حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دلیل دشمنی آمریکا با هوآوی چیست؟ نگرانی‌های به حق یا تلاش برای شکست رقیب به هر شکل ممکن

نوشته

3 سال قبل | 42 دیدگاه | اخبار رسمی شرکت‌ها، هواوی

واژه انگلیسی Techno-Nationalism به معنی برخورد میهن‌پرستانه و جانبدارانه در حوزه فناوری به نفع کشور خود است. این مفهوم سابقه استفاده بسیاری در دنیای سیاست دارد. به عنوان مثال احساسات و برخوردهای میهن‌پرستانه به وجود آمده در رقابت فضایی بین شوروی و آمریکا یک نمونه بارز از این نوع برخوردهای بی منطق و مبتنی بر علاقه‌های ملی و کشوری به حساب می‌آید. طبیعی است که همه دوست دارند که کشورشان در حوزه تکنولوژی، حرف نخست را بزند. مخصوصا برتری در حوزه تکنولوژی که می‌تواند منجر به افزایش سرعت پیشرفت یک کشور شود.

آغاز ماجرا

با ظهور چین به عنوان یک قدرت جهانی و رشد روزافزون اقتصاد این کشور در چند دهه اخیر، رقابت این قدرت نوظهور جهانی با آمریکا به عنوان قدرت سنتی جهان قابل پیش‌بینی بود. این رقابت و برخورد سیاسی و اقتصادی از سال 2018 با اقدامات عمده آمریکا جهت تحریم بخش‌های اقتصادی چین و قراردادن تعرفه‌های بیشتر برای واردات از این کشور، وارد مرحله جدیدی شد و تبدیل به یک مبارزه علنی یا جنگ اقتصادی شده است.

اما به غیر از برخورد مستقیم با کشور چین، آمریکا تصمیم گرفت هوآوی را به عنوان غول تکنولوژی چین و یکی از موفق‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و تلفن همراه تحت فشار بگذارد. تحریم‌های آمریکا شامل قطع همکاری شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی است که شامل حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تولید تلفن همراه می‌شود.

ضربه‌های هدفمند

شروع اتهام‌زنی و کارشکنی‌های آمریکا در قبال شرکت هوآوی مدت‌ها قبل‌تر از شروع رسمی تحریم آغاز شده بود. در ادامه تعدادی از این اتفاقات آمده است.

  • اتهام تقلب در حساب‌های بانکی در نیویورک که هوآوی از این اتهام تبرئه شد.
  • اتهام نقض امنیت سایبری آمریکا توسط هوآوی
  • اتهام‌زنی و دستگیری مدیر مالی کل هوآوی در کانادا
  • توقف فروش محصولات هوآوی توسط اپراتورهای بزرگ تلفن همراه در آمریکا مانند At & t، Verizon و Vodafone
  • شروع تحقیقات وسیع روی فعالیت‌های تجاری هوآوی
  • اتهام جاسوسی از آمریکا به وسیله گوشی‌های هوشمند هوآوی
  • خودداری گوگل از ارائه برخی خدمات به هوآوی

تمام این اتهام‌ها و محدودیت‌ها در حالی به هوآوی نسبت داده شده که این شرکت بالاترین میزان بررسی و ارزیابی توسط سازمان‌ها و دولت‌های مختلف را دارد و تمامی آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و تا به حال هیچ مشکل و مورد امنیتی عمده‌ای در شبکه‌های هوآوی گزارش نشده است.

اظهارات ضد و نقیض

اصلی‌ترین دلیل عنوان‌شده از سوی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در مورد تحریم هوآوی، مساله امنیتی ایالات متحده آمریکا و اختلال هوآوی در امنیت ملی آمریکا به کمک دستگاه‌هایش است. هوآوی علاوه بر اینکه دومین شرکت در صنعت گوشی هوشمند از لحاظ فروش در دنیا محسوب می‌شود، بزرگترین شرکت در صنایع مخابراتی نیز به حساب می‌آید. آمریکا در حالی روی این اتهامات اصرار دارد که تاکنون هیچ مدرکی برای آن ارائه نکرده و از طرفی با آنکه این اتهامات مربوط به بخش مخابراتی هوآوی می‌شود، اما این تحریم‌ها شامل بخش گوشی‌های هوشمند هوآوی نیز می‌شود که غیرمنطقی و بی پایه است، چرا که هوآوی حضور کمرنگی در بازار ایالات متحده در بخش گوشی هوشمند دارد و گوشی هوشمند چندانی به آمریکا صادر نمی‌کند.

