تیک تاک با شکوفا کردن خلاقیت کاربران به آن ها این فرصت را داده تا یک دنیای جدید را کشف کنند. یک ماه پیش بود که در ترنجی خواندیم تیک تاک از فیسبوک پیشی گرفت و حالا نوبت به عبور از یکی از محبوبترین زیرمجموعه های فیسبوک است. امشب شاهد عبور تیک تاک از واتس اپ در زمینه تعداد دانلود هستیم و در ادامه با هم درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.
آ … البته! تیک تاک در ایران فیلتراست پس در عمومیترین حالت شاید خروجیهای آن را در استوری اینستاگرام دیده باشید. به هر صورت می دانید که به نوعی تیکتاک زمین ساز ساخت دابسمش و فراتر از آن ساخت محتوای ویدیویی جذاب است، نه فقط مانند اینستاگرام فضایی برای انتشار آنها. جالب اینجا که تیکتاک کاملا بدون هراس از اینستاگرام حتی به کاربران اجازه می دهد که در صفحه پروفایل خود به این شبکه اجتماعی رقیب لینک بدهند.
به تازگی لیست پردانلودترین اپلیکیشن های ماه ابتدایی ۲۰۲۰ منتشر شده که در صدر آن برنامه تیک تاک با ۱۰۴ میلیون دانلود قرار گرفته است.
اپلیکیشن چینی TikTok به موفقیت های بزرگی در بازار دست پیدا کرده است. سال گذشته این برنامه توانست پس از واتس اپ، تبدیل به پردانلودترین برنامه در جهان شود. حال گزارشی از سوی Sensor Tower منتشر شده که خبر از دانلود ۱۰۴ میلیون بار اپلیکیشن Douyin و TikTok در گوگل پلی استور و اپ استور اپل می دهد.
بر اساس این گزارش، تیک تیک با شکست واتساپ تبدیل به پردانلودترین اپلیکیشن در ژانویه سال جاری میلادی شده است. میزان دانلود این برنامه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی رشدی 46 درصدی را تجربه کرده است. میزان دانلود آن نسبت به دسامبر ۲۰۱۹ نیز با رشد ۲۷ درصدی روبهرو شده است.
TikTok در صدر لیست پردانلودترین اپلیکیشن ها در هند، برزیل و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. لازم به ذکر است؛ در آمار منتشر شده میزان دانلود این برنامه از فروشگاه های دیگر در کشور چین و سایر نقاط جهان درنظر گرفته نشده است.
در حال حاضر میزان دانلود برنامه تیک تاک در جهان به 1.82 میلیارد بار رسیده است. انتظار می رود میزان دانلود این اپلیکیشن در فوریه سال جاری میلادی به رکورد جدیدی دست پیدا کند. احتمالا محبوبیت آن در بازارهای نوظهور افزایش پیدا می کند که این موضوع به معنای رشد آن در آینده است.
میزان درآمد جهانی این اپلیکیشن در دسامبر ۲۰۱۹ برابر با 39.4 میلیون دلار بوده است؛ با این حال برای ژانویه این درآمد به 28.6 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. 84.5 درصد از درآمد آن مربوط به کشور چین و 10.1 درصد آن مربوط به بازار ایالات متحده آمریکا در ژانویه 2020 بوده است. برای اولین بار نسخه چینی این برنامه، Douyin با کاهش خریدهای درون برنامه ای مواجه شده است.
فکر می کنید اولین شبکه اجتماعی چینی که در زمینه محتوای ویدیویی به صورت جهانی محبوب شده است، چه سرنوشتی داشته باشد؟ فراموش نکرده ایم که ویچت و لاین به عنوان پیامرسان-شبکهاجتماعی مدتها پیش از چین برخواسته اند و کاربران فراوانی دارند اما در مقیاس بینالمللی آنچنان محبوب نیستند.
اینجا شاید بد نباشد به نمونه قابل ذکر از “تولید ملی” اشاره کنیم و مقایسه آن با تلاش های داخلی بد نباشد.
تو ایران هم فراگیر شده…
کلیپاش زیاد تکراریه خوشم نیومد