حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قابلیت نصب نرم افزار از منابع ناشناس در اندروید حذف خواهد شد

نوشته

4 سال قبل | 20 دیدگاه | Android

در آپدیت اخیر فروشگاه نرم افزاری اندروید پلی استور یک ویژگی جدید برای افزایش امنیت به برنامه محافظت پیشرفته گوگل (Advance Protection) اضافه شده که مانع نصب برنامه ها از منابع خارجی یا همان قابلیت Sideloading می شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم آیا قابلیت نصب نرم افزار از منابع ناشناس در اندروید حذف خواهد شد؟

منع نصب نرم افزار اندروید از منابع ناشناس

یکی از ویژگی های منحصر به فرد اندروید، قابلیت Sideloading است. به بیان دیگر، اگر کاربر به دنبال برنامه ای باشد که در پلی استور وجود نداشته و یا نصب آن به هر دلیلی از طریق این فروشگاه میسر نباشد، آنگاه می تواند برنامه موردنظر خود را با دانلود مستقیم APK یا به واسطه فروشگاه های دیگر نصب کند. با این حال طبق گزارش 9to5Google، این کمپانی قرار است در آینده مانع قابلیت نصب برنامه ها از منابع خارجی شود. بر اساس آخرین بروزرسانی پلی استور، ویژگی جدیدی به برنامه محافظت پیشرفته گوگل اضافه شده که با جلوگیری از این قابلیت، از دستگاه های اندرویدی محافظت می کند.

البته باید خاطر نشان کرد که منع قابلیت Sideloading، یک گزینه اختیاری به شمار می آید. یعنی کاربر در صورتی که تمایل به عدم نصب برنامه ها از منابع خارج داشته باشد، می تواند از این گزینه استفاده کند. به نظر می رسد که هدف گوگل از اجرای این طرح، افزایش امنیت و جلوگیری از نصب برنامه های غیرمجاز روی دستگاه های هوشمند است.

با این حال اگر کاربری بخواهد به نصب برنامه های خارجی ادامه دهد، تنها کافیست که ویژگی جدید را در حالت غیر فعال نگه دارد. بدین ترتیب فایل APK دانلود شده پیش از نصب، به وسیله پلی پروتکت اسکن خواهد شد و در صورت یافتن هر گونه تهدید امنیتی بالقوه، اخطاری به کاربر فرستاده می شود. سرویس G Suite گوگل در حال حاضر دارای ویژگی مشابهی است. با استفاده از این ویژگی، مدیران IT می توانند نصب برنامه های جانبی از منابع ناشناخته را مسدود کنند.

باید خاطر نشان کرد که ویژگی های جدید مرتبط با منع نصب برنامه ها از منابع خارجی روز‌به‌روز تغییر می کنند و هنوز زمان خاصی برای عرضه نهایی آن ها مشخص نشده است.

نظر شما چیست؟ از آنجا که این قابلیت اختیاری است، مشکلی نیست.

اشتراک در
اطلاع از
20 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عـــلـــۍ

خوبه یا بده بنظرتون؟؟🙄

Dr. DIM

خیلی بد…
اگه اجباری بشه بعد مدتی:

۱-استارتاپ های ایرانی راه فعالیتی ندارن. نمیتونن از استور بازار استفاده کنن که مجبورند برن پلی استور که اونم شاید تحریم شدند شاید نشدند.
۲- خودمونم برنامه های تحریم شده نمیتونیم نصب کنیم یا به زحمت میشه نصب کرد.

اما خوبه چون:
۳- بد/جاسوس/دزد افزار نصب نمیشه به هر طریق.
۴- از سر چالتون راحت میشیم. چاله چوله…

