حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هواوی به بزرگترین تولیدکننده موبایل جهان تبدیل خواهد شد

نوشته

4 سال قبل | 46 دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها، هواوی

جدیدترین بررسی‌ها از بازار گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهد که فاصله میان سهم دو شرکت سامسونگ و هواوی از این بازار به حداقل مقدار در طی سال‌های اخیر رسیده و ممکن است هواوی همانطور که قول داده است بتواند در سال ۲۰۲۱ خود را به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی هوشمند در دنیا معرفی کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم آیا بزرگترین تولیدکننده موبایل لقب هواوی خواهد شد؟

مقایسه هواوی میت ۳۰ با هواوی میت ۲۰

هواوی در طی پنج سال اخیر عملکرد بسیار خوبی در بازار گوشی‌های هوشمند داشته است. در سال 2015، این شرکت توانست چیزی در حدود 104 میلیون گوشی هوشمند را تولید و به این ترتیب سهم 5.5 درصدی از این بازار را از آن خود کند. این حجم از تولید سبب شد که هواوی پس از سامسونگ و اپل، بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی هوشمند در دنیا باشد.

در سال 2016 بود که این شرکت با تعیین یک هدف جاه طلبانه اعلام کرد در نظر دارد تا سال 2021، با کنار زدن سامسونگ و اپل خود را به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی هوشمند در دنیا معرفی کند. جدیدترین بررسی صورت گرفته توسط موسسه Strategy Analytics نشان می‌داد که هواوی ممکن است بتواند تا آن زمان به این هدف بزرگ دست پیدا کند.

اما سایت معتبر Korea Herald، امروز در گزارشی پیش‌بینی کرد که هواوی در سال جاری میلادی چیزی در حدود 251 میلیون گوشی هوشمند را تولید و روانه بازار می‌کند و به این ترتیب در سال 2019، سهم 17.7 درصدی از این بازار را در اختیار خواهد داشت. این موضوع سبب می‌شود که سهم این شرکت تنها 3.6 درصد از شرکت سامسونگ کمتر باشد و جایگاه دومین تولید کننده بزرگ گوشی هوشمند در دنیا همچنان در اختیار این شرکت باشد.

در این گزارش پیش‌بینی شده است که سامسونگ تا پایان سال 323 میلیون گوشی هوشمند را تولید و در بازار عرضه کند. این حجم از تولیدات، سهم 21.3 درصدی از بازار گوشی‌های هوشمند را از آن سامسونگ می‌کند.

هواوی در سال 2018 توانست سهم 14.4 درصدی را از بازار گوشی‌های هوشمند کسب کند؛ این در حالی بود که آمارها از سهم 20.3 درصدی سامسونگ در این سال خبر می‌داد. به این معنی که اختلاف سهم این دو شرکت در بازار گوشی‌های هوشمند 5.6 درصد بوده است. این آمارها نشان می‌دهد که اگرچه سامسونگ هرساله موفق به تولید و فروش گوشی‌های بیشتری می‌شود، اما هواوی نیز عملکرد مناسبی دارد و رفته رفته در حال کاهش فاصله خود با این شرکت است.

کاهش فاصله میان دو سهم دو شرکت سامسونگ و هواوی در سال 2019 در حالی رخ می‌دهد که این شرکت چینی در بخش قابل توجهی از این سال تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفت و حتی دسترسی آن به سیستم عامل اندروید و سرویس‌های گوگل قطع شد. اما فروش قابل توجه محصولات این شرکت در کشور چین و همچنین عرضه موفق گوشی‌های پرچمداری نظیر میت 30 پرو سبب شد که هواوی علی‌رغم این تحریم‌ها، از رقابت با سامسونگ جا نماند.

در این گزارش، اپل همچنان به عنوان سومین تولید کننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در دنیا معرفی شده است. انتظار می‌رود این شرکت تا پایان سال 2019، چیزی در حدود 193 میلیون گوشی هوشمند تولید و روانه بازار کند و سهم 13.6 درصدی از این بازار داشته باشد.

