حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

راهنمای خرید باطری قلمی و باطری نیم قلمی در سال ۲۰۱۹

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

همه ی ما خوب میدانیم که برای استفاده از وسایل الکترونیک نیاز به یک منبع انرژی داریم که از طرق مختلف مانند باطری قلمی، نیم قلمی، برق، انرژی خورشیدی و… میتوان این انرژی را تامین کرد. اما برای خرید باطری باید به چه نکاتی توجه داشت؟

بهترین باطری قلمی و باطری نیم قلمی برای دستگاه مورد استفاده ی شما کدام است؟ چگونه میتوان این تشخیص را راحت تر کرد و بهترین خرید باطری را انجام داد؟ ما در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را به شما ارائه کنیم که در خرید باطری کمک شایانی برایتان باشد.

در هر وسیله ی الکترونیکی باید منبع جریانی وجود داشته باشد تا ان وسیله بتواند فعالیت کند برای این امر میتوان از برق متناوب یا شهری استفاده کرد و یا از برق مستقیم بهره برد.

باطری ها منابع جریان برق مستقیم و مستقلی هستند که امروزه در بسیاری از وسایل مانند گوشی های تلفن همراه و ریموت ها و … استفاده میشوند.

رایج ترین مدل این باطری ها، باطری های قلمی و نیم قلمی هستند. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید امروزه نوع قابل شارژ این باطری ها نیز تهیه شده و مورد استفاده قرار میگیرد.

باطری های قلمی باطری هایی باریک با طول 5 سانتی متر و قطر مقطع 1 سانتی متر هستند. باطری های نیم قلمی همانطور که از نام ان ها پیداست کوچک تر از باطری های قلمی هستند.

باطری های معمولی قلمی و نیم قلمی پس از این که مدتی مورد استفاده قرار گرفتند به دلیل افزایش مقاومت درونی شان از کار می افتند و به اصطلاح میسوزند. به همین دلیل مهندسان اقدام به ساخت و تولید باطری های قلمی و نیم قلمی قابل شارژ کردند.

به طور کلی ساختار یک باطری قلمی به این صورت است که درون استوانه یک آند و یک کاتد برای ایجاد جریان وجود دارد (قطب های مثبت و منفی) و ارتباط بین این دو قطب است که موجب میشود تا باطری به یک منبع تولید انرژی تبدیل شود.

با تغییر جنس کاتد و آند درون باطری های قلمی و نیم قلمی میتوان میزان توان ان ها را بالا یا پایین برد که این امر عمر باطری و قدرت جریان ان را تغییر میدهد. در ادامه به معرفی سه نوع از این باطری ها میپردازیم.

باطري هاي يون ليتيوم (Li-ion):

باطری های یون لیتیوم دارای الومینیوم پوشیده با کبالت به عنوان کاتد و مس پوشیده شده با مواد کربنی به عنوان آند بهره میبرد که این امر موجب شده تا این باطری برخلاف وزن اندک خود توان بالایی برای تولید الکتریسیته داشته باشد.

باطري هاي نيکل- کادميوم (NiCd):

این باطری ها به دلیل توان بالا و هزینه ی اندک بسیار محبوب بودند اما به دلیل این که به محیط زیست بسیار اسیب میزدند کمتر مورد استفاده قرار میگیرند.

باطري هاي نيکل- ترکيب فلز (NiMH):

این باطری مانند باطری های نیکل کادمیوم ساخته میشود با این تفاوت که به جای استفاده از کادمیوم از الیاژ اهن استفاده میشود. این باطری های قابل شارژ ارزان تر از باطری های یون لیتیوم هستند.

برای خرید باطری باید به برخی از نکات مهم دقت داشت تا باطری مناسب با وسیله ی خود را خریداری کنید. از جمله ی این موارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ظرفیت:

ظرفیت باطری های قلمی بر اساس میلی امپر بر ساعت مشخص میشود. ظرفیت هر باطری به این معنا است که عمر باطری چقدر است و برای استفاده در چه وسیله ای مناسب تر است. اغلب ظرفیت باطری های قلمی و نیم قلمی از 1000 تا 3000 میلی امپر بر ساعت متغیر است.

 

شارژر:

اگر اقدام به خرید باطری های شارژی کردید باید شارژر مناسب با ان را نیز خریداری کنید. این شارژرها اغلب طرفیت شارژ همزمان چند باطری را دارند که به صورت عمودی در این دستگاه قرار میگیرند و پس از اتصال به برق فرایند شارژ ان ها اغاز میشود. اغلب شارژرها هر دو نوع باطری قلمی و نیم قلمی را شارژ میکنند.

برای خرید بهترین باطری قلمی و باطری نیم قلمی دقت داشته باشید که برای وسیله ی شما چه نوعی از باطری مناسب است، ظرفیت باطری، فرم و شرکت تولید کننده مناسب را انتخاب کنید تا عمر طولانی تری از باطری خود دریافت کنید.

دقت کنید که تفاوت بین باطری های معمولی و باطری های قابل شارژ تنها در این است که باطری های معمولی شارژ نمیشوند و لذا عمر کوتاه تری نسبت به باطری های قابل شارژ دارند.

اگر اقدام به خرید اینترنتی میکنید سعی کنید تا نسبت به سایت مربوطه مطمئن شوید و از خرید باطری از سایت های نامعتبر پرهیز کنید.

 

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

خرید باطری شارژی به صرفه تر هست 🙂 خصوصا برای دستگاه هایی مثل تلویزیون و گیرنده! که استفاده زیادی دارند

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)