عـــلـــۍ

جدی از شر چالتون راحت میشیم؟؟
آقا من استقبال میکنم 😂😂🤣🤣

pooria

منم استقبال میکنم🤩

Dr.Nazer

چالتون یه‌چیز جدید کشف کردم شاید تاحالا بش دقت نکرده باشی، پی ۳۰ پرو شبیه اس ۹ پلاسه😐😂

mosayebso

بنظر میرسه گوگل داره کم کم راه اپل رو در پیش میگیره
با این تصمیم و احتمالا در قرار میده اینده نزدیک جلوگیری از روت دستگاه عملا گوگل تبدیل به اپل دوم میشه
که البته برای کشورهای توسعه یافته تصمیم معقول و عالی هست و برنامه های با کیفیت و.. بیشتر و بیشتر میشه
همونطور که اپل با کنترل سفت و سختی که داره توسعه دهنده های شخص ثالث رو به طرف خودش میکشه و بهترین و باکیفیترین اپ ها اول برای ios نوشته میشن و حالا هم که اپل ارکید بخاطر بازی های با کیفیتی که داره بیشتر و بیشتر اندرویید رو تحت فشار قرار میده و از این نظر و با توجه به قدرت سخت افزاری که اپل توی هرنسل داره بیشتر و بیشتر میشه بزودی بازی هایی در سطح کنسول ها و در اینده نزدیک در سطح pc میاد
بخاطر همین گوگل هم مجبوره که خواست و نظر توسعه دهنده رو مد نظر قرار بده
وقتی یک توسعه دهنده روزها زحمت میکشه و برنامه توسعه میده و هکر به راحتی اون برنامه رو هک میکنه و به رایگان در اختیار عموم مردم قرار میده پس انگیزه ای برای توسعه دهنده نمیمونه که اپ دیگه رو توسعه بده هرچند که الان بازی ها و اپ هایی هستن که مستقیما به سرور متصل میشن و امکان هک کردنشون تقریبا صفره{تقریبا از بازی کلش اف کلنز و کلش رویال یاد گرفتن}اما با این حال همه توسعه دهنده ها این بودجه و توانایی رو ندارن که اپ رو بر روی سرور قرار بدن پس گوگل مجبوره که برای اینکه جامعه توسعه دهندگان رو راضی نگه داره این تصمیم رو بگیره
مطمئنا برای کشور جهان چندمی مثل ایران که هم از داخل تحریمه هم از خارج بدترین خبر ممکنه و اگر این خبر رو در کنار خبر های قبل در مورد تولید گوشی هوشمند وطنی با سیستم عامل بومی{اندرویید شخصی سازی شده مثل کاری که هواوی کرد} قرار بدیم توی چند سال اینده باید با خیلی چیزا خداحافظی کنیم
واقعا با این وضعیت تحمل بودن در کشوری مثل ایران بی نهایت مشکل میشه

mosayebso

یه مطلب دیگه هم اینه که دیگه باید با برنامه های کرک شده محبوب مثل انواع فیلترشکنا خداحافظی کنیم
و این هم یک محدودیت خیلی سخت دیگه برای خیلی از افرادی که از فیلترشکن ها و نرم افزارای تغییر ای پی برای انواع فعالیت علمی و تحقیقاتی استفاده میکنن

Chalton

هم خوبه هم بد
البته با این کار بیشتر دودش به چشم خود گوگل میره،در تعجب هستم چرا سامسونگ تایزن رو در دنیای موبایل رو نمیکنه و بخشی از سری های گوشی‌هاش رو با تایزن نمیده بیرون،حالا شایدم سورپرایز داره یه دفعه تایزن جدید رو رونمايي کنه.

mosayebso

تایزن از خیلی جهات پیشرفتس و درش شکی نیست اما چیزی که الان توی دنیای موبایل خیلی مهمه و برای کاربرا بااهمیت بحث اپیلیکیشن هست
درسته که توی تایزن به راحتی میشه گوگل پلی نصب کرد اما در اونصورت دیگه چه توسعه دهنده ای اپشو برای تایزن منتشر میکنه؟؟ وقتی که کسی دنبال تایزن استور نره!
سامسونگ باید تایزن رو با یه فرم فکتور جدید عرضه میکرد که البته الان تایزن همه جا جز دنیای موبایل ها هست
از یخچال گرفته تا ساعت هوشمند و در اینده عینک هوشمند و…
تایزن هم از ولکان پشتیبانی میکنه هم open gl es3.2 و بنظرم اگر سامسونگ بتونه یه دستگاه گیمینگ مبتنی بر تایزن عرضه کنه و بازی های اختصاصی رو براش عرضه کنه میتونه حسابی یه اکوسیستم عالی رو گسترش بده