نظر شما چیست؟ آیا بزرگترین تولیدکننده موبایل لقب هواوی خواهد شد؟

اشتراک در
اطلاع از
46 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mehditua

هواوی بیشتر سهم تولید کننده های چینی از بازار گوشی رو واسه خودش کرده و تونسته خودشو بکشه بالا و کمتر رو سهم اپل و سام تاثیر گذاشته

Farcry

اپل سالی یه بار گوشی های جدید معرفی میکنه و همیشه آیفون ها سه ماهه سوم سال فروش پایین تری رو دارن چون انتهای چرخه یکساله هستن.(آیفون ها ماه سپتامبر که ماه آخر سه ماهه سومه تازه معرفی میشن)آخر سال قبل هم توی سه ماهه سوم ۲۰۱۸ هوآوی دوم بود و اپل سوم.ولی توی سه ماهه چهارم ۲۰۱۸ چون گوشی های جدید اپل معرفی شدن(توی همون بازه هم میت ۲۰ معرفی شد) اپل تونست رتبه دوم رو از هوآوی پس بگیره.امسال هم احتمالا اپل میتونه با اضافه شدن آمار فروش آیفون های جدید و آیفون Se ۲ که ۴۰۰ دلاره جایگاه دوم رو از هوآوی توی سه ماه چهارم ۲۰۱۹ و سه ماهه اول۲۰۲۰ پس بگیره.آمارهای فوق رو میتونید سرچ کنید.

ALiKiNG

ینی عاشق این تبلیغ ساسمونگم
comment image
طرفداراش و خریداراش رو ی مشت خرگوش بد بخت ب تصویر کشیده ک باید ی طعمه برای عقاب ها باشن
#احترام_به_مشتری
و نکته جالب دیگه نبود تکنولوژی مافوق بشری سوراخ با سن … ببخشید سوراخ نمایشگره
دقیقا یکی بهم بگه این گوشی تو تبلیغ چ مدلیه؟؟
(ب دلیل اج بودن آ80 نیس و بدلیل حاشیه های کمش نمیتونه مال 2018 و عقب تر باشه)
عقده دوربین زیر صفحه داره!!!!!!!

_V_

چرا الکی تفسیر میکنی برا خودت برادر؟

داره میگه کاربرا مث خرگوش هستن و هکرا و غیره مث عقاب که دنبالشونن و باید یجوری مخافظت بشن!

عقده دوربین زیر صفحه؟!

ALiKiNG

خب طراحیش واقعا بده
میتونست مثلا گلکسی رو سپر یه مبارز نشون بده ک دیگه همچین تفسیری نشه
یا چرا اون پانچ هول رو حذف کرده؟(اگه یادت باشه اپل هم تو ایفون 6 از ی زاویه ای عکس گرفته بود تو عکسای تبلیغاتی ک برامدگی دوربین پیدا نباشه یا بک گراند ایفون 11 و اس10)
وقتی سوتی های کوچیک برندها توسط بعضیا(!) پیرهن عثمون میشه منم میام همچین کاری میکنم ک فکر قداست برای سامسونگش رو انگولک کنم

ali

طبیعیست .
من میت ۳۰ دارم هم کیفیت صوتیش، هم دوربینش ، هم صفحه نمایشش ،هم باتری لایفش بهتر از نوت ۱۰ پلاس هست در کنار اینها از emui 10 هم نمی شه گذشت که بهترین رابط کاربری جهانه .
هم چنین پردازنده بهینه کایرن که شاید در بنچمارک ها بهترین نباشه ولی در دنیای واقعی بهینه ترین پردازنده هست و مثل اسنپ دراگون و اگذینوس بعد مدتی سرعت گوشی پایین نمی یاد .
( mi9 explorer داشتم قبلا و قبل اونم s9 plus هر دو بعد از چند ماه دچار افت سرعت شدن ولی بیش از یک ساله میت ۲۰ دارم ذره ای افت سرعت و کارایی نداشته حتی الانم که میت ۳۰ دارم میت ۲۰ هم نگه داشتم)

