حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ادامه سیاست پیش‌فروش خودرو با تاثیر صفر در بازار

نوشته

4 سال قبل | 11 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

تلاطم در بازار خودرو از همان ابتدای سال آغاز شده بود. پس‌ لرزه‌های موجی که تقریباً یک سال پیش در همان ایام با خروج آمریکا از برجام کم‌کم روی سیاه خود را نشان می‌داد. صنعت خودرو که به پشتوانه قطعات مانده از خریدهای پیشین و انباشت نقدینگی طی یک سال خود را مصون از این اقدام غرب می‌دید، سرانجام با بازگشت تحریم‌های خودرویی شروع به آسیب دیدن کرد. قیمت خودرو مانند ایام بحرانی نرخ دلار، به صورت ساعتی تغییر می‌کرد و بهتر آن‌که بگوییم به صورت ساعتی افزایش می‌یافت. پراید برای اولین‌بار به نرخ تاریخی 50 میلیون تومان رسید و موجی از نگرانی جامعه را فراگرفت.

در همین ایام بود که با فشار خودروسازان و با بهانه کنترل قیمت‌ها در بازار، نرخ کارخانه‌ای محصولات به قیمت حاشیه بازار نزدیک شد و درست یک روز بعد از این تصمیم، پیش‌فروش‌ها با قیمت جدید استارت خورد. دو خودروساز بزرگ و هم‌چنین خودروسازان دیگر از آن موقع تا به امروز مدام با انتشار شرایط فروش اقساطی، فوری، نقدی، اعتباری و مشارکت در ساخت اقدام به فروش محصولات خود کرده‌اند. اما علیرغم این اقدامات پرحاشیه، عملاً هیچ اتفاقی در بازار نیفتاد. به طوری که قیمت‌ها حتی از آستانه اوایل امسال نیز افزایش پیدا کرد.

ایران ‌خودرو درگیر سمند و هایما

در میان تمام محصولات ایران‌ خودرو طبیعی بود که خانواده پژو 206 و 207 به دلیل درگیری بیشتر با قطعات وارداتی و بحث تحریم‌ها با افت تولید و البته افزایش قیمت روبرو شوند. آبی‌های جاده‌ مخصوص از ابتدای امسال طی چند مرحله فروش با شرایط تحویل فوری، میان مدت و بلند مدت تلاش خود برای کنترل قیمت‌ها را به نمایش گذاشتند. اما آنچه مسلم است شرایط فروش ایران‌ خودرو نتوانسته آنطور که باید و شاید قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به طوری که حتی یکی از مدل‌های خانواده سمند که لقب خودروی ملی را نیز یدک می‌کشند در رکوردی تاریخی از مرز 100 میلیون تومان نیز گذشت. با این حال به نظر می‌رسد که این شرکت با مشکل دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کند و آن عدم توانایی برای تحویل شاسی‌بلند محبوب هایما S7 بود. چراکه اخیراً شاهد طرح تبدیل این خودرو به مشتریانش هستیم. این اتفاق می‌تواند به راحتی ایران خودرو را از کورس رقابت کراس‌اورهای چینی که به خوبی در آن قرار گرفته بود، خارج کند.

یکه‌تازی فعلی بازار

باید اعتراف کرد که محصولات جدید بازار خودروی ایران هنوز به اقبال بلندی دست پیدا نکرده‌اند. مشتریان نه به پژو 207 با سقف پانوراما گرایش نشان دادند و نه برای خرید دنا پلاس توربو مشتاق شدند. از سوی دیگر برخلاف آنچه گفته می‌شد، هنوز خبری از عرضه کراس‌اورهای جدید جک و چری نیست. در این میان یک استثنای بزرگ وجود دارد و آن هم کوییک R است. نسخه کمی بهینه‌سازی شده کوییک استاندارد که با رنگ‌بندی جدیدش قصد جذب مشتریان جوان را دارد. تحویل فوری این خودرو باعث شد تا قیمت آن در بازار به خوبی کنترل شود. در واقع قیمت کوییک با توجه به نرخ رقبای خود معقول و قابل قبول به نظر می‌رسد. سیاست پیش‌فروش کوییک که از سوی سایپا اعمال شد تفاوتی عمیق با سایر محصولات داشت. چراکه این خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست مشتریانش رسید و فرصتی برای عرض اندام واسطه‌ها پیش نیامد.

