حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تصمیم جدی گوگل برای حذف SMS با بستر RCS و پیامرسان اختصاصی

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | فناوری‌های نوین، گوگل

سرویس محبوب SMS یا به فارسی پیامک ویژگی است که بدون شک هر کاربر موبایل با آن آشنایی دارد. این قابلیت یکی از کاربردی‌ترین روش‌های ارتباط کوتاه بوده که مدت‌هاست روی گوشی‌های همراه ما وجود دارد. اما به نظر زمان تغییر فرا رسیده و به سیستمی نیاز خواهیم داشت که بتواند با خدمات بیشتری به رفع نیازهای ارتباطی ما بپردازد. این بار شاهد تصمیم جدی گوگل برای حذف SMS با بستر RCS و پیامرسان اختصاصی هستیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

حذف SMS با بستر RCS توسط گوگل

حذف SMS با بستر RCS

حذف SMS با بستر RCS

برای اولین بار سال ۲۰۰۷ طرحی با نام بستر ارتباطی غنی یا Rich Communication Suite که به اختصار RCS نام دارد، ارائه شد و در سال 2007 بنیاد GSMA که وظیفه تبیین و حفظ منافع شرکت‌های مخابراتی را بر عهده دارد به صورت رسمی پروژه مذکور را تحت نظارت و حمایت خود قرار داد تا بتوان راهکاری مناسب برای ارتباطات با امکانات بیشتر را توسعه داد.

اگرچه زمان نسبتاً زیادی از ابتدای فعالیت این پروژه می‌گذرد و تا به امروز هیچ‌گاه ساختار RCS توسعه بیشتری یافته و به صورت استاندارد در آمده می‌تواند بستر ارتباطی مناسبی برای دستگاه‌های مخابراتی باشد ولی به صورت کلی همه‌گیر نشده و کاربران در سراسر دنیا هنوز هم از روش‌هایی مانند SMS استفاده می‌کنند.

اما به نظر اوضاع در حال تغییر است و شرکت گوگل به عنوان بزرگترین شرکت اینترنتی دنیا قصد دارد RCS را وارد فاز جدیدی از دوره حیات خود کند. ماه گذشته این شرکت به صورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد برنامه پیام‌رسان اختصاصی خود برای سیستم عامل همه‌گیر و عمومی اندروید عرضه کند تا به کمک آن کاربران از شر محدودیت‌های SMS خلاص شوند.

برای فرار از محدودیت های SMS

در این سیستم جدید کاربران می‌توانند به ارتباط گروهی روی بستر مخابراتی قبل بپردازند و در عین حال محدودیت 160 کارکتری SMS نیز دیگر دست و پا گیر آنها نخواهد شد. در عین حال علاوه بر دریافت پیام «تحویل به کاربر یا همان Delivery Report» امکان دریافت گزارش قرائت متن توسط کاربر، درست مانند برنامه‌های پیام‌رسان وجود خواهد داشت.

البته این همه امکانات RCS نخواهد بود و کاربران در بستر RCS توانایی ارسال و دریافت داده‌های مختلف مانند فایل، پیام‌های صوتی، ویدئو، داده‌های مکانی و به صورت کلی بسیاری از قابلیت‌های پیام‌رسان‌های اینترنتی را خواهند داشت.

برای اینکه گوگل مراحل عملی طرح خود را نیز پیادهسازیز کند بستری فراهم شده تا کاربران فرانسوی و بریتانیایی به عنوان اولین گروه بتوانند به صورت کامل از ساختار ارتباطی بر مبنای RCSاستفاده کنند.

شاید بزرگترین مشکلی که در خصوص ارتباط RCS وجود دارد عدم امکان رمزگذاری نظیر به نظیر در این بستر ارتباطی باشد که گوگل برای رفع این خواسته متخصصین امنیتی اعلام نموده تنها در زمانی که اطلاعات به کاربر اصلی تحویل داده شود، امکان ارسال کامل اطلاعات به آن فراهم خواهد شد و به این وسیله می‌توان تا حد بسیار زیادی امنیت این نوع ارتباط را تضمین کرد.

در ادامه گوگل قصد دارد این بستر ارتباطی را با برنامه‌ای جدی و مدون گسترش داده و تا به امروز موفق به فراهم‌آوردن مقدمات همکاری با 55 اپراتور و 11 شرکت مخابراتی شده تا پیام‌رسان اختصاصی خود با قابلیت پشتیبانی از RCS را روی بسترهای ارتباطی آنان راه‌اندازی نماید.

به هر حال شاید زمانی که آخرین پیامک از گوشی ما ارسال شود زیاد دور نباشد و با پیشرفت فناوری وقت آن رسیده باشد که به سمت فناوری‌های جدیدتر حرکت کرده و SMS نیز مانند بسیاری از روش‌های ارتباطی قدیمی، روزی فقط در یادها و موزه‌ها قرار داشته باشد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این تلاش گوگل موفقیت آمیز باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

https://www.gizchina.com/2019/08/04/lu-weibing-confirms-the-existence-of-redmi-note-8/
جناب عطایی ردمی نوت 8 به زودی معرفی میشه…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)