا هم زده شده که سر وقتش نیاز به پاسخ داره…
حرف بی منبع شما منو یاد اون حرفا انداخت…
در هرصورت… با منبع برات فرستادم که منظورم از عدم پایداری از پردازنده دست و پا شکسته‌ای نیست بلکه همون کایرین 980 رو حدف قرار دادم که در این چند ساله به نسبت بهتر از بقیه لود حتی… چه برسه به بقیه…
من قبلاً در مورد سیاست های اشتباه چیپست سازی تو شرکتا حرف زدم… آخرشم دیدیم نه سامسونگ با اون سیاست ها به نتیجه رسید و نه هوآوی… سامسونگ متخصص هاش رو عوص کرد و هوآوی هم به بهانه تحریم ها تو بالاترین نقطه‌ای که رسیده بود و باز با اسنپدراگون فاصله زیادی داشت، گفت خدافظی لابد بهتره(و واقعاً هم هست… هم به دلیل فشار ها و سخت شدن تولید و هم به دلیل اینکه استفاده از پردازنده قویتر و بهتر و تعطیل کردن خط کایرین در حالت عادی یه جور شکست تلقی میشد و آبروریزی بود پس تحریم ها بهانه عقب‌نشینی رو لااقل به هوآوی داد تا بفهمه کار هر کس نیست خرمن کوفتن)
این ماجرا از هر جهت اگر درست باشه و تحقق پیدا کنه مفیده… هم برای کاربرا و هم برای فروش خود هوآوی چون اعتبار اسنپدراگون اصلاً دنیای دیگری هست…

Farcry

حالا شما ها شاید یادتون نیاد ولی توی مدت سه چهار سال پیش و قبل تر از اون همیشه تراشه پرچمدار کرین هوآوی توی اندرویدی ها سوم بوده ( بعد از اسنپدراگون و اگزینوس) و میان رده های اون هم بدجور ضعیف بودن و تراشه میان رده های اون هم تا قبل از کرین ۸۱۰ کاملا ضعیف و افتضاح بود ( من توی مدت ۲ سال پیش هم یه مدت هانر ۹ لایت و هم بعدش هانر پلی با پردازنده های کرین ۶۵۹ و ۹۷۰ داشتم.کرین ۶۵۹ که اصلا ضعیف ترین پردازنده اون زمان بود و حرفی در موردش ندارم ولی کرین ۹۷۰ هم با اینکه قوی بود ( خیلی قوی تر از پردازنده های میان رده اسنپ ولی ضعیف تر از تراشه پرچمدار اسنپ اون زمان) ولی به شدت توی بنچمارک ها امتیاز های مختلف می‌گرفت و ناپایدار بود.حتی بعد از آنتوتو ۸ هم که امتیاز های این بنچمارک دقیق تر و جامع تر شده بود به جای اینکه امتیازش مثل خیلی از گوشی ها بیش تر بشه؛ امتیازش پایین تر شده بود) الان هم به خاطر مشکلات ناپایداری امسال و سال پیش پردازنده اگزینوس هست که پردازنده پرچمدار کرین هوآوی جلو افتاده وگرنه هوآوی هنوز از هسته های A77 استفاده نکرده درحالی که اسنپ و سری A اپل بیشتر از دو سال میشه که از این نوع هسته های استفاده میکنن.

البته اینم در نظر داشته باش که کایرین ۹۹۰ هم مشکل پایداری داره بررسیش تو سایت همسایه هست ( جز حالت پرفورمنس )

Farcry

بله ولی خب یه مقدار بهتر از اگزینوس ۹۹۰ که خیلی ناپایداره هست.البته باز همون اگزینوس ۹۹۰ در شرایط عادی امتیاز های بهتری توی گیگ بنچ و بنچمارک های گرافیکی مثل gfxbench نسبت به کرین ۹۹۰ میگیره.

TheFreeCritic

حاجی من که 980 دارم مشکل پایداری هم نداشتم البته رو حالت پرفورمنتس مود از گوشی هم به شدت کار میکشم راضیم

Farcry

من ۹۷۰ رو روی هانر پلی داشتم بله توی کار عادی اصلا لگ هم نمی‌زد ولی وقتی ازش بنچمارک یا کار سنگین می‌گرفتم ناپایداری محسوسی داشت

m.b

.
اره در حد مشکل نیست خب اما در حدی هست که بگیم این مسئله وجود داره…
حالا علاوه‌بر مسائل دیگه…(مسئله معماری و کنترل دما و حالت پرفورمنس و بهینگی مصرف که باید جدا بررسی بشند)
تو حواشی‌ای که یه سری بدون منبع و منطق تحت تاثیر جریان (و بعضا خیلی دیده شده که سر تبلیغات) توش قرار میگیرن نباید قرار گرفت…
مسئله مشخصی هست که اگزینوس قدرت بسیار بیشتری از کایرین داره…
اینو خط قدرت خود آنتوتو که منتشر شده و حتی گیک‌بنچ هم داره میگه…
http://uupload.ir/files/9mom_screenshot_2020-08-09-20-14-59-090_com.miui.gallery.jpg

