حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

یوز و پارسی جو در وضعیت قطع بودن اینترنت خارجی چقدر جای گوگل را پر کردند؟!

شاید اسم یوز و پارسی جو به گوش شما خورده باشد، به هر حال اگر نام موتور جستجو ملی را شنیده باشید باید نام این دو برند را شنیده باشید. چند روزی هست که اینترنت خارجی قطع است و این یعنی شما به گوگل دسترسی ندارید. این یک آزمون خوب برای موتورهای جستجو ملی است، اینطور نیست؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم یوز و پارسی جو در وضعیت قطع بودن اینترنت خارجی چقدر جای گوگل را پر کردند؟!

موتور جستجو ایرانی یوز و پارسی جو

ابتدا چون می دانیم شاید فقط نام این دو موتور جستجو ملی را شنیده باشید و آدرس آن را ندایند، آدرس آن ها را برای شما قرار می دهم:

آدرس موتور جستجو ایرانی یوز (تپ کنید)

آدرس موتور جستجو پارسی جو (تپ کنید)

موتور جستجو ایرانی پارسی جو و یوز

موتور جستجو ایرانی پارسی جو و یوز

بسیار خوب. ابتدا با تجربه کاربری این وب سایت ها یا UX آغاز می کنیم. یوز مشخصا می خواهد بینگ باشد و پارسی جو ایده متفاوتی نسبت به خارجی های شناخته شده دارد. هر چند من همیشه طرفدار ایده های یکتا و نو هستم اما واقعا پارسی جو فضای شلوغی دارد که من نمی پسندم.

پارسی جو خود را “جستوجوگر ایرانی” و یوز خود را “موتور جستجو یوز – Yooz Search Engine ” می نامد. مشخصا این شکل نام گذاری به خصوص در گزینه یوز به دلیل سئو مناسب برای گوگل (!) است. همین بس که وقتی موتورهای جستجو ایرانی معرفی شدند، در پاسخ به اینکه آدرس آن ها چیست گفتند “تو گوگل سرچ کنید میاد!”

صفحه اول پارسی جو

صفحه اول پارسی جو

صفحه اول یوز

صفحه اول یوز

اما عملکرد موتورهای جستجو ایرانی

بدون شک از نظر در دسترس بودن باید گفت که پارسی جو نسبت به یوز بسیار در دسترس‌تر بود. حداقل‌ش این است که صفحه اول آن همیشه کاملا بارگزاری می شد اما یوز پس از هر چند تلاش، به صورت ناقص بارگزاری می شود. در حقیقت یوز هیچ وقت برای من کاملا بارگزاری نشد.

از نظر عملکرد در جستجو اما یوز عملکرد منطقی تر و بهتری دارد. البته همین عملکرد منطقی و بهتر چند سال نوری با گوگل فاصله دارد. در پارسی جو فقط وب سایت هایی که ثبت شده باشند جستجو می شوند. مثلا حتی اگر شما نام “ترنجی” را در آن جستجو کنید هیچ نتیجه جستجویی به وب سایت ما نخواهید داشت. این برای عناوین شناخته شده دیگر هم همینطور است. ما تلاش کردیم تا وب سایت خود را در پارسی جو ثبت کنیم و با وجود دریافت پیام ثبت موفق اما هنوز هیچ نتیجه ای وجود ندارد.

نتیجه جستجو ترنجی در پارسی جو

نتیجه جستجو ترنجی در پارسی جو

نتیجه جستجو ترنجی در یوز

نتیجه جستجو ترنجی در یوز

در موتور جستجو یوز نتایج جستجو عموما قدیمی است و مفهوم عبارت به خوبی درک نمی شود. مثلا اگر جستجو کنید “گلکسی اس ۱۰” تمام مطالب که در آن ها “گلکسی” “اس” و “۱۰” وجود داشته باشد، نه لزوما “گلکسی اس ۱۰”. به هر صورت حداقل چند نتیجه به ما نشان می دهد نه وضعیت عاصی‌کننده پارسی جو که عموما به شما ویکی پیدا را نشان می دهد!

در جستجو تصاویر سرعت بی نهایت پایین را در هر دو سرویس شاهد هستیم.

یوز

یوز

موضوع جالبی درباره یوز وجود دارد که مثلا لینک های کوتاه پایین سمت راست، خود لینک های کوتاه شده گوگل (Goo.gl) هستند. همچنین گزنیه جستجو در بینگ و گوگل را شاهد هستیم.

