حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام اسنپدراگون ۲۱۵ (Snapdragon 215) با معماری ۶۴ بیتی و لیتوگرافی ۲۸ نانومتری رسما معرفی شد

نوشته

4 سال قبل | 7 دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

کوالکام اسنپدراگون ۲۱۵ جدیدترین جیپست موبایلی از کوالکام است. چیپست کوالکام اسنپدراگون ۲۱۵ (Snapdragon 215) با معماری ۶۴ بیتی و لیتوگرافی ۲۸ نانومتری رسما معرفی شد و در ادامه با هم درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.

کوالکام اسنپدراگون ۲۱۵ (Snapdragon 215)

کوالکام اسنپدراگون ۲۱۵ (Snapdragon 215)

کوالکام اسنپدراگون ۲۱۵ (Snapdragon 215)

کوالکام چیپست جدیدی برای گوشی های پایین‌رده معرفی کرد؛ اسنپدراگون ۲۱۵ را باید تراشه‌ای ارتقا یافته نسبت به اسنپدراگون ۲۱۲ دانست که حالا معماری ۶۴ بیتی دارد و پردازشگر گرافیکی آن قدرت بیشتری نسبت به تراشه قبلی دارد. پشتیبانی از دوربین دوگانه ویژگی مهم دیگر این چیپست به شمار می‌رود. با وجود این تغییرات، فرآیند ساخت اسنپدراگون ۲۱۵ بهبودی نداشته و همچنان ۲۸ نانومتری است.

پردازنده مرکزی (CPU) چیپست از چهار هسته از نوع Cortex-A53 با سرعت 1.3 گیگاهرتز تشکیل می‌شود. این در حالی است که مدل قبلی از چهار هسته A7 بهره می‌برد. به ادعای سازنده، این بهبود به تنهایی سبب افزایش 50 درصدی توان پردازنده اصلی خواهد شد. معماری 64 بیتی آن در مقایسه با معماری 32 بیتی مدل پیشین ارتقایی بسیار مهم به شمار می‌رود. این موضوع سبب خواهد شد اسنپدراگون ۲۱۵ انطباق‌پذیری بهتری با سیستم عامل‌های جدید اندروید داشته باشد.

اسنپدراگون 215 از پردازشگر گرافیکی Adreno 308 استفاده می‌کند. این همان پردازشگر گرافیکی به کار رفته در تراشه اسنپدراگون 425 بوده و سبب بهبود 28 درصدی توان اسنپدراگون 215 در مقایسه با اسنپدراگون 212 برای تحلیل داده‌های گرافیکی می‌شود.

تمام مواردی که اسنپدراگون ۲۱۵ برای اولین باز به سری 2XX آورده است

تمام مواردی که اسنپدراگون ۲۱۵ برای اولین باز به سری 2XX آورده است

تمام مواردی که اسنپدراگون ۲۱۵ برای اولین باز به سری 2XX آورده است

برای اولین مرتبه در سری 2xx چیپست‌های کوالکام، پشتیبانی از دوربین‌های دوگانه فراهم شده است. اسنپدراگون ۲۱۵ قادر است یک ماژول دوربین تک سنسور 13 مگاپیکسلی یا یک ماژول دوربین دوگانه مجهز به دو سنسور 8 مگاپیکسلی را مدیریت کند. به این ترتیب، از این پس امکان استفاده از سنسور ثانویه از نوع عمق میدان و حتی تله فوتو در گوشی های پایین‌رده و اقتصادی نیز فراهم خواهد شد.

توانایی فیلم برداری فول ا‌چ‌دی قابلیت مهم دیگری است که به لطف استفاده از تراشه موبایل جدید کوالکام به دوربین گوشی های پایین‌رده افزوده خواهد شد. برای مقایسه بد نیست بدانید اسنپدراگون 212 از یک ماژول دوربین تک سنسور 8 مگاپیکسلی پشتیبانی کرده و تنها قادر به پشتیبانی از فیلم برداری در رزولوشن اچ‌دی است.

اسنپدراگون 215 همانند قبل فقط از نمایشگرهای اچ‌دی پشتیبانی می‌کند، اما اکنون دست گوشی‌سازان برای بهره بردن از نسبت‌های ابعاد تصویر متفاوت به منظور کشیده و دراز کردن گوشی ها باز شده است. در حال حاضر، صفحه نمایش گوشی های پایین‌رده برخلاف برخی میان‌رده‌ها و تمامی پرچمداران جدید، دارای همان نسبت ابعاد تصویر قدیمی 16:9 است.

در بخش اتصالات نیز بهبودهایی صورت گرفته است. به عنوان نمونه باید به پشتیبانی از وای فای 5 (استاندارد 802.11ac) و بلوتوث نسخه 4.2 اشاره کرد. به لطف ارتقای ان اف سی، اکنون از اندروید پی نیز پشتیبانی می‌شود تا کاربران گوشی های پایین‌رده نیز بتوانند در پایانه‌های پذیرنده اندروید پی، با استفاده از گوشی هوشمند خود هزینه‌های خرید را پرداخت کنند.

پشتیبانی از VoLTE دوگانه ویژگی مهم دیگر اسنپدراگون ۲۱۵ محسوب می‌شود. به عبارتی اکنون می‌توان به صورت همزمان، با هر دو سیم کارت فعال روی گوشی از قابلیت برقراری تماس بر بستر نسل چهارم شبکه موبایل بهره برد.

چند مشخصه مهم هنوز تغییری نداشته‌ است. به عنوان نمونه مودم تراشه X5 LTE بوده و سرعت دانلود و آپلود حداکثری آن به ترتیب 150 مگابیت بر ثانیه (18 مگابایت بر ثانیه) و 50 مگابیت بر ثانیه (6 مگابایت بر ثانیه) است. وضعیت پشتیبانی از حافظه اصلی نیز یکسان بوده و فقط از رم‌های LPDDR3 پشتیبانی می‌شود. چیپ‌های حافظه ثانویه (برای ذخیره‌سازی داده) باید مبتنی بر eMMC 4.5 باشند. برای استفاده از کارت حافظه جانبی‌، باید یک میکرو اس دی UHS-I خریداری کرد.

مشخصات کامل اسنپدراگون ۲۱۵

مشخصات کامل اسنپدراگون ۲۱۵

مشخصات کامل اسنپدراگون ۲۱۵

متاسفانه اسنپدراگون ۲۱۵ از نظر سیستم شارژ سریع نسبت به مدل قبلی تقلیل یافته و از فناوری کوئیک شارژ 2.0 به نسخه 1.0 رسیده است. بر اساس آزمایش کوالکام روی چند نمونه اولیه قدرت گرفته از تراشه جدید و مجهز به باتری 3 هزار میلی‌آمپر ساعتی، حین پر بودن شارژ باتری، می‌توان تا خالی شدن آن 10 ساعت ویدیو تماش کرد یا برای 20 ساعت به مکالمه صوتی یا پخش موزیک پرداخت.

با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های اسنپدراگون 215 در مقایسه با مدل 212، می‌توان آن را نسخه‌ای تقلیل یافته از اسنپدراگون 425 دانست. نظر شما درباره اسنپدراگون ۲۱۵ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Saeed mirzaei

به زودی شاهد به کارگیری این چیپست در پایین رده های زیر 100 دلار شیائومی خواهیم بود

The Destroyer

فکر نکنم. الان redmi go اسنپ سری 400 داره با قیمت 65 دلار

Saeed mirzaei

درسته ، منظورم اینه در هر شرایطی قیمتش واسه شیائومی با هر پنل و باتری و دوربین زیر 100 دلار هست،اوردن اسم شیائومی هم به این خاطر بود که پردازنده های جدید کوالکام پس از معرفی اکثرا روی گوشی های شیائومی دیده میشن

MohammadFarhaadi

احتمالا شاهد به کار گیری این چیپست در گوشی اچ تی سی با قیمت ششصد دلار و بدنه پلاستیکی خواهیم بود!!!به کجا چنین شتابان!(ای اچ تی سی)!

_V_

چرا مزاح میکنی انقدر🤔😐

Finch

ینی ممکنه ردمی‌ نوت ۱۰ پرو مکس اولترا پلاس پرمیوم از این چیپ استفاده کنه؟🤤🤤🤤🤤⁦♥️⁩⁦♥️⁩⁦🕺🏼⁩⁦🕺🏼⁩🥳🥳

Finch

خداروشکر اینجوری نشد 😑

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)