Chalton

بله در دوربین هاش،یخچال و تلویزیون ها و دستگاه های پوشیدنی تایزن رو استفاده کرده قدیم هم در گوشی‌های سری زد استفاده کرد اگه اشتباه نکنم آخرین گوشی با سیستم عامل تایزن z4 بود ولی یه دفعه دیگه قطع کرد،سامسونگ با ثروت هنگفتی که داره میتونه یه سیستم عامل عالی بده بیرون به صورت انحصاری،به نظر من اگه تایزن رو در بخش گوشی جدی بگیره و روش کار کنه و توسعه دهندگان رو مجاب کنه برای تایزن،اون موقع یه غولی بشه در تلفن های همراه و یک پارچگی در کل محصولاتش اون وقت دیگه واقعا سامسونگ در دنیا یه ابر هیولا میشه،البته یه خبرهایی هم هست که سامسونگ همچین برنامه ای رو در سر داره و بی سر صدا داره روش کار میکنه و همچنین سر هوآوی هم که شده تمرکزش رو بیشتر میکنه رو تایزن.

Mehditua

هزینه توسعه سیستم عامل خیلی زیاده یکیش اینه که باید کلی توسعه دهنده رو بکشونه سمت خودش مخصوصا وقتی دو تا رقیب مثل اندروید و ios داره که حتی مایکروسافت هم نتونست رقیبشون بشه!
سامسونگ هم اینو میدونه بخاطر همین تو رقابت از پیش باخته خودشو وارد نمیکنه

online_wireless

اگه عملی بشه دیگه اندروید مزیت هاشو از دست میده خصوصا برا کاربرای کشورمون که میشد رایگان برنامه و بازی های پولی رو از سایت ها گرفت و نصب کرد. اندروید اپن سورس هست و برای همین باید این مواردش آزاد باشه و به اختیار کاربر باشه وگرنه که اپن سورس بودن دیگه معنایی نداره. در کل این کاربره که متضرر میشه.

Kasra

بابا بکشین بیرون دیگه از تایزن

تایزن تایزن

تایزن اگه خوب بود که سامی تجاریش میکرد

mosayebso

دوست گرامی
مگه الان تجاری نیست؟!
تو تمام محصولاتش جز موبایل استفاده میشه
دیگ تجاری سازی یعنی چی؟!
تازه امسال تو کنفرانس توسعه دهندگان اعلام کرد ک تایزن رو به سایر تولید کننده های تلویزیون هم میده

afsoon

اجبار کار درستی نیست .من که بدم اومد از این تصمیم احمقانه

mehrdad_ma

جدیداً برنامه های مثل کروم گوگل فوتوز تویتر و… فقط از طریق گوگل پلی آپدیت میشن
حتی بکاپ تیتانیوم و migrat ازشون بگاپ نمیگیره
حجم گوگل کروم کمتر از ۱۳ مگابایت شده
گوگل فوتوز کمتر از ۳۰ مگ

Mahdi

خیلی بد میشه اجبارى کنن

Milad7

اوه اوه اینطوری فاتحه خودش را میخونه مثل ios میشه

max03

ینی حاضرم شرط ببندم ۹۰ درصد کسایی که الان کامنت گذاشتن یه بارم متن رو نخوندن و به خوندن تیتر بسنده کردن،بابا اول بخونین بعد کامنت بذارین هیچ جا نگفته که این قابلیت اجباریه،نوشته یه قابلیت اختیاریه هرکی نخواست میتونه غیرفعالش کنه و دوباره از منبع ناشناس نصب کنه

MohammadFarhaadi

اگر بعد از مدتی اجباریش کنه خیلی بد میشه.خیلی از کاربرای اندروید از کشورهای در حال توسعه هستن و مثل ما امیدشون به مارکتهای ثالثه.هرچی بیشتر میگذره اندروید بیشتر بسته میشه آی او اس و آی او اس بازتر میشه مثل اندروید سابق!خودمونیم گوگل هم جدیدا تصمیمهای احمقانه ای میگیره مثل گوشیای پیکسلش!!!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)