حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقصر لو رفتن اطلاعات تلگرام ۴۲ میلیون کاربر ایرانی کیست؟

نوشته

3 سال قبل | 10 دیدگاه | امنیت، پیام رسان، حتما بخوانید

دیروز در ترنجی خواندیم که اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام لو رفت. این اتفاق بسیار بدی است و هرچند اطلاعات چت کاربران منتشر نشده است اما با شماره تلفن، یوزرنیم و اطلاعات عضویت در گروه‌های مختلف می تواند سواستفاده‌هایی صورت بگیرد. علاوه بر آن در مثبت‌ترین حالت، این اطلاعات برای مقاصد بازاریابی زیادی می تواند استفاده شود. این یک تجاوز آشکار به حریم خصوصی کاربران ایرانی است که به دلیل چند سهل‌انگاری صورت پذیرفته است. اگر دوست دارید بدانید مقصر لو رفتن اطلاعات تلگرام ۴۲ میلیون کاربر ایرانی کیست، در ادامه با ترنجی همراه باشید.

لو رفتن اطلاعات تلگرام ۴۲ میلیون کاربر ایرانی

تلگرام یک پیام رسان ایمن است اما به دلیل کلاینت های غیررسمی که دارد و این کلاینت‌ها بر مبنای متن باز بودن تلگرام ایجاد می شوند، احتمال لو رفتن اطلاعات کاربران از کلاینت های غیر رسمی وجود دارد. طبق جدیدترین گزارش ها اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام لو رفته و دلیل آن استفاده از کلاینت های غیررسمی این پیام رسان محبوب در ایران (بیشتر به دلیل فیلترینگ آن) است

این دیتا توسط یک گروه به نام «سامانه شکار» منتشر شده و افراد بدون نیاز به پسورد و به راحتی قادر به دسترسی به آن بودند. چند روز قبل نیز این اطلاعات روی یک هاست قرار گرفته بود اما با گزارش باب دیاچنکو به آن هاست (شرکت میزبان) اطلاعات از روی آن حذف شد.

حالا گمانه زنی ها درباره مقصر اصلی این اتفاق بالا گرفته است. معاون وزیر ارتباطات، آقای امیرناظمی در توییتی گفت:

لو رفتن اطلاعات تلگرام ۴۲ میلیون کاربر ایرانی

لو رفتن اطلاعات تلگرام ۴۲ میلیون کاربر ایرانی

گزارش مرکز ماهر: در دی۹۶ در مورد عدم امنیت پوسته‌های تلگرام هشدار دادیم. البته شواهدی وجود دارد که این اطلاعات به شیوه‌ دیگری جمع‌آوری شده است!

سایت ادعا شده با نام شکار که در شرکت رسپینا میزبانی می‌شده، شناسایی شد. گزارش برای رسیدگی قضایی به دادستانی ارجاع خواهد شد

به این ترتیب ضمن اینکه تلویحا ایشان مقصر اصلی را خود مردم می دانند، چون مرکز ماهر در دی ماه ۹۶ هشدار داده بوده است! نام شرکت میزبانی کننده اطلاعات لو رفته را عنوان کرده و مدعی اقدام برای رسیدگی قضایی است.

یک پرسش مهم از آقای ناظمی

پرسشی که اینجا از آقای ناظمی پیش می آید این است که شما حتما می دانید خیلی از راه های دور زدن فیلترینگ هم ایمن نیستند و کاربران را در معرض خطر بالاتری قرار می دهند، با این وجود شما، وزیری که معاون هستید، رئیس جمهوری که ایشان وزیر اوست و همینطور بروید بالاتر، در توییتری که فیلتر است اظهار فضل می کنید؛ واقعا چرا؟! به نظر ما مقصر اصلی لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام قطعا فیلترینگ تلگرام است که مسبب چنین موضوعی است.

اما پاسخ شرکت رسپینا چیست؟

بیانیه شرکت داده‌پردازی رسپینا در خصوص هک‌شدن اطلاعات کاربران

پیرو اخبار منتشر شده در خصوص افشای اطلاعات کاربران سرویس‌های غیررسمی تلگرام و اطلاعاتی که در فضای مجازی توسط مسئولین ذیربط مبنی بر میزبانی وب‌سایت مذکور بیان شده است، شرکت رسپینا ضمن ابراز تاسف از اظهارنظرهای غیر‌کارشناسی انجام‌شده، به جهت شفاف‌سازی اذهان عمومی در این خصوص به اطلاع می‌رساند که وب‌سایت مذکور از یکی از شرکت‌های ارائه‌‌دهنده خدمات هاستینگ سرویس دریافت می‌کرده است و شرکت رسپینا صرفا با اجاره فضای دیتاسنتر (کولوکیشن) به شرکت مذکور، سرور‌های شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ را میزبانی نموده ‌است.

لازم به توضیح است در سرویس کولوکیشن بر‌خلاف سرویس هاستینگ امکان هیچگونه دخل و تصرفی در تنظیمات امنیتی سرورهای مشتری توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات وجود ندارد (قابل ذکر است سرویس هاستینگ نیز جزو خدمات شرکت رسپینا نیست)، همچنین اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی از جمله شرکت رسپینا، اجازه رصد فعالیت یا ورود به حریم خصوصی سرویس‌گیرندگان خود را قانونا و اخلاقا نداشته و این مهم در حیطه اختیارات شرکت‌هایی مانند رسپینا نیست.

لازم به ذکر است که ارائه کلیه خدمات شرکت داده‌پردازی رسپینا همواره مطابق با مصوبات، الزامات و قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده و در خصوص چگونگی استفاده از این سرویس‌ها، قانونا مسئولیتی متوجه این شرکت نیست.

لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام

لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام

به این ترتیب معاون وزیر ارتباطات شرکتی را مقصر می داند، آن شرکت می گوید از پایه به ما ربطی ندارد و این داستان پاس‌کاری ادامه دارد تا زمانی که این افتضاح که مسبب آن فیلترینگ تلگرام بود؛ به فراموش سپرده شود!

نظر شما چیست؟ مقصر لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام کیست؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Monarch

مقصر لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام کیست؟

از نظر ما یا از نظر اونا؟
از نظر ما که هیچ وقت مهم نبود نظر ما
از نظر اونا هم که طبق معمول مردم مقصرند دیگه 🙂

aliasad

مردمن که نمیفهمن تلگرام غیر رسمی نباید نصب کرد به خاطر دوسع تا قابلیت به درد نخور

afsoon

چهل و دو ملیون نفر که تلگرام غیر رسمی نداشتن

afsoon

چهل و دو ملیون نفر غیر رسمی داشتن؟ واقعا شوخی هست این حرف

david2arc

چهل و دو ملیون اکانت.

afsoon

مگه مردم چند تا اکانت داشتن؟ 🥺من که یکی .

Saeed Mohammadipouya

مقصر لو رفتن اطلاعات مردم از قبیل رمز کارتو و …….همشو همش فقط باعثش مسئولین ذی ربطه چون اونا کاری کردن که حتی یه بچه ام تو گوشیش انواع اقسام فیلترشکنارو داره

Milad7

به نام خدا…
خودشون مقصرن …

Milad7

بارها و بارها تاکید شده فقط از ت ل گ ر ا م رسمی اتفاده کنید!

Amir galaxy

یه بات هست که میگه اطلاعات شما لو رفته یا نه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)