حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوچ اپل از اینتل به تراشه های خود برای محصولات Mac

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | اپل

اپل در حال دستیابی کامل به کنترل کامل قدرت محصولات خود است. در WWDC20 این شرکت گزارش های دیرینه کوچ اپل از اینتل به تراشه های خود برای محصولات Mac را تایید کرد. این می تواند یک حرکت مهم و بزرگ برای اپل باشد.

کوچ اپل از اینتل به تراشه های خود برای محصولات Mac

این تراشه های اپل مشابه آنهایی هستند که آیفون ها و آیپد ها استفاده می کنند. پروژه سیلیکون اپل همه در مورد ایجاد پردازنده های قدرتمند و بهینه تر در انرژی است و این بدان معنی است که مک بوک های آینده از باتری بسیار بهتری نسبت به آنچه که ما به این روزها عادت کرده ایم دارند. این حتی شاید به پشتیبانی از 5G هم اشاره کند.

این تراشه ادغام عمیقی با سیستم عامل macOS Big Sur خواهد داشت. همه نرم افزارهای شخصی این شرکت می توانند از قبل به عنوان برنامه های بومی در مکینتاش مبتنی بر تراشه اپل از جمله ابزارهای محبوب مانند Final Cut Pro استفاده کنند. مایکروسافت همچنین مجموعه Office را بهینه کرده است تا بطور طبیعی روی تراشه اپل کار کند و Adobe نیز همین کار را برای برنامه های Creative Cloud انجام می دهد.

در مورد برنامه های iPhone و iPad آنها همچنین می توانند به طور بومی بر روی سخت افزارهای Mac اپل اجرا شوند. شما می توانید آنها را از فروشگاه App Mac دانلود کنید. درنهایت، انتقال به سیلیکون اپل باید به شرکت و توسعه دهندگان شخص ثالث اجازه دهد تا راحت تر برنامه هایی را که بین دستگاه های مختلف آن با حداقل اصطکاک کار می کند، بسازند. این ابتکار عمل با پروژه کاتالیست کاملاً درگیر بود.

اپل انتظار دارد که توسعه دهندگان برنامه های مک خود را به سرعت بروزرسانی کنند، و تمام ابزارهای لازم را برای انجام این کار در Xcode 12 در اختیار شما قرار دهند. این کار تا حدودی از طریق Rosetta 2 انجام می شود، که می تواند کد را در صورت لزوم در انتقال و مجازی سازی برای لینوکس ترجمه کند. این شرکت برای کمک به توسعه دهندگان برای به روزرسانی برنامه های خود از یک کیت انتقال برنامه نویس رونمایی کرد و این هفته واحد حمل و نقل را آغاز می کند. با این حال، آنها می توانند از امروز ساخت برنامه هایی برای تراشه اپل را آغاز کنند.

تعطیل شدن تمام فروشگاه های اپل

برای مهاجرت از اینتل به تراشه اپل ۲ سال زمان نیاز است

اپل در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که این حرکت تا حد امکان روان خواهد بود و حدود دو سال طول خواهد کشید تا مهاجرت به سیلیکون را به طور کامل انجام دهد. اولین سیستم های سیلیکونی اپل احتمالاً اواخر امسال به بازار عرضه می شوند. البته اپل هنوز مکینتاش مبتنی بر اینتل را تولید می کند. این کمپانی اعلام کرده است که سالها از مکینتاش با پردازنده های اینتل پشتیبانی خواهد کرد و “مک های جدید هیجان انگیز مبتنی بر Intel در حال توسعه” دارد.

آخرین مهاجرت بزرگ CPU که اپل در سال 2006 انجام داد، هنگامی که از پردازنده های PowerPC به پردازنده های Intel x86 منتقل شد و پشتیبانی از سخت افزار PowerPC را تا سال ۲۰۱۴ ادامه داد. با استفاده از تراشه های خود، اپل دیگر نیازی به انتظار برای تراشه های اینتل و این می تواند پردازنده ها را برای هر کاری که مکینتاش انجام دهد، بهینه کند.

سالها شایعه شده است که اپل در حال آماده سازی سوئیچ به پردازنده های خود ساخته شده بر روی معماری ARM (که در تراشه های iPad و iPhone استفاده می شود) بود. پردازنده های PC ARM به طور مداوم با پردازش تراشه های مبتنی بر x86 مانند Intel’s مطابقت ندارند، بنابراین شاید خیلی زود انتظار داشته باشیم که در Mac Pros یا سایر سیستم های سطح بالا ظاهر شوند. احتمالاً در ابتدا در مک بوک های رده پایین مانند MacBook Air شمول بیشتری دارند.

با این وجود، تراشه های مبتنی بر ARM می توانند قوی ارایه شوند. بنچمارک اجرا شده در جدیدترین MacBook Air (با پیکربندی Intel i5) نشان دادند که عملکرد آن به همان سرعت iPad Pro 2018 نیست، که از A12X مبتنی بر ARM خود اپل استفاده می کند. در یک تست چند هسته ای، این تبلت 73 درصد عملکرد سریعتر از MacBook Air جدید داشت.

این حرکت ضربه‌ای برای اینتل خواهد بود. گفته می شود اپل بین ۲ تا ۴ درصد از فروش سالانه اینتل را تشکیل می دهد و یا با توجه به درآمد 12 ماهه خود که 75 میلیارد دلار است، تا 3 میلیارد دلار درآمد دارد. بنابراین از دست دادن اپل به عنوان یک مشتری لزوماً برای اینتل ویرانگر نخواهد بود و این جریان درآمد نیز به طور ناگهانی ناپدید نخواهد شد، اما مطمئناً ضرر دارد.

گفته می شود، احتمالا ایمن است كه فرض كنیم اینتل مدتهاست كه می داند كه این مهاجرت در حال آمدن است، زیرا سال هاست كه در این كارها حضور داشته است. شاید در حال حاضر آماده شده است تا روی سایر مشتریان و بخش های مختلف تجارت آن متمرکز شود.

نظر شما درباره کوچ اپل از اینتل به تراشه های خود برای محصولات Mac چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

با این تصمیم موافقم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)