عـــلـــۍ

ولی هیچ وقت به سری a اپل نمیرسن 💜⁦❤️⁩

Jason bourn

یعنی ناموسا به معنای واقعی صنعتی و سنتی رو باهم زدی
میت ۳۰ اونم نه پروش
صفحه نمایش بهتر از نوت ۱۰ پلاس؟
کیفیت صوتی بهتر از نوت ۱۰ پلاس؟
می ۹ اکسپلور افت سرعت داشته؟
اسنپ دراگون و اگذینوس؟ تازه افت سرعت هم دارن

من نمیدونم چرا اطرافیان و کاربرا رو خر حساب میکنی که هیچی ندیدن ولی صورت خودتو تو آینه نمیبینی؟
املاتو درست کن نادان جان بعد بیا شلنگو بگیر رو سامسونگ و شیائومی و کوالکام
خوشم میاد همتون میگید نوت ۱۰ پلاس گوشی به درد نخوریه بعد همتون میاین گوشیاتون رو با اون قیاس میکنید
اگر بده چرا قیاس میکنید؟ 😂

به خدا ملت رد دادن
لعنت به اون آدمی که بیاد حرفای تورو تایید کنه و تورو مرجع برای خرید گوشی قرار بده

m.b

اسمتو عوض کردی مثلاً کسی نشناستت؟
———
همون علی هست که کچل بود و تو دستش میت 20 آبی داشت و میگفت هم اس 9 پلاس داشته هم mi 9 اکسپلورر و هم بلک شارک و هم میت بیست و هم میت سی… 😑

Milad7

.b پکیدم از خنده =)) کچله که گوشی آبی دستش بود =))

Farcry

چجوری میگی کرین در دنیای واقعی بهینه ترین پردازنده هست؟؟؟ یعنی اطلاعاتت در حد یه …..

Farcry

همین که میگی emui 10 بهترین رابط کاربری جهانی نشون دهنده اوضاع وخیم ترول بودنته.هوآوی توی هرچی که خوب باشه توی رابط کاربری و پردازنده همیشه ضعیف تر از شرکت های دیگه بوده.

عـــلـــۍ

کامل ترین رابط کاربری های جهان miui هست
بهترین و پیوسته ترین رابط به نرم افزار ios اپل هست…
زیبا ترین رابط کاربری جهان وان یو آی سامسونگه…
هواوی فکر نکنم رابط کاربری جالبی داشته باشه

The Destroyer

👌👌
این رو هم اضافه کنم که روانترین رابط کاربری جهان oxygen os وانپلاس هست…

Mahdi

روانترین رابط همیشه مال اپل بوده ولی تو اندروید وانپلاس

Farcry

توی صفحه نمایش که قطعا اشتباهه. P30 پرو که بررسی اون اومده توی روشنایی خودکار و دستی در بهترین حالت ۷۸۰ نیت روشنایی داره که خیلی کم تر از روشنایی ۱۲۰۰ نیتی نوت ۱۰ پلاس در حالت خودکار و آیفون ۱۱ پرو مکس در حالت دستی داره و میت ۳۰ هم تغییر خفنی توی صفحه نمایش نکرده.تازه همیشه پنل اولد گوشی های هوآوی توی دقت رنگ متوسط بوده نه بیش تر.

UnderTaker

شما همون علیرضا معروف نیستی؟
گمونم خودشی.
خدا قوت هموطن. با همین فرمون برو جلو 😂

Farcry

الان با کی هستی؟؟

UnderTaker

Farcry

با شما نبودم. با همون پسره ali بودم که میگه میت30 بهتر از نوت10 پلاسه.

ایشون از لحاظ درجه ترولیت در حد چالتون و تیوی‌کده هست، شاید هم کمی بیشتر ولی یکی دو سالیه که دیگه زیاد فعالیت نمیکنه تو سایت‌ها 😅

hamid reza

متأسفم…

Milad7

بدجوری رد دادی فقط اونجا که گفتی اسپیکر مونوی میت بهتر از اسپیکر استریو نوت 10 پلاسه خخخ

عـــلـــۍ

اوه یس کمان بیبی 💜⁦❤️⁩

Mahdi

در این شکی نیست که بزرگترین میشه ولی هیچوقت نمیتونه بهترین گوشی رو بده بنظر من بهترین گوشی هر مال مال اپله اگه اپل هم گوشی پایینرده میداد فروشش بالا میرفت ولی در عوض در پرچمدار پادشاه بی چون و چراست

Farcry

طبق همون آمار که چند روز پیش منتشر شد پرچمدار های هوآوی یک چهارم آیفون های اپل که سهم ۵۰ درصدی رو در اختیار داره فروش رفتن.البته ترول های هوآوی این چیز ها رو درک نمیکنن.

