حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نکات مهم در سفر با قطار

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | مطالب ترنجی

قطار یکی از امن‌ترین و آرام‌بخش‌ترین وسایل نقلیه است و با توجه به قیمت مناسبی که دارد، یکی از انتخاب‌های اصلی کسانی است که می‌خواهند به مسافرت داخل یا خارج کشور بروند. قطارهای کوپه‌ای برای افرادی مناسب است که می‌خواهند سفری دسته جمعی داشته باشند و قطارهای سریع‌السیر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند سریع‌تر به مقصد برسند. در این نوشته سعی می‌کنیم نکاتی که رعایت کردنشان به شما کمک می‌کند سفری آرام و لذت‌بخش با قطار داشته باشید را معرفی کنیم. این نکات را به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌کنیم: نکاتی که قبل از سفر و در هنگام خرید بلیط قطار باید به آن‌ها توجه کنید و نکاتی که توجه به آنها در طول سفر به شما کمک می‌کنند.

نکات قبل از سفر با قطار

سعی کنید در انتخاب بلیط قطار دقت کنید. آیا قرار است به یک سفر طولانی و تفریحی بروید و عجله‌ای ندارید که به مقصد برسید؟ آیا قرار است با خانواده در طول سفر معاشرت کنید و از بودن کنار هم لذت ببرید؟ آیا می‌خواهید در مسیر فضا برای دراز کشیدن و خوابیدنتان مهیا باشد؟ خب در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم با قطارهای کوپه‌ای مسافرت کنید. کوپه یا اتاقک‌های این قطارها به نحوی طراحی شده‌اند که برای چهار تا شش نفر (بسته به قطاری که با آن سفر می‌کنید) مناسبند. در دیوارهای این کوپه‌ها تخت‌هایی تعبیه شده که باز می‌شوند و به این ترتیب می‌توانید در طول سفر دراز بکشید و بخوابید.

ضمنا موقع خرید بلیط قطار به این موضوع توجه کنید که می‌توانید انتخاب کنید کوپه را دربست در اختیار داشته باشید یا نه. کوپه‌های دربست مختص شما هستند و دیگران نمی‌توانند صندلی‌های آن را رزرو کنند. اگر هم نمی‌خواهید کوپه را دربست بگیرید می‌توانید مشخص کنید که می‌خواهید توی کوپه‌ی مخصوص بانوان و یا آقایان باشید یا برایتان فرقی نمی‌کند.

 

اما اگر نخواهید قطار کوپه‌ای سوار شوید چه؟ در این شرایط قطارهای دیگری وجود دارند که برای شما مناسب هستند. صندلی‌های این قطارها به اصطلاح اتوبوسی هستند و پشت سر هم قرار دارند. شاید برای خوابیدن خیلی مناسب نباشند. اما برای مسافرت‌های با مسافت کم و یا مسیرهایی که قطار سریع‌السیر دارند، گزینه‌ی بسیار مناسبی هستند. مثلا اگر می‌خواهید در زمانی کوتاه به مشهد و زیارت امام رضا بروید، بلیط قطار اتوبوسی برای خود بخرید.

 

قبل از سفر و وقتی می‌خواهید به سمت ایستگاه راه آهن حرکت کنید مطمئن شوید که مدارک لازم را برداشته‌اید. مدارکی که همراه داشتنشان در سفر با قطار اجباری است بلیط و شناسنامه یا کارت ملی هستند؛ اما پیشنهاد می‌کنیم دفترچه‌ی بیمه و مدارکی که ممکن است در طول سفر به آن‌ها نیاز پیدا کنید را هم همراه داشته باشید.

نکات حین سفر

نکاتی وجود دارد که رعایت کردنشان در طول سفر آرامش و ایمنی شما را تضمین می‌کنند.

نکات سفر با قطار کوپه‌ای:

در طول سفر با این قطارها به یاد داشته باشید که دیوار بین کوپه‌ها بسیار نازک هستند و صدا به راحتی از آن‌ها عبور می‌کنند. اگر با صدای بلند صحبت کنید یا به موسیقی و صدای فیلم گوش بدهید ممکن است باعث آزار همسفران کوپه‌ بغل بشوید؛ اگر هم کوپه‌ بغلی شما مراعات حالتان را نمی‌کند، می‌توانید از هدفون استفاده کنید تا در ادامه‌ سفر کمتر اذیت شوید.

به خاطر محدودیت فضایی که کوپه‌ها دارند، باز کردن تخت‌هایی که درون دیوار تعبیه شده‌اند باعث می‌شود فضای اتاق تنگ و تاریک‌تر به نظر برسد. سعی کنید تا حد ممکن دیرتر این تخت‌ها را باز کنید.

تکان‌های قطار در بعضی مواقع شدید است و ممکن است باعث شود کودکان نتوانند تعادل خودشان را حفظ کنند و آسیب ببینند. پس اگر کودکی همراهتان است، وقتی می‌خواهد در راهروی قطار راه برود و یا از سرویس بهداشتی استفاده کند مراقبش باشید.

 

نکات سفر با قطار اتوبوسی:

سفر با قطار اتوبوسی می‌تواند گاهی اوقات خسته‌کننده باشد. سعی کنید یک بالش مسافرتی همراه خودتان داشته باشید تا از گردنتان محافظت کند و کمتر خسته شوید.

برای سفرهای طولانی پیشنهاد می‌کنیم که کفش‌هایتان را از ابتدای حرکت از پایتان دربیاورید. این کار باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به پاهایتان برسد و دیرتر خسته شوید. بنابراین سعی کنید یک جفت دمپایی یا کفش راحتی در کیف دستی‌تان داشته باشید.

از میز جلویتان می‌توانید استفاده‌های مختلفی بکنید. می‌توانید از آن به عنوان پایه‌ی لپ‌تاپ و موبایل استفاده کنید و یا می‌توانید کتابی که مطالعه می‌کنید را روی آن قرار بدهید که گردن و دستتان خسته نشود.

ترمز اضطراری قطار

ترمز اضطراری قطار

آشنایی با نحوه‌ کار ترمز اضطراری

وقتی سوار قطار شدید سعی کنید در اولین فرصت شیوه‌ کار کردن ترمز اضطراری را بخوانید. در صورتیکه در طول سفر اتفاق ناگواری افتاد، باید بتوانید از این ترمز استفاده کنید. یادتان باشد که اگر این ترمز را بی‌دلیل و تنها از سر کنجکاوی بکشید، باید جریمه پرداخت کنید.

قطار یکی از امن‌ترین وسایل نقلیه است و روزانه افراد زیادی با قطار به مسافرت می‌روند. با رعایت نکاتی از این دست، سفر آرام‌تر و خوشایندتری را تجربه خواهید کرد.

 

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

انقدر قیمتها افزایش پیدا کردند که مسافرت هم نمیشود رفت

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)