در مقایسه با گوگل؟

حقیقت این است که گوگل خیلی سرویس های مختلف دارد که در تک تک جنبه های زندگی ما رسوخ کرده اما اگر فقط موتور جستجو آن را بخواهیم با موتورهای جستجو ایرانی مقایسه کنیم، اصلا قابل مقایسه نیست! حقیتا نیست!

نه از بابت دقت، سرعت، شامل بودن و امکانات هرگز نمی توان موتورهای جستجو ایرانی را با گوگل مقایسه کرد. مشخصا با وجود صحبت هایی که چندی پیش مبنی بر خطرناک بودن موتورهای جستجو خارجی برای ایرانیان می شد باید پرسید که آیا موتورهای جستجو ایرانی به ساده ترین نیازهای کاربر می توانند پاسخ دهند؟ وقتی جایگزینی نیست، به چه چیز باید فکر کرد؟

به هر صورت ما این فرصت قطع شدن اینترنت (دسترسی به شبکه خارجی) را مناسب دیدیم تا توان موتورهای جستجو ایرانی را بسنجیم و واقعا شاید باید همان امتیاز افتضاح را به آن بدهیم.

نظر شما چیست؟ تجربه کاربری شما از یوز و پارسی جو چطور است؟ زندگی بدون گوگل و اینترنت خارجی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
32 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
omidRR

دلخوش به این مقدار نباشید…

Dr.Nazer

زندگی بدون گوگل و اینترنت خارجی عذاب‌آوره!
پارسی‌جو هم در واقع موتور جستجو نیست و فقط اسم سایتا رو میاره و موقع ورود به اصلِ سایت به مرورگرهای دستگاه منتقل میشین! اما یوز موتور جستجو‌ئه که متاسفانه در‌حال حاظر کار نمیکنه و در واقع ما هیچ‌غلطی نمیتونیم بکنیم جز مراجعه با لینک مستقیم به بعضی سایت‌ایِ ایرانی و استفاده از جاسوس‌افزارهای کافه‌بازار و اسنپ و سروش و الباقی..!

Milad7

تا حالا از اینا استفاده نکردم 😐

Milad7

جاتون خالی الان تو اینستاگرام بودم فقط کاربرهای خارجی پست گذاشتن ایرانی ها هیچ کس نیست

Dr.Nazer

چطوری رفتی اینستا لامصب به ماهم یاد بده😂

afsoon

چجوری رفتی ؟

Milad7

والا بلا الکی نمیگم شک داری آیدیت را بده تا واست دایرکت بدم بعد که وصل شدی ساعتش را ببین!!!

Dr.Nazer

نمیخوام آیدیم را بدهم تو فقط توضیح بده چجوری رفتی😑

Dr.Nazer

بابا ۳۰۰ تا ترنج دیگه هم جمع کن لاگژری شو دیگه اه مورد ستایش قرارمون دادی انقد کامنت گذاشتی :-/ لااقل یه‌لحظه بیا تو پیشخوان شاید یه الاغی (خودمو میگم!) ریپلای‌اِت کرده باشه سوال پرسیده باشه

Milad7

عزیزم من به ترنج چکار دارم.من سر کار هستم و درگیر زندگی.روزانه یه ساعت وقت میذارم میام ترنجی برای همین رگباری کامنت میدم و میرم مثل شما وقتم ازاد نیست که تفننی بیام و ساعات مختلف کامنت بدم.
در اون مورد هم عرض کردم خدمتت با وی پی ان کلاینت پرو

Dr.Nazer

خب این وی پی ان کلاینت پرو رو از کجا بیاریم پولیه و باید از مغازه خرید آیا؟
راستی بزرگوار چند سالتونه شما

afsoon

آقای مجید .اینترنت جهانی به صورت کامل واسه نود و هفت درصد مردم قطع می‌باشد اون سه درصد هم دولتی ها و روزنامه نگاران هستند که دسترسی دارند .وی پی ان پولی وی پی ان ایرانی وی پی ان مجانی چجوری میخان برن اینترنت جهانی وقتی هیچ بیت و دیتایی وجود ندارد .حتی تبدیل اینترانت به اینترنت هم فقط سرکیسه کردن مردم هست .

