حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نرم افزار پرینتر سه بعدی Pathio 2019 – همه آنچه که باید بدانیم

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

خبر عالی این هفته برای شما خوانندگان عزیز این است که کمپانی E3D چیزی متفاوت از گذشته را به شما ارائه کرده است. این شرکت پرینتر سه بعدی بریتانیایی در هجده ماه گذشته مشغول کاری جدید بوده است. به این صورت که آنها شرکتی جداگانه را با مرکزیت آکسفورد راه انداخته اند تا روی یک نرم افزار اسلایسر جدید کار کنند.

این سرمایه گذاری و پروژه جدید Pathio نام دارد و هدف آن ساختن یک نرم افزار  چاپ سه بعدی کاملا جدید است. تا اینجای کار بسیاری چیزها را می دانیم و البته بسیاری را هم نمی دانیم.

«جاشوا راولی»، بنیان گذار E3D می گوید « اساسا، کاری فوق العاده انجام داده ایم. ما نشستیم و فکر کردیم که یک نرم افزار اسلایسر چاپگر سه بعدی چطور باید کار کند و تجربه کاربر با آن چگونه باید باشد. ابتدا همه چیز را روی کاغذ آوردیم و سپس آن را در عمل پیاده کردیم. و حالا به اینجا رسیده ایم».

مدیران این شرکت معتقدند Pathio با تمام اسلایسر های دیگر موجود در بازار متفاوت است و سابقه کاری طولانی آنها باعث می شود این نرم افزار در بالاترین رده بین همنوعان خود قرار بگیرد.

برای گروه سازنده Pathio، برداشتن محدودیت ها امری ضروری بود. نه تنها بازنویسی یک اسلایسر کاملا جدید که شباهتی با قبلی ها نداشته باشد بلکه ساختن نرم افزاری که به هیچ پرینتر سه بعدی خاصی وابسته نباشد. مثلا Cura برای Ultimaker و Slic3r برای Prusa.

«راولی» در ادامه می گوید: «برنامه های موجود در این زمینه کمک خیلی زیادی کردند ولی ما میخواهیم محصولی همگانی تر و مناسب تر را به بازار عرضه کنیم.»

تغییر ابزار، اسکریپت و …..

ایده ساخت Pathio از تجربیات داخلی E3D سرچشمه گرفته است، هنگامی که آنها تلاش می کردند تا با ترکیب سر ابزارهای ساخت کاهشی و افزایشی به پرینت هایی با وضوح بالا دست پیدا کنند.

«راولی» در ادامه افزود: «یکی از کارهای بزرگی که با تغییر ابزار برش ساز می توان انجام داد ترکیبش با اسکریپت هوشمند است. زمانی که شما یک ابزار را برداشته و جایگزین دیگری میکنید، کارهای زیادی می توانید انجام دهید. سرابزارها مثل حکاک لیزری ممکن است عملکردهای متفاوتی داشته باشند؛ داشتن یک نوع اسکریپت  نرم افزاری تغییر ابزار لزوما همیشه مفید نیست. شما دلتان می خواهد که بگویید، خب، اگر این ابزار است، پس این کار را بکند، ولی گاهی یک اسکریپت نرم افزاری برای یک نوع پلتفرم ابزار سازگاری دارد مثلا اسکریپت سر ابزار حکاکی با ابزار پرینت سه بعدی سازگاری ندارد.

در نتیجه با تلاش شرکت E3D، اسکریپت هوشمند و همه کاره ای تبدیل به هسته اصلی عملکرد نرم افزار Pathio شده و از محاسبات منطقی و ریاضی هم فراتر رفته است.

کسانی که کارهای اخیر شرکت E3D را دنبال کرده اند حتما متوجه شباهت های هسته اصلی Pathio با سیستم Tool Changer که این کمپانی آن را توسعه می دهد شده اند.

نتیجه کار یک نرم افزار منعطف و خوانا است که حتی در نسخه بتای آن می توان تا حد بسیار زیادی آزادانه و شخصی تنظیمات را تغییر داد. این برای کسانی که می خواهند کنترل زیادی روی کد های دستگاه چاپگر سه بعدی خود داشته باشند خبر خوبی است.

مسئله مهم دیگری که در کنار اسکریپت در نرم افزار Pathio قابل توجه است، دلیل اصلی استفاده از این برنامه یعنی طراحی است.

مدیر شرکت می گوید: «ما یک ویرایشگر عالی داریم که قابلیت تکمیلِ خودکارِ کدگذاری برای اسکریپت ها و جی کدها – Gcode را دارد. بنابراین، شما می توانید برنامه ریزی قوی و کاملی انجام دهید که جی کد های خروجی و ویژگی های دیگر را برای شما مدیریت کند.»

او در ادامه افزود: «ما در حال تلاش برای ساخت یک ابزار هستیم که ذاتا قدرتمند باشد. البته یکی از فلسفه های کاری ما این است که این ابزار باید ساده و کاربر پسند باشد اما این سادگی نباید به کیفیت اثر آسیب برساند. اگر شما می خواهید کاری عجیب یا جالب انجام دهید، این کار باید ساده و ظریف باشد تا بتوان از آن لذت برد.»

رابط کاربری

در زمینه کارکرد و توانایی، نرم افزار Pathio را می توان با اسلایسر Simplify3D مقایسه کرد که به کاربران اجازه می دهد چندین فرآیند پرینت سه بعدی را با مدل های مختلف و اکسترودرهای متفاوت تنظیم کنند.

مشخصا، این ویژگی تولید پرینت های پیچیده در ظاهر بسیار مشابه نمونه های دیگر است. با این وجود، گروه سازنده Pathio در تلاش هستند تا با طراحی یک رابط کاربری ساده بتوانند تجربه کاربر را از کار کردن با نرم افزار دگرگون کنند.

مدیر شرکت در این رابطه می گوید: «اساسا آنچه ما داریم بسیار شبیه به یک ساختار درختی است که در سمت چپ قرار دارد و همه مدل های سه بعدی شما را در بر می گیرد. شما می توانید مدل های خود را در گروه های مختلف قرار داده  تنظیمات هر گروه را جداگانه انجام دهید.»

بر خلاف برنامه فتوشاپ و ساختار گروه بندی آن برای اعمال جلوه ها و تنظیمات روی لایه ها، رابط کاربری Pathio به انجام کارهای خلاقانه کمک می کند.

چند تیم در رشته های مختلف به صورت تمام وقت روی توسعه Pathio کار می کنند که صدها ساعت از این زمان صرف طراحی رابط کاربری می شود.

Pathio چه کار می تواند بکند؟

به غیر از توانایی گسترده در تطبیق اسکریپت، Pathio قابلیت های دیگری دارد که هنوز در دیگر اسلایسر های پرینت سه بعدی دیگر وجود ندارد.

برای مثال تبی وجود دارد که به شما اجازه می دهد تنظیمات دلخواه خود را ذخیره کنید و از این طریق پرینت سه بعدی سریع انجام دهید. البته در نسخه آزمایشی که در اختیار ما قرار دارد این کار امکان پذیر نیست اما این ویژگی نشان می دهد که می توان Pathio  را شخصی سازی کرد.

برخی از اصول برش Slice نیز در Pathio تغییر کرده اند.

به جای تجزیه مدل در حالت دو بعدی، که بخش ها در مقدار معینی برش می خورند، ویژگی تغییر ضخامت برشها وجود دارد.

بر اساس مقداری که شما به برنامه می دهید، Pathio پوسته هایی را به صورت یکسان در تمام ابعاد برش میدهد. برای مثال با این کار امکان ایجاد شکاف در لایه های بالایی که یک دیواره عمود بر آن است از بین می رود. این فرآیند باعث می شود که لایه های سطحی از پرشوندگی کافی برخوردار باشند.

مدیر شرکت می گوید: «کار کلیدی یک اسلایسر تولید جی کدها است. و ما GCode بهتری تولید کنیم.»

کار روزانه تیمی شرکت E3D در از بین بردن نقاط ضعف Pathio  نقشی اساسی دارد؛ سال ها تجزیه و تحلیل و توسعه در بهبود جریان پلاستیک در نازل به آنها آموخته که چگونه نرم افزار باید پوسته ها را جابجا کند تا پرشوندگی در گوشه های مدل به درستی صورت گیرد و از این طریق سطح نهایی بهتری حاصل شود.

یکی از ویژگی های جذاب که هنوز در حال توسعه است، رویکردی جدید برای ساپورت لایه های رابط از طریق ایجاد خطوط زیگ زاگ در هر مدل سه بعدی است. تولید نقاط تماس بسیار ریز بین ساپورت و مدل که باعث میشود سطح نهایی بهبود بسیار زیادی داشته باشد در حالی که جدا کردن ساپورت ها هم به راحتی انجام شود. دو امری که معمولا با هم تناقض دارند.

یکی دیگر از جنبه های Pathio که در نسخه بتا کمتر به چشم می آید اما بسیار مفید است، برنامه ریزی ارتباط Cloud برای تنظیمات پرینتر است. از آنجا که تنظیمات شخصی شما به جای این که با Pathio موجود در کامپیوترتان هماهنگ باشد، در حساب شخصی شما موجود است، امکان ورود به Pathio از هر دستگاهی و دسترسی و تغییر در تنظیمات شخصی امکان پذیر است.

انجمن، منبع بسته، هزینه

در صحبت با گروه Pathio، اشتیاقی توقف ناپذیر برای توسعه این برنامه مشهود است. چیزی که پایه های شرکت E3D بر روی آن بنیان نهاده شده.

آنها می گویند: «ما برای کاربرانی که در سال های گذشته با آنها زندگی کرده ایم و آنها را می شناسیم و دوست داریم کار می کنیم. ما کاملا در حال ایجاد یک انجمن مخصوص حول محور این شرکت هستیم.»

در واقع، انجمنی از کاربران برای بحث و بررسی Pathio و ارسال بازخورد آنها به توسعه دهندگان تشکیل شده است که بسیاری از کاربران نسخه آزمایشی بتا در آن انتقادات و پیشنهادات مفیدی را به گروه سازنده می دهند.

به علاوه، به غیر از اطلاع رسانی از بازخورد کاربران و کمک به بهبود ویژگی ها و عملکرد و رفع اشکال نرم افزار، همچنین این گروه سرمایه Pathio را تامین می کند. با این حال، هزینه های این کار هنوز مشخص نیست.

مدیر شرکت می گوید: «Pathio فعلا یک اپلیکیشن منبع بسته است. به این دلیل که ما نیاز به ایجاد یک منبع درآمد برای خودمان داریم. ما یک شرکت لوکس ساخت پرینتر سه بعدی نیستیم که جریان مالی جداگانه ای داشته باشیم. قصد داریم در آینده راهی برای کسب درآمد داشته باشیم که البته هنوز به نتیجه خاصی نرسیده ایم.»

او در باره این که Pathio در حال حاضر رایگان است می گوید: «فعلا این نرم افزار در موقعیتی نیست که ما بخواهیم روی سود مالی آن فکر کنیم. همینطور نمی دانیم که این کار را به چه روشی انجام دهیم. اما تلاش میکنیم که آن را در سطحی پایین و متمرکز نگه داریم. هزینه این نرم افزار باید برای کسی که پرینتر سه بعدی Ender 3 را دارد ، مقرون به صرفه و منطقی باشد.»

نسخه بتا این نرم افزار برای سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و Mac موجود است و می توانید همین حالا آن را از اینترنت  از سایت سازنده دانلود کنید.

اگر این کار را کردید، لطفا آدم ایرادگیری نباشید. این هنوز نسخه بتا است و بسیاری از ویژگی های اصلی در این نسخه کار نمی کنند.

این مقاله توسط شرکت دانش بنیان توسعه گران بعد سوم منتشر میشود چنانچه علاقمند به کارآفرینی با پرینترهای سه بعدی در ایران هستید، برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

توسعه گران بعد سوم |  3DPE

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

متشکر 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)