اگر اگزینوس بتونه پایداری و دما رو تحت کنترل بگیره پردازنده قابلی هست…
اما همیشه در این دو پاشنه تر زده و افتاده…
پیامت رو دیدم داداش… اولین جوابم بهته… جاش هست بگم خوش اومدی به اینجا… 💐
در ادامه باید بگم جو اینجا بخاطر فضایی که در سایت رقم خورده و دو طرفه بین نویسنده و کاربراست بی دلایل و بی منطق متقن حاشیه‌ای هست…
مثلاً همین mi 10 ultra…
همین اگر اسمش mate 40 pro plus بود روز معرفی سایت رو هوا بود از خوشحالی یه عده! اما چون اسم شیا روشه روز معرفی همون سری روز رو هم سر بیشعوری! شب میکنن!
جدی نگیر…
وضع فعلاً بخاطر عقده از حقایق متقن و محکمی که گفتیم و داریم میگیم و همچنان خواهیم گفت، همینه و جو کشف بهترین راه حاکم نیست… شبیه میدون جنگ فقط میخوان عقده‌ای که سر بازگوی حقایق شده رو سر اینو اون تلافی کنن…
نصف اکانتا هم فیکه وگرنه عمرا امثال چالتون و علی و ماشالله(سه تا از ترول های این سایت) حضور نداشته باشن! بلکه چون دیگه زور مسقیم خودشون نمیرسیده اکانت فیک زدن… برای همینم کم پیدان! وگرنه ثابت شده که تا اسمشونو میاریم میان! که یعنی لحظه به لحظه پیگیر سایت هستن… منتهی با اکانت های دیگه…
اینجا دو سال پیش یکی از علمی‌ترین و شاید علمی ترین سایت تکنولوژی ایران بود اما با شارش یه سری افراد که تعصبشون زیاد و دانش و سنشون کم بود یکم افت کرده…اصلاً همینکه پست ها 100 کامنتی میشه خودش مشخصه که بار نداره… به طبع مطالب عمومی سایت هم آبکی تر بوده این اواخر… فقط بررسی های این اواخر امیدوار کرده مارو و اینکه قراره نویسنده های جدید بیان…
اما خوبیش اینه که اینجا مثل سایتی که توش بودی دیکتاتوری نیست و دمکرات تره فضاش و با انتقاد به سبک حذف برخورد نمیشه!
موفق باشی…

persepolis

گفت خدافظی لابد بهتره(و واقعاً هم هست… هم به دلیل فشار ها و سخت شدن تولید و هم به دلیل اینکه استفاده از پردازنده قویتر و بهتر و تعطیل کردن خط کایرین در حالت عادی یه جور شکست تلقی میشد و آبروریزی بود پس تحریم ها بهانه عقب‌نشینی رو لااقل به هوآوی داد تا بفهمه کار هر کس نیست خرمن کوفتن)

جناب مصطفی
یعنی اینکه هواوی فناوری و… تداشت برای تولید یا طراحی پردازنده؟
از خداش بود که به وسیله یه بهانه حالا تحریم یا هر چی عقب نشینی بکنه
و به وسیله تحریم یعنی این عامل(فرار)جور شد؟!.
شاید این طور من برداشت میکنم
میشه نظر صریحتان را بگین…
ممنون.

persepolis

گفت خدافظی لابد بهتره(و واقعاً هم هست… هم به دلیل فشار ها و سخت شدن تولید و هم به دلیل اینکه استفاده از پردازنده قویتر و بهتر و تعطیل کردن خط کایرین در حالت عادی یه جور شکست تلقی میشد و آبروریزی بود پس تحریم ها بهانه عقب‌نشینی رو لااقل به هوآوی داد تا بفهمه کار هر کس نیست خرمن کوفتن)

جناب مصطفی
یعنی اینکه هواوی فناوری و… تداشت برای تولید یا طراحی پردازنده؟
از خداش بود که به وسیله یه بهانه حالا تحریم یا هر چی عقب نشینی بکنه
و به وسیله تحریم یعنی این عامل(فرار)جور شد؟!.
شاید این طور من برداشت میکنم از متنتان
میشه نظر صریحتان را بگین…
ممنون.

