حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

علی بابا پردازنده Xuantie 910 را با ۱۶ هسته پردازنده ساخت

نوشته

4 سال قبل | 10 دیدگاه | پردازشگرها

پس از آنکه AMD با فشار دولت آمریکا و منتقدان فناوری، قید پول را زده و از همکاری با چینی ها سرباز زد، چینی ها به دنبال تولید پردازنده هستند. حالا علی بابا می خواهد یک پردازنده جدید با معماری متفاوت از x86 را تولید کند. این شرکت مصمم است تا پردازنده اختصاصی خود را به سرعت وارد خط تولید کند. در حقیقت باید بگوییم که علی بابا پردازنده Xuantie 910 را با ۱۶ هسته پردازنده ساخته است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.


پردازنده علی بابا با ۱۶ هسته پردازشی

علی بابا پردازنده Xuantie 910

علی بابا پردازنده Xuantie 910

قطعا این پردازنده نیازمند تولید در یک محیط متن باز و استفاده از معماری هایی است که توسط شرکت ها به ثبت نرسیده باشد؛ علی بابا هم پردازنده جدید خود را با معماری RISC-V طراحی کرده است. Alibaba، غول فروش اینترنتی چینی که البته در زمینه های دیگر هم فعالیت دارد، یک مرکز را جدید تاسیس کرده است که تمرکز مهندسان آن بر روی تولید یک CPU با نام Xuantie 910 است.

به گفته منابع خبری پردازنده Xuantie 910 دست کم برای مدتی سریع ترین پردازنده RISC-V جهان خواهد بود؛ این محصول بر اساس یک فرآیند 12 نانومتری تولید شده و دارای 16 هسته پردازشی است. این پردازنده امکان کار در فرکانس 2.5 گیگاهرتز را دارا بوده و از پردازش های 64 بیتی و دستورالعمل های 16 بیتی پشتیبانی خواهد کرد. مهندسان علی بابا در پی طرحی هستند که تعداد دستورالعمل های پشتیبانی شده توسط این پردازنده را تا 50 دستور بیشتر کنند.

این پردازنده اولین خودنمایی خود را در Cloud Summit انجام داده و موفق به ثبت 7.1 مگاهرتز در CoreMark شد. برای مثال بد نیست بدانید که SiFive U74 که نزدیک ترین رقیب به این پردازنده به حساب می آید، امتیاز 5.1 را بدست آورده است. اطلاعات چندانی از این پردازنده در دست نیست؛ نمی دانیم که آیا برای آن سوکت واحدی در نظر گرفته شده و یا بر روی یک اسلات خواهد نشست. شاید هم به برد لحیم شود.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که علی بابا می تواند در این زمینه موفق شود؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
afsoon

چینی ها دارن جهش میزنن .آمریکا هر چی فشار میاره بدتر میشه .

نیما عرفانی

هر موقع کامنت میذارین در آنِ واحد اولین لایک رو خودتون میدین⁦🤷‍♂️🙇

The Destroyer

ای خدا😭😭

نیما عرفانی

تصور کنید علی بابا پردازنده مجتمع موبایل بسازه… 🤲

Dr.Nazer

ای دون ای دون

MohammadFarhaadi

واقعا تحریم و فشار بر یک کشور برعکس اثر میکنه و نمیدونم آمریکا این رو نفهمیده یا قصدش چیز دیگه ایه!همین کشور خودمون هم تحریم فقط فشارش بر مردمه و اگر مس.ئولین فا.سد نبودن واقعا جای جهش زیادی با توجه به پتانسیل نیروی جوون و مغزهای داخلیمون داشتیم و داریم.

Saeed393

چه ربطی به تحریم امریکا داره ؟ این پروژه ای نیست کع از دیروز امریکا گفت تحریم اینا شروع کرده باشن چندین سال مطمین باش روش کار شده فقط الان داره رو میشع

MohammadFarhaadi

واقعا فکر میکنی ربطی نداره به تحریم آمریکا!؟خود چینیا میگن برای روز مبادا یه سری تکنولوژیهای انحصاری رو دارن بومی سازی میکنن مثل سیستم عامل و چیپست و حتی معماری پردازنده و … و منظورشون در صورت تحریمه.فکر میکنی سیستم عامل هواوی رو ساخته برای رقابت؟!نخیر مگه دیوونست.ساخته برای اینکه اتفاقی مثل تحریم امسال آمریکا پیش اومد با این سیستم عامل بتونه ادامه بده تا خودکفایی و مطمئن باش اگر آمریکا تحریم نمیکرد ما حالا حالاها این چیزا رو از چینیا نمیدیدیم و تحریم باعث شده چین سرعت پیشرفتش رو بالا ببره.

_V_

تعداد رای های سونی و سام برابر شد

Milad7

جک ما با علی بابا غوغا کرده مرد اول چینه 👍

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)