حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپست ۵ نانومتری سامسونگ تا سال ۲۰۲۰ از راه می رسند

نوشته

4 سال قبل | 17 دیدگاه | پردازشگرها، سامسونگ

یک ماه پیش بود که در ترنجی خواندیم چیپست ۳ نانومتری سامسونگ دو سال دیگر از راه می رسد. حالا اما سامسونگ به صورت رسمی اعلام کرد با توسعه کامل فرآیند ساخت ۵ نانومتری خود از حالا توانایی دریافت سفارش‌های ساخت تراشه‌های با این فناوری ساخت را داشته و سال بعد آنها را به تولید انبوه می‌رساند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

تلاش برای رفتن به ابعاد پایین و پایین‌تر در دنیای ساخت تراشه همچنان توسط شرکت‌هایی مانند سامسونگ و TSMC با سرعتی بسیار بالا در حال انجام است. اگر شما بخواهید تراشه‌ای را برای ساخت در یک فناوری ساخت توسعه دهید باید ابتدا دستورالعمل‎‌ها و الگوریتم‌های خاص طراحی سیلیکون آن را از شرکتی که قرار است طراحی شما را بسازد دریافت نموده و طراحی خود را بر مبنا و با توجه به آن بسازید.

سامسونگ روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که برای فناوری ۵ نانومتری نوع 5PLE خود همه احتیاجات را تأمین نموده و می‌تواند نمونه‌های اولیه سفارش تراشه را که بر مبنای این فناوری طراحی شده باشند دریافت نموده و بسازد.

در این ابزار ارائه شده از سوی سامسونگ به شرکت‌های طراحی تراشه می‌توان از هسته‌های پردازنده نوع Cortex-A53 و Cortex-A57 از فناوری جدید 5PLE استفاده کرد ولی برای هسته‌های دیگر باید همچنان از فناوری قبلی یعنی ترانزیستورهای FinFET استفاده نمود.

طراحی جدید می‌تواند تا 25 درصد کیفیت بالاتری در بازدهی سطح منطقی عملیات ارائه دهد و مهمتر از آن میزان توان مصرفی نیز 20 درصد کاهش یافته و توان پردازشی را نیز تا 10 درصد افزایش دهد.

در بعد فنی هم که بخواهیم در مورد این فناوری صحبت کنیم باید بگوییم که 5PLE از لایه‌های بیشتر EUV نسبت به فناوری فعلی 7LPP استفاده می‌کند و به همین خاطر باید در کارخانه جدید سامسونگ که به صورت ویژه برای تولید تراشه‌های با لایه‌های EUV جدید در شهر هواسئونگ کره جنوبی ساخته شده است، تولید شود.

خط تولید مورد استفاده در ساخت این تراشه‌ها تا به امروز برای ساخت و آماده‌سازی هزینه‌ای بالغ بر 4.615 میلیارد دلار خرج روی دست سامسونگ ساخته و قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل برسد.

انتظار میرود تولید انبوه این کارخانه از همان ابتدای سال 2020 صورت بگیرد و به احتمال بسیار زیاد چیپست‌های پرچمدار شرکت‌هایی مانند سامسونگ، کوالکام و احتمالاً اپل نیز توسط این فناوری ساخته خواهند شد.

