مدتی است «ایران خودرو» سورن ELX را در کلاس ۵۷۵۱۸ به دست مشتریان می رساند. این نسخه از سورن، نسبت به نمونه های قبلی فاقد دو آپشن است. آپشن های سمند سورن کاهش یافته و باید گفت خداحافظ رینگ آلومینیومی و ترمز دیسکی عقب! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.
ایران خودرو همچنان برنامه فروش سورن ELX کلاس ۵۷۵۱۸ را اعلام می کند و گویا قرار نیست در آینده نزدیک نسخه قبلی به خط تولید این شرکت بازگردد. براساس اطلاعات رسمی، ایران خودرو رینگ آلومینیومی و ترمز دیسکی عقب را از سورن ELX حذف کرده و در نسخه توربو نیز تنها رینگ آلومینیومی حذف شده است. با توجه به وب سایت رسمی شرکت تولیدکننده، رینگ فولادی و ترمز کاسه ای عقب جایگزین امکانات قبلی در سورن شده است.
با آغاز تحریم ها و مشکلات اقتصادی شاهد بودیم که خودروسازان کم کم شروع به حذف برخی امکانات کردند و اکنون گویا سورن ELX در ایستگاه حذف آپشن ایران خودرو توقف کرده است! در ماه های گذشته امکاناتی مانند کروزکنترل، سانروف، سنسور پارک عقب، رینگ آلومینیومی، پخش سی دی، ترمز دیسکی عقب، سوییچ ریموتی، دما سنجی محیطی و… توسط دو خودروساز بزرگ کشور از روی محصولات شان کسر شده است.
حذف امکانات ساده سورن ELX در شرایطی اتفاق افتاده که ایران خودرو تولید آزمایشی نسخه فیس لیفت و جدید این خودرو را آغاز کرده است. سورن فیس لیفت و جدید افزون بر امکانات نسخه قبلی به کروزکنترل، چراغ روز، رینگ های تراش خورده، کامپیوتر سفر جدید و… نیز مجهز است و گویا تا پایان امسال وارد جاده های کشور خواهد شد. اما می بینیم که همزمان با آغاز تست های جاده ای سورن فیس لیفت و تولید آزمایشی آن در ایران خودرو، نمونه کنونی آن با حذف آپشن همراه بوده و همین اتفاق، عرضه نسخه فیس لیفت با امکانات بیش تر را در هاله ای از ابهام فرو می برد.
لازم به ذکر است که چند سال پیش، با معرفی ترمز دیسکی عقب برای پلتفرم مشترک سمند و سورن، مهندسان ایران خودرو افزایش قیمتی در این محصول را اعلام می کردند. اما پس از سال ها، دوباره به جایگاه ایمنی سابق سورن بازگشته ایم و پس از گذشت مدت زیادی، هیچ ارتقای ایمنی ای در این خودرو پدید نیامده است.
نظر شما درباره کاهش آپشنهای سمند سورن چیست؟
بیاید بخورید باو لعنتیا
نابود کردین مارو
چن سال دیگه صندلیم برمیدارن
نه پولش رو داریم بخریم نه میخریم .بزار بسازن و گاو و گوسفند ها بخرن .😒هشت هزار دلار بدی سورن سوار بشی 😑با هشت هزار دلار میشه ایکس ۲۲ خرید توی عراق 😒خجالت هم خوب چیزیه .کمپانی های دنیا سال به سال ایمنی و امکانات رفاهی و فیس ماشین رو تعغیر میدن و قیمت هم ثابت .ایران سال به سال عقب رفت میکنه .صنعت خودرو سازی ایران باید بکل از ریشه بیرون بیاد و با بودجه و امکانات دادن به قشر تحصیلکرده جامعه در این رشته شروع به ساختن کنند .
ترمز دیسکی عقب آپشنه؟ 😐 یا رینگ آلومینیومی؟! واقعا برام سواله اینا سیرمونی ندارن تا کی میخوان از سر ته ماشینا بزنن..