Farcry

در پاسخ به mb : آره انصاف رو باید رعایت کرد.خود من خیلی وقت ها سامسونگ رو به خاطر بعضی مسائل مثل پشتیبانی ضعیف و کند و یا همین پلاستیکی بودن گوشی های میان رده و جدیدا پرچمدارش و قیمت بالاتر از اندرویدی های دیگه کوبوندم ولی من توی این چند سال اصلا یادم نمیاد که یه پردازنده پرچمدار کرین هوآوی از پردازنده پرچمدار اگزینوس بهتر عمل کرده باشه (مخصوصا در بخش پردازنده گرافیکی چون هر دو تراشه کرین و اگزینوس که توی یه سال معرفی میشدن از یه نوع پردازنده mali استفاده میکردن ولی به علت اینکه همیشه تعداد هسته های این پردازنده توی اگزینوس بیش تر بوده تقریبا همیشه توی بخش گرافیکی اگزینوس بهتر از کرین عمل میکرده) و همیشه هم بعد از اسنپدراگون ، اگزینوس توی اندرویدی ها بهترین بوده و حتی بعضی از دوره ها اگزینوس توی پردازنده مرکزی بهتر از اسنپدراگون عمل میکرده که خب چند سالی میشه که کاملا ازش عقب افتاده.

m.b


اسمت رو من متأسفانه ننیدونم دوست عزیز…
نه اصلاً… قطعاً فناوری رو داشته که روز به روز همراه بقیه پیشرفت کرده اما عقبه اسنپدراگون رو نداشت… اما ابتکارات و ترفند های اسنپدراگون رو نداشت… اما موتور گرافیکی اسنپدراگون رو نداشت…
بهینگی‌ای که اسنپدراگون طی سال ها تجربه به دست آورده بود رو نداشت…
پایداری اسنپدراگون رو نداشت…
اینا مسائلی بود که هنوزم حتی ممکنه برای سری میت امسال با گردازنده جدید حتی مطرح باشه…
نه اینکه فناوری‌شو نداشته باشه… بلکه دست بالای دست زیاده و شاید یکی فناوری بهتر و متکامل تری داشته باشه…
شبیه مثلاً لنز سازی های سونی و سامسونگ… تو یک سایز برابر کی بهتر میسازه؟!
مشخصا سونی…
و این به دلیل فناوری نداشتن سامسونگ نیست بلکه شاید فناوری هایی داشته باشه که حتی سونی نداره… اما عقبه و تیم سونی قویتر کار میکنند همیشه…

SHREK

یکی از چیپست های خوب بود. واقعا گوشی‌های هواوی با این چیپست عملکرد خوبی داشتن. تنها ایرادش قدرتش بود که همیشه از اسنپ پایین‌تر بود. الان اگر از چیپ اسنب استفاده کنه خیلی قدرتش میره بالا مشکل گوگل هم حل کنه میتونه دوباره وارد رقابت شه.

persepolis

@Client kill
الان اگر از چیپ اسنب استفاده کنه خیلی قدرتش میره بالا

خب عزیز اگه از اسنپ استفاده نکنه به ضرر اسنپ است چون میرود به سمت مدیاتک و…
و امروز هم درخواست داده اسنپ به کنگره اوریکا آم.ریکا که بزاره بفروشه به هواوی چون میدونه ضررررررررررر میکنه

m.b

یه عده میگفتن تحریم ها به نفعشه چون خودکفایی میاره!
به نفعش شد اما نه بخاطر خودکفایی…
فکرشو بکنید… ترکیب دوربین هوآوی با گوگل کمرا…
یا ترکیب هوآوی و رابط کاستوم!
ترکیبای خسته پررویی میشه زد از این به بعد! 🙂
من جای هوآوی بودم حرف و حدیثی که بعد در میاد رو میذاشتم کنار و این رویداد رو جشن میگرفتم!
البته اگر اسنپ به هوآوی برسه درست و حسابی و آمریکا دوباره بهانه نگیره…

خود هواوی باید اجازه انلاک کردن بوت لودرو بده و حمایت کنه از دولوپراش
اگ اینکارو نکنه نه خبری از کاستوم رام هست نه گوگل کمرا
شایدم اشتباه فک میکنم ولی تا الان که دیدم وابسته به خود شرکتای اصلین توسعه دهنده ها و شرکتای اصلی باید راهو براشون باز کنن

والا اصلاً اسم اسنپدراگون میاد اسم این دو هم همراهشه… هوآوی هم اگر بدونه براش مفیده و اعتبار میاره، اجازه رو باز میکنه…