فکر می کنید سامسونگ در زمینه تولید چیپست های ۵ نانومتری پیشرو بماند؟

اشتراک در
اطلاع از
17 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
_V_

الان ی عده میان میگن ۵ نانومتری سامسونگ ۷ نانومتری tsmc 😑

✔ TVKade

نام گذاری شرکت ها هیچ اطلاعاتی در مورد اندازه واقعی پردازنده نمیده.
8 نانومتری سامسونگ یا همین ۵ نانومتری فقط اسم تبلیغاتی هستن و هیچ اطلاعاتی در مورد طراحی و اندازه چیپ نمیدن مثل gtx 1080 هیچ چیز داخل این گرافیک 1080 نیست و صرفا یک اسم تبلیغاتیه.
سامسونگ ید طولانی در استفاده از اسم های تبلیغاتی برای گول زدن مشتری داره مثل گلاستیک، سوپر امولد و… امسال سامسونگ توانایی تولید 7 نانومتری نداشت در کنار هزینه سنگینی که براش داشت برای همین ترجیح داد همون 10 نانومتری رو بهینه و به اسم 8 نانومتری قالب کنه. اینکار سوداوری بیشتری هم برای کمپانی داشت بطوری که اگر هزینه قطعات گلکسی اس 10 رو بررسی کنید هزینه اگزینوس 9820، ده دلار ارزون تر از 9810 درومده.
8 نانومتری سامسونگ یک اسم تبلیغاتی دیگه برای گول زدن مشتری بود تا افرادی مثل شما فکر کنن نسبت به 7 نانومتری بقیه شرکت صرفا 1 نانومتر تفاوت وجود داره.

Mohammad 13759

یعنی انقدر احمقی که فک کردی جای دیگه دنیا مثل ایران خر تو خره هه اسکل هزاران سازمان ونهاد دولتی دارند برای بررسی تکنولوژی .

m.b

سال 2020 3نانومتری هم فکر کنم بیاد حتی…

m.b

https://www.gsmarena.com/redmi_sells_over_15_million_note_7_phones_in_under_six_months-news-38044.php
جناب عطایی تعداد فروش نوت 7 در 6 ماه منتشر شده…

MohammadFarhaadi

به نانومتر اعلام شده توسط سامسونگ اعتباری نیست!یه پسوند ده نانومتری پلاس میندازه قپش و مردم رو گول میزنه!!!به قول دوستمون هفت نانومتریهtsmc

_V_

من امثال تورو مسخره کردم😂

_V_

اصن سامسونگ چیپستاش ۲۸ نانومتریه!
مشکلی دارید😂
کوالکامم خنگه میده سامسونگ چیپستاشو بسازه

Star

تو نانومتر پردازنده دلشون به سامسونگ خوش بود که اونم انگار داره یه کَلک هایی میزنه توش! گندش کم کم در میاد.

The Destroyer

عزیز میدونی اگر بخواد گندی بزنه در این زمینه و صداش در بیاد چه قدر براش بد میشه؟ نمونه اش تو صنعت خودرو گروه فولکس واگن بود که مدیر عاملش افتاد زندان. تازه اون که خودروئه. تو گوشی که شما راحت میتونی با یه پیچ گوشتی کل بند و بساط گوشی رو بریزی بیرون به نظر شما واقعا کار سختیه که فهمید آیا یه شرکت داره تو اعلام اندازه پردازنده ها زیر آبی میره یا نه؟ و اگر بره چه جریمه های سنگینی در پی داره؟

_V_

تو نسوز لطفا برو به سونی بگو سریعتر سنسور ۶۴ بزنه لااقل دیگه تو دوببین عقب نیفته🤔

Star

سامسونگ سابقه بدی داره تو همه چی داره، الان چه ربطی به سونی داشت؟

_V_

اره تو همه چی بده😂

_V_

خوبه تا قبل ۸۵۵ چیپستایی که تو پرچمدار برند محبوبت بود رو همین سامسونگ ساخته بود😂
البته گویا از بعد ۸۵۵ هم قراره باز سامسونگ باشه😂

_V_

نکنه میخوای بگی سامسونگ پول داده به کوالکام گفته تورو خدا بده من بسازم😄

Star

انقدر گند کاری های سامسونگ توجیه می‌کنند که خود مدیر عاملش هم توجیه نمیکنه بعد یه شرکت درجه چندم چه سوزشی میتونه داشته باشه؟! 🤔 😂 مشخصه کی سوخته پشت سر هم کامنت میزاره 😂

_V_

اره من سوختم😂😂😂😂
شرکت درجه چندم!
برو بذار باد بیاد😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)