Mahdi

تو چین😂

عـــلـــۍ

رده بندی چیپست های پرچمدار بر اساس قدرت در اینده نزدیک:
۱_a14 بایونیک
۲_کایرین ۱۰۲۰
۳_مدیاتک(!!!!)
۴_اسنپ۸۶۵+
۵_اگزینوس۹۹۰+
__________________________________________رده بندی چیپست های بالارده بر اساس قدرت در آینده نزدیک:
۱_کایرین ۸۲۰
۲_مدیاتکMT6885
۳_اگزینوس۹۸۰
۴_اسنپ۷۶۵جی

Mahdi

کایرین ۸۲۰ که سال اینده موقع اسنپ ۷۷۵ معرفی میشه

Mashallah_khan

اونوقت ترولایی مثل the destroyer و m.b و undertaker و امثال اون کله پوکا میان گوشیای میدرنج هواوی رو ( که اکثر فروششم مدیون اوناس ) یا برند آنر رو زیر سوال میبرن میگن کیفیت نداره از همه چی میزنه و صفحش lcd هست و …
این متن مشتی محکم بر دهان اون کله پوکاس که ادعاشون راجب شیافومی لایه اوزونو سوراخ میکنه هست
و مشتی محکم بر دهان هیتر ها و بد خواهان این شرکت مثل اون ترامپ گوسفند هست که ما تحتشو پاره کرد جلو فروش این شرکت بزرگ رو بگیره

Chalton

و فیک هایی که رسیده شدن
سامسونگ هم وایساده هوآوی بهش برسه،قبلا هم گفتم هوآوی در ادارات دولتی حق انتخاب رو ازشون گرفته،و همینطور به بهانه وطن پرستی و دشمن ما آمریکا مارو تحریم کرده،تونسته تو چین فروش کنه،70 درصد فروش هوآوی فقط تو چین هست حالا حساب کنید…
صفحه نمایش های معمولی،افت سرعت بعد از 6 ماه استفاده،اسپیکر های بی کیفیت،کیفیت جنس بدنه پایین تر نسبت به سامسونگ و اپل،رابط کاربری بی روح همه اینارو جمع کنید میبینید ارزش خرید پایینی داره،دولت چین اعلام کرده بود برای مبارزه با آمریکا مردم چین باید از محصولات هوآوی استفاده کنن،ماشالا جمعیتش کم هم نیست حساب کنید چقدر نیروی کار دولتی داره حالا اینا به اجبار برند هوآوی بگیرن ببینید چند میلیون میشه دیگه،خارج از چین هوآوی درصد کمی فروش داره.

m.b

خیلی دوست دارم بدونم اگر این اتفاق بیافته و سامسونگ بیشتر از امروز تحت فشار قرار بگیره چیکار میکنه برای رقابت…
بالاخره سودش رو بیشتر کم میکنه یا ترفند دیگری میزنه…
دیر یا زود احتمالاً سامسونگ جایگاهش رو به چینی ها واگذار میکنه اما اینکه بعدش چه کاری انجام میده، رقابت در این حوزه رو جذاب میکنه…

_V_

چیکار میخواد کنه؟😅

m.b

اگر میدونستم که دیگه جذاب نمیشد…

Dr.Nazer

.b
استاد امروز اندروید ۱۰ واسم اومد و آپدیت کردم؛ بالاخره سامسونگ اون تنظیمات قدیمی مود پرو دوربین رو بیخیال شد و سرعت شاتر ۳۰ ثانیه و ایزو ۳۲۰۰ اضافه شده…

m.b

به سلامتی… مبارک باشه…
باهاش میتونی تو شب عکسای جالبی بگیری…

علی شیخ زاده

هواوی و شیائومی تا چند سال دیگه رتبه اول و دوم رو بدست میارن.
با شروع تحریم ها خیلیا میگفتن هواوی به روزای آخر رسیده اما بازم داره راه خودشو میره

