حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اندروید ۱۱ ساله شد

نوشته

4 سال قبل | 3 دیدگاه | Android

شاید خیلی از شما که این مطلب را می خوانید حداقل یک دستگاه اندرویدی داشته باشید و تا به حال خیلی به خود اندروید فکر نکرده باشید. سیستم عاملی که حالا پرجمعیت ترین سیستم عامل دنیا است و شاید تصور این که گوگل ۱۱ سال پیش آن را با اچ تی سی به بازار موبایل های لمسی ارایه کردند، سخت باشد. اندروید ۱۱ ساله شده و در ادامه با هم درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.

اندروید (Android)

اندروید (Android)

اندروید (Android)

یازده سال از تولد اولین گوشی هوشمند اندرویدی جهان می‌گذرد. گوشی G1 حاصل همکاری گوگل، اچ‌تی‌سی و اپراتور T-Mobile بود. مطمئنا باورش دشوار است که این همه مدت از عرضه اولین گوشی اندرویدی دنیا گذشته است. روز گذشته اولین تلفن هوشمند دنیا که با نام G1 که محصولی مشترک از گوگل، اچ‌تی‌سی و اپراتور T-Mobile بود یازده ساله شد. این اتفاق در سال 2008 افتاد.

از آن زمان رویدادهای بسیار زیادی رخ داده است، حالا پنجمین فصل از سریال محبوب Breaking Bad منتشر شده است. هم‌چنین رمان موفق Twilight توانست بر پرده سینما بدرخشد. مایکل فلپس شناگر معروف آمریکایی که روزگاری کم‌تر کسی نام او را شنیده بود، چندین قهرمانی را در المپیک کسب کرد و توانست هفت بار رکورد جهانی را بشکند.

در آن زمان علی رغم تلاش‌های اپل، بلک‌بری در دنیای تلفن‌های هوشمند پادشاهی می‌کرد. سرانجام محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا وارد میدان شد و خودش را یک جایگزین شایسته برای iOS معرفی کرد. طولی نکشید که اندروید توانست نام خود را بر قامت دنیای فناوری حک کند.

اچ تی سی جی ۱

اچ تی سی جی ۱

اچ تی سی G1

گوشی اچ‌تی‌سی G1 به عنوان اولین محصول مجهز به اندروید توسط کمپانی اچ‌تی‌سی ساخته و روانه بازار شد. اولین گوشی هوشمندی که به‌جای محیط بسته iOS از یک سیستم عامل منبع‌باز استفاده می‌کرد. اندروید آمده بود تا امکان شخصی‌سازی و تطبیق‌پذیری را به دنیای تلفن‌های همراه بیاورد. تمام این‌ها در اندروید 1.6 که با نام دونات شناخته می‌شود، محقق شده بود.

گوشی هوشمند G1 قابلیت‌های تازه‌ای را به همراه داشت. این گوشی هوشمند از نمایشگری لمسی استفاده می‌کرد که با یک صفحه کلید فیزیکی QWERTY همراهی می‌شد. هم‌چنین یک مرورگر مخصوص به موبایل و نسخه بهینه شده چندین سرویس گوگل از جمله جیمیل، گوگل مپس و یوتیوب را در خود جای داده بود.

مشخصات فنی گوشی G1 اولین گوشی اندرویدی جهان

اگرچه مشخصات این تلفن هوشمند در دنیای امروزی جایی ندارد، اما در زمان معرفی کاملا برجسته و قابل توجه بود. از جمله مشخصات گوشی G1 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نمایشگر 3.2 اینچی با تراکم پیکسلی 180 پیکسل بر اینچ
  • حافظه 256 مگابایتی + شیار کارت حافظه
  • 192 مگابایت رم
  • دوربین 3.15 مگاپیکسلی
  • چیپست کوالکام MSM7201A با کلاک 528 مگاهرتز + آدرنو 130
  • باتری 1150 میلی‌آمپر ساعتی قابل جابه‌جایی

تیم گوگل، اچ‌تی‌سی و T-Mobile به‌قدری موفق عمل کردند که حالا این سیستم عامل بر روی بیش از 2.5 میلارد دستگاه اجرا می‌شود و 85 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است. این آمار نه تنها اندروید را در رده بالاتر از iOS قرار می‌دهد، بلکه با توجه به در اختیار داشتن ۶۰ درصد از بازار سیتسم عامل‌ها، اندروید پرکاربردترین سیستم عامل جهان است.

شما کاربر کدام سیستم عامل هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

https://www.gsmarena.com/xiaomi_publishes_first_camera_samples_from_mi_mix_alphas_108mp_camera-news-39324.php
نمونه تصاویر میکس آلفا منتشر شد جناب عطایی…
عالی به نظر میرسه…

m.b

https://www.gizchina.com/2019/09/24/xiaomi-expected-to-return-to-top-three-in-smartphone-market/
انتظار میره که شیائومی به جایگاه سوم فروش در جهان برسه جناب عطایی…

Milad7

چه زود گذشت…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)