حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پیامک رمز پویا هزینه دارد؟

نوشته

4 سال قبل | 4 دیدگاه | اخبار داخلی، حتما بخوانید

در حالی که بانک مرکزی از ابتدای پیاده‌سازی طرح رمز پویا اعلام کرده بود دریافت و فعال‌سازی این رمزها هیچ‌گونه هزینه‌ای را در بر نخواهد داشت اما اخیرا برخی افراد اظهار کرده‌اند که پیامک‌های ارسالی حاوی رمز دوم پویا از سوی بانک‌ها هزینه‌ای را از شارژ تلفن همراه آنها کسر می‌کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم پیامک رمز پویا هزینه دارد؟

پیامک رمز پویا

رمز پویا

رمز پویا

 

اگر چه بانک مرکزی تمامی بانک‌ها را از دریافت هر گونه هزینه در ازای فعال‌سازی اپلیکیشن‌ها و به طور کلی خدمات رمز پویا منع کرده است اما از آنجا که این رمزها از طریق پیامک در اختیار مشتریان بانکی قرار می‌گیرد.

بانک مرکزی از ماه‌ها پیش مصمم بود تا از طریق جایگزینی رمزهای پویا به جای ایستا، از سوءاستفاده‌های مالی همچون انواع سرقت‌ها، فیشینگ و دست‌درازی به اطلاعات بانکی کاربران در بستر اینترنت جلوگیری کند. این تصمیم البته در مقاطعی به دلیل عدم‌آمادگی سیستم بانکی به تاخیر افتاد تا اینکه در آخرین اولتیماتوم بانک مرکزی به بانک‌ها قرار شد از ابتدای دی‌ماه تنها رمزهای دوم پویا برای تمامی مشتریان بانکی فعال شوند. با این حال با آغاز دی‌ماه و از آنجا که هنوز تمامی مشتریان اقدام به فعال‌سازی رمزهای خود نکرده بودند، این مهلت مجددا تا یکم بهمن‌ماه تمدید شد.

مهلت فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف یا رمز پویا تا اول بهمن ۹۸ تمدید شد

بانک مرکزی همچنین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در جهت رفاه حال مردم و پیرو درخواست‌های مکرر از بانک‌ها و موسسات اعتباری و برای بالا بردن ضریب نفوذ طرح در آغاز اجرا، استفاده از سرویس پیامک برای دریافت رمز دوم پویا از هفته دوم دی‌ماه آغاز و به تدریج با اتصال بانک‌های مختلف تا انتهای ماه به انجام می‌رسد. گفتنی‌ است بانک مرکزی پیش از این از طریق اطلاعیه‌ها و مصاحبه مسئولان، مکررا اعلام کرده بود که فعال‌سازی و دریافت این رمزها هزینه‌ای را برای مشتریان در‌بر نخواهد داشت.

هزینه پیامک رمز پویا روی شارژ یا قبض کاربران لحاظ می شود

به‌رغم اعلام بانک مرکزی مبنی بر رایگان بودن دریافت رمز، برخی مشتریان بانکی اعلام کرده‌اند که دریافت رمز به صورت پیامک برای آنها هزینه‌بر بوده و از شارژ خط تلفن آنها کسر شده است.

مهر گزارش کرد که یکی از این همین مشتریان گفته است:

برای دریافت رمز یک‌بارمصرف، روش پیامک را در یکی از بانک‌های بزرگ کشور انتخاب کرده‌ام، اما اکنون چند روزی ا‌ست که وقتی چهار شماره آخر کارت بانکی را برای دریافت رمز پویا به سرشماره بانک مربوطه ارسال می‌کنم، اپراتور تلفن همراه از من هزینه کسر می‌کند.

او می‌افزاید:

حتی زمان‌هایی که شارژ پولی تلفن همراه من کم است و به اندازه ارسال یک پیامک نباشد، بانک برای من رمز پویا ارسال نمی‌کند که این خود معضل بزرگی است.

اما از آنجا که بانک مرکزی اعلام کرده است سیستم پیامکی برای دریافت رمز دوم پویا از نیمه دی‌ماه فعال خواهد شد، «آرمان‌ملی»‌ به بررسی نحوه فعال‌سازی رمز پویا در سه بانک بزرگ ملی، صادرات و تجارت پرداخته است که پیگیری‌ها نشان داده این بانک‌ها هنوز اقدام به فعال‌سازی سیستم پیامکی خود نکرده‌اند. اما در این میان اظهارات یکی از صاحبان حساب در بانکی دیگر، گزارش مهر را تایید می‌کند.

بنابر اظهارات یک سپرده‌گذار پیامک‌های محتوای رمز دوم پویای واصله از بانک مورد‌نظر سبب کسر هزینه از شارژ تلفن همراه این فرد شده است. با توجه به اینکه تمامی مشتریان بانکی دارای گوشی‌های هوشمند نبوده و به ناچار گزینه سرویس پیامک را درخواست می‌دهند و همچنین از آنجا که امکان چندین نوبت درخواست‌ رمز پویا در طول شبانه‌روز وجود دارد، در نتیجه کسر هزینه پیامک از شارژ خط تلفن همراه مشتریان می‌تواند در نهایت منجر به متضررشدن آنها و تحمیل هزینه مضاعف به مردم شود.

رمز پویا

رمز پویا

با این حال اگرچه نمی‌توان این امر را نوعی تخلف بانکی یا حتی خلف وعده بانک مرکزی دانست اما بهتر است بانک مرکزی برای این امر با اپراتورها به تفاهم رسیده و پیامک‌ها رایگان شوند.

نظر شما چیست؟ به هر صورت این خدمات هزینه دارد و باید هزینه آن به شکلی پرداخت شود. شما فکر می کنید چطور باید مدیریت شود؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
amer

قبلا برای مانده گیری از خودپرداز 1000ریال کم نمیکردن ولی الان چند ساله دارن کم میکنن
تو این مملکت دزد چیزی به اسم رایگان معنا و مفهومی نداره

Amin B3DA

حالا تراکنش های روزانه رو ضرب در 100ریال کنید 🙂
از هر راهی جیب مردم رو میزنن اینا

Milad7

مملکت نیست که دزد خونه اس 😐

Milad7

شاید باورتون نشه ولی من خیلی میترسم از رمز دوم استفاده کنم ، مدام استرس دارم حسابم خالی بشه 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)