ممد بمولا

فکرشو بکن
ترکیب IMX700 با جیکم…

m.b

ترکیبی خسته پررو یعنی این! 😂👌

m.b

دوست عزیز اعتبار من یکی لااقل از منفی مثبت گذشته و اعتبارم به اعتماد دو طرفه‌ای هست که کاربرا به اعتبار حرفام و من به عدالت کاربرا در قضاوت دارم… پس منفی دادن حداقل به من اونم با این حجم که تابلو شده فیکه! فایده‌ای برای تو حداقل نداره هموطن…
جای منفی دادن که فایده‌ای برات نداره، برو تو این لینک:
https://www.digikala.com/product/dkp-117905
اینیکی شاید برات فایده داشت!

persepolis

ارزونه و میتونه براش مفید باشه!.
فقط روزی سه بار بزنه حله…

m.b

جدا برای هوآوی خیلی خوشحالم…
میت با دو تا پردازنده شبیه یه کابوسه…
منو یاد سامسونگ و سیاست دوپردازنده‌ایش میندازه!
خیلی عالی میشه اگر اسنپ و هوآوی با هم کار کنن…
فقط میشه انتظار داشت بخاطر هزینه‌بالاتر تهیه اسنپدراگون و همچنین تعطیلی خط کایرین و ضربه مالی‌‌ای که بخاطر این تعطیلی خورده، قیمت سریای بعد فضایی‌تر شه… 😬
از طرفی هزینه های تحقیق و توسعه و هماهنگی اسنپدراگون هم هست چون هوآوی خیلی وقته که دیگه سراغ اسنپدراگون نرفته…
ولی خداییش نسل طلاییش با قیمتای عالی با اسنپدراگون بود…
G510 هنوز برام داره کار میکنه بعد 7 سال!

Mahdi

حالا زوده واسه این که بگیم از اسنپ استفاده میکنه

m.b

برای همین گفتم اگر عملی بشه…

Mahdi

امیدوارم استفاده کنه

Mahdi

حیف شد یکی از حریفان اسنپ کم میشه و اسنپ ممکنه کم کاری کنی

Mahdi

کنه

Amin Gh

اگر که پرچمدار های بعدی هواوی با اسنپدراگون بیان، به نظرم بیشتر به ضرر بقیه شرکت ها از جمله سامسونگ میشه
🤔🤔

m.b

اگر بشه اره… درسته… بیشترین ضرر رو سامسونگ میکنه… همونطور که از کاهش فروشش هم بیشترین سود رو سامسونگ کرد و شیائومی هیچ سودی نکرد تقریباً چون هرچی تو گلوبال گرفت توی چین پس داد…
این وسط هوآوی حتی نسبت به قبل فروشش بیشتر هم شد(مقطعی)!
انقدر که چینیا حمایتش کردن…
شیائومی از اسنپدراگون شدن هوآوی سود یا ضرر زیادی نمیکنه چون همونطور که هوآوی بازار جهانیش رو پس میگیره، بازار چینش رو دوباره به بقیه پس میده… خصوصاً که سر قیمت‌گذاری با وجود اسنپدراگون سخته که مثل سالای پیش اختلاف قیمت چین و گلوبال رو زیاد کنه…
امیدوارم استفاده کنه به موقع…

The Destroyer

من فک نمیکنم برای بازار جهانی هواوی خیلی تفاوتی کنه چون باز هم به سرویس‌های گوگل دسترسی نداره
همین الان هم گوشی‌هایی داره با پردازنده‌های مدیاتک که به سرویس‌های گوگل دسترسی ندارن
فک میکنم مشکل از جای دیگه‌ایه

m.b

میزان بالای دولوپر هایی که هوآوی داره جذب میکنه تازگیا+قدرت و پشتیبانی های دولوپر ها از پردازنده اسنپدراگون+فروش بالای هوآوی توی چین که یکی از پیشرو های برنامه و کدنویسی هست
=
اینکه قطعاً با این ترکیب دیگه هوآوی میتونه خیلی از مشکلات رو حل کنه…

اما خب آره معجزه هم نیست که بگیم یه ساله قراره تمام کمبود های فقدان سرویس های گوگل جبران شه! بلکه در طی زمان هوآوی و اکوسیستمش به این وضع عادت میکنن و پایدار تر میشه وضعیت… (البته اگر آمریکا باز سنگ‌اندازی نکنه)

ArmanBgold

حیف شد😔

Milad7

در اخر کم شدن رقابت به ضرر مصرف کننده است…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)