در حاشیه نشست با گروه‌های کشاورزی آمریکا که در رابطه با مشکلات پیش آمده برای کشاورزی آمریکا بر اثر جنگ تجاری با چین برگزار شد، ترامپ اظهارات ضد و نقیض دیگری را مطرح کرده که بی‌اساس بودن اتهامات مطرح شده را بیشتر از پیش نمایان می‌کند. به گفته او هوآوی امنیت سایبری آمریکا را به خطر انداخته اما اگر چین راضی به عقد قراردادی تجاری با آمریکا شود که منافع آمریکا در آن تضمین بشود، هوآوی می‌تواند از تحریم‌ها خارج شود. سوال اینجاست که اگر امنیت سایبری آمریکا توسط هوآوی در خطر است، چگونه می‌توان به واسطه یک قرارداد تجاری دوباره اجازه همکاری هوآوی با آمریکا داده شود؟ آیا یک قرارداد تجاری ضامن حفظ امنیت ایالات متحده خواهد بود؟ یا از اساس اتهام‌های وارد شده غیر واقعی بوده و جهت جلوگیری از موفقیت و پیشرفت هوآوی طراحی شده است؟

دلایل اصلی کدامند؟

بر اساس آمار اقتصادی سال گذشته اپل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا و حوزه فناوری، با کاهش فروش در سال میلادی گذشته جایگاه خود را به عنوان دومین شرکت بازار گوشی‌های هوشمند از دست داده است. یکی از دلایل این اتفاق عرضه گوشی‌های با کیفیت و خوش قیمت توسط هوآوی بود که توانست توجه بسیاری از افراد در دنیا را به خود جلب کرده و فروش بیش از 200 میلیون عدد گوشی در سال گذشته را برای هوآوی به ارمغان بیاورد. این تغییر بزرگ در بازار و از دست رفتن جایگاه آمریکا در این بخش احساسات ملی‌گرایانه آمریکایی که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد را تحریک کرد تا به هر شکل ممکن جایگاه از دست رفته برای آمریکا بازگردد، حتی به کمک تحریم‌های ناعادلانه. تحریم‌هایی که غیر منطقی بودنشان به اثبات رسید.

نکته دیگر اینکه هوآوی به کمک سرمایه‌گذاری مالی و زمانی بسیار، موفق به ارائه قویترین شبکه نسل پنج تلفن همراه جهان شده است که حداقل نزدیک به یک سال از نزدیک‌ترین رقیب خود جلوتر بوده و تنها شبکه نسل پنج آماده بهره‌برداری در جهان به حساب می‌آید. نکته‌ای که می‌تواند سود سرشاری را نصیب شرکت هوآوی کرده و البته باعث نارضایتی رقبای این شرکت مانند شرکت‌های آمریکایی شود.

به هرحال این نقطه پایان جنگ تجاری دو قدرت بین‌المللی یعنی آمریکا و چین نخواهد بود و این روند تا رسیدن به تعادلی بین‌المللی و تعریف دوباره قدرت در جهان ادامه پیدا خواهد کرد. چین در پی کسب جایگاهی متناسب با قدرت کنونی‌اش در دنیا و آمریکا در پی حفظ قدرت سنتی خویش است. در این میان باید منتظر ماند و دید که در پی تحولات آتی کدام یک از این دو حریف موفق به شکست حریف قدر خود خواهد شد یا این که در نهایت این دو ابر قدرت به زندگی مسالمت آمیز کنار یکدیگر عادت می‌کنند.

