1 × سه =

حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید چه زمانی صورت می گیرد؟

سینا عطایی

نوشته

4 هفته قبل | 4 دیدگاه | اخبار داخلی ، خودرو

دو هفته پیش بود که در ترنجی خواندیم توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید انجام خواهد شد. چهار روز پیش اما خواندیم که احتمال به تعویق افتادن توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ وجود دارد. مهمترین خودرویی که پیش از این از خط تولید ایران خداحافظی کرده است پیکان بود، خودرویی نوستالژیک با انبوهی از خاطرات ریز و درشت نسلی که حالا گذر عمر و سپیدی مویشان را به نظاره نشسته اند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید چه زمانی صورت می گیرد؟

توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید

 

این اولین باری نیست که صحبت از خداحافظی خط تولید خودروسازی های ایران با پراید و پژو می‌شود.  پیش از این نیز بارها، درست در روزهایی که صنعت خودرو انتظار تغییراتی جدید را می کشید، صحبت از تعطیلی خط تولید پراید و پژو بود اما این بار بالاترین مقام صنعتی ایران یعنی وزیر صنعت، معدن و تجارت این وعده را داده است، به نظر می‌رسد با اعلام صریح وزیر صنعت، پراید به خط پایان رسیده است و از پس ۲۵ سال قدرت نمایی باید برای خداحافظی با خط تولید در ایران آماده شود. این خودرو که سال هاست به نقطه انتقادی برای صنعت خودروسازی ایران تبدیل شده است میانه دهه هفتاد، در قالب پیام وری برای تغییر راهی خط تولید ایران شد اما حالا از پس ماندگاری طولانی مدت، در حالی که این خودرو یک سالی است افزایش قابل توجه قیمت را تجربه کرده است، برای همیشه به خاطرات خواهد پیوست.

مهمترین خودرویی که پیش از این از خط تولید ایران خداحافظی کرده است پیکان بود، خودرویی نوستالژیک با انبوهی از خاطرات ریز و درشت نسلی که حالا گذر عمر و سپیدی مویشان را به نظاره نشسته اند.

رحمانی که در عمر یک ساله وزارتش نشان داده است برنامه ریزی جدی و دقیقی برای صنعت خودرو در دستور کار قرار داده است، برای اعلام خبر خروج پراید و پژو ۴۰۵ از عباراتی خاص بهره گرفت تا موضع خود را در قبال این خودروها نشان دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: خودروهای فاقد استاندارد و کیفیت از خط تولید ۲ خودروساز بزرگ کشور خارج می‌شوند.وی زمان خروج را پایان سال جاری اعلام کرده است.

او با بیان اینکه خودروهای قدیمی و خودروهایی که نتوانند استانداردهای لازم را کسب کنند، از خط تولید خارج می‌شوند، اضافه کرد: این خودروها در سایپا پراید و در ایران خودرو پژو ۴۰۵ بوده که باید با انجام برنامه ریزی‌های لازم خودروهای جدید و با کیفیت جایگزین آن‌ها شود.

پیکان در لباس پژو

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد. در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات را بر پایه پلتفرم پراید متوقف کرد و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های جدید سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند.

این خودرو که بیشترین میزان تولید را در بین خودروهای مونتاژ ایران دارد از نظر ایمنی انتقادات زیادی را متوجه خود کرده است.پژو 405 نیز به عقیده بسیاری پیکان است در لباس پژو و از پس سال های طولانی ،دیگر تولید آن صرفه و صلاح اقتصادی را به همراه ندارد چرا که این دو خودرو نتوانسته اند استانداردها را احراز نمایند .

گمانه زنی برای اعلام جایگزین دو خودرو آغاز شده است، تیبا، ساینا، کوییک و … جایگزین ها هستند باید دید کدام یک اقبال کسب عنوان پرتیراژترین خودرو را می یابند.

دیدگاه خودتان را بنویسید

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

آخرین دیدگاه ها

  1. afsoon
    afsoon
    ترنجِ رسیده



    1



    1

    هنوزم که هنوزه چهارصد و پنج ایمنی قدرت راحتی فرمان پذیری بهتری داره تا تیبا و غیره .پراید هم که فرق خاصی نداره با تیبا .

    • P M
      ترنجِ نرسیده



      2



      1

      اخه میدونی مشکل اصلی چیه؟
      مشکل اصلی اینه که ۴۰۵ و‌پراید توقف تولید میشن ولی مثلا پارس رو خط تولید میمونه! این خوب خیلی احمقانست سمند پارس دنا دنا پلاس که همشون همون ۴۰۵ هستن از لحاظ پلتفرم، چیزی هم که بیشتر از هرچیز توی ایمنی ماشین دخیله همین شاسی و پلتفرمه که لوکس ترین و بهترین ماشین داخلی هم پلتفرمش ۴۰۵ هست، تیبا و ساینا و کوییک هم همین وضعیت رو‌در مقابل پراید دارن، این درحالیه که اکثر افراد پراید رو به سه تای دیگه ترجیح میدن!

  2. Saeed Mohammadipouya
    Saeed Mohammadipouya
    ترنجِ رسیده



    3



    0

    زمانی ک مردم خر یاد بگیرن پولشونو صرف خرید هر اشغالی نکنن

  3. Milad7
    Milad7
    ترنجِ خیلی رسیده



    0



    0

    جنازه ای از شیر پیر

10 کاربر برتر
  1. 1# ahmad - 10,247 ترنج
  2. 2# Peiman - 7,996 ترنج
  3. 3# علی شیخ زاده - 6,867 ترنج
  4. 4# Sajad - 6,424 ترنج
  5. 5# Pouya - 5,881 ترنج
  6. 6# Milad7 - 5,384 ترنج
  7. 7# _V_ - 4,619 ترنج
  8. 8# m.b - 4,381 ترنج
  9. 9# Mortazavi - 4,192 ترنج
  10. 10# نیما عرفانی - 3,960 ترنج
کانال تلگرام ترنجی