حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا هواوی کایرین ۹۹۰ به جای هسته ای Cortex-A77 از Cortex-A76 استفاده کرد؟

نوشته

4 سال قبل | 9 دیدگاه | مطالب ترنجی

سه روز پیش بود که هواوی کایرین ۹۹۰ (Kirin 990) با مودم 5G داخلی رسما معرفی شد. شاید برای شما جالب بوده باشد که چرا هواوی کایرین ۹۹۰ به جای هسته ای Cortex-A77 از Cortex-A76 استفاده کرده و آیا دلیل خاصی وجود دارد؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

هواوی کایرین ۹۹۰

هواوی کایرین ۹۹۰

هواوی کایرین ۹۹۰

کایرین ۹۹۰ توسط واحد HiSilicon هوآوی طراحی و با فرآیند 7nm+ EUV توسط TSMC ساخته شده است. هر چیپ شامل 10.3 میلیارد ترانزیستور است و مودم 5G هم بر روی آن قرار گرفته است. این پردازنده که قرار است در پرچمداران سری میت 30 استفاده شود دارای 8 هسته می‌باشد. 4 هسته قدرتمند Cortex-A76 (دو هسته با کلاک 2.86 گیگاهرتز و 2 هسته 2.34 گیگاهرتز) و 4 هسته Cortex-A55 با کلاک 1.9 گیگاهرتز می‌باشد.

سوالی که درخصوص این چیپست از هوآوی پرسیده شده اینست که “چرا آنها از جدیدترین و قدرتمندترین هسته‌های ARM یعنی Cortex-A77 درون کایرین ۹۹۰ استفاده نکرده‌اند؟”. ریچارد یو، مدیرعامل هوآوی به این سوال پاسخ داده است و جالب است بدانید که این موضوع ارتباطی با تحریم‌های امریکا علیه هوآوی ندارد.

مدیر هوآوی گفته است از آنجاییکه عملکرد تراشه Kirin 990 “فراتر از نیاز کاربر” است، لحاظ کردن قدرت بیشتر در ازای مصرف بیشتر انرژی، ارزش ندارد. حتی باوجود آنکه ARM گفته است Cortex-A77 عملکردی 20 درصد بهتر بدون مصرف باتری بیشتر ارائه می‌کند، تست‌های هوآوی با این اظهارات در تناقض است.

آقای یو به این موضوع اشاره نکرده است که احتمالاً سال آینده هوآوی در تولیدات آینده خود که بر پایه معماری 5 نانومتری است از هسته‌های Cortex-A77 استفاده خواهد کرد یا خیر. فرآیند معماری کوچکتر به استفاده از تعداد بیشتری ترانزیستور منجر می‌شد. هر چه ترانزیستور بیشتر در مدار مجتمع استفاده شود؛ قدرت بیشتر و مصرف انرژی بهینه‌تر خواهد بود. با همین منطق تراشه‌هایی که از معماری 5 نانومتری استفاده می‌کنند در هر میلیمتر مربع بیش از 171.3 میلیون ترانزیستور را در خود جای خواهند داد.

البته درصورتیکه نام هوآوی همچنان در Entity List وزارت بارزگانی آمریکا قرار داشته باشد، کار برای این شرکت چینی مشکل خواهد بود. چرا که به موجب آن همکاری با شرکت‌های آمریکایی و حتی ARM Holdings که دفتر مرکزی آن در انگلستان قرار دارد (به‌دلیل استفاده از تکنولوژی‎های ساخت آمریکایی) با محدودیت جدی روبه‌رو خواهد شد.

با این حال، هوآوی پیش از ۱۹ می قراردادی با ARM امضا کرده است که به آنها اجازه استفاده از هسته‌های Cortex CPU را می‌دهد. اما باید دید که آیا در آینده هم وضعیت به همین صورت بود یا تحریم‌ها علیه این شرکت شدیدتر از قبل خواهد شد. بد نیست به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که هوآوی سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد از شرکت‌های آمریکایی خرید کرده است که طبیعتاً این تحریم‌ها به ضرر آنها نیز تمام خواهد شد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این برای شما اهمیت خواهد داشت؟ در عملکرد دستگاه نگران کننده است؟

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
aliasad

تو تا دیروز میگفتی امکان ارتقاع فرکانسش نیست کسگم😐

MohammadFarhaadi

پس مطمئنا امسال هم پایینتر از اسنپ قرار میگیره!البته خداییش گوشیای هواوی خیلی خیلی سریع و قدرتمندن حتی با چیپست ضعیفتر و فکر میکنم بخاطر استفاده چیست مجزای قوی برای هوش مصنوعیه که اینقدر گوشیاش سریعن و حتی تو حالات اتصال به نمایشگر بزرگتر هم با رابط پی سی فرم واقعا از گوشیای دیگه بهتر عمل میکنه.

علی شیخ زاده

باید دید سامسونگ و کوالکام از چه هسته ای استفاده میکنن

✔ TVKade

در واقع باید دید اپل از چه ترکیبی استفاده میکنه.

نیما عرفانی

وقتی این چیپست معرفی شد خیلی شوکه شدم و ضدحال خوردم که از هسته های جدید آرم استفاده نکرده، به خاطر همین تو همون پست معرفیش کامنت نذاشتم.
اما الحق و الإنصاف نسخه ی ۵جی کایرین ۹۹۰ به جهت ابعاد SOC و تعداد ترانزیستورها و همچنین فناوری های دیگه ای که داره واقعاً پردازنده ی شایسته و در خور توجهی هستش که می‌تونه خلأهای خودش در برابر اگزینوس ۹۸۲۵ و اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس رو تاحد زیادی پوشش بده. این سری از پردازنده های پرچمدار هواوی بیشترین تمرکزشون رو هوش مصنوعی، گرافیک ، ارتباطات ۵جی و پردازش تصویر (ISP) هست که خب اگه با سخت افزار بالارده ی دوربین های سری میت ۳۰ درست و تخصصی سینک بشه میتونه در خروجی تصویر تأثیر بسزایی داشته باشه .
به نظرم طبق اون خبرهایی که چندوقت پیش منتشر شده بود مبنی بر اینکه هواوی داره رو ۲ تا چیپست پرچمدار-بالارده کار می‌کنه، ۳ تا احتمال براش وجود داره؛ یا یکیش همین کایرین ۹۹۰ بوده و اون یکی کایرین ۹۹۰ ۵جی ، احتمال دیگه؛ یکیش همین سری کایرین ۹۹۰ بوده و اون یکی جایگزین کایرین ۸۱۰ می‌تونه باشه و احتمال سوم بدون احتساب این سری از کایرین ۹۹۰ ، شاید یکیش جایگزین کایرین ۸۱۰ باشه و اون یکی جایگزین سری کایرین ۹۹۰ که در هر سه حالت این ذهنیت به وجود میاد و انتظار میره که هواوی از امسال رویکرد متفاوتی در زمینه ی تحقیق و توسعه‌ و زمان بندیِ معرفی و عرضه ی چیپست های خودش درپیش بگیره ، احتمالش هست ۶-۷ ماه دیگه در سری پی ۴۰ برای رقابت با چیپست های پرچمدار سال ۲۰۲۰ سامسونگ (اگزینوس) و کوالکام(اسنپدراگون) از چیپست احتمالیِ کایرین ۱۰۲۰ یا هر اسم دیگه ای که داره با تمرکز بر بهبودهای اساسی در لیتوگرافی و ساختار هسته های پردازنده ی مجتمع(گرافیک GPU و پردازنده ی مرکزی CPU) رونمایی کنه.
«نظر شخصی»
اگه هواوی از این به بعد تا پایان چارک اول سال ۲۰۲۰ یعنی قبل از رونمایی از سری پی ۴۰ داخل دستگاه هایی که برای معرفیش برنامه داره؛ برای پرچمداراش(سری میت ۳۰ به جز مدل لایتش و آنر view 30 یا وی ۳۰ و آنر مجیک ۳ ) از این دو چیپست جدید استفاده کنه(کایرین ۹۹۰ و ۹۹۰ ۵جی) و کایرین ۹۸۰ و ۸۱۰ رو به ترتیب فقط مختص به دستگاه های بالارده و میان رده بذاره ، ترکیب و تنوع فوق العاده ای رو در سبد محصولاتش به وجود میاره که رفته رفته تأثیرات مثبتش در آمار و ارقام فروش هواوی نمایان میشه.

نیما عرفانی

(و کایرین ۹۸۰ و ۸۱۰ رو به ترتیب فقط مختص به دستگاه های بالارده و میان رده بذاره ، ترکیب و تنوع فوق العاده ای رو در سبد محصولاتش به وجود میاره که رفته رفته تأثیرات مثبتش در آمار و ارقام فروش هواوی نمایان میشه.)
البته اینم اضافه میکنم که الان یه جایگزین خوب برای کایرین ۸۱۰ نیازِ که خودش به نوعی جایگزین کایرین ۷۱۰ بود ، بر همین اساس خلأء یه چیپستِ خوب در سطح پایین رده های هواوی با کایرین ۸۱۰ پر میشه و جایگزینش می‌ره برای دستگاه میان رده رو به بالا یعنی پا به پای کایرین ۹۸۰ .
در این صورت دیگه هواوی راحت میتونه رو چیپست های پرچمدارش مانور بده.
این میشه روند تکامل بخش سخت افزار و از جبهه ی دیگه هم تکامل بخش نرم افزارِ که رأسش سیستم عاملش هست(هارمونی)و پروسه ی پیچیده ای برای توسعه و رقابت با دو غول اندروید و iOS داره.
اینارو گفتم که برسم به یه جمع بندیِ جامع اونم حرفی نیست جز اینکه آینده ی درخشانی در انتظار این برند بزرگ چینی میبینم حتی با وجود تحریم ها و فشارهای آمریکا.

chalton

دیگه چرا بهونه میاری،رسما کارین 990 ر.ید،و با تین بهونه ها هم عقب ماندگیش رو نمیتونه توجیه کنه،این همه میگفتید 990 این بود😅😅

UnderTaker

اگه ایجوریه همون اسنپ 855 و 855پلاس هم فرتر از نیاز کاربرهاس ، پس تا همینجا بسه !!! 😂
یک کلام بگو نتونستم درست بهینه‌سازی کنم، این بهونه‌ها هم نیار !

UnderTaker

تصحیح
فرتر = فراتر

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)