منابع:

https://eu.usatoday.com/story/tech/news/2019/05/21/huawei-why-facing-sanctions-and-who-get-hurt-most/3750738002/

https://fortune.com/2019/08/20/huawei-sanctions-networking-equipment/

https://www.theverge.com/2019/5/23/18637836/trump-huawei-ban-explanation-trade-deal-national-security-risk

https://www.huawei.eu/story/safety-real-reason-ban-huawei

اشتراک در
اطلاع از
42 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

هواوی داشت بی رقیب میشد زورش نمیرسید
امریکا خودی یا غیر خودی نمیشناسه
سریع یک دادگاه ساختی میسازه تحریم

mehrdad_ma

دور زدن تحریم
افشای اطلاعات خصوصی کاربران
واگذاری مکان معترضین به حکومت های سرکوبگر
همین ۳ تا کافیه برای شناخت هواوی

بعدشم آمریکا نیازی به تکنولوژی چینی نداره که احساس ترس بکنه خودش همه چیو داره
تازه انگلیس هم هواوی رو کنار زد

AŁɪ

این چیزا در مورد برند مورد علاقه ات هم شایعه میشد بازم ازش حمایت میکردی پس زیپ خود را کشانده کن 🙂

lovenokia

دوست ندارم این حرف رو …

ولی واقعاً آمریکا یک زورگو و مثل یک فرد تُخس هست که چشم دیدن موفقیت دیگران رو نداره و قدرتشو داره که
سنگ اندازی زیادی در راه موفقیت دیگران انجام بده

ولی به قول 🙂 دوران قلدری آمریکا تمام شده ، علم از بین بردنی نیست !

mehrdad_ma

در آینده نتیجه این کارو خواهید دید

امروز هم بودجه سازمان بهداشت جهانی رو بخاطر همکاری با چین قطع کرد .
سنگ اندازی در راه همه ؟ همین شرکتهای چینی که کمی رشد کردن از معماری و تراشه و استانداردها و سیستم عامل آمریکای استفاده میکنن
اگه بخواد جلو رشد رو بگیره همه چیو اختصاصی و محدود می‌کنه از معماری پردازنده بگیر تا سیستم عامل و…..

The Destroyer

دو تا از اصلی‌ترین دلایل تحریمش تو این متن نوشته نشده:
۱- فروش تجهیزات جا.سوسی و شنو.د به ایران
۲- فروش غیرقانونی تجهیزات شرکت‌های امریکایی به ایران علیرغم تحر.یم بودن

کاری با درست یا غلط بودن این اتهامات یا دلایل تحر.یم یا هیچ چیز دیگه‌ای ندارم اما اون چیزی که برام زیر سواله این حجم از تبلیغات تو کمتر از یک هفته گذشته به خصوص در تر.نجی در کمتر از یک هفته گذشته و دقیقا بعد از این که TSMC هواوی رو تحریم کرد هست… همه اتهامات حاشیه‌ای و داستانای حاشیه‌ای بینشون باید گفته بشه اما این دو اتهام در مقابل هواوی و ZTE کلا نادیده گرفته میشه؟ چرا دقیقا؟ این برای منِ خواننده القاکننده چیزی جز تبلیغا.ت نیست اونم با این شیوه نگارش متن… اینو هم بگم که از تر.امپ هم بدم میاد و ای کاش هر چه زودتر بره گم بشه که حداقل دنیا یه ذره آرامش پیدا کنه و این همه جنگ‌افروزی و قدرت‌طلبی جلوی اینو اون وجود نداشته باشه (اینو گفتم که الان یه چین‌پرست نیاد بگه فرزند ترا.مپی و از اینجور چرندیات)

