حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیفون ۱۲ ساله شد

نوشته

4 سال قبل | 14 دیدگاه | اپل

دوازده سال پیش در چنین روزهایی صف‌هایی طولانی در مقابل فروشگاه‌های اپل تشکیل شده بود. برخی برای چندین روز بود که با امکانات کامل مسافرتی در مقابل این فروشگاه‌ها چادر زده بودند تا اولین آیفون با ۴ گیگابایت حافظه داخلی را به قیمت 499 دلار و برخی نیز مدل 8 گیگابایتی را به قیمت 599 دلار تهیه کنند. این دستگاه در نهم ژانویه توسط استیو جابز فقید معرفی شد و خیلی زود توجه رسانه‌ها و کاربران را به خود جلب کرد. آیفون را دقیقا می توان آغاز تاریخ کوتاه تلفن های همراه هوشمند دانست. در ادامه با ترنجی‌ همراه باشید تا درباره ۱۲ ساله شدن آیفون صحبت کنیم.

تولد ۱۲ سالگی آیفون

ویژگی‌هایی مانند نمایشگر لمسی، لمس چندگانه همزمان (برای زوم دو انگشتی، سوایپ و …) و صفحه نمایش 3.5 اینچی این دستگاه را از دیگر رقبا تا حد زیادی متمایز می‌کرد. آیفون اولیه از قابلیت‌های ساده‌ای مانند MMS، فیلم‌برداری و حتی cut and paste محروم بود. این دستگاه بدون وجود شبکه 3G نمی‌توانست هنگام استفاده از مرورگر دستگاه تماس‌های صوتی را برقرار کند. واکنش رقبا نیز به این محصول تازه دو شکل داشت. برخی مانند استیو بالمر، مدیر عامل وقت شرکت مایکروسافت، به مسخره کردن این ایده پرداختند. بالمر تلفن بدون صفحه کلید را مسخره می‌دانست و پیش‌بینی کرده بود اپل حدود دو تا سه درصد از بازار را تصاحب کند. هر چند بعدها مجبور به اقرار شد که اشتباه می‌کرده است.

یک ماه پس از عرضه آی‌فون Jim Balsillie، یکی از مدیران ارشد بلک‌بری، عنوان کرده بود که نگرانی خاصی از بابت اپل ندارد. او صنعت تولید گوشی‌های همراه را شلوغ دانسته و اپل و آیفون را به دانشجویان سال اولی در این صنعت تشبیه کرده بود. برخی شرکت‌ها مانند ال‌جی و سامسونگ نیز به تقلید از ایده اپل دست به تولید گوشی‌های هوشمند مشابهی با تاچ اسکرین و بدون صفحه کلید زدند، موج سواری (!).

از 29 ژوئن تا پایان سال 2007 اپل موفق به فروش 1.39 میلیون دستگاه آیفون شد و این مقدار تا پایان سال 2008 به 11 میلیون دستگاه رسید. رشد صعودی آمار برای کوپرتینویی‌ها همچنان ادامه داشت، تا جایی که این تعداد تا پایان سال 2015 میلادی به 231.22 میلیون دستگاه آیفون رسید. استیو جابز با وارد کردن اپل به عرصه گوشی‌های هوشمند ریسک بزرگی کرد، اما این ریسک جواب داد و شرکت را به اوج رساند. در پی موفقیت آیفون اپ استور در سال 2008 افتتاح شد و در پی آن محصولاتی مانند آیپد و اپل واچ روانه بازار شدند. سال گذشته میلادی اپل به اولین شرکت آمریکایی تبدیل شد که ارزشی معادل یک تریلیون دلار دارد. همچنین آیفون XR از محصولات شرکت، به عنوان پرفروش‌ترین اسمارت‌فون سال معرفی شد.

شاید کمتر کسی این موفقیت را برای آیفونی که در آغاز کار به صورت انحصاری از طریق AT&T و همچنین فروشگاه‌های شرکت به فروش می‌رسید، پیش‌بینی می‌کرد. خبری از فروش آنلاین نبود و AT&T برای هر مشتری منحصرا یک موبایل و فروشگاه‌های شرکت برای هر مشتری تا دو دستگاه آیفون ارایه می‌کردند. سال گذشته شرکت سه مدل آیفون در رنج‌های قیمتی مختلف عرضه کرد. در این سال‌ها موبایل های اپل تغییرات فراوانی داشته است؛ از اضافه شدن برخی قابلیت‌ها مانند سیری، دوربین فیس‌تایم، تاچ آی‌دی تا عوض شدن طراحی ظاهری گوشی در مدل‌های آیفون 4 و 5 و غیره. صفحه نمایش این دستگاه که از 3.5 اینچ آغاز شده بود، حالا به 6.5 اینچ رسیده است و تمام این اتفاقات از 12 سال پیش در چنین روزی آغاز شد.

پس از ۱۲ سال از معرفی آیفون هرچند نمی توان گفت این روزها اپل می توانند درخشش غافلگیری قدیم را داشته باشد اما می بینیم که تاثیر حرکات و تصمیمات آن به وضوح در تولیدات اکثر برندها دیده می شود. برای مثال پس از عرضه طراحی جدید آیفون X تقریبا همه برندها به سمت آن رفتند.

نظر شما چیست؟ آیفون را محصولی موفق می دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
chalton

یعنی نصف آدمایی که اینجا کامنت میزارن یا هم سن آیفون هستن یا کوچکتر هستن،بعضی هاشونم یکی دو سال از آیفون بزرگترن،اون وقت پلشتا میان از تکنولوژی حرف میزنن یا برندهای اصیل رو مسخره میکنن.

afsoon

باشه بابا بزرگ ترنجی 😐اگر به اصیل بودن باشه موتورولا صنعت موبایل سازی اش خیلی اصیل تره .همچنین سونی .اچ تی سی .هر کمپانی که نتونه کاربر رو راضی کنه محکوم به نابودی هست .اپل داره سقوط می‌کنه اما خب مغز های اقتصادی اش دارن سوق میدنش به سمت های دیگر .سامسونگ هم همینجور .یا باید بهترین باشن یا بای بای کنن.

_V_

شما باز نگران سامسونگ شدی 😐

_V_

چالوسا داری سامسونگو با سونی و موتورولا و اچ تی سی مقایسه میکنی؟

Farcry

دوست متعصب و فن عزیز هوآوی.اپل هنوز هم 50 درصد سود بازار موبایل رو در اختیار داره درحالی شرکت های دیگه به زور تونستن دورقمی بشن.شاید اپل فروش کمی داشته باشه ولی بازهم پرفروش ترین گوشی پرچمدار به گوشی های اپل تعلق داره! این آمار ها اصلا نشون دهنده شکست اپل نیست.اپل اگه بتونه یه گوشی ارزون بده بیرون همه با کله میرن سراغش.ولی متاسفانه سیاست های اپل یه چیز دیگست.

_V_

بعضیام هنوز سربازی نرفتن فقط چون تو نمایندگی کار میکنن فکر میکنن با اختلال تو سایتای تکنولوژی تاثیر مثبت میذارن

mostafa3

12 ساله شارژر 5 واتی استفاده می‌کنه
شما حرف از سن نزن سال نزن
که هنوز 12 ماه رو پر نکردی

Farcry

تا حدودی درست میگی.خیلیا که اپل دار ها رو مسخره میکنن تاحالا یه بار هم با آیفون یا آیپد کار نکردن.تا بهشون اینو میگی میگن که دست رفیقم دیدم و ……. اکوسیستم اپل واقعا خیلی عالیه.بروزرسانی 5 ساله و اجرای بهترین بازی های روز بعد 5 سال اپل رو از شرکت های دیگه متمایز کرده.

_V_

آیفون ها حتی دلاری هم از چیزی که باید باشن بیشترن!
حالا دیگه ایران که از خمونم باز بیشتر میشه
یه مقایسه ساده بکنی xs max و S10+ رو تنها برتری اپل میشه ios و چیپستش!
تازه من از لحاظ رقیب بودن و جایگاه گوشی گفتم
از لحاظ قیمتی xs max از S10 5g هم گرونتره
با این اوضاع میشه بگی چه چیزی جز تعصب یا پز دادن میتونه باعث بشه یکی بره بخره تن اس مکس رو؟

Farcry

Iphone xs max طبق خیلی از بررسی ها توی صفحه نمایش و بلندگو و حتی طراحی و ساخت از S10 plus برتره. تازه قدرت چیپست و سیستم عامل اپل هم بعد چند سال مشخص میشه. S10 خیلی آپدیت بشه دوسال و نیمه. همین الان هم اگه یکی Iphone 5s رو با Galaxy S4 بررسی کنه به قدرت اپل پی میبره. اونموقع که S4 هم معرفی شد یه عده از هشت هسته بودن و….. حرف میزدن ولی الان که بررسی کنن میبینن همه این چیزها حرف مفت بود!

_V_

😑

Dr.Nazer

دوستان من صادقانه خدمتتون عرض میکنم. درسته بعضیا برای کلاس آیفون میگیرن، ولی از تعداد افرادی که برای رابط کاربری و سیستم‌عامل و امنیت و دلایل دیگه دارن از این گوشی استفاده میکنن غافل نشید. حالا میخوام یه واقعیت رو بهتون بگم : ” من خودم بنظرم آیفون تِن (ایکس) یکی از بهترین گوشی‌های موجود در بازاره با اینکه خیلی‌هم جدید نیست. ولی متاسفانه قیمت بسیار بالاش خیلی‌ها رو از خریدش منع کرده از جمله خودِ من! گزینه بعدیم آیفون اِیت بود؛ ولی وقتی فهمیدم قراره یازده میلیون پول بدم و یه گوشی تک دوربینه با صفحه آی‌پی‌اس – ال‌سی‌دی و پوزش از طرفدارا که اینو میگم : حاشیه‌هاش رو که میبینی یاد بدهکاریات میفتی! تحویلت بدن، به کل از خریدش پشیمون شدم. البته موافقم که کسی که اپل دست بگیره دیگه نمیتونه با بقیه‌ی گوشیا کار کنه ولی متاسفانه من نزدیک دو ساله گوشی اپل نداشتم و دوباره خواستم برم سمتش که اینطوری منو پس زد! و دیگه مجبور شدم به‌جای اینکه با ده میلیون و اَندی آیفون اِیت بگیرم، به‌جاش یه گلکسی اس تِن گرفتم” که از قابلیتاش و دوربینش‌م راضیم خدا رو شکر ولی اخه چرا گوشی آیفون باید تو ایران با قیمت دُلاریِ برابر با خیلی گوشیای دیگه، قیمتش از همه‌ی اونا بالاتر باشه؟! واقعا ما داریم تو چه ممکلتی زندگی میکنیم؟. حالا جدا از این بحثا و تشکر از کسایی که تا اینجا خوندن، در آخر یه سوال ازتون دارم : چرا میگین آیفون تو ایران بدرد نمیخوره (غیر از قیمت و اپ‌های ایرانی که بعضا شاید حتی جاسوسی باشن!)؟ لطفا دلیل قانع کننده بیارین. و در آخر میخوام بهتون بگم که لطفا روی هیچ برندی تعصب الکی نداشته باشین. مثلا برند هواوی واقعا گوشیای خوبی میزنه ولی من دوست ندارم غیر از اپل و سامسونگ چیزی دست بگیرم (اصلا به دلیل کلاس نیست) و دوباره برای مثال از رابط کاربری گوشیای چینی هم خوشم نمیاد (با احترام به طرفدارا) میبینید؟ همه‌اش سلیقه‌اس و به نظر من همه گوشیا خوبن ما گوشی بد نداریم، فقط ممکنه یکی از یه گوشی خوشش نیاد. و یه دفعه، روزتون خوش :)😉

Amin B3DA

گوشی خوبیه. ینی خوب بود. با این روندی که بقیه برند ها دست گرفتن اگر فکری نکنند زمین میخورند. دیروزم که 9درصد سهامش کاهش پیدا کرد بخاطر جدایی جانی آیو

m.b

فکر کنم جانی آیو هم بخاطر همین طراحی های افتضاح پشت آیفون های امسال ترک کرد اپل رو…
فکر کنم سیاست به مرگ بگیر تا به تب راضی شن رو اپل در پیش گرفته…
پارسال گفت باید با این ناچ تا چند سال کنار بیاید و امسالم که طراحی مربعی نامتعارفش واقعاً گند زده به طراحی های زیبای سری های قبل…
داره یه نسل سوخته میسازه انگار، که بعدا سری های بعد رو با اینکه زیاد آش دهن‌گیری هم نیستن، مردم با این نسل سوخته مقایسه کنن و حجوم بیارن واسه خرید…
الان خبرش اومد که از تایپ c هم استفاده نمیکنه و باید با شارژر 5 واتی کنار بیاید…
این نسل رو میسوزونه و فروشش کم میشه تا تو نسل های بعدی یه گوشی مثل آیفون ایکس که واقعاً با سری های پیشین فاصله داشت بسازه و با گذاشتن یه شارژر 25 واتی ساده و یه طراحی خوب، مردم حجوم ببرن برای خرید در حالی که متوجه نیستن که در حقیقت اپل نسبت به بقیه پیشرفتی نداشته و فقط یک نسل خودش رو طوری عقب مانده عرضه کرده که نسل جدید با اینکه همچین چیز کاملی هم نیست، دهنگیر به نظر بیاد…
واقعاً باور نمیکنم این اپل همون اپل 5 تا 7 سال پیش باشه که اسمشم اشک بقیه برند هارو در میاورد…
ولی الان بخاطر نداشتن رقیب، بخاطر اکوسیستم اختصاصیش، خیلی بی بخارتر شده…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)