Milad7

رفیق وی پی ان کلاینت من هم از کار افتاد.الان با فریدوم انلاینم ولی سرعت افتضاحه واقعا افتضاح.راستی دایرکت هم بهت دادم انشاا… نتت وصل شد ببین که فکر نکنی خالی بستم 🙂

Lord

چجوری میری اینستا؟

afsoon

الان پارسی جو رو تست کردم 😂😂😂یا خدا این دیگه چیه چقدر خنگ هست 😂😂همه چیز آورد بجز سرچ منو .😂لطفاً آدرس سایت نماشا رو بهم کامل بدید من هر چی سرچ میکنم هر چی ،،www.namasha.ir میزنم هیچی نمیاد بالا

Dr.Nazer
Dr.Nazer

البته فک کنم این نماشا با اون نماشا فرق داره، شاید اونم با این نت ملی کار نمیکنه

afsoon

نه همون سایت هست اما هر چی سرچ میکنم چیزی پیدا نمیکنه .

mehrdad_ma

همین بس که وقتی موتورهای جستجو ایرانی معرفی شدند، در پاسخ به اینکه آدرس آن ها چیست گفتند “تو گوگل سرچ کنید میاد!”

Milad7

توی این سایت که هر پستی باز میکنی همه دارن به همدیگه فحش میدن و هتاکی میکنن یا اکانت فیک زدن و ناسزا میگن ! اکثر کامنت ها کل کل و اسپمه حالا ما چهارتا کامنت گذاشتیم ، متهم شدیم که برای ترنج گرفتن زیاد کامنت میذاری 😐 😐 😐

Dr.Nazer

بابا خو رو اعصابه، حالا ببخشید😂🙏

mehrdad_ma

وضعیت کرمانشاه همچنان پایدار ):

شهرهای شما چطور وضعیتشون چند نفر زنده دادن ؟ چقدر آرامش دادن و چندتا بانک و پمپ رو خاموش کردن فروشگاه‌های رفاه و کوروش دخلشون امروز چقدر بوده !!!

یه اعلام وضعیت بکنید

Mr_asterky

بزرگوار میشه لینک دانلود این برنامه از سایت های ایرانی بزاری

hamid reza

مگه اینا کار میکنن یه ساعت ترنجی رو سرچ کردم سایتشو باز نکرد

سردار بلوچ

سخن گوی دولت : اینترنت شهر هایی که مشکل امنیتی ندارند مجددا وصل خواهد شد …

The Destroyer

بر این اساس اینترنت هیچ استانی وصل نخواهد شد…
هیچ استانی نیست که مشکل امنیتی نداشته باشه…

hamid reza

من نمیدونم چرا میگن با گرون شدن بنزین هیچی گرون نمیشه رفتم میوه بخرم گرون شده بود تاکسی بیشتر پول گرفت گوشی ها هم روزی 100 هزار میذارن روش a50 از 3200 امروز رسید به 3500 و معلوم نیست تا کجا میره قیمتش

pooria

چهارمحال که خبری نیست یبار ریختن بیرون دولت زد کشتشون یا زندونشون کردن دیگه نریختن بیرون

Alireza1995

کلا بایذ بگم که هر چه بر روی شبکه ملی ثبت شده
همون اینترانت است.. که به صورتی دستگاه های اجرایی کشور ازش استفاده میکنن و در عین حال یوز و پارسی جو به صورت پیش فرض دارن

حتی سپاه پاسداران هم این نوع اینترانت رو به پایگاه ها بسیج برای کارشون داده

پسر عموم بهم گفت که از این بستر مناسب استفاده میکنیم

Dr.Nazer

#این

max03

شنبه برا اولین بار از پارسی جو استفاده کردم،حتی صفحه اولشم کامل بارگزاری نشد در صورتی که بقیه سایتای ایرانی راحت باز میشد،خیلی داغونه وضعشون

MohammadFarhaadi

این موتورهای جستجو نمیگم باید مثل الانه گوگل باشن ولی باید مثل سال دهم گوگل باشن حداقل!اونوقت من یادمه روزای اول گوگل هم سگش شرف داشت به الان اینا.خودشون خجالت نمیکشن؟!اینا پرت پرتن.اصلا مشخصه فقط یه عده پول بیت المال رو خواستن بزنن به جیب واسشون این دو تا رو جور کردن.یادمه گفتن بروزر ملی بعد فارسی ساز خود فایفاکس رو گذاشته بودن روش به اسم سیمرغ دادنش بیرون بدون کوچکترین تغییری بیشرفا!اونموقع پنج میلیارد فقط واسه اولش گرفتن واسه توسعش هم درخواست دادن که کمک بشه بهشون!!!جالبه که به اسم استارتاپ داخلی و حمایت از محصول ملی کلی بودجه گرفتن!پس کو؟!کجا رفت بروزر ملی؟!حالا باز همون ادعا رو دارن.من اگر برم کتابخونه اطلاعات رو سریعتر سرچ میکنم و حداقل جواب پیدا میکنم اینا کلا جواب نمیدن.خوب شد نت قطع شد فهمیدیم همش چپاول ثروت مردم بوده این بازیها!!!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)