بعدشم مگه حس وطن‌پرستی در این موارد تو یه کشوری که همه‌چیز خصوصیه و سقوط هرکی پای خودشه اصلا اهمیتی پیدا میکنه؟ داستان تحر.یم هواوی از ۱۰ سال پیش و بعد از شور.ش‌ها در ایران شروع شد و خیلی ارتباطی با اپل نداشت از همون اول هم… اپل اون موقع اصلا عددی نبود تو بازار گوشی‌های هوشمند و تازه داشت درصد خودش رو از بازار افزایش میداد و همینطور هواوی هم انقد بزرگ نبود تو بازار گوشی‌های هوشمند…

gunxbot

فیلم هالیوودی زیاد میبینی
زیاد دور نیست اون روزی که اقتصاد امریکا داره نابود میشه

The Destroyer

کدوم بخش از صحبتام میتونست به شما این تصور رو بده که من فیلم هالیوودی زیاد میبینم؟ دوست دارم بدونم جدا
اتفاقا برعکس… اصولا فیلم زیاد نمی‌بینم نهایتا هفته‌ای ۱ بار گاهی هم کمتر

Farcry

اصلا کاری به فن بازی بین شرکت ها ندارم ولی اینا مسائل رو خیلی ساده فرض میکنن.خود بنیان گذار هوآوی خیلی راحت و روراست میگه 200 سال زمان لازمه تا بتونیم سیستم عاملی مثل اندروید توسعه بدیم.اینا فکر میکنن اندروید یا ios خیلی راحت تونستن به این مرحله الان برسن.فقط برید آمار و ارقام سرمایه گذاری اپل و گوگل در ده سال گذشته توی این دو تا سیستم عامل رو ببینید،خیلی خیلی بالاست.تازه این دو سیستم عامل اون زمان که به وجود اومدن عملا رقیب قدری اون زمان براشون وجود نداشته ومایکروسافت با اون سرمایه گذاری عظیم هم نتونست حتی درصد قابل قبولی از بازار گوشی های موبایل بدست بیاره.

gunxbot

آدمی که خودشو بخواب زده رو نمیشه بیدار کرد.
یه پیشنهاد میکنم اول برو چهارتا کتاب بخون ببین آمریکا چطوری بوجود امده بعد بیا از ایدئولوژی چین صحبت کن😎

persepolis

باید بگم که با اندروید بای بای کنید
روز افول اندروید و آمریکا نزدیکه…

در این میان باید منتظر ماند و دید که در پی تحولات آتی کدام یک از این دو حریف موفق به شکست حریف قدر خود خواهد شد یا این که در نهایت این دو ابر قدرت به زندگی مسالمت آمیز کنار یکدیگر عادت می‌کنند.

Ebinem

خداییش سطح تحصیلات شما چیه. یه حرفایی می زنید آدم می مونه به حرفتون بخنده یا از پایین بودن سطح فکریتون گریه کنه.
خداییش اول حرفتون رو مزه مزه کنید بعد تایپ کنید.

persepolis

عزیز بهتره گوشی هوشمندت را بزاری کنار…
چه استفاده ای میکنی ازش؟
اون طبقه پایینی جوابش اینه که ربطی به یه شرکت و اینا نداره…
اصلا کسی میدونه اندروید برای چی بوجود اومد!؟.نه…
دیگه سیستم عاملش نمیکشه و به زودی…

AAAA_.reza._AAAA

لابد کاخ سفید رو هم میخواید حسینیه کنید نه ؟ 🙂

m.b

آره کلاس مداحی های من میره همونجا… بعد کرونا ان شاء اللّه… 👌😅

Amir galaxy

یه کاخ بدید من کلاس نقاشی هامو برگزار کنم

Dr.Nazer

طنز فاخر سال

HOSEIN

عجب یعنی میگی آمریکا با اون اقتصادش به خاطر یه شرکت تن اقتصادش به لرزه بیفته؟

gunxbot

فعلا که آمار و ارقام دقیقا همینو میگن

Farcry

کدوم آمار و ارقام؟؟ بین 10 گوشی پرفروش Q1 2020 در جهان حتی یه نماینده از هوآوی و آنر هم وجود نداشته.توی خود خاک چین هم توی 7 ماه گذشته آیفون 11 آمریکایی پرفروش ترین گوشی بازار چین بوده.چهار تا بچه که از هیچی سر درنمیارن فکر میکنن آمریکا فقط 4 تا شرکت مثل اپل و مایکروسافت و …. هست نه آقا اقتصاد آمریکا افول هم کنه چین و اروپا هم به صورت دومینو وار افول پیدا میکنن چون ارتباطات و تجارتشون با آمریکا غیر قابل تصوره