_V_

چقدر بعضیا کاربرارو خر فرض میکنن
__________________
۱-هواوی کل فروشش مدیون بازار چین و یه سری موضوعات دیگس
سامسونگ اگر برند چینی بود یا هواوی اگر یه برند کره ای یا ژاپنی یا جای دیگه بود که مث چین انقدر بستر نداشته باشه،اختلاف خیلی بیشتر بود
سامسونگ بازار های اروپا و آمریکا رو به علاوه بازار کشور خودش و تا حدودی بعد از شیائومی هند رو فتح کرده،،درحالی که هواوی فقط تو چین درصدش رفته بالا اونم در کنار کم شدن فروش هموطناش تو چین!

۲-هی هرسال قراره بگیره بعد یهو میبینیم سال بعد دوباره این خبر میاد😅

اما در کل به نقل از جناب مصطفی “خیلی دوست دارم بدونم اگر این اتفاق بیافته و سامسونگ بیشتر از امروز تحت فشار قرار بگیره چیکار میکنه برای رقابت…”

حتم دارم مث نوکیا همینجوری وای نمیسه غرقش کنن
ولی از اونور حتم دارم احتمال اینکه از سود بزنه خیلی کمه😂🤦‍♂️

Mahdi

حرف حق رو بگی منفی میگیری باور کنید من طرفدار هیچ برندی نیستم خودم شیاؤومی دارم ولی کسی دیده طرفداری کنم ازش هر گوشی که میده بیرون مزایا و معایبش رو میگم واسه هواوی هم همینطور و حتی سامسونگ و اپل درسته هواوی گوشی خوبیه ولی بنظرم بهترین گوشی رو اپل داره در همه موارد به جز اون دوربین که شکلش رو نمی پسندم بعد میان میگن امتیاز هواوی بیشتره بنظر من امتیازش واسه زوم بیشتر بوده وگرنه دوربین سه برند اول رو در یک سطح می بینم و البته تنها مشکلی که در نوت۱۰ پلاس می بینم حسگر انگشته

majidbolhasani

-V- عزیز هر سال میگه میگیرم و نمیدونم فروشش مال کشور چین هستش و اروپا دست سامسونگ هستش رو همینجوری دیمی نگو فروشش توی چین بدک نیست ولی در اروپا رقابت کلا بین ایفون و هواوی هستش کسی که توی انگلستان الان داره زندگی میکنه اینو بهم گفت و عکس از ویترین مغازه موبایل فروشی ها برام واتس اپ فرستاد گفت نگاه کن ۸۰ درصد ویترینها با آیفون و هواوی تصاحب شده و در ضمن نصب تجهیزات اینترنت 5G کشورهای اروپایی ۸۴ درصدشون با هواوی قراردادبستن و در حال انجام هستش.هر کدوم شرکتهای سامسونگ و یا هواوی یا شیائومی یا آیفون تلاش بکنن و با هدف پیش برن مطمعن باشید به حق و جایگاهی که حقشون باشه میرسن.

_V_

جاآاان؟ پرفروش ترین گوشیای اروپا دست سامسونگ و اپل و بعدش شیائومی بود هواوی کیه؟😂خب تو ایرانم هواوی زیاد هست پس لابد هواوی ایرانو تصاحب کرده! بعد برا همینه فروش ای۱۰ و ای۵۰ از کل گوشیای دیگه جمع کنی بیشتر بوده

afsoon

هواوی اگر تحریم نمیشد امسال اول میشد بخاطر تحریم سال آینده میشه .اما بخش بزرگی از سهم بازار جهانی رو بخاطر تحریم ها از دست میده .

The Destroyer

اتفاقا اگه تحریم نمیشد شاید فاصله‌ قبلیش با سامسونگ حفظ میشد و یا حتی بیشتر…
دلیلش هم اینه که با تحریم هواوی مردم چین به شدت ازش حمایت کردن و سهم بازارش از ۲۶ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۲ درصد در سال ۲۰۱۹ در چین رسید… این حجم از پیشرفت اونم در بازاری که ۱.۵ میلیارد نفر جمعیت داره تاثیر به‌سزایی در فروشش داره… اگه تحریم نمیشد احتمالا هموطناش در بازار خودشون پیشرفت بیشتری رو شاهد بودن و در نتیجه سهمش از بازار کمتر هم میشد به علاوه این که امسال سامسونگ هم افزایش فروش رو تجربه کرد پس احتمال این که اختلافش با سامسونگ حفظ بشه زیاد بود…
البته این تاثیر کوتاه‌مدت تحریم‌هاست و تاثیر بلندمدتش قطعا بدتر از این حرفا خواهد بود… وقتی تب و تاب تحریم هواوی بخوابه مردم چین هم طبق روال گذشته عمل خواهند کرد و فروش هواوی در چین هم افت میکنه… در اون صورت اگر تحریم نمیشد و با سرعت ثابتی که داشت تو بازار اروپا و امریکا پیش میرفت اختلافش سال به سال کمتر میشد…
اما به نظر من این که فکر کنیم نرسیدن هواوی به سامسونگ در سال ۲۰۱۹ به خاطر تحریم‌هاست اشتباهه…
دوستان خواهشا اگه ایرادی میبینید بگید این صرفا نظر شخصی من هست و لزومی نداره درست باشه…

UnderTaker

The Destroyer

کاملا درسته داداش.
این تحریم‌ها اتفاقا به نفع این شرکت و به ضرر بقیه رقبای چینی‌اش شد.

چون همونطور که اشاره کردید، بعد از تحریم‌ها دولت چین تبلیغات و تعرفه‌ها و تخفیف‌های گسترده‌ای رو ازش توی چین به راه انداخت و باعث شد مردم ازش حمایتِ گسترده‌ای کنن.

اگه اخبار رو دنبال کرده باشید، می‌بینید که چه تعرفه‌ها و تخفیف‌های رنگارنگی برای کارمندانِ دولتیِ چین که گوشی هواوی رو خریداری کنن، در نظر گرفته شده.

فراموش نکنیم که مدیران ارشد هواوی از سرانِ بلندپایه‌ی حکومت چین هستن، این مطلب رو سازمان سیا توی اِفشاگری‌هاش اشاره کرده بود که یادم میاد ترنجی هم مطلبش رو گذاشته بود. کمپانی هواوی یه کمپانیه وابسته به دولتِ چینه. بخش اعظمی از فروشش هم مربوط به همین بازار چین هست.

Milad7

آدمی به امید زنده است….!

Amir galaxy

هواوی فقط به لطف جمعیت ۱ میلیارد و چندین میلیون نفری و *تعصب* مردم چین تونسته فروشش رو ببره بالا…
بدون بازار چین که در برابر سام هیچی نیس😂

majidbolhasani

سلام جناب عطایی.اگه دولت ترامپ اون تحریم های مرموزانه رو که در ظاهر تخلف هوهوی رو اذعان میکرد و انگ شنود رو میزد و در باطن و پشت پرده اهداف اصلی چون کمتر کردن میزان تعداد فروش گوشی و از بین بردن و یا کم کردن فاصله تصاحب فروش گوشی در مقام دوم رو انجام نمیداد شاید سامسونگ رو هنوز کنار نزده بود ولی بنابر تحلیل متخصصین این حوزه اگه امریکا این حرکت زشت رو که نشانه ناراحتی و بغض ناشی از،از دست دادن جایگاه دوم دنیا بود مسلماً فروش هواوی به ۲۷۵ میلیون گوشی محتمل بود اگه اغراق نشده باشه هواوی در تلاش برای کسب جایگاه سامسونگ هستش و از اون بیشتر شرکت شیائومی بسیار بسیار در حال پیشرفت هستش و من اینو مطمعن هستم که شیائومی تا دو سال آینده اپل رو به جایگاه چهارم پس خواهد زد.این کامنت من رو یاد داشته باشید تا بعدا دوباره همینجا در ترنجی همین کامنتم رو یادآوری میکنم من سامسونگ دارم ولی بدون تعصب باید گفت هواوی و شیائومی بدجوری دارن پیشرفت میکنن و دو سال آینده مقام اول و دوم بین این دو برند به چالش کشیده خواهد شد.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)