حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم عامل پافین (Puffin OS) وعده عملکرد پرچمدارطور برای موبایل های زیر ۱۰۰ دلار را میدهد

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | سیستم عامل

به نظر می رسد CloudMosa از سرگذشت Nextbit و ارایه سیستم عامل بر پایه پردازش ابری درس نگرفته و قصد دارد به زودی و به کمک کیک استارتینگ، سیستم عامل پافین او اس (Puffin OS) را به همراه یک گوشی تلفن همراه روانه بازار کند. سیستم عامل پافین (Puffin OS) وعده عملکرد پرچمدارطور برای موبایل های زیر ۱۰۰ دلار را میدهد. در ادامه با ترنجی‌ همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

پافین OS یک سیستم عامل بر پایه پردازش ابری

پافین OS

پافین OS

با اینکه این سیستم عامل جدید بر اساس اندروید طراحی شده است، اما همانند سیستم عامل KaiOS بیشتر بر روی برنامه های تحت وب تمرکز خواهد داشت. در واقع آنچه که تولید کنندگان پافین ادعا می کنند این است که با انتقال محاسبات از گوشی به سرورهای ابری، قادر خواهند بود در گوشی های ارزان قیمت عملکردی به مراتب بهتر از گوشی های اندرویدی که قیمتی چند برابر دارند، ارائه کنند.

به عنوان اثباتی بر این مدعا، CloudMosa نتایج زیر را از تست بنچمارک گوشی های زیر 100 دلاری ارائه کرده است. این نتایج مربوط به تست بنچمارک Jetstream هستند که در واقع بر اساس جاوا اسکریپت طراحی شده و از همین رو قدرت محاسباتی  مرورگر را آزمایش می کند. فناوری پافین همچنین صفحات وب تا حد ممکن فشرده می کند تا مصرف دیتای گوشی نیز به حداقل برسد.

بنچمارک Puffin OS

ما به هیچ وجه قصد نداریم بدبین باشیم، اما تاکنون چندین بار تلاش شده تا سیستم عامل هایی با محوریت برنامه های تحت وب تولید شود که هیچ کدام موفق نبوده اند؛ از جمله نسخه اول آیفوناپل و سیستم عامل فایرفاکس. فناوری فشرده سازی صفحات وب هم تازگی ندارد و کروم در حال حاضر هم در نسخه دسکتاپ و هم موبایل دارای ویژگی فشرده سازی داده ها است.

از طرف دیگر برای دستیابی به عملکردی خوب در زمینه پردازش ابری، وجود تأخیر در ارتباط بین گوشی و سرور نیز یک مشکل اساسی است. در واقع، سرورهای ابری با اینکه از لحاظ قدرت پردازشی به راحتی می توانند هر نوع تراشه گوشی تلفن همراهی را پشت سر بگذارند، اما وجود تاخیر در شبکه به این معنی است که شما قادر نخواهید بود نتایج این پردازش را به صورت آنی مشاهده کنید.

به عنوان مثال، بر اساس داده های OpenSignal، در آخرین ارزیابی انجام شده، متوسط ​​زمان تاخیر در شبکه LTE اپراتور AT&T برابر 54.1 میلی ثانیه بوده است و سایر اپراتورهای آمریکایی نیز سرعت پایین‌تری داشته اند. این زمان تأخیر در هنگام اجرای برنامه ها کند محسوب می شود، اما با این حال قابل قبول است.

اما در مورد بازی ها، اوضاع به کلی متفاوت است و میزان تأخیر تأثیر مستقیمی بر تجربه کاربر از بازی دارد. گوگل هم در سرویس استادیا که به تازگی معرفی کرده، از فناوری های جدید استفاده کرده و با قرار دادن سرورهای بازی در کنار سخت افزارهای ارائه دهندگان اینترنت، سعی کرده تا میزان تأخیر را تا حد ممکن کاهش دهد.

با این حال، CloudMesa ادعا می کند که برنامه های تحت وب مزایای دیگری هم دارند. به عنوان نمونه، این گونه برنامه ها بلافاصله نصب می شوند و هیچ فضایی را از حافظه ذخیره سازی گوشی اشغال نمی کنند. اما از آنجایی که یک کارت حافظه 128 گیگابایتی میکرو اس دی در حال حاضر قیمتی در حدود 20 دلار دارد، صرفه جویی در فضای ذخیره سازی چندان بااهمیت و حیاتی به نظر نمی رسد. به علاوه، ذخیره فایل های مورد نیاز برنامه ها در حافظه خود گوشی به معنای اجرای سریع‌تر آن‌ها بوده و باز هم مسئله میزان تأخیر به میان می آید.

با تمام این توضیحات اگر علاقه‌مند هستید در مورد سیستم عامل جدید پافین او اس بیشتر بدانید و تجربه ای عملی داشته باشید، می توانید نسخه پیش نمایش آن را که بر روی گوشی های نوکیا 1 (Nokia 1) و شیائومی ردمی گو (Xiaomi Redmi Go) کار می کند، دریافت کرده و امتحان کنید.

تنها مسئله مهمی که هنوز در مورد پافین او اس مبهم باقی مانده، هزینه اشتراک ماهیانه آن است. CloudMosa در حال حاضر دارای یک مرورگر بر پایه کروم است که ماهانه 2 دلار برای آن هزینه می گیرد (اخیراً با اعمال تخفیف، این هزینه به 12 دلار در سال کاهش یافته است).

مسلماً CloudMosa ادعا می کند که این شرکت آسیب پذیری های امنیتی مرورگر خود را سریع‌تر از سایر شرکت ها (گوگل، موزیلا و غیره) حل می کند، و همین مسئله هزینه دریافتی برای آن را توجیه می کند. با این حال، به نظر می رسد مرورگرهای پولی، دوباره راه آن هایی را دنبال می کنند که سال ها قبل مرورگر فایرفاکس با عرضه خود، باعث کنار گذاشته شدن‌شان شده بود. بله، منظورمان مرورگرهایی همچون اینترنت اکسپلورر هستند در زمان های گذشته به همراه سیستم عامل مایکروسافت و به صورت پولی ارائه می شد.

سیستم‌ عامل پافین رایگان نیست

به هر حال، سیستم عامل پافین او اس به صورت رایگان عرضه نخواهد شد و قیمت آن از دل محاسبات مربوط به هزینه های شرکت بیرون خواهد آمد. بنابراین تا زمانی که مسئله قیمت روشن نشده و همچنین نگرانی ها در مورد میزان تاخیر شبکه برطرف نشده است، ما همچنان به این پروژه با دیده شک و تردید نگاه خواهیم کرد.

در انتها باید اشاره کنیم کسانی که از طریق کیک استارتر در تأمین هزینه های تولید پافین او اس مشارکت کنند، یک نسخه ویژه ازگوشی هوشمند مجهز به این سیستم عامل را دریافت خواهند کرد. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا در نهایت پافین او اس هم مانند سیستم عامل Sailfish قابل نصب بر روی گوشی های اندرویدی موجود در بازار خواهد بود یا نه.

نظر شما درباره سیستم عامل پافین چیست؟ آیا سیستم ابری غیر رایگان برای موبایل زیر ۱۰۰ دلار مفید است؟!

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
REZA

احتمالا بخواد از فناپری 5G استفاده کنه برا سیستم عامل هک اگه یه مقدار ناجیزی پول بگیره و طبق همون پشتیبانی کنه خیلی خوبه ،بنظرم الان موقع این جور فناوریاس

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)