The Destroyer

زیاد به دل نگیر برادر
اینا هم مثل ایدئولوژی‌ای که ازش طرفداری میکنن خوب آمارسازی رو بلدن

şæęð

سامسونگ و اپل بخاطر آن زیاد میخرم که گرونه فکر میکنم چیزیه دادش یه نگا با اس بیست اولترا بنداز با این همه قیمت و تبلیغ حسگر اثر انگشتش بد ترینه

şæęð

تازه قیمتشم میخوان مهریه ننشونو بگیرن بوخودا

HOSEIN

چند روزه داریم اخبار فواید هواوی رو می‌خونیم😁 بسه داداش چه خبره
یه موقعیم هر سایتی می‌رفتی تبلیغ p30liteبود

ryzen 000

علت تحریم فروش تجهیزات پیشرفته شنود در سال ۸۸ هست که خیلی از مردم فلک زده بوسیله اونا اسیب دیدن.
از بازی احمقانه و بچگانه سامسونگ اپل هواوی بیاید بیرون چیزی که مهمه ایرانه و دشمناش هم مشخصه

alone wolf

به دلیل تلاش برای شکست رقیب به هر شکل ممکن چون واقعا خوب پیشرفت کرد👌👌

maysamsolid

خیلیها به واسطه امار دروغین و پروپاگاندای کشورهای کمونیست و مستعمره های اونا ، فکر میکنن داستان امریکا و چین همون داستان خرگوش مغرور و لاکپشت سختکوشه . نه جانم این اون داستان نیست . خرگوش این داستان قرار نیست چرت بزنه که لاکپشت هر غلطی دلش خواست کنه .

majidbolhasani

آقا میثم فکر کنم فعلا چه بخوایم و چه نخوایم جای خرگوش و لاک پشت عوض شده

david2arc

واسم خیلی هیجان داره ببینم آخر و عاقبت این دعوای سیاسی-اقتصادی چی میشه؟

هواوی میره هوا؟ ؟
یا …
حیثیت تحریم کننده؟ ؟

Milad7

بالاخره قدرت گرفتن رقیب خطرناکه

ARMTIN

جالب بیشترین تحریم ها ظالمانه از طرف ایالات متحده آمریکا بر [ مردم ] ایران تحمیل شده ….
چرا تو این شرایط باید از سیاست ها کاخ سفید و سیاستمدار هاش دفاع کنیم ؟؟؟
.
.
.
.
.
الان به لطفا تجهیزات 5G شرکت مخابرات هواوی ، اپراتور ایرانسل به شبکه 5G مجهز شده ♥️♥️👍
….
کسانی گوشی 5G دارند ،برید به [ تنظیم شبکه دستی ] شبکه 5G ایرانسل نمایش داده میشه 😁😁
البته در مرحله [[ پایلوت ]] هست اما بشخصه خودم سرعت دانلودش تست کردم
یک فیلم ۲ گیگبایتی در عرضه ۱۰ ثانیه دانلود میکنه 😎

mehrdad_ma

همه چیزت هم سریعتر و دقیقتر آپلود میشه رو سرور چینی بعد که فردا حرفی بزنی خفتت میکنن
کمونیستن دین و ایمان و خدا ندارن که بهت رحم کنن یا توبه کردنتو قبول کنن
فقط اعدام

persepolis

خخخ امریکا مغزت را شست و شو داده…

ARMTIN

mehrdad_ma
اتفاقاً سیاست مدار های آمریکایی میخواهند که مردم ایران عقب مونده باشند
.
.
دم هواوی گرم که تجهیزات مخابراتی جدیدش به ایران داده …
به کمک همین چین ، ایران جز ۱۵ کشور
با شبکه پر سرعت ۵G شده …
شما اگه ناراحتی از 5G استفاده نکنید
یه وقت اطلاعات خیلی سری و محرمانتون لو نره …
😉🌹

smartiz

واقعا 5G اومده؟! کی همه گیر میشه

ARMTIN

تو مرحله [ پایلوت ] هست
کسانی گوشی 5G و سیم کارت ایرانسل دارند جستجو دستی شبکه بزنند شبکه 5G ایرانسل نمایش داده میشه
سرعت دانلودش فوق‌العاده است

Finch

چین ک حریف آمریکا نمیشه
من کشوری که a13 bionicو دوج دیمون میسازه رو بیشتر از کشوری که کایرین ۹۹۰ و چری ۵۳۰ میسازه قبول دارم
به عنوان مثال خودم شیائومی دارم و این بخاطر وضع اقتصادیم هست
اگه پول ۱۱ پرو مکس یا حتی ۱۱ پرو داشتم ، ۱۰۰ سال دور شیائومی یا سامسونگ نمیرفتم

majidbolhasani

عزیز الان داداش بنده آیفون ۱۱ رو دو سه ماه پیش خرید ۲۳ میلیون ولی امکانات و کیفیت گوشی آیفون ۱۱ رو با گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو به صورت علنی و توی دست مقایسه کردیم به خدا میخوای قبول کنی و باورت بشه و میخوای قبول نکن و باورت نشه ولی به خدا از همه لحاظ بالاتر بود و حتی یک اندازه هم نبود.باید اینو بپذیریم که دنیا دیگه از تک قطبی بودن داره به صورت واقعی و عملی در میاد و قرار نیست همیشه یا کشور فقط بگه من و منم منم کنه چینی ها دارن زحمت میکشن و حقشون هست که به جایگاا بالا دست پیدا کنن.

majidbolhasani

آقا finch عزیز اون چری رو فقط داری شما میبینی و منم قبول دارم که توی زمینه خودرو خیلی حرفی برای گفتن نداره و قابل رقابت با برندهای مطرح دنیا نیست اما پردازنده کایرین فعلا که خیلی خوب جواب داده و تا الان هیچ مشکلی براش پیش نیومده و به غیر از این دو موضوع از اونایی که تاجر هستن و از چین اجناس رو وارد میکنن بپرس همه بهتون خواهد گفت که چین توی تولید تجهیزات همه محصولات رو به سه کیفیت مختلف تولید میکنه کیفیت بالا و قابل مقایسه و حتی بالاتر از بقیه برندهای دنیا و کیفیت معمولی و بی کیفیت.

şæęð

گزینه دو🙂

majidbolhasani

در پاسخ به آقا مهرداد اینو بگم که فرض بر این میگیریم که بله جایگاه و نام و نشان معترضین و هواوی به حکومت ها داده ولی اینو قبول کنید که بقیه اتهامات فقط و فقط عین متن مقاله هستش و از پیشرفت هواوی ترسیده و از رقیب هم طراز بدش میاد.کلا این جزوی از فرهنگ آمریکا و آمریکایی جماعت شده اونم اینکه زورشون میاد که توی دنیا کسی بیاد و بخواد جایگاه اونا رو بگیره و یا به مخاطره بندازه

AŁɪ

آمریکا تر زده از زمان پی سی پرو از هواوی عقب افتاد و شروع به سنگ اندازی کرد تا اینکه بالاخره همه فروشندگان به هواوی رو مجبور به قطع رابطه با هواوی کنه که کرد .
آمریکایی که آیفون هاش تا الان رنگ فایو جی رو به زندگانی ندیدن . خب معلومه میخواد بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی رو زمین گیر کنه که توی دو عرصه نتونه همزمان فعالیت و پیشرفت کنه .
تمام دشمنی های ایران و آمریکا به کنار ولی آمریکا در رzای خدا موش نمیگیره ، (توجه❗ من اصلا طرفدار این dولت مست نیستم و تفکرم روشن فکرانس

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)