حرکت دلالان از خودروهای صفر به کارکرده

در شرایطی که نقدینگی سرگردان در بازار خودرو به دلیل پیش‌فروش‌های پیاپی در حال کم شدن است، واسطه‌ها دیگر اشتیاقی به سرمایه‌گذاری در این بازار ندارند؛ بازاری که در آن خودرو ارزش سرمایه‌ای خود را از دست داده است. طبیعی است که واسطه‌ها در این شرایط بیکار نمی‌نشینند و مسیری جایگزین را برای خود انتخاب می‌کنند. به همین دلیل است که تلاطم در بازار خودروهای صفر کیلومتر به طرزی شدیدتر در بازار خودروهای دست‌دوم دیده می‌شود. در واقع واسطه‌ها به خوبی دریافته‌‌اند که نمی‌تواند چندان امیدی به تحویل خودرو در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان داشت. به همین دلیل قیمت خودرو کارکرده تبدیل به ابزاری برای همان بازی‌های سنتی و قدیمی این گروه شده است.

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
V800B

همه چی ب دست های ما بستگی داره
امریکا فقط صلح میخاد و کمتر شدن دخالت ایران در خاورمیانه
حالا ایران پیشرفت کنه قطعا زنگ خطری برای امریکا نیست کمااینکه تاریخ نشون داده امریکا ترجیحا ایران بیشتر از اعراب برای دوستی انتخاب میکنه
پس منتظر دست پشت پرده آمریکا ک یک شبه خوشبختی برای ما بیاره نباشیم
بهترین راه در شرایط کنون نخریدن نیس
بلکه بیایم درست اموزش بدیم ک فعلا نیازی ب خرید نداریم
بنده باتری موبایلم ضعیف ولی الان موبایل نمیخرم
خواهرم باتری گوشیش خراب
گفتم نخره
گوشی برادرم هم باتریش مشکل داره باز گفتم نخرن
خودم قصد خرید ی خودرو داشتم کلا منصرف شدم
حالا هی تند تند بریم گوشی و ماشین بستونیم ایندگان ب ما میخندن

afsoon

خودت رو خسته نکن .اونی که پول نداره پراید هم واسش شده آرزو اونایی که وضعیت خوبی دارن هم راحت توی این بازار سود های کلان میخورن .اون سه درصد مولتی میلیاردر هم که کلا دو میلیارد میدن ماشین پول خورد تو جیبشون هست ..هر کسی هم ماشین نیاز داره بخره امروز نخرید فردا باید گرون تر بخره .حتی اگر گمرک هم آزاد کنند هیچ فرقی واسه اون اکثریت ندارد .حتی ماشین دست دوم هم وارد بشه بدون گمرکی حتی شاید این قشر بتونن ماشین خوب سوار بشن اما همون ماه اول از پس هزینه های معمولی خودرو بر نمیان ..قدرت پول و درآمد مهمترین فاکتور در خرید هست .همین الان بگن اس پانصد بنز پانصد میلیون به نظرت فرقی میکنه؟ بازم همون قشر پولدار میخرن .پول پراید رو میشه یه ماشین ده سال کارکرده خرید مثل بنز ای دویست .اما هزینه هر بار خطای کامپیوتر میشه چند ملیون .هزینه روغن میشه یک ملیون وهرینه استهلاک خعلی زیاد .بیخیال باباپوپولیسمی حرف زدن بدرد نمیخوره

نیما عرفانی

🤔📸

Mr_asterky

آمریکا تنها کاری که می‌کنه اینه توی خاور میانه تفرقه میندازه تا همه بزن تو سرهم و نیاز به خرید سلاح از خود بشن و نفت روز به روز ارزون تر شه و اقتصاد آمریکا هم روز رشد کنه.یادتون هست اون خدا بیامرز نفت رو گرون کرد توی اروپا و آمریکا چه اتفاقی افتاد. شک هم نکیند رژیم ایران و داعش کار شخص آمریکا هست. بعضی ها فکر می کنن آمریکا بفکر مردم ایرانه و فلان نه اینطور نیست هنوز جنایاتش در جنگ ویتنام موجود هست.

david2arc

آمریکا هر چیزی بخواد صلح نمیخواد . صلح برای اسلحه فروش، یعنی بازاریابی وارونه

Amir galaxy

دیوونه خونس به مولا

Mr_asterky

صرفا برای جهت اطلاع:
چند روز پیش علی دایی ریاست هیت هاکی شد
حالا اینو مقایسه کنید با سمت های مسولان بی سواد خودمون

CAT

بسه لامصبا ساقیتون کیه از کی جنس میگیرید این پرت پلا ها چیه میگید نشستید پا منقل جاتون هم گرمه هرچی از دهنتون در میاید میگید بقیه هم به یه ورتون گرفتید!

CAT#🐈

CAT

الان یه چند شخصیتی گوتیش میاد بخاطر چیزی که ایچینه کردن منفی میده

Milad7

پولتون را هدر ندید…

Milad7

به چه اعتباری خودرویی که سال ۱۴۰۰ تحویل میشه که احتمالا نشه را پیش خرید میکنید؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)