حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سهم ال جی از بازار تلویزیون های OLED به علت مشکل Burn-in کاهش میابد

نوشته

4 سال قبل | 20 دیدگاه | ال‌جی، تلویزیون

نزدیک به ۷ سال است که کمپانی ال جی بدون توجه به مشکلات سری تلویزیون های اولد، آن ها را روانه بازار می کند. این روزها با حضور نسل جدید پنل های سامسونگ شوک بزرگی به ال جی و سهم آن در بازار وارد شده است. گزارش هایی وجود دارد که می گوید سهم ال جی از بازار تلویزیون های OLED به علت مشکل Burn-in کاهش میابد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

از آن جایی که ال جی بزرگترین تولید کننده ال سی دی در دنیا محسوب شده، میزان فروش این نوع پنل ها برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه افت شدید قیمت پنل های ال سی دی، ال جی با مشکلات زیادی در بازار مواجه شده و نتوانسته به سود دهی دلخواه خود در سال های اخیر برسد. همچنین این کمپانی در سال گذشته تنها موفق به فروش تنها 2.9 میلیون پنل اولد شد که نسبت به سال های قبل کاهش قابل توجهی داشته است. اصلی ترین نکته ای که جایگاه ال جی در بازار پنل ها را به خطر انداخته، افت 96.2 درصدی سود آن در سال 2018 نسبت به سال پیش از آن است. این وضعیت همچنان که شاهد حضور نسل جدید تلویزیون های اولد هستیم ادامه داشته و ال جی موفق به پشت سر گذاشتن وضعیت دشوار خود نبوده است.

مشکل سایه انداختن تلویزیون OLED ال جی

تلویزیون OLED ال جی

تلویزیون OLED ال جی

در همین حین که کاهش قیمت پنل های ال سی دی باعث زمین خوردن ال جی شد، کمپانی سامسونگ که اصلی ترین رقیب این برند محسوب می شود، به تولید پنل های جدید LED کوانتم دات (QLED) پرداخت. همچنین چندی بعد، سامسونگ از سری پنل های MicroLED هم رونمایی کرد که عملکرد فوق العاده ای مخصوصا از نظر نمایش رنگ مشکی در برابر OLED های ال جی دارند. بعد از این ها، سامسونگ اوایل امسال اعلام کرد که در حال کار روی اولدهای کوانتم دات (QD-OLED) است. با توجه به اینکه تنها عامل حضور ال جی در بازار نمایشگرها همین پنل های OLED محسوب می شود، تولید اولد کوانتم دات توسط سامسونگ، زنگ خطری جدی برای این ال جی خواهد بود.

اگر سامسونگ پروژه عرضه QD-OLED را با موفقیت به پایان برساند، برای پنل های ال جی که نزدیک به ۷ سال با همان ویژگی های ثابت در بازار فعالیت کرده اند، جایی نخواهد بود. این شرکت از سال 2012 با تولید اولدهای سایز بزرگ فعالیت خودش را در این حوزه آغاز کرد و توانست در آن زمان سونی را به حاشیه ببرد. البته سوختن پیکسل ها یکی از اصلی ترین مشکلات این سری پنل ها بود که ال جی از همان ابتدا با آن دست و پنجه نرم می کرد.

در سال 2014 سامسونگ به جای ساخت و تولید پنل اولد، پروژه QD-LCD را آغاز کرد و توانست آن را با موفقیت عملی کند. سامسونگ در آن زمان بر این عقیده بود که استفاده از اولد با اندازه بزرگ برای تلویزیون ها روی سوختن پیکسل ها اثر می گذارد؛ به همین دلیل هم آن ها را فقط برای تلفن های همراه مناسب می دانست. همان طور که می دانید این روزها اغلب برندهای تولید کننده تلفن همراه مانند اپل، هواوی و سامسونگ از پنل های اولد برای نمایشگر دستگاه ها استفاده می کنند.

ال جی طی مدت فعالیتش برای تولید پنل های اولد، اقدامات زیادی را به منظور از بین بردن مشکل Blue Pixel یا از بین رفتن تدریجی زیرپیکسل آبی رنگ پنل های OLED انجام می داد، اما هیچ وقت در این زمینه به موفقیت کامل نرسید. حال سامسونگ با تکنولوژی های جدید در سری پنل های QLED ،MicroLED و QD-OLED آمده تا بهترین عملکرد را به دنیا ارایه کند.

