صبح امروز با آغاز به کار رسمی خط تولید پژو ۳۰۱ در کارخانه ایران خودرو امکان آن فراهم شد تا اصحاب رسانه بازدیدی از مراحل تولید و مونتاژ آزمایشی آن داشته باشند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا مشخصات تمام تیپ های پژو ۳۰۱ تولید ایران خودرو از دنده ای تا اتومات را مرور کنیم.
پژو ۳۰۱ قرار است که به مرحله داخلی سازی ۸۰ درصد برسد و در حال حاضر با داخلی سازی حدود ۶۰ درصد وارد خط تولید ایکاپ و ایران خودرو شده است. این خودرو در مرحله تولید آزمایشی با مشخصات فنی و رفاهی مختلفی در دست مونتاژ است و برای همین سعی داریم تا در این خبر، مشاهدات خود را از تیپ های مختلف پژو ۳۰۱ بیان نماییم.
باید این را بدانید که تمام تیپ های پژو ۳۰۱ با پیشرانه EC5 تولید می شود. این پیشرانه نمونه ارتقا یافته TU5 است که به زمان بندی هوشمند سوپاپ ها مجهز شده و پمپ روغن متغیر در آن نصب گردیده است. همچنین با اصلاح برخی ساختارها، مصرف سوخت EC5 حدود ۱۵ درصد نسبت به TU5 کاهش پیدا کرده و نوسان دمای کمتری را تجربه می کند. پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ EC5 توان آن را دارد که ۱۱۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید کند.
یکی دیگر از اشتراک های میان تیپ های مختلف این سدان جدید وجود فرمان کمکی برقی (EPS) است. تمام نمونه های پژو ۳۰۱ تولید داخل دارای فرمان کمکی برقی هستند و این قابلیت در تیپ های مختلف نیز دیده می شود.
تریم داخلی تمام پارچه از ویژگی های دیگر تمام تیپ های ۳۰۱ تولید داخل است. همچنین نسخه های مختلف این خودرو دارای چراغ روشنایی روز LED هستند و قرار نیست که این ویژگی به صورت آپشن انتخابی در خودرو وجود داشته باشد. از سویی در تمام نسخه های پژو ۳۰۱ تولید داخل تنها دو کیسه هوای سرنشینان جلو نصب شده است.
امروز نسخه های مختلفی از ۳۰۱ در خط تولید ایکاپ و ایران خودرو مونتاژ می شوند که در بحث سیستم انتقال قدرت، امکانات رفاهی، رینگ، سامانه های پایداری و کنترلی، اکسل، ترمز و تزیینات داخلی با هم متفاوت هستند. شاید این که بخواهیم متوجه شویم، در تولید آزمایشی چند تیپ پژو ۳۰۱ در ایران خودرو مونتاژ می شود، کار سختی باشد. اما می توان بر اساس موارد ذکر شده تفاوت را میان نمونه های مختلف تولیدی این خودرو در نظر گرفت.
در این تیپ سدان جدید ایران خودرو جعبه دنده ۵ سرعته دستی BE4 وظیفه انتقال قدرت را به چرخ ها دارد. پژو ۳۰۱ تیپ ۱ دارای رینگ های فولادی ۱۵ اینچی و قالپاق است و تنها شیشه های جلو آن برقی هستند و کامپیوتر سفر دارد. آینه های جانبی، شیشه های عقب و سیستم تهویه در این ساده ترین نسخه ۳۰۱ به صورت دستی تنظیم و مکانیکی تنظیم می شوند. سیستم صوتی پژو ۳۰۱ تیپ ۱ هم قابلیت پخش CD، USB و AUX را دارد و می توان تلفن همراه را از راه بلوتوث به آن متصل کرد.
در این نمونه امکان کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان فراهم است. ترمزهای عقب ۳۰۱ تیپ ۱ از نوع کاسه ای هستند و ترمز ABS، EBD و BA به صورت رسمی در این نمونه دیده می شود. صندلی های عقب این مدل هم از نوع ساده هستند و پشتی صندلی ها در بخش عقب به صورت ساده طراحی و ساخته شده اند. توجه داشته باشید که تیپ ۱ پژو ۳۰۱ آینه های جانبی مشکی مات و غیر همرنگ بدنه دارد.
در این تیپ پژو ۳۰۱ شیشه های عقب و آینه های جانبی هم برقی هستند و امکاناتی نظیر کروز کنترل، محدودکننده سرعت، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، مانیتور لمسی، سنسور پارک عقب همراه با دوربین، کنسول میانی جلو و قابلیت اتصال مستقیم گوشی های آیفون به آن اضافه شده است.. ۳۰۱ تیپ ۲ از نظر جعبه دنده مشابه به نمونه تیپ ۱ است و همچنان ترمزهای عقب کاسه ای در آن دیده می شود. صندلی های عقب پژو ۳۰۱ تیپ ۲ دارای سه پشت سری قابل تنظیم است.
سومین تیپ پژو ۳۰۱ در بحث فنی نسبت به دو تیپ قبل متفاوت است و از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک آیسین بهره می برد. این نمونه از نظر امکانات رفاهی مشابه به ۳۰۱ تیپ ۲ است و تفاوت خاصی در بحث امکانات رفاهی میان تیپ ۳ و ۲ وجود ندارد. اما در بحث امکانات کنترلی شاهد هستیم که ۳۰۱ تیپ ۳ دارای سیستم کنترل پایداری و هرزگردی است و دکمه آن بر روی پنل کناری روی داشبورد نصب شده است و سیستم کنترل فشار باد لاستیک هم در این نمونه دیده می شود. از سویی در نخستین تیپ اتوماتیک ۳۰۱ ترمزهای عقب هم دیسکی است و می توان گفت که قطعا در بحث ایمنی و کنترلی می تواند قویتر از نمونه های دنده ای ظاهر شود.
در کنار وجود تمام ویژگی های پژو ۳۰۱ تیپ ۳ در نمونه تیپ ۴، شاهد هستیم که امکاناتی نظیر آینه های جانبی تاشو برقی، سانروف، رینگ های تراش خورده آلومینیومی، سیستم تهویه دستی الکتریکی و تزیینات کابین با طرح پیانیویی در این نمونه دیده می شود. همچنین آینه های جانبی پژو ۳۰۱ تیپ ۴ دارای قاب های مشکی براق هستند و تا حدی این رنگ با خطوط روی رینگ ها هماهنگ شده است. سر اگزوز استیل و نمد کاپوت از دیگر تمایزهای تیپ ۴ با تیپ ۳ در پژو ۳۰۱ است.
در بازدید از خط تولید پژو ۳۰۱ شاهد بودیم که برخی نسخه های تیپ ۱ و ۲ این خودرو، در پنل روی داشبورد مجهز به دکمه تنظیم فشار باد لاستیک و سیستم کنترل پایداری بودند. گویا این نمونه ها به صورت آزمایشی تولید شده اند و قرار است که عملکرد ESP و TCS بر روی نسخه های دنده ای با ترمز عقب کاسه ای مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است که در صورت عملکرد مناسب سیستم کنترل پایداری بر روی این نمونه ها با توجه به نزدیک شدن به الزام استانداردهای جدید، امکاناتی نظیر ESP، TCS و کنترل فشار باد لاستیک به صورت رسمی در تمام نسخه های پژو ۳۰۱ نصب خواهد شد.
آن طور که مشخص است، ابتدا پژو ۳۰۱ در نمونه دنده ای وارد بازار کشور می شود. اما اینکه “آیا این تیپ بندی دقیقا در زمان تولید انبوه رعایت می شود؟” سوالی است که هنوز پاسخ مشخصی را برای آن نگرفته ایم. به گفته برخی کارکنان خط مونتاژ پژو ۳۰۱، در این مدت نسخه های مختلفی در بحث امکانات رفاهی و ایمنی در ایران خودرو تولید شده اند و حتی نمونه های از ۳۰۱ اتوماتیک در این خط تولید ساخته شده که دارای ترمز عقب کاسه ای بوده است!
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که خط تولید ۳۰۱ در ایران خودرو به صورت آزمایشی فعالیت می کند و از چند هفته دیگر وارد فاز تولید انبوه خواهد شد. با توجه به قواعد تولید خودروهای آزمایشی، شاهد هستیم که از قطعات کابین نمونه (سَمپِل) در فرایند تولید آزمایشی استفاده می شود. لذا اگر در تصاویر پلاستیک های براق را روی داشبورد و کنسول ها می بینید، به معنای عرضه این خودروها به صورت نهایی نیست و داشبوردهای براق مشکی، به نوعی قطعات آموزشی و آزمایشی در نصب به حساب می آیند.
موتور آشغال خودشونو میخوان بزارن تو ماشین،فعلا ی مقدار قطعات داخلی ماشین که وارد کردن هست میخوان حروم نشه،تمام موتورای اصلی ماشین که فرانسه داده بود همشو کردن تو 2008تایی باید تحویل میدادن،موتور301و2008 ی مدل موتوره چرا 2008 که طراحی به روز تری داره رو داخلی سازی نمیکنن؟جوابش روشنه چون درسته میتونن موتور معیوب خودشونو بزارن تو ماشین ولی قطعات داخلی 2008رو که وارد کرده بودنو همشو مصرف کردن دیگه قطعه ای ندارن که بخوان 2008بسازن،کسایی که میخوان در آینده 301رو تهیه کنن فقط بدونن از ماشین اصلی فقط بدنه و قطعات داخلی ارزش داره و با کیفیته چون خود پژو داده به این آشغال سازا ولی بدونن از لحاظ موتوری شاید انتظاراتشونو اندازه ی ماشین چینی هم برآورده نکنه،
اینا که دیدن بعد برجام فرانسه موتورهایی که قولشو داده بود نمیده گفتن بزار همینایی که واسمون مونده رو به همراه موتور ٱشغال خودمون به پول نزدیکش کنیم