حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حسگر تصویر SK Hynix برای دوربین موبایل ها در راه است

نوشته

4 سال قبل | 7 دیدگاه | دوربین

تا مدت‌ها اگر صحبت از حسگرتصویر دوربین موبایل می‌شد این نام درخشان ژاپنی یعنی سونی بود که به گوش می رسید. سامسونگ تا مدت‌ها به اندازه نیاز خود تولید می کرد و حالا با ورود به فاکتور رقابتی مگاپیکسل سعی دارد تا سونی را در بازار موبایل گوشه گیر کند. در این بین اما یک نام کره ای دیگر نیز می خواهد به بازار ورود کند. گفته می شود که حسگر تصویر SK Hynix برای دوربین موبایل ها در راه است و در ادامه با هم درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.

حسگر تصویر SK Hynix برای دوربین موبایل

حسگر تصویر SK Hynix

حسگر تصویر SK Hynix

شرکت SK Hynix از لحاظ تیراژ تولید تراشه در جهان رتبه دوم را ار آن خود دارد. این شرکت برنامه دارد تا امسال بخش تولید سنسورهای CMOS خودش را گسترش دهد. این غول کره‌ای با عرضه ۴ سنسور از نوع CMOS برای دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ به رقابت جدی با دو بازیگر اصلی این صنعت یعنی سونی و سامسونگ می‌پردازد. در این بین مدت‌هاست که نام قدیمی امنی ویژن نیز به گوش می خورد.

برند حسگر تصویر Black Pearl توسط SK Hynix انتخاب شده است. این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی،‌ این برند فعالیت خودش را بر روی عرضه سنسورهای تله‌فوتو و واید متمرکز می‌کند. بدین ترتیب برند Black Pearl مستقیما با Exmor سونی و ISOCELL سامسونگ به رقابت می‌پردازد. همچنین این شرکت تا به امروز سه مدل از این سنسورها را برای تولیدکنندگان ارسال کرده و نمونه چهارم هم این ماه وارد مرحله تولید انبوه می‌شود.

علت وارد شدن شرکت SK Hynix به حوزه تولید سنسورهای دوربین CMOS برای گوشی‌های هوشمند را می‌توان تقاضای بالای سنسور دوبین در تولید گوشی‌های هوشمند دانست. به گفته تحلیل‌گران استراتژیک، به طور میانگین تعداد دوربین‌های مورد نیاز برای هر گوشی هوشمنده از ۲.۲ عدد در سال ۲۰۱۷ به ۳.۹ عدد در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرده است.

این شرکت اعلام کرده است که تا پایان سه ماهه اول این سال میلادی چهار سنسور عرضه می‌کند؛‌ این سنسور ها شامل ۲ نمونه تله‌فوتو و ۲ نمونه اولتراواید می‌شوند. هر چهار سنسور مورد بحث دارای پیکسل‌هایی با سایز ۱ میکرون و رزولوشن تصویر ۸ تا ۲۰ مگاپیکسلی هستند و به نظر می‌رسد برای مدل‌های میان‌رده و نیمه بالارده به کار گرفته می‌شوند.

دو مدل HI-1634 و HI-2021 در واقع همان دو نمونه اولتراواید و به ترتیب با رزولوشن‌های ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسلی محسوب می‌شوند. هر دوی این سنسورها از تکنولوژی Quad Bayer برای ترکیب چهار پیکسل مجاور و تشکیل یک پیکسل بزرگ‌تر برای دریافت نور و جزئیات بیشتر بهره می‌برند. دو نمونه دیگر هم HI-847 و HI-1337 بوده و به ترتیب رزولوشن تصویر ۸ و ۱۳ مگاپیکسلی دارند. این دو سنسور از لنز‌هایی با قابلیت بزرگ‌نمایی ۳ برابری اپتیکال برخوردارند.

همچنین SK Hynix تأیید کرده است که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، سنسور ۴۸ مگاپیکسلی خود را با اندازه پیکسل‌های ۰/۸ میکرونی معرفی خواهد کرد. می‌توان گفت که با حضور بازیگری جدید در صنعت سنسورهای دوربین گوشی‌، سال ۲۰۲۰ بسیار جذاب‌تر می‌شود. هنوز اطلاعاتی درباره این‌ که چه سازندگانی از سنسورهای Black Pearl در محصولات خود استفاده می‌کنند،‌ در دسترس نیست.

نظر شما چیست؟ منتظر تولیدات SK Hynix هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
aliasad

سلطان فقط سونی است و بس ثابت شده و در پی ۴۰پرو باز هم ثابت میکنه

m.b

هر موقع سونی سنسوری در حد و اندازه رقبا داشته باشه همیشه بهتر بوده…کاملاً موافقم… اما 9 ماهه که معضل جدیدی به وجود اومده… سامسونگ و شیائومی سنسوری میسازن که اصلاً براش رقیب مشابهی وجود نداره که مقایسه بشن…(البته بعد 8 ماه آمنی‌ویژن فقط سایزش رسید که اونم امکاناتش تِر بود نسبت به hmx)
شما میگی p40 pro من اضافه میکنم سنسورش 7 درصد از hmx که تولید 9 ماه پیشه بزرگتره…
سنسور جدید سامسونگ و شیائومی در حدود 75 درصد از hmx بزرگتره!!!🙂
اون مشخصاتی که من دیدم سنسور مشابه نداره که اصلاً باهاش مقایسه بشه چه برسه به شکست خوردن… باز باید 6 تا 10 ماه صبر کنید تا تازه رقیبش بیاد…
تعادل دقیقش مشخص نیست که رو چه رزولوشن و سایز پیکسلی رقم خورده اما برای اینکه بی رقیب بودنش رو متوجه بشید میتونم مثال بزنم که با همین سایز پیکسل 0.8 میکرومتری متداول اون سنسور میتونه به رزولوشنی حدود 155-170 مگاپیکسل دست پیدا کنه!!!
اصلاً بحث کیفیت عکس‌برداری نیستا… چون ماشالله امسال چیزایی خواهید دید که اصلاً سابقه نداشته… شاید حتی یه گوشی با دو دوربین اصلی و cis هم دیدید… منظورم قدرت خود سنسوره که براش اصلاً مشابهی نیست که باهاش حتی مقایسه بشه چه برسه به رقابت روی کاغذ…
تازه رقبا امسال راه نفس کشیدنم نمیدن… زوم 10 برابری که سهله و یه شرکت رقیب تا نمیه دوم میده بیرون اما زوم 12 برابری اپتیکال هم داره میاد… تو همچین بازار متغیر و غیر ثابتی سلطان وجود نداره حتی اون گوشی‌ای که این سنسور یک اینچی جدید میره روش هم تا چند ماه خیلی بخواد هنر کنه سلطان باشه… عین p40 pro که مهمون صدر dxo تا کمتر از 6 ماه هست… بعدی ها هم مهمانن تا نسل p بعدی بیاد… این روند تغییر نمیکنه مگر سامسونگ و شیائومی هم سنسور جدیدشون رو هر سال مثل سونی سر نیمه اول بیرون بِدن…

m.b

تازه من رعایت کردم که گفتم 155 تا 170 مگاپیکسلی…و کمی دامنه خطا برای حرفم قرار دادم اما محاسبات دقیق نشون میده اون سنسور روی سایز پیکس 0.8 میکرومتری باید 192 مگاپیکسلی باشه!!! یعنی بدون تغییر سایز پیکسل و کوچیک کردنش از 108 مگاپیکسلی به 192 مگاپیکسلی رسیدن!!!
یعنی اگر روی 52 مگاپیکسلی قراره هوآوی 1.22 میکرومتری عکی بگیره این سنسور روی فقط 4 مگاپیکسل پایبنتر(48 مگاپیکسل)، 1.6 میکرومتری عکس میگیره!!!

m.b

یا بهتر بگم… با سایز پیکسل 2.4 میکرومتری سنسور جدید سونی 13 مگاپیکسلی هست…
اما اون سنسور رو همین 2.4 میکرومتر عکسای 21 مگاپیکسلی میگیره!!!

aliasad

خب عزیز اپو اینو ثابت کرد که مگاپیکسل بیشتر کیفیت بیشتر نیست

m.b

قسمتی از نظرم:
“اصلاً بحث کیفیت عکس‌برداری نیستا… چون ماشالله امسال چیزایی خواهید دید که اصلاً سابقه نداشته…”
خوب شد نوشتم اصلاً منظورم عکسبرداری نیست و راجب خود سنسور حرف میزنم… 🤦‍♂️
کمی با دقت بخونید…

Milad7

فقط سونی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)