تلویزیون های QLED سامسونگ که اکنون مدتی است روانه بازار شده اند، به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده اند. واکنش های خوب به QLED ها باعث نگرانی ال جی شد و این کمپانی به سرعت با رونمایی تلویزیون NanoCell از خود واکنش نشان داد. QLED های سامسونگ با توجه به حضور تکنولوژی کوانتم دات، از نظر روشنایی، نمایش رنگ مشکی و زاویه دید بهتر از نمونه های اولد عمل می کنند. همچنین در این سری پنل ها، مشکل سوختن نمایشگر کمتر از اولدها مشاهده می شود.

سامسونگ در سری QD-OLED قصد دارد به جای حل مشکل پیکسل آبی، آن را به یک عامل مثبت برای بهبود عملکرد دستگاه تبدیل کند. در این پنل ها، از پیسکل های آبی به عنوان منبع نور استفاده خواهد شد تا نه تنها تاثیر بد آن ها خنثی شود، بلکه روی روشنایی تاثیر مثبت بگذارند. همچنین سامسونگ در این سری از فیلتر رنگ سبز و قرمز کوانتم دات استفاده کرده تا احتمال سوختن نمایشگر یا همان Burn-in شدن را به حداقل برساند.

یکی از عواملی که باعث شده سوختگی پیسکل ها در پنل های ال جی به حد زیادی مشخص باشد، استفاده از منابع نوری متفاوت برای نمایش رنگ های آبی، سبز و قرمز است. از آن جایی که سامسونگ از پیکسل های آبی به عنوان یک منبع نوری واحد استفاده می کند، امکان Burn-in شدن نمایشگر بسیار کم خواهد شد. براساس گفته های سامسونگ، پنل هیجان انگیز QD-OLED در سال 2020 معرفی و روانه بازار می شود.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید بازار تلویزیون ها می توانند از پنل های برپایه LCD دور شده و به فناوری پنل های با کنترل نورپس‌زمینه توسط هر پیکسل (OLED یا QLED) برسد؟

اشتراک در
اطلاع از
20 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mamad_zed terul

تلویزیون فقط سونی درسته گرونه ولی واقعا خداست

_V_

ال جی خوب هست
ولی سامسونگ عالیه
متاسفانه کیفیت پنل های الجی موجب میشن که نتونه قدرت اول تلویزیون باشه
البته که تلویزیون های غول سونی هم با اون کیفیت ساخت نباید فراموش کنیم
تا سونی و سامسونگ هستن جایی برای الجی نیست
میکرو ال ای دی آینده دیسپلی هاست

A.m.a

چطور میگویید جایی برای ال جی در صنعت تلویزیون نیست

ال جی نو اوری های بسیاری در تلویزیون های خود بکار برده که از نظر کیفیت جزو بهترین ها است
مانند تلویزیون رول شونده
با اینکه هنوز مشکل burn_in را در تلویزیون های ال جی ندیده ام
اما این مشکل را در تلویزیون های سامسونگ تی سی ال و سونی و… دیده ام

این مشکل فقط مختص ال جی نیست
که بخواهیم سرمان را فقط سمت ال جی بچرخانیم

_V_

بله بالاخره سامسونگ و الجی نوآوریای صنعت دیسپلی رو پیش میبرن ولی موضوع اینه که الجی نه تو تی وی نه تو موبایل صفحاتش خوش نام نیست عزیز این یه حقیقته!
تو هردو مورد زیاد شنیدیم مشکلات burn in و سایه انداختن و حاله های مختلفو!
نوآوری میکنه ولی کیفیت….
حتما الان میخواید به اپل واچ اشاره کنید!یا استفاده لنوو از اولد ال جی!😅

A.m.a

شما کیفیت را در تلویزیون های ال جی نمی بینید

ولی نظرات کاربرانی که تلویزیون های ال جی را تهیه کرده اند(اکثرشان)
چیز دیگری میگوید

_V_

اونایی که تهیه کردن احتمالا اوایل تهیه کردنشون نظر دادن که مشکلی نبوده براش!بعدش من نگفتم اشغاله گفتم سونی و سامسونگ بهتره
شما سونی یا سامسونگ داری؟نظر کاربراشو دیدی؟

CAPCOM

الجی از نظر نرم افزار تی وی واقعا از همه سرتره شما میتونید یه مدل ips الترا اچ دی داشته باشید واقعا جوابگوی شماست سامسونگ کوانتوم داتش خوبه و سونی که قربونش برم حرف نداره اما رویای ماست چون واقعا گرونه و سیستم عاملش اندرