حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش حذف اطلاعات Exif عکس

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | آموزش و راهنمایی، امنیت

پیدا کردن یا حذف کردن داده های Exif سخت نیست، اما بسته به نوع دستگاهی که استفاده می کنید، مراحل کمی متفاوت است. ما در این مطلب می خواهیم آموزش حذف اطلاعات Exif عکس را برای شما داشته باشیم. اگر می خواهید بدانید اصلا Exif یک تصویر چیست، باید بگویم که اطلاعات پایه ای درباره مدل دوربینی که تصویر با آن ثبت شده به همراه تاریخ و زمان ثبت تصویر. اگر به دستگاه اجازه داده باشید،‌ موقعیت مکانی ثبت تصویر هم ذخیره می شود.

آموزش حذف اطلاعات Exif عکس

در این مطلب سه گزینه در نظر گرفته شده است:

  1. ۱- آموزش جلوگیری از لو رفتن اطلاعات ار طریق عکس ها.
  2. ۲- پاک کردن داده های Exif از عکسی که قبلا گرفته اید.
  3. ۳- استفاده از ابزارهایی که هنگام به اشتراک گذاری یک عکس، جزئیات حساس را از بین می برند.

در تلفن های هوشمند نرم افزارهای Apple Photos و Google Photos اکنون دارای ویژگی هایی هستند که به شما امکان می دهد داده موقعیت مکانی عکس‌ها را مشاهده کنید و بدون ارسال این اطلاعات، عکس را به اشتراک بگذارید. در آیفون هایی که جدیدترین سیستم عامل را اجرا می کند، وقتی یک عکس را در برنامه Photo مشاهده می کنید می توانید ببینید که آیا دارای داده مکانی هست یا نه.

در iOS با Apple Photo

اگر دارای داده موقعیت مکانی باشد، نقشه ای را با مکان مشاهده خواهید کرد. با ضربه زدن بر روی دکمه اشتراک گذاری، ضربه زدن به گزینه ای نزدیک به لبه بالا سمت چپ تصویر و خاموش کردن “گزینه مکان” می توانید عکس را بدون جزئیات مکانی ارسال کنید. در نظر داشته باشید که هر بار که می خواهید تصویر را انجام دهید، مجددا این کار را انجام دهید.

اشتراک تصویر بدون اطلاعات Exif در آیفون و iOS

اشتراک تصویر بدون اطلاعات Exif در آیفون و iOS

در اندروید با Google Photo

دقیقا مانند نرم افزار Apple Photo، با سوایپ به بالا هر عکس می توانید داده های مکان را با استفاده از Google Photos بررسی کنید. به پیمودن روش زیر می توانید تنظیمات خود را به روز کنید تا در صورت به اشتراک گذاشتن عکس با پیوند، این داده ها را حذف کنید:

با ضربه زدن روی نماد سه خط در سمت چپ بالای صفحه اصلی برنامه، منو را باز کنید ، تنظیمات را انتخاب کنید و گزینه مکان جغرافیایی را حذف کنید. با این حال، اگر عکس از طریق دیگر روشها، از جمله متن یا ایمیل ارسال کنید، این از شما محافظت نمی کند.

اشتراک تصویر بدون اطلاعات مکانی در اندروید با Google Photo

اشتراک تصویر بدون اطلاعات مکانی در اندروید با Google Photo

در ویندوز

می توانید مراحل مشابه را در کامپیوتر شخصی انجام دهید. در سیستم عامل ویندوز، می توانید با کلیک راست بر روی فایل، انتخاب Properties و بررسی در زیر برگه جزئیات، مشاهده کنید که آیا یک عکس دارای داده های Exif است. همچنین می توانید با کلیک کردن بر روی حذف Properties و اطلاعات شخصی، از این فهرست برای حذف اکثر داده های Exif، از جمله اطلاعات مکان استفاده کنید. سپس پرونده را ذخیره کنید و دیگر اطلاعاتی از GPS دریافت نمی کنید.

در سیستم عامل مک

در یک سیستم عامل Mac، یک عکس را در Preview باز کنید و از طریق فهرست Tools Show Inspector را انتخاب کنید. اگر یک عکس دارای داده های Exif است، زبانه ای با عنوان Exif پیدا خواهید کرد. هنگامی که اطلاعات مکان در دسترس است، پیش نمایش آن را در برگه شخصی خود با عنوان GPS مشخص می کند. در آنجا دکمه حذف اطلاعات موقعیت مکانی را نیز پیدا خواهید کرد که آن جزئیات را حذف می کند.

اکثر تلفن های هوشمند ابزاری داخلی برای حذف داده های Exif به طور کامل از عکس هایی که قبلاً به آن وصل شده اند ندارند، اما برنامه های رایگان برای دستگاه های Android و iOS وجود دارد که این کار را برای شما انجام می دهد.

یک راه بسیار بسیار راحت تر، از عکس اسکرین شات بگیرید و به اشتراک بگذارید

مسیری حتی ساده تر هم هست: “یک روش این است كه فقط از عكس اسکرین شات بگیرید و در عوض آن را به اشتراک بگذارید.” “اسکرین شات معمولا شامل اطلاعات حساسی مانند دوربین را ندارند.”

چطور اصلا اطلاعات مکانی روی تصاویر موبایل ما ثبت نشود؟

برای بسیاری از کاربران، تنها اطلاعات Exif که به خصوص شخصی احساس می کنند مکان عکس گرفتن از آنها است. اما همانطور که در ادامه می گوییم به راحتی می توانید تنظیمات خود را تغییر دهید تا داده های مکان با گرفتن عکسهای پیش روی شما ضبط نشوند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که دسترسی برنامه دوربین به عملکرد GPS دستگاه شما را لغو کنید.

در iOS به تنظیمات بروید، برگه حریم خصوصی را باز کنید و خدمات موقعیت مکانی را انتخاب کنید. به دوربین ضربه بزنید و Never را انتخاب کنید.

دستورالعمل های مربوط به دستگاه های Android با مدل متفاوت است ، اما به طور معمول باید تنظیمات، سپس حریم خصوصی را باز کنید و مدیر مجوزها را انتخاب کنید. بعد، روی موقعیت مکانی، دوربین را باز کنید ، و گزینه Deny را انتخاب کنید. در برخی از دستگاه های Android ، برنامه های دوربین تنظیم GPS خود را دارند.

شما چقدر به اطلاعات Exif ذخیره شده روی تصاویر خود اهمیت می دهید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

ممنون خیلی مفید بود

Milad7

تشکر 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)