حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

از اولین خانه هوشمند جهان تا بهترین ساختمان های هوشمند سال 2019 را بشناسید

نوشته

4 سال قبل | 46 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

با مطالعه این مقاله چه به دست می آورید؟! حتما تا به حال کلمات خانه هوشمند یا ساختمان هوشمند به گوشتان خورده است. در این مقاله خواهید دانست، که آیا انتظاراتی که تا به حال از یک خانه هوشمند داشته اید درست بوده است؟ در نهایت مفهوم خانه هوشمند را بیان می کنیم.

 

مروری بر خلااصه ای از این مقاله؛

  • تاریخچه هوشمندسازی در جهان.
  • ورود خانه های هوشمند و BMS در ایران.
  • آشنایی کامل با مفاهیم خانه هوشمند، ساختمان هوشمند، هوشمندسازی ساختمان و کلید لمسی.
  • کدام خانه ها هوشمند به حساب می آیند.
  • لزومی برای داشتن خانه های هوشمند.
  • تجهیزات هوشمندسازی ساختمان.
  • مزایای هوشمندسازی ساختمان.
  • زیرساخت های لازم برای BMS
  • برآوردی از لیست قیمت و هزینه هوشمندسازی.
  • ساختمان های هوشمند و تاثیر آن بر کاهش مصرف انرژی.

و در پایان نتیجه گیری مختصری از این مقاله را مطالعه خواهید کرد.

 

 

هوشمندسازی ساختمان در جهان از چه زمانی رخ داد؟

اولین جرقه های هوشمندسازی ساختمان در جهان، اواخر سال های 1960میلادی شکل گرفتند. پر واضح است که خانه هوشمند در آن زمان با این مفهومی که امروزه استقاده می کنیم، متفاوت بوده است. شاید اولین قدم های هوشمند شدن خانه ها، پیدایش تجهیزاتی بود که به آسایش و راحتی انسان کمک می کرد.

حتی می توانیم اولین ماشین لباسشویی یا اولین اتوی خانگی را از جزء نخستین گام های هوشمندسازی در نظر بگیریم.

اولین خانه هوشمند جهان متعلق به چه کسی است؟

اما یکی از خانه هایی که در جهان به عنوان اولین خانه ی هوشمند در نظر می گیرند، خانه بیل گیتس مالک مایکروسافت است. او در کتابی به نام «جاده پیش رو»که در سال 1995 منتشز شد، تمام جزییات این خانه را توصیف کرده، این خانه در کنار دریاچه واشینگتن واقع است و حدود 6100 متر مربع مساحت دارد.

با امکاناتی که بیل گیتس برای این خانه در نظر داشت، برای اکثر مردم شبیه یک رویا به نظر می رسید. هرچند که در حال حاظر نیز تعداد معدودی قادر به داشتن چنین خانه و امکاناتی هستند.

موضوع جالب توجه این بود که بیل گیتس در طراحی این خانه اعتقاد داشت که تمام تکنولوژی به کار رفته در این خانه را از نظر مخفی نگه دارد تا فضای سنتی خانه از بین نرود.

در باور ما، سادگی یعنی نظم بخشیدن به پیچیدگی ها.

آیا سن هوشمندسازی ساختمان در ایران را می دانید؟

نزدیک به یک دهه است که در ایران با خانه هایی با عنوان خانه ی هوشمند روبرو می شویم. البته که در سال های نخست این خانه ها به شکل امروزی خود نبوده، اما رفته رفته پیشرفت چشمگیری داشته و خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کرده اند. همینطور در سال های اخیر میزان استقبال مردم از این خانه ها به نسبت بسیار زیادی افزایش پیدا مرده است.

خانه هوشمند چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم، خانه ای هوشمند است که ارتباط گسترده ای میان تمام تجهیزات مورد استفاده اش برقرار باشد. امکان برقراری ارتباط و همینطور کنترل مصرف کننده ها از هر مکان و در هز زمانی برقرار باشد.

با توجه به مفهوم گفته شده، ساختمان های هوشمند، از یک کنترل کننده ی مرکزی استفاده می کنند که ارتباط بین تمام دیوایس ها و تجهیزات موجود را امکان پذیر کند.

با خانه هوشمند سبک جدیدی از زندگی را تجربه می کنید.

کلیدلمسی در خانه ها چه جایگاهی پیدا کرده است؟

کلید لمسی نه تنها یک المان مهم در ساختمان های هوشمند به حساب می آید، بلکه مورد استفاده بسیار زیادی در خانه های معمولی دارد. کلید لمسی با توجه به ظاهر مدرنی که دارد به سرعت جایگاه مناسبی بین تمام خانه ها پیدا کرده. کلید لمسی علاوه بر ظاهر لوکسی که به خانه ها می بخشد، از لحاظ کاربردی هم، استفاده از آن بسیار راحتتر است.

شما با خرید کلید لمسی ، خانه خود را متمایز تر از هر خانه ای خواهید کرد!

آیا کاربرد کلید لمسی در خانه های هوشمند و معمولی متفاوت است ؟

کلیدلمسی نسل جدید کلیدهای برق می باشند که از نظر ظاهر متفاوت با نسل قبلی خود هستند. اما کلید لمسی های هوشمند علاوه بر کارکرد قبلی شان می توانند برنامه پذیر باشند. یعنی صاحب خانه می تواند برای این کلید لمسی ها، برنامه های عملکردی مختلفی تعریف کند.

 

کدام خانه ها هوشمند به حساب می آیند؟

هر اتفاقی که خود به خود و بدون دخالت انسان اتفاق بیفتد را می توانیم مصداق کلمه هوشمندسازی در نظر بگیریم. به عنوان مثال اگر با وارد شدن به منطقه ای موزیک مورد نظرمان خود به خود پخش شود، آن منطقه هوشمند عمل کرده. بنابراین هوشمندسازی می تواند در سطوح مختلفی اتفاق بیفتد.

آیا می توانید خانه ای هوشمند را انتخاب نکنید؟

در سال های اخیر با توجه به اینکه ذخایر انرژی در دست انسان با خطر تمام شدن روبرو شده و همینطور مهم و با ارزش بودن مفهوم زمان برای همگان، خانه هایی که خودشان از خودشان نگهداری کنند جایگاه قابل قبولی پیدا کرده اند. داشتن خانه هایی با میران مصرف انرژی کمتر می تواند از پرداخت هزینه های سرسام آور در آینده بکاهد.

خانه تان را هوشمند کنید، این یک پیشنهاد سودآور است.

خانه های هوشمند چه تجهیزاتی دارند؟

در 8 مرحله مهم ترین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را بدانید؛

  1. مانتیورینگ خانه هوشمند که تنظیمات سیستم را بر عهده دارد.
  2. سیستم روشنایی هوشمند
  3. کنترل سیستم گرمایش و سرمایش
  4. کنترل ورود و خروج یا سیستم اعلام سرقت
  5. اعلام حریق هوشمند
  6. سیستم صوتی هوشمند
  7. سیستم هوشمند تهویه مطبوع و پکیج مالتی مدیا
  8. کلید لمسی برنامه پذیر

در توضیحی مختصر می توان اشاره کرد که در ساختمان هوشمند، تمام مصرف کننده ها تحت پوشش یک کنترل کننده ی مرکزی به صورت یکپارچه با هم در ارتباط هستند، که این ارتباط، زیر نظر صاحب خانه قابل کنترل و تنظیم کردن است.

 

یک خانه هوشمند چه مزایایی دارد؟

همانطور که در بالا اشاره شد، این روزها خانه هایی که میزان مصرف انرژی را کم کنند، یک امتیاز مثبت به داشته های خود اضافه کرده اند. اما در اینجا به اختصار به 8  ویژگی طلایی و رقابتی در ساختمان های هوشمند نسبت به خانه های سنتی اشاره می کنیم.

  1. شنایایی تجهیزاتی که مصرف انرژی بالایی دارند یا از رده خارج شده اند.
  2. مدیریت مصرف انرژی با توجه به نیاز هر مصرف کننده
  3. افزایش سطح ایمنی با تجهیز ساختمان با دیوایس های مرتبط با اعلام حریق
  4. افزایش سطح امنیت ساختمان با سیستم اعلام سرقت هوشمند
  5. مدیریت قطع تجهیزاتی مانند گاز، برق و آب در هنگام بروز خطر
  6. کنترل از راه دور تمام مصرف کننده ها برای صاحب خانه در هر زمان
  7. یکپارچه و مرتبط کردن دستگاه های مختلف خانه با یکدیگر
  8. استفاده از کلید لمسی های برنامه پذیر به عنوان یک فرمان دهنده در هر جای خانه

آیا می دانید برای داشتن یک ساختمان هوشمند به چه زیرساخت هایی لازم دارید؟

در هر شرایطی می توانید خانه ای هوشمند داشته باشید، تنها کافیست بخواهید.

برای پیاده سازی یک خانه هوشمند، می توان به دو روش عمل کرد.

1.سیستم وایرینگ یا کابل کشی

2.سیستم وایرلس یا بدون سیم

در سیستم وایرینگ معمولا خانه هایی انتخاب می شوند که در حال ساخت یا بازسازی هستند. خانه هایی که در حال ساخت هستند به راحتی می توانند شرایط سیم کشی لازم را فراهم آورند. اما خانه هایی که مدتی از ساختشان می گذرد هم می توانند با سیستم وایرلس تجربه داشتن یک خانه هوشمند را داسته باشند.

هزینه داشتن یک ساختمان هوشمند چقدر تمام می شود؟

در ابتدای ظهور هوشمندسازی در جهان، داشتن یک ساختمان هوشمند بسیار گران تمام می شد، اما رفته رفته دولت ها با دانستن این نکته که این خانه ها تا چه اندازه می توانند از میزان مصرف انرژی بکاهند، سعی کردند تا جای ممکن هزینه ساخت خانه های هوشمند را پایین بیاورند.

خانه هوشمند 30% از میزان مصرف انرژی شما می کاهد.

همه مصرف کننده ها در مدیریت ساختمان هوشمند به صورت خودکار و بدون دخالت انسان عمل می کنند. به عنوان مثال وقتی شما به قسمتی از خانه وارد می شوید، لامپ مربوط به همان قسمت روشن و با خروجتام خاموش می شود. یا سیستم سرمایش و گرمایش خانه را در دمای مناسبی که صاحب خانه از قبل تنظیم کرده نگه می دارد.

از میزان مصرف خود کم نکنید، تجهیزات خانه را هوشمند کنید.

تمام اینها یعنی در خانه هوشمند انرژی اضافی مصرف نخواهد شد.

در پایان باید بدانید که؛

شاید در ابتدای امر خانه های هوشمند در مقایسه با خانه های سنتی هزینه بیشتری شامل حال صاحبانشان کنند، اما با گذشت مدت زمانی، صرفه در جویی میزان مصرف انرژی و متعاقبا کاستن از درصد قبوض پرداختی، از هزینه های جاری به نسبت بسیار زیادی کم می کنند. ناگفته نماند که این خانه ها می توانند در حیطه های امنیتی نیز از خودشان محافظت می کنند.

آیا با مطالعه این مقاله به داشتن یک خانه هوشمند علاقمند نشدید؟

حتما نظرتان را برایمان در زیر بنویسید

در سریعترین زمان پاسخ خواهیم داد

 

اشتراک در
اطلاع از
46 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
The Destroyer

تو نظر سنجی vpn یکی از عزیزان به وسط اقیانوس وصل شده.

Milad7

🙂

farzam yousefi

سلام. من داشتم در مورد تاریخچه هوشمند سازی مطالعه می کردم که به سایت شما رسیدم. فرزام هستم از مشتری های آلفا. یه نکته جالب بهتون بگم: زمانی که داشتم خونه م رو بازسازی میکردم خیلی اتفاقی یکی از اشناهام این شرکت رو برای خرید کلید لمسی به من معرفی کرد. صرفا برای دیدن انواع کلید هاش رفته بودم اما وقتی شوروم هوشمند سازی داخل دفترشون رو دیدم دلم نیومد که خونه رو هوشمند نکنم. الان دو سالی هست که دارم از خانه هوشمند آلفا خدمات میگیرم و تا به الان هیچ گونه مشکلی که نشه رفعش کرد و یا هزینه رفعش زیاد باشه نداشتم. ازشون راضی ام و به هرکسی که میخواد خونه هوشمند داشته باشه این شرکت رو پیشنهاد میکنم.

alphaholding

سلام آقای فرزام بسیار ممنونیم از توجه شما و خوشحالیم که تونستیم رضایت شما رو جلب کنیم. امیدواریم که لحظات خوشی رو در خانه هوشمندتون داشته باشید.

fereshte

من هنوز نتونستم خودم رو قانع کنم که خانه هوشمند وایرلس بهتره یا وایرینگ؟

alphaholding

سلام. دوست عزیز هر روشی یه مزایا و یه چالش هایی داره. شما باید اطلاعات کافی در زمینه هوشمند سازی ساختمان به روش وایرینگ و وایرلس رو کسب کنید و بعد اون ها رو با هم مقایسه کنید. من خلاصه ای از مقایسات خودم رو براتون میگم: سیستم وایرلس اغلب دیوایس هاش یا وارداتی هستند یا به تعداد محدودی تولید میشن که ممکنه اگر یک قطعه از دیوایس های شما دچار مشکل بشه دیگه قابل تعمیر یا تامین نباشه- از طرفی نسبت به وایرینگ هزینه بیشتری داره خرید تجهیزات . و علاوه بر این چون بر بستر مطمئنی اطلاعات انتقال داده نمیشه امنیت رو تظمین نمیکنه: هم امنیت انتقال اطلاعات و خطر هک شدن و هم امنیت از نظر سلامت شما در برابر امواجی که دیوایس های وایرلس تولید میکنن. این ها بزرگترین چالش های وایرلس هستند . اما بزرگترین چالش وایرینگ قطع شدن جریان برقه که از روش هایی مثل موتور برق و یو پی اس و حتی در مواردی که قابلیت اجرا داشته باشنه پانل های خورشیدی قابل حله… البته این مواردی که گفتم گوشه کوچکی از مقایسات این دو روشِ. و در قالب کامنت نمیشه توضیح داد. شما میتونید برای دریافت راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید. 01334232

fereshte

ولی خب بازم نمیشه گفت وایرینگ بهتره یا وایرلس. هر کدوم یه دردسری دارند دیگه. ادم نمیدونه کدوم روش رو انتخاب کنه!

alphaholding

من اگر بگم وایرینگ بهتره ممکنه باعث سوء برداشت بشه. من گفتم که شما خودتون مقایسه کنید و ببینید که کدوم معایب کمتری داره یا مزایای بهتری داره…

alphaholding

ضمن تشکر از آقای عطایی عزیز- مدیر وبسایت ترنجی- به اطلاع می رسونم که ………………………………..
دوستان عزیزی که تو ثبت کامنت در این سایت مشکل دارند از این لینک https://toranji.ir/log-in/?action=register ثبت نام کنند . نام کاربری تون باید حتما انگلیسی باشه. و بعد به ادرس ایمیل تون یک لینک فعالسازیِ اکانت ارسال میشه که با کلیکِ روی اون، میتونید پسورد رو set کنید. و بعد با خیال راحت کامنت بذارید….

نیلوفر شعاعی

خانه هوشمند تکنولوژی جدیدیِ که روز به روز داره تو کشور ما پر رنگ تر میشه. اکثر شرکت هایی که ارائه دهنده خانه هوشمند هستند، تجهیزاتشون وارداتیه. خیلی خوشحالم از اینکه با مجموعه ای همکاری دارم که خودش تولید کننده تخصصی تجهیزات خانه هوشمنده. مجموعه ای به نام خانه هوشمند آلفا. برندی معتبر و شناخته شده در کل کشور.

alphaholding

دقیقا همینطوره که می فرمایید. ما هم خوشحالیم از قدرشناسی شما و تمام تلاش خودمون رو برای ارائه مفهومی ایده ال از خانه هوشمند انجام خواهیم داد.

Mahshid.k73z

در کل هزینه هوشمند سازی ساختمان چقدره؟ و ساختمان ما در چه مرحله ای از ساخت و ساز باید هوشمند بشه؟

alphaholding

در مورد سوال اولتون:
هر چند هوشمند سازی ساختمان از نظر ما هزینه نیست بلکه تلاشی برای کاهش هزینه هاست، اما بخشی از این مقدار رو شما خودتون تعیین میکنید. اینکه تمایل دارید چه امکاناتی رو داشته باشید و هر کدوم رو به چه تعدادی. ما برای تخمین هزینه در مناطقی که برای ما، یا دفاتر نمایندگی مون، قابل خدمات دهی باشه ، یکی از کارشناس هامون رو جهت بازدید از پروژه میفرستیم و بعد از شما دعوت میکنیم تا از شوروم بازدید کنید و بعد لیست قیمت متناسب با خواسته های شما تنظیم میشه.
در مورد سوال دومتون :
معمولا وقتی ساختمان به مرحله برقکاری رسیده باشه بهترین زمان برای هوشمندسازیِ اما ساختمان هایی که تکمیل شدند یا حتی افراد داخلشون سکونت دارند هم میتونن به هوشمند کردن ساختمونشون فکر کنند به شرط اینکه بخوان تغییرات داخلی ای داشته باشند مثل کاغذ دیواری یا نقاشی
و….. چون ما سیم کشی سنتی ساختمون رو تغییر نمیدیم فقط برای یکسری تجهیزاتی که باید اضافه بشن سیم هایی رو اضافه میکنیم.

امیدوارم پاس سوالتون رو به طور کامل داده باشم.

Forough

داشتم به این فکر میکردم که همه میگن خونه ی هوشمند مصرف آب و برق و اینا رو کاهش میده. ولی مهم ترین چیزی که کاهش میده مصرف زمانه! تصور کنید یه موبایل تو دستتون باشه و کل خونه رو بتونید باهاش کنترل کنید. خیلی جذابه… مگه نه؟

alphaholding

چقدر زیبا بیان کردید. دقیقا به همین خاطره که ما میگیم: خانه در دستان شماست. و اصلا هدف ما همینه که کارهای بیشتری ، در زمان کمتری انجام بشه.

_V_

چقدر اتفاقی توی پست ۴ روز قبل چند نفر ک تاحالا تو سایت نبودن اومدن سوال میکنن

مام اصن نفهمیدیم چی شده😂

alphaholding

شماهم بپرسید ما جواب میدیم.

_V_

الله اکبر

alphaholding

اینکه سوال نبود.😂

_V_

الله اکبر؟

_V_

چالوسا منفی دادی؟

alphaholding

آقای عطایی این ترنج خیلی رسیده رو به کمپوت ترنج تبدیل کنید.

_V_

آخه پسرم
کمپوت دوست داری🤨😐

Shadi

سلام
میخواستم بدونم تجهیزات شما مارکش چیه؟ و گارانتی و خدمات پس از فروش هم دارند؟

alphaholding

سلام. برند ما آلفاست. بله. تجهیزات خانه هوشمند به مدت یکسال گارانتی و بیش از 10 سال مشمول خدمات پشتیبانی و بازدید های دوره ای و… خواهند بود. و نکته قابل ذکر اینجاست که سیستم هوشمند آلفا چون از صفر تا 100 ساخته و پرداخته متخصصین آلفاست قابلیت به روز رسانی و ارتقا دارند.

farzam yousefi

ممنون از شما. امیدوارم که موفق تر و پر قدر تر از هر روز باشید.

_V_

/-:

مینای محبوب

سیستم هوشمند شما با استفاده از سیم کار میکنه. ایا خرید سیم هزینه هوشمندسازی رو افزایش نمیده؟ یکی از دوستان من که میخواد واحدشو هوشمند کنه گفته برقکار بهش یه لیست خرید سیم داده که فقط پول سیمش میشه 15 ملیون تومن. کجای سیستم هوشمند باسیم مقرون به صرفه است؟

alphaholding

سلام. خیر هزینه رو افزایش نمیده. چون ما سیم کشی سنتی ساختمان رو تغییر نمیدیم. از برق 220 استفاده میکینم برای هوشمندسازی.

مینای محبوب

جواب سوال منو ندادیدا

alphaholding

عذر خواهی میکنم بایت تاخیر در پاسخگویی. اگر سوال دیگه ای هست در خدمتم

مینای محبوب

سیستم هوشمند شما با استفاده از سیم کار میکنه. ایا خرید سیم هزینه هوشمندسازی رو افزایش نمیده؟

alphaholding

پاسخ این سوالتون رو در پیام قبلیتون دادم. نمیدونم از چه نوع سیمی استفاده کردند و از چه روش اجرایی هوشمندسازی استفاده کردند. ایا منظورشون کابل های شبکه بوده؟ چه امکاناتی رو دارند داخل سیستم هوشمندشون؟ و… . بهتره قبل از هر اقدامی برای هوشمندسازی خوب تحقیق می کردند.

_V_

این پست هنوز ادامه داره😑🤦‍♂️

alphaholding

این همه منفی بهت دادن متنبه نشدی؟!!!!

_V_

منفی؟😂
نشستی منفی دادی بم میگی متنبه!؟
پسر جان واقعا چی فکر کردی درباره ما😂

میخوای من خودم بت الان ۱۰ تا منفی بدم؟!
یا بیشتر😂

alphaholding

مگه من بیکارم؟ من نبودم هر کی بوده 😒

M_B

کلید مشکی که عکسش رو گذاشتید در واقعیت هم همین شکلیه؟ خیلی زیباست.

alphaholding

سلام. بله همین شکلی خواهد بود اما هنوز موجود نداریم احتمالا از آبان ماه موجود میشه.

M_B

اگه موجود ندارید چرا عکسش رو میذارید خب؟ بذارید همون موقع که دارید عرضه میکنید رونمایی کنید. اینجوری بیشتر به نفعتونه. قیمتش چنده؟

alphaholding

چون انتظار قشنگتره و کسانی که این محصول رو دوست داشته باشند منتظرش میمونند. کیفیت بالا طراحی خاص و از همه مهمتر قیمت رقابتی. دیگه مشتری از یه محصول چه چیزی میخواد که ما نداشته باشیم؟😉 … قیمتش رو هر وقت عرضه شد میگیم. زودتر هم خواستید بدونید زنگ بزنید با توجه به تعداد پلی که بخواین قیمت ها کمی اختلاف دارند بهتون اعلام میکنیم.

M_B

یعنی شما تو جواب دادن کم نیار. باشه؟! 😂😂😂

alphaholding

باشه. بده نمیذارم ذهنتون مشغول بمونه؟! شعار جدیدمون رو نشنیدید دیگه..

M_B

شعار؟؟؟ رادیو پخش کرده یا تلویزیون؟

alphaholding

ما خودمون اجازه ندادیم پخش کنن😂 چون همه از آلفا کپی میزنن بدون اینکه بدونن آلفا اصله و قابل کپی کردن نیست.

M_B

😳😳😐😐😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)