حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شرکت های چینی شیائومی، ویوو و اوپو سیستم عامل هواوی را تست می‌کنند

نوشته

4 سال قبل | 29 دیدگاه | سیستم عامل، هواوی

آنطور که مشخص است شرکت های چینی‌ در مقابل موج تحریم‌های غرب صف آرایی کرده و تصمیم به حمایت از سرشناس‌ترین برندشان یعنی هواوی گرفته‌اند. بنابر برخی اخبار شیائومی، ویوو، اوپو و تنسنت مشغول تست سیستم عامل هواوی و همکاری برای توسعه آن هستند! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

سیستم عامل هواوی

سیستم عامل هواوی

سیستم عامل هواوی

تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه هواوی ضربه‌های سنگینی به این کمپانی وارد کرد. از جمله مهم‌ترین این تحریم‌های هواوی می‌توان به قطع همکاری ARM و گوگل اشاره کرد. به موجب تحریم اعمال شده گوگل می‌بایست پشتیبانی اندروید را از هواوی دریغ و با این کمپانی همکاری نکند. اما هواوی نیز بیکار نماند و سریعا جایگزینی موسوم به هانگ منگ برای خود پیدا کرد. البته گفته می‌شود سیستم عامل هواوی در طی 7 سال اخیر توسط این غول چینی به صورت مخفیانه توسعه یافته و حاصل کار یک شبه نیست.

با توجه به گزارش منتشر شده در روزنامه چینی Global Times (متعلق به دولت کمونیستی چین) به نقل از یک منبع ناشناس و نزدیک به هواوی، گویا تنها هواوی نیست که از سیستم عامل هانگ منگ استفاده خواهد کرد. کمپانی‌های گوشی ساز چینی از جمله شیائومی، ویوو و اوپو نیز قصد دارند تا سیستم عامل هواوی را روی محصولات خود آزمایش کنند. در این آزمایش و بررسی غول اینترنتی چینی یعنی تنسنت نیز مشارکت دارد. تاکنون هیچ یک از کمپانی‌های نام برده به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

هونگ منگ ۶۰ درصد از اندروید سریع‌تر است

این روزنامه چینی به نقل از آقای ریچارد یو، مدیر عامل اجرایی بخش محصولات مصرفی هواوی مدعی است که هونگ منگ ۶۰ درصد از اندروید سریع‌تر است. این روزنامه اظهار داشت سیستم عامل هواوی به لطف همکاری این کمپانی‌ها تا چند ماه دیگر عرضه خواهد شد. پیشتر گمان می‌شد که فبلت‌های هواوی میت ۳۰ اولین محصولات هواوی با سیستم عامل هانگ منگ باشند، اما روزنامه Global Times مدعی شد عرضه هانگ منگ با پرچمداران خانواده هواوی پی ۴۰ صورت می‌گیرد؛ گوشی‌های خانواده پی 40 در سال 2020 معرفی و عرضه خواهند شد. درباره زمان عرضه هانگ منگ گزارش‌های ضد و نقیض متفاوتی وجود دارد و خود هواوی زمان عرضه آن را محرمانه خوانده بود.

البته با توجه به ماهیت روزنامه نمی‌توان این خبر را قطعی دانست و بایستی بررسی‌های بیشتری انجام داد؛ چرا که این خبر می‌تواند تنها جنبه تبلیغاتی داشته باشد. هرچند از دولت چین نیز بعید نیست که دیگر کمپانی‌های چینی را وادار به همکاری با هواوی و استفاده از سیستم عامل هواوی در محصولات خود کنند. به این موضوع نیز باید توجه کرد که استفاده دیگر کمپانی‌ها از سیستم عامل هانگ منگ می‌تواند در چین بازخورد مثبتی داشته باشد،‌ اما احتمالا در بازار جهانی به دلیل بی اعتمادی به نرم افزارهای چینی این اقدام موفقیت آمیز نباشد و ممکن است سازندگان گوشی‌هایی که برای بازارهای خارجی عرضه می‌کنند را با اندروید راهی بازار نمایند.

در این بین نکته‌ ریزی که بایستی به آن توجه کرد این است که اوپو و ویوو در کنار وان پلاس و ریل‌می همگی برندهایی متعلق به کمپانی چینی بی‌بی‌کی الکترونیکس هستند و همکاری اوپو و ویوو با هواوی و نصب سیستم عامل هواوی روی گوشی‌های این دو برند به معنی این است که بی‌بی‌کی زیر پرچم هواوی می‌رود و این احتمال وجود دارد که هواوی بعدها برای داشتن سهم بیشتری از بازار نسخه‌ای متفاوت از هانگ منگ را در اختیار دیگر سازندگان قرار دهد. بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که بی‌بی‌کی با ۴ برند خود بیشترین سهم از بازار چین را دارد و پس از سامسونگ دومین «سازنده» بزرگ گوشی‌ هوشمند در دنیاست، در حالی که هواوی دومین «برند» پرفروش است.

نکته جالب اینجاست که روزنامه هنگ کنگی South China Morning Post (متعلق به گروه علی بابا) این سوال را مطح می‌کند که آیا هواوی بدون داشتن تضمین از بحث‌های تجاری رؤسای جمهور آمریکا و چین در این جنگ تجاری شانسی خواهد داشت یا خیر. به گفته این روزنامه هواوی به فناوری‌های بنیادی آمریکایی وابسته است و عدم دسترسی هواوی به خدمات اندروید را عاملی برای کاهش علاقه مردم نسبت به خرید گوشی‌های هواوی می‌داند. به گفته South China Morning Post هواوی نصف فروش خود را مدیون بازار خارجی است و گوشی‌ای که از خدمات گوگل محروم است در بازار خارجی چندان به درد بخور نیست.

روزنامه هنگ کنگی این نکته را نیز متذکر شد که سامسونگ دارای طیف گسترده‌ای از گوشی‌های پایین رده تا پرچمدار برای تمامی سلیقه‌ها و خریداران با سطح بودجه مورد نظرشان است و حذف هواوی از بازار اندرویدی‌ها، خریداران را بیش از پیش به سوی گوشی‌های سامسونگ سوق می‌دهد. همچنین قطع خدمات گوگل برای گوشی‌های هواوی فرصتی برای دیگر برندهای چینی از جمله ویوو و شیائومی است و می‌توانند سهم بازار هواوی را از آن خود کنند.

در این بین بلومبرگ نیز خبر از مهاجرت احتمال گوگل و اپل به خارج از چین می‌هد. بنابر این گزارش اپل و گوگل مشغول بررسی گزینه‌های در دست برای تولید محصولاتشان خارج از چین هستند تا از جنگ تجاری بین آمریکا و چین در امان بمانند. این گزارش همچنین اظهار می‌دارد گوگل پیشتر محصولات خانه هوشمند نست ترموستات و سرورهایش را به خارج از چین منتقل کرده تا همچنان بتواند میزبان ترافیک اینترنتی از آمریکا باشد و از اقدامات خصمانه چینی‌ها نیز دوری کند. اپل نیز یک نقشه پشتیبان برای موقعی که جنگ تجاری آمریکا و چین از کنترل خارج شود دارد و کمپانی تایوانی فاکسکان که عهده دار مسئولیت ساخت گوشی برای کوپرتیونی‌هاست نیز می‌تواند تمامی محصولات اپل را در دیگر کارخانه‌هایش خارج از چین تولید کند.

گوگل

گوگل

طبیعاتا گوگل بیشترین ضرر را از این ائتلاف چینی که علیه اندروید شکل گرفته متحمل می‌شود. البته سرویس‌های گوگل در چین از قبل مسدود هستند و هواوی از نسخه متن بازی از اندروید برای بازار داخلی استفاده می‌کرد. این اقدام سبب می‌شد تا گوشی‌های هواوی در خاک چین آپدیت‌های امنیتی کمتری دریافت کنند؛ به همین دلیل گوگل از دولت آمریکا خواسته بود تا اندروید را از تحریم‌هایی که علیه هواوی اعمال می‌شود مستثنی کند تا هواوی همچنان از این سیستم عامل استفاده و گوشی‌های این برند اقلا در خارج از بازار چین آپدیت‌های امنیتی دریافت کنند. از سوی دیگر عدم استفاده هواوی از سیستم عامل گوگل سبب می‌شود تا گوگل قادر به نمایش تبلیغ روی گوشی‌های دومین برند پرفروش دنیا نباشد و بخش زیادی از درامد حاصل از سرویس تبلیغات خود را از دست می‌دهد.

در صورتی که آمریکا در تصمیمش تجدید نظر نکند، سیستم عامل هواوی هانگ منگ که گویا خارج از چین با نام آرک او اس عرضه می‌شود یک چاقوی دو لبه است که یا در شکم خود هواوی فرو می‌رود یا گوگل! هواوی بایستی سیستم عامل خود را هرچه سریعتر و با موفقیت عرضه کند و عرضه گوشی‌های خود را همچون قبل پایدار ادامه دهد تا اعتبار این برند را حفظ کند. همچنین ترغیب مردم در خارج از چین برای مهاجرت به سیستم عامل هواوی بسیار سخت خواهد بود،‌ به خصوص آنکه مردم دیگر کشورها به تمامی خدمات گوگل دسترسی دارند. حال اگر سیستم عامل هواوی هانگ منگ نتواند موفق شود و خریدارن مایل به استفاده از آن نباشند، آنگاه این غول چینی ضرر بسیاری خواهد کرد و مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظارش باشد.

شما چطور فکر می کنید؟ چینی ها می توانند علیه امریکایی ها تیم خود را تشکیل بدهند و رقابت کنند؟

اشتراک در
اطلاع از
29 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shiral

اگر چینی ها بخواهند حیثیت و تعصب ملی به خرج بدهند بازار چین دست کمی از بازار آمریکا و اروپا ندارد و قطعا آمریکا این وسط بازار بزرگی بنام چین را از دست میدهد کما اینکه آسیای شرقی ها در این گونه همبستگی ها ید طولی دارند و بعید نیست.اما چون هواوی احتمالا مشتریان بسیار زیادی را در خارج از چین حتی در کشوری مثل ایران که مرا تحریمه رو از دست میده دودش توی چشم خودش هم می‌ره و دقیقا تیغ دو لبه است .اما در کل هواوی تقریبا به خارج از گود میرود چون جزیره بسته را خیلی کاربران حتی خود چینی ها دوست ندارند.

Farcry

حیثیت و تعصب ملی!!!!! آره این جمله اینو داشت میگفت: ((از دولت چین نیز بعید نیست که دیگر کمپانی‌های چینی را وادار به همکاری با هواوی و استفاده از سیستم عامل هواوی در محصولات خود کنند.))

Amir galaxy

هونگ منگ 60 درصد از اندروید قوی تره؟؟؟؟
عجب….
مثل اینکه قراره موفق بشه

Amin

عذر میخوام راجب به بی ربط بودن کامنتم
کاربر m.b یه راه ارتباطی با خودش میزاره اینجا تو تلگرام..

Amin

آقا چرا رفت بررسی مگه چی گفتم؟! 😐

m.b

چون اسممو گفتی جناب…
اینترنت مناسب تلگرام ندارم متاسفانه…
موضوعی هست بفرمایید، که دوستان از من وارد تر هستن و خوبه که نظر اونها رو هم بشنوید…
منم سعی میکنم کوتاه و مفید پاسخگو باشم…🙂

Amin

درباره گوشی شیائومی می ۹ بود از اون موقعی که گرفتم یه آپدیت بیشتر نگرفتم در صورتی که آپدیت های بیشتری واسش اومده ولی من دریافت نکردم نمیدونم چرا

m.b

رامتون گلوبال و استیبل هست دیگه؟
اینترنت رو خاموش کنید و منطقه(region) رو بذارید روی بریتانیا…
بعد گوشی رو رستارت کنید و روشن که شد اینترنت رو روشن کنید و چک کنید برای بروزرسانی…
اگر بروزرسانی‌ای موجود بود که هیچی و اگر موجود نبود، لطفاً نسخه miui دقیقی که نوشته رو برام به صورت اسکرین شات بفرستید که ببینم آخرین نسخه‌ای که اومده هست یا نه…
راستی تجربه‌تون از استفاده از دوربین و امکاناتش رو بگید که بنده و دوستان هم بدونیم…
راضی هستید ازش؟

Amin

بله رام گلوبال واستیبله همه ی این کارا رو انجام دادم منطقه رو هم روی هند و هم بریتانیا امتحان کردم فایده ای نداشت در مورد دوربین هم بنده تخصصی ندارم ولی خوبه همه چیزش راضیم اینم اسکرین شات
http://uupload.ir/files/uccx_screenshot_2019-06-14-15-53-02-144_com.android.settings.png

m.b

شما آخرین نسخه miui ارائه شده رو دارید که…
https://en.miui.com/download-361.html
اینم پیج mi 9 در سایت miui که دقیقاً آخرین نسخه رو 10.2.9.0 بیان کرده…
شیائومی هر یک تا دو ماه به سر یک آپدیت میفرسته و هر سال 1 یا 2 آپدیت حجیم هم ارسال میکنه…
شما گوشی رو کی خریدید و آپدیت کردید؟
باید تازگیا خرید کرده باشید درسته؟
فکر کنم یک یا دو آپدیت کوچیک دیگه براتون بیاد و اواسط یا اواخر تابستون یک آپدیت بزرگ که مال miui 11 هست دریافت خواهید کرد و خیلی چیزا تغییر میکنه…
راستی منطقه رو روی هند و چین و روسیه و ایران نزارید…
بزارید رو کشور های اروپایی مثل بریتانیا که هیچ تبلیغ و مزاحمتی نداره (البته خودم گذاشتم رو هند چون حاضرم برای ویژگی هایی که منطقه هند داره، یکم راهمو طولانی تر کنم و برم از طریق تنظیمات هر برنامه، تبلیغات رو خاموش کنم)

Amin

والا تو سایت مرجع موبایل ایران سوال کردم گفتن ما نسخه 10.2.26.0رو داریم عجیبه که اینجا زده 10.2.9.0 گوشی رو چند روز دیگه میشه 2 ماه که خریدم یکی دو روز بعد از خرید آپدیت کردم تبلیغات رو تا حدود زیادی غیر فعال کردم قبلا رو بریتانیا بود بهتر بود تبلیغ نداشت، به هر حال ممنونم از وقتی که گذاشتید دوست عزیز..

Amin B3DA

ایول همونی شد ک گفتم و حدس می زدم
و اینم مطمئن باشید هوآوی emui را میتونست خوب کنه (یکم فکر کنید بااینهمه فروش و درآمد کاری نداشت براش) اما به دو دلیل نکرد. یک زمانش را صرف سیستم عامل خودش کرد و دو میخواست تشنه بزاره طرفدارانش را تا بعدا بتونه جذبشون کنه. بااینک الان دوستان میان چیز میگن بهش و میگن نمیتونه اما گوگلم ابراز نگرانی کرد و گفت میتونه رقیب سرسختی بشه. هوآوی خیلی وقته ثابت کرده حرفایی که میزنه سرش وایمیسه و هرچی تحت فشار باشه باز راه حل پیدا میکنه

Farcry

به نظرم این راهی که هوآوی داره میره یا منجر به شکست میشه یا باعث میشه هوآوی جز 3 تولید کننده برتر بمونه. حتی اگه سیستم عامل هم بسازن باید یه فکری برای جایگزینی معماری ARM و سیستم عامل ویندوز بکنن.

amer

این هم باید اضافه کرد طبق کارشناسان بدون سیستم و برنامه گوگل برای جهان خارج از چین بدرد نخور هستن این گفته خود کارشناسان هست.گجت نیوز

amer

حالا هواوی که مرحوم شد میخواد با این کار همه برندهای چینی مرحوم بشن.
به دور از تعصب انچه که عیان هست چه حاجت به بیان هست

amer

این خبر واقعا جای تامل زیادی داره.چون جدی جدی نه فقط هواوی بلکه همه برندهای چینی با این کاری که هواوی انجام میده یکجا نیست و نابود میشن .فقط کافیه این سیستم منگ موفق نشه.که احتمالش 99درصد موفق نمیشه خود دانید

علی شیخ زاده

چطور نیست و نابود میشن؟
الان همه برند های چینی دو نوع رام دارن یکی رام مخصوص چین که اصلا سرویس های گوگل رو نداره و مسدود هستن و یکی رام گلوبال ک تمام برنامه های گوگل رو داره.
قطعا این سیستم عامل هم مثل رام چین اندروید خواهد بود و تو خود چین اصلا به سرویس های گوگل نیاز نداره پس میتونه تو این کشور موفق بشه.

Amin B3DA

بله منتها بعضیا نمیدونن رام چین چیه و اگرم بدونن میخوان دوباره حرف خودشونا بزنن. عیب نداره یه روز میبینم سکوتشونا. هرچند خود گوگلم بیاد هونگ منگ را استفاده کنه و بگه اندروید تعطیل میگن پول داده و هوآوی بنجله و… 😂

_V_

اه پس هواوی دومین نیست تو گوشی،،bbk 🙂 ،،البته باید هواوی و آنرو باهم جمع کنیم ببینیم از bbk بالاتر میشه یا نه
_______________________________________________
احتمال موفقیت این سیستم تو خود چین خیلی زیاده و احتمال قوی موفق هم میشه
طبق حرفای داش امین که قبلا هم گفته بود ضعف emui نشان از مشغله بخش نرم افزار تو زمینه ی دیگه ای داره و البته یه بعد دیگشم تشنه نگه داشتن مشتریاس!

Amin B3DA

قربونت. عزیزمی. اره دادا بزار بیاد اونوقت میبینن رابط کاربریشو. که از الانم پیداس 60درصد سریع تره. هواوی تو طراحی خیلی خوبه. البته خوب شده قبلا اسکی میرفت. ولی بزودی مشخص میشه سیستم عاملش چیه (هرچند تصاویر لو رفتش نشون از یکپارچه بودن سیستم عامل رو میداد)

پ.ن: اولش مشخصا عین اندروید شاید باگ داشته باشه و نمیشه با روزای اول مقایس کرد چون عین فولد هرچی بررسی کنند باز تو بازار عیب هاش پیدا میشه. اما درکل باید سنجید. هرچند 99درصد توی چین حداقل موفق میشه

afsoon

اگر کمپانی مادر رو بخوای حساب کنی bbkبزرگترین سازنده موبایل دنیا هست.ویوو صد ملیون دستگاه .اپو صد و ده ملیون .وان پلاس هفتاد ملیون .و ریلمی هم هنوز آماری ازش مشخص نیست اما احتمالا بالای بیست ملیون باشه .احتمالا با افت فروش سامسونگ بی بی کی اول باشه

علی شیخ زاده

حتی اگه همه برند های چینی فقط و فقط برای بازار داخلی از این سیستم عامل استفاده کنن و برای بازار خارجی از اندروید، باز هم این سیستم عامل رقیب ای او اس و اندروید میشه.
و این یعنی موفقیت

Amin B3DA

صددرصد چنو توسعه دهنده ها مجبور میشن برای چین هم یه نسخه بزنند و بعد از ازدیاد اپ توی اپ گالری میتونند گلوبالش کنند (هرچند ع اول گلوبال هست)

ARMTIN

هواوی بخاطر حق اختراع در حوزه ها ارتباطات بی سیم و رادیویی و تجهیزات مخابراتی …. از اپراتورهای آمریکایی به دلیل استفاده از این پتنت ها شکایت کرده
.
.
.
اولین قربانی این شکایت اپراتور ورایزان هست که از ۲۳۰ پتنت هواوی استفاده کرده و این شرکت چینی درخواست غرامت یک میلیارد دلاری از این اپراتور کرد 😶
https://www.cnet.com/news/huawei-is-reportedly-chasing-verizon-for-1b-in-patent-licensing-fees/

Amin B3DA

ایول. جواب سلام، علیک سلامه

Amir galaxy

جواب (های) هوی هست😁😁😁

Amin B3DA

اره اینم هس 😂

Soraygoular

یک جا خوندم چینی ها از هر سیستم عاملی که از وی چت و برنامه های چینی پشتیبانی کنه استقبال میکنند احتمالا فروش هواوی هم توی چین کم نمیشه ولی مساله بازار جهانیه اما بازم سیستم عامل اونقدر مساله خاصی نیست درست میشه یه جوری بلاخره اما من میخواهم بدونم بدون معماریarm و قطعات آمریکایی میخواهد چیکار کنه؟ احتمالا با arm یه مذاکره بکنه چون شرکت اروپاییه و جای قطعات آمریکایی باید قطعات رو از ژاپن یا کره بگیره که انگار کیفیت کمتری هم دارند و احتمالا کیفیت گوشی های هواوی میاد پایین

afsoon

روز اول تحریم ها توی همین سایت امروز رو پیش بینی کردم یه عده میگفتن همچنین چیزی نمیشه .اگر تحریم ها درست نشه این سیستم عامل به زودی روی نهصد ملیون گوشی میاد و سهم بسیار بزرگی حتی از اندورید بیشتر رو میگیره .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)