حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو یا مقدمه چینی برای ممنوعیت واردات آیفون؟

نوشته

3 سال قبل | 44 دیدگاه | اخبار داخلی، برترین‌های ترنجی

هفته گذشته بود که در ترنجی برای شما درباره ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ایران نوشتیم. اولین تیتر ما “خداحافظ آیفون” بود و متاسفانه باید بگویم که هر چه پیش‌تر می رویم باید بگویم این حدس صحیح است. در حقیقت ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو بیشتر شبیه به مقدمه چینی برای ممنوعیت واردات آیفون است و نه چیز بیشتر. اما چرا؟ اجازه بدهید صحبت های جدید در این زمینه را با هم مرور کنیم.

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو

امروز برای شما نوشتیم که طرح رجیستری و گرانی دلار مسبب کاهش ۴۰ درصدی واردات موبایل به کشور شد. صحبت های دیگر هم عنوان شده است که در ادامه با هم به آن خواهیم پرداخت.

کارشناس ارشد طرح رجیستری تلفن همراه، حسین یوسفیان گفت:

در سال گذشته ۹۴۰ هزار تلفن همراه مسافری وارد کشور شده که ۴۶۰ هزار تلفن همراه با قیمت بالای ۳۰۰ یورو توسط بازرگانان وارد شده که از این تعداد ۴۰ هزار دستگاه از برند اپل بوده است. تقریبا ۱۴ برابر این تعداد طبق رویه مسافری بوده که تحلیل ها نشان می دهد آن ها از طریق قاچاق وارد کشور شده است.

گوشی های بالای ۳۰۰ یورو، بیش از ۳۵ درصد منابع را به خود تخصیص می دهند.

آیفون 5G

آیفون

یوسفیان اشاره کرد:

در سال گذشته نیم میلیارد یورو در کشور صرف واردات اپل شده اما تنها چهار درصد از بازار کشور را تامین کرده است.

او به تحلیل این آمار پرداخت و گفت:

کل واردات تایر سنگین کشور به طور متوسط در سال های اخیر ۲۵۰ میلیون یورو بوده است. کل ارز مورد نیاز برای قطعات لوازم خانگی اعم از فریزر حدود یک میلیارد یورو بوده و برند اپل ارز زیادی را به خود تخصیص داده است.

کارشناس ارشد طرح رجیستری اضافه کرد:

اگر به این روند برای واردات اپل ادامه بدهیم، در بقیه موارد مشکلاتی پیش خواهد آمد. اگر سه ماهه اول سال ۹۹ را مرور کنیم در سه ماهه اول امسال ۲.۵۵ میلیارد یورو تلفن همراه وارد کشور شده که ۲۸ درصد مبالغ ارزی را به خود اختصاص داده و ۶ درصد بازار را تامین کرده است.

از این صحبت ها و مقایسه ها کاملا مشخص است که اذهان باید آماده شوند تا واردات آیفون به کشور منتفی شود. همین حالا هم قیمت این موبایل های هوشمند سر به فلک کشیده است و تصور کنید دستگاهی شود که برای داشتنش یا باید موبایل ها اندک موجود در بازار را با قیمت بالا بخرید یا متوصل به خرید گوشی کارکرده آن شوید.

با توجه به اینکه بحث رجیستری وجود دارد تقریبا باید گفت امکان واردات حتی قاچاق و رجسیتری آن به صورت مسافری هم اگر ممکن نباشد، دیگر رسما راهی برای داشتن یک آیفون به عنوان موبایلی که آنتن بدهد نیست!

واردات تلفن همراه بر خلاف اخباری که به گوش می‌رسد و در فضای مجازی منتشر شده است، در سه ماهه اول امسال با مشکلات ارزی وارداتی که وجود داشته نه تنها سه برابر نشده بلکه تعداد ۶۰۰ هزار دستگاه نیز کاهش پیدا کرده است.

او اشاره کرد: آمار نشان می دهد که تامین ارز موبایل به شدت دارای مشکل است و اگر بخواهیم مانند گذشته ارز تخصیص بدهیم، واردات تلفن همراه کاهش و قیمت آن افزایش پیدا می کند.

وی افزود: در سال گذشته ۲.۴ میلیارد یورو ارز تخصیص داده شده که ۱.۱ میلیارد یورو از این مبلغ به شکل قاچاق وارد شده و از منابع بانک مرکزی نبوده است.

یوسفیان خاطرنشان کرد: اگر مسائل مربوط به تخصیص ارز را مانند سال گذشته مدیریت کنیم مشکلات تامین ارز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد که منجر به قطع واردات تلفن همراه خواهد شد. قیمت موبایل رابطه مستقیم و کوتاه مدتی با قیمت ارز دارد.

متوجه شرایط هستید؟ البته که تاریخ به ما ثابت کرده هیچ چیز همیشگی نیست اما این بازه مشخصا برای طرفداران اپل و iOS در ایران خیلی سخت خواهد بود. نظر شما چیست؟ فکر می کنید که این ماجرای خیمه شب بازی عدم اختصاصی ارز به واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ممنوعیت واردات آیفون بیانجامد؟

اشتراک در
اطلاع از
44 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
❤Mohamad_reza.81❤

ورود گوشی های آیفون ممنوع بشه بهتره
اول اینکه کاربرای ایرانی کلی محدودیت دارن برای استفادش
دوم اینکه “معمولا” یه مشت مرفه بی درد میرن آیفون میخرن و صرفا برای اینکه بگن ما لاکچری هستیم و… ازین جور چیزا
من نظر شخصیم اینه که برای ما ایرنیا خرید ایفون حماقته محضه بخاطر شرایطی که داریم

Farcry

میخواستم یه چیز یکم تند بنویسم ولی آخرش گفتی نظر شخصیته منصرف شدم.آقا فقط خواهشا این منفی مثبت های سایت رو درست که کمتر شاهد جولان دوستانی که عقده مثبت دارن باشیم.

❤Mohamad_reza.81❤

داداش تروخدا با من اینجوریی صحبت نکنن من قلبم ضعیفه میوفتم سکته میکنم😔

❤Mohamad_reza.81❤

داداش کنجکاو شدم بدونم این چیز یکم تند که میخواستی بنویسی چیه
ولی فارق ازین ها شما به من بگو که توی ایران دست کسی آیفون 11 دیدی که لایق دست گرفتنش باشه؟والا تا جای که من عقلم قد میده کسایی توانایی خریدنش رو دارن که اصلا نمیدونن چی توی دستشون دارن خیلیا هستن که سزاوار داشتنش هستن ولی حتی نتونستن از نزدیک لمسش کنن
شرط میبندم که منظورم رو نمیفهمی یه دوست داشتم 16 سالش که بود میرفت کارگری میرفت حمالی هزار حور کار کرد زحمت کشید پولاش رو جمع کرد بازم نتونست یه گوشی خوب بخره با اینکه خیلی عشق گوشی داشت و توی عمل هم ثابت کرده بود.
میگفت حتی تو خوابم هم نمیتونم گوشی ببینم چرا چون پول نداره اون موقع یه مشت چیز بهترین گوشی رو دارن که لیاقتش رو ندارن و واقعا درک نمیکنم که چرا خدا اون چیزی رو که میبیستی به اون کس بده نداده واقعا افسوس میخورم
بعید میدونم یه کلمه از حرفام رو فهمیده باشی😔
فقط یه سری از دوستان توانایی درکش رو دارن.

❤Mohamad_reza.81❤

http://uupload.ir/files/szhb_img_20200712_195851_706.jpg
چند درصد کاربران این سایت دلشون میخواد این گوشی رو داشته باشن ولی نمیتونن؟
حالا من که آیفون دوست ندارم حسود هم نیستم ولی یه چیزیی لج منو درمیاره اونم اینه که یه نفر عاشق یه چیزی و بهش نمیرسه ولی همون چیز دسته یه نفره که نمیدونه چی داره و نمیفهمه که داشتنش آرزوی خیلیاس😔

Farcry

قبلا هم گفتم کلا نه تنها خرید آیفون بلکه خرید هر گوشی پرچمداری توی ایران ارزش نداره.الان با این اوضاع بسته شدن سایت گمرک برای رجیستری و قیمت ۲ میلیونی پاسپورت هر گوشی پرچمداری که توی بازاره بالای ۲۰ میلیونه.پس بله درسته خرید آیفون منطقی نیست.اما اینکه یه عده میرن برای پز دادن توی ایران آیفون میخرن و یه عده درست در طرف مقابلشون کن با مقایسه چند تا عدد میگن آیفون هیچی نداره و فقط برای پز دادنه ، عوام تشریف دارن. خود من هم یه جورایی مجبور شدم آخر بهمن آیفون ۱۱ معمولی بخرم چون یقین داشتم تا چند ماه دیگه صد درصد گرون میشه و با اینکه میدونستم اونموقع هم ۱۳ تومن نمیارزه ولی بیش تر برای حفظ ارزش پولم و برای اینکه یه چند ماه دنبال خریدش بودم خریدم. کلا با این قیمت ها گوشی های میان رده چینی هم که ۷-۶ تومن به بالا هستن هم ارزششون رو از دست دادن.خودم الان اگر بخوام یه گوشی دیگه بخرم یه گوشی در حد ردمی ۸ میخرم که ۳/۵ میلیونه چون کاملا نیازهام رو برطرف میکنه.

❤Mohamad_reza.81❤

جناب “Farcry”
لطفا اون متن یکم تندتون رو برام ارسال کنید اگه اینجا راحت نیستید آیدی تلگرامم رو بذارم اونجا بفرستید.
با تشکر🙏

❤Mohamad_reza.81❤

شما برای حفظ ارزش پولتون میتونستید طلا بخرید توی بورس سرمایه گذاری کنید و…

Farcry

بله میتونستم ولی خب میخواستم از اون گوشی هم استفاده کنم.درکل یکی دوماه درگیر خریدش بودم برای اینکه بعدش حسرت نخورم که چندین میلیون قیمتش بالاتر میره خریدم. حالا الان که نه ولی کلا خرید کالا یا ملک یا ماشین برای حفظ ارزش پول ریالی که دارید خیلی بهتره چون انعطاف پذیری بیش تری داره. درسته که مثلا سود بورس رو توی یه دوران خاص نداره (توی خیلی از مناطق از پاییز سال ۹۶ تا الان قیمت خونه بالای ۶ برابر شده درحالی که طرف یه خونه خریده و بدون دقدقه سرمایه اون بالاتر میره) ولی هیچ استرس و تأمل خاص و دقتی مثل کسایی که توی بورس هستن نمیخواد و انعطاف پذیری بیش تری هم برای استفاده یا حتی کسب درآمد خارج از بالا رفتن قیمت ، از اون خونه یا ماشین یا کالا ها وجود داره.

lovenokia

سلام
ای کاش محدود به آیفون باشد . در جلسه ممنوعیت ذکر شده ، گفته شده بود برای تامین ارز خوراک مردم مجبور
به این کار شدیم .

با توجه به سیر صعودی دلار ، انتخابات آمریکا و بدتر شدن شرایط ، مطمئن باشید محدودیت رو به 150 یورو میرسونند !

raminrx7

دقیقا مشکل همینجاست که م.سئول.ین و امثال تو میخواین به جا بقیه تصمیم بگیرین!
علایق شخصی و نظرات شخصی و غیر منطقی خودتونو غالب کنید!
مرد مومن به من و تو چه مربوط که کی لایق ایفون هست یا نیست 😐 اصن مگه گوشی داشتن لیاقت درش دخیله؟ 😐
اینکه یکی داره میخره یکی نمیخره ربطی نداره به این که ممنوع بشه!
ینی چی اخههههه

ینی بخدا حقمونه تو این مم.لکت با این طرز تفکر بمونیم و روز به روز بدبخت تر شیم :\

❤Mohamad_reza.81❤

بله حق با شماست امیدوارم که با برکناری مسئولین و همچنین ازبین رفتن نظرات و تصمیم های من امثال من آینده ای درخشان در انتظار جنابعالی و سایر کاربران باشه به امید روزی که…
#به_امید_دیدار

david2arc

به نظرم 81 سال تولدتون باشه که سن بالایی نیست واسه پختگی نظرات ولی جالبه که حرفای درستی زدین👌 ولی با بیان نه چندان عالی
احسنت

ahmad

اینکه ایفون کاربرد نداره یا یکی برای لاکچری بودن میخره دلایل شخصی هست و دلیل نمیشه اجازه ندن بخره طرف پول داره دوست داره بخره چرا شماها حرص میخورین

V800B

شما از کی تا حالا از جانب دیگران فکر میکنی ک میگی طرف داره برا‌کلاس گذاشتن ایفون میخره؟
اگه اینقدر قدرت روانشانسی قوی اینجا نمون حیفی
حالا چارتا دربدر ((از لحاظ فکری))
اره برای کلاس گذاشتن میخرن و نهایت کلاسشون ب ایفون ۷ برسه
ولی کسی ک درامد خوب داره چرا نباید بخره
((هرکسی هم ک درامد خوب داره دال بر دزدی یا… نیس شاید واقعا زحمت کشیده))
در مورد تحریم هم خلایق هرچه لایق
نکنه توقع داریم وقتی روز قدس میریزیم بیرون امریکا بگه ن اینا دارن زورکی میان!؟!((هرچند خیلی شاید بخاطر این موارد نرن بیرون صرفا جهت تماشا برن ولی همونا هم دارن خیانت میکنن))
وقتی میبینه هرجا میشه چارتا مرگ بر امریکا میگیم و دم از نابود سازی اسرائیل میزنیم برامون تره خورد کنن؟!؟
حقا ک چیزای عجیب میشنویم
بعدشم ورای این موارد کجای کار ما درسته ک بیاد چارتا نرم افزار ک هیچ اصول از قانون برنامه نویسی تو چارچوب اپ استور ک فقط ما باش مشکل داریم ازاد بزاره
تو قرن ۲۱ این صحبتا عجیبه
حالا ممنوع کردنش هیچ دردی از شما دوا نمیکنه فقط موافقت شما
یعنی اینکه دوست داری بهت زور بگن

bh974

حماقت اینه که درک نکنی هرکی سلیقه ای داره و باید ب سلایق احترام گذاشت

online_wireless

این نظرت رو برای خودت نگه دار، همین تفکرات شما و امثال شماست که منجر به قانون های اشتباه این چنینی میشه

Farcry

احتمالش خیلی کمه که فقط از ورود آیفون ها به کشور جلوگیری بشه و بقیه پرچمدار های اندرویدی ورودشون ممنوع نشه.خودشون گفتن که دولت اول میخواست از ورود گوشی های بالای 150 یورو (یعنی حتی redmi note 9 هم که خیلی ارزونه بالای این مقدار میشه) جلوگیری کنه.این یعنی عملا دیگه نمیخوان هیچ دلاری حتی دلار 23 هزار تومنی رو برای واردات گوشی ها به کشور اختصاص بدن که نشون میده اوضاع ذخایر ارزی خیلی خیلی خرابه.حتی اگر هم فقط جلوی ورود آیفون ها گرفته بشه مطمئنا از نظر قیمتی در ایران تاثیرش رو توی پرچمدار های شرکت های دیکه میزاره.

❤Mohamad_reza.81❤

بعید میدونم همچین تصمیمی گرفته بشه چون در این صورت هیچ گوشی بدرد بخوری وارد کشور نمیشه و یه حماقته
اگر هم اتفاق بیوفته تنها گوشی های زیر 150 یورو میمونن که فقط برا گوشی های تولید ملی رقیب میسازه و این کاملا بر خلاف سیایت های مسولینه
امیدوارم هر تصمیمی میگیرن یه نگاه اجمالی هم به قشر ضعیف جامعه هم داشته باشن به هر حال آسیب پذیرن و قدرت خریدشون همینجوری پایینه😔

afsoon

برندی که ایرانی ها رو تحریم کرده و کاربر نمیتونه درست ازش استفاده کنه .قیمتش هم یه جوری هست که یه اقلیت خاص بخرن چه فایده ای داره که ورود پیدا کنه .

❤Mohamad_reza.81❤

بنظرم شما تا دیر نشده نظرت رو پس بگیر
منم همینارو گفتم حوری باهام برخورد شد که…
بنظرم اینا همونا هستن که چند سال پیش میگفتیم که RAM=Random access memory که نوعی حافظه موقتی برای اطلاعاته و… بعدش میگفتن شما هیچی حالیت نیست همون که ما میگیم درسته.
#به_امید_دیدار

afsoon

این بدبخت ها ده سال دیگه یک سال پیش منم نمیشن .حقیقت هم تلخه و مزه مزه کردنش بهشون نمیسازه .

❤Mohamad_reza.81❤

بله حقیقت همچون ما تحت خیار است.

HOSEIN

دقیقاً 👏

Peiman

البته که تاریخ به ما ثابت کرده هیچ چیز همیشگی نیست

Mahdi

تازه میخواستم عاشق آیفن بشم

❤Mohamad_reza.81❤

بنظرم همون عاشق کوالکام بمونی بهتره این آیفونا به کسی وفا نکرده

Yas

سلام آقای عطایی حال شما خوبه
یه انتقاد داشتم اینک خیلی وقته بخش کامنتها یا شده جای دردودل بعضی دوستان یا شده جای دعوا !
شما یه لطفی کن واس اینا یه گروه تو تلگرام بزن و راحت کن
اینجا جای دوتا کامنت مثبت هست ک بقیه ببینن و استفاده کنن نه اینی ک هست…
الان 5تا کامنت اول دعوای دونفر هست !!اونم سر یه بحث دیگه…

HM-Royal

یکی از عوامل بدبختی ما همون قضیۀ سوراخ و کشتی‌ـه، طرف میگه من میخوام سمت خودمو سوراخ کنم به کسی مربوط نیست در حالیکه همه با اون سوراخ غرق میشوند یا طرف میگه من الآن مشکلی ندارم ولی فردا که سر خودش اومد فریاد عدالت‌خواهیش گوش افلاک رو کر میکنه (همون قضیۀ دیگ و جوشیدن و سر سگ) خب i.diot، الآن اکثر گوشیهای HighEnd و پرچمدارهای برندهای معتبر، قیمت بالای 700 – 1000 دلار به بالا دارن، با تصویب این قانون احمقانه تویِ فن کوئل! دیگه نمیتونی اون گوشی از برند مورد علاقه‌ـت رو بخری یعنی هیچکسی نمیتونه 😏😁

V800B

اون قدر دلار رفت بالا ک دیگه کسی سمت گوشی گرون نمیره
وخود ب خود واردات گوشی ارزون بیشتر میشه
گران شدن از ی طرف ب نفع دولت هم هست دیگه کسی چیزی نمیتونه بخره و تموم پول وارد بورس میشه
و دولت با مالیات ۱.۵ درصد خنده دار ب راحتی روزی ۱ تا ۲.۵ میلیون بشکه نفت از این طریق درامد داره
یعنی از این جیب میگیره میده اون جیب و ما خرسند شادمان منتظر انتخابات بعدی برای نشان دادن جاهلیت بیش از حد

david2arc

تحلیل درست با نتیجه گیری اشتباه

Taktaz

به نظر من آیفون از اولش هم نباید وارد ایران میشد،چرا باید ما کالای کشوری را بخریم که ما را تحت شدیدترین تحریم ها قرار داده و از این حماقت ما سالانه میلیاردها دلار به جیب بزنه!؟
نداشتن فرهنگ یعنی همین،مثلا بودن آیفون چه سودی به ما رسونده که نداشتنش به ما ضرر بزنه جز اینکه تو این شرایط بد اقتصادی میلیون ها دلار ارز از کشور ما خارج میکنه،من مخالف تکنولوژی نیستم اتفاقا بیشتر مواقع گوشیهای پرچمدار میگیرم دستم ولی آیفون هرگز

HM-Royal

مملکت رو یه مشت دزد و گرگ و احمق پر کرده… به امثال شما چه مربوط که کی چی استفاده میکنه یا میخره!؟ لابد گوشیهای اندرویدی و… باعث شکوفایی اقتصادی و ورود میلیاردها دلار ارز به کشور شده! حالا یکی بیاد بگه اونی که تو دستته ازت بگیره و یه سری دلایل احمقانه برات ردیف کنه… من باهاش حال نمیکنم خوشم نمیاد تو هم حق نداری ازش استفاده کنی یا بخری، احساس شعف و خوشحالی بهت دست میده!

HM-Royal

ثروتهای مملکت و دلارها رو خرج یه مشت مزخرفات i.deologi.c و پر کردن جیب لاشخورهای منطقه میکنن اونوقت ما باید مثل سگ زندگی کنیم.. واردات اجناس معتبر و با کیفیت و رقیب از لوازم خانگی و بهداشتی گرفته تا الکترونیکی و… را میگیرند تا اجناس بنجل درجه چندم چینی را به اسم تولید داخل با قیمت دولا پهنا به ملت بندازن….
خلایق هر چه لایق

bh974

ی سریا ی جوری میگن مارو تحریم کرده انگار بقیه شرکتا فرش قرمز پهن کردن براشون عزیزان ما تحت تحریم کل شرکتای مطرح دنیاییم

AŁɪ

به درک اصلا .اصلا این خبرا به قطب جنوب…
وقتی ایران ایران نیست و مردمش ایرانی نیستن (در اصل عربن)
و ادمینی که الکی کامنتمو پاک می‌کنه🤫🕎

baran

چرا کامنت من پاک شد؟🤔🤨

Milad7

ظاهرا آیفون برای یک سری افراد سوزش ایجاد کرده! یا شاید هم یک فرد با اکانت های فیک

Milad7

به نظر من با توجه به اوضاع ارزی کشور ، این طرح دیر یا زود اجرایی خواهد شد!

MSK

نیومدن آیفون دوست عزیز مطمئن باش تاثیرش را روی برندای مورد علاقت هم میزاره تازه کی گفته همه برا لاکچری بودن می‌خرن خیلیا برای اینکه مثلا 6 ساله آیفون دست شونه الان مسلما سخت بره سمت یه سیستم عامل دیگه خیلیا هم برا افت کمش می‌خرن البته به نظرم هرکسی هرچی را باهاش حال میکنه بهتره بخره اگه درآمدش کفاف میده چرا اون کالا را نباید بخره الان قیمتشون به دلار در یه حده درسته سودش برا آمریکا ولی شما هر موبایلی بخری بازم بیشتر سودش به همون آمریکا برمیگرده شما با موافقت با اینکار آغازگر اتفاقات مشابه برای برندای مورد علاقه خودت میشی آخه کدوم مملکت شب میخوابی صبح بلند میشی همه چیز یک و نیم برابر میشه اینا به مرگ میگرن که مردم به تب راضی بشن سال هاست با این سایت تونستن پیشروی کنن چه طور توی 2 سال همه چیز 8 تا 7 برابر شده و هنوز روندش صعودیه قشر ضعیف هی بیشتر تحلیل میرن تا جایی که نمیتونن هزینه خوراکشونم دربیارن قشر متوسط باز ضربه میخورن قشر مرفه ام خیلیا ضربه میخورن خیلیا ام همون می‌مونن در هر صورت پیشرفتی توی هیچ کس نیست الان اوضاع برای کارفرما ها هم هی بد تر میشه به جای حمایت همشونو زمین میزنن وقتی موادی که بهش احتیاج دارن وارد نشه چجوری هزینه ها را در بیاره بخواد تعدیل نیرو هم بکنه دلش نمیاد ولی وقتی مصالح نباشه عملا اونم از پا در میاد من پدر خودم کارگاه تولید داشبورد داره وقتی با هیچ قیمت نمیزارن مواد اولیه اش را بیاره و از شرکته بنکه آلمان هیچ چیز وارد نمیشه چه کاری از دستش برمیاد اگر بتونه وارد هم بکنه که امکانش خیلی خیلی کمه قیمت ها افزایش پیدا میکنه شرکت های دیگه ام یا مثل همون تحریمم یا نمیشه وارد کرد در نهایت میمونه مواد ایرانی که بی کیفیت که اونم نمیدن همه جوره راه ها ر‌ا و بستن جوری شده همه افسوس روز قبلشون و میخورن و روز به روز هی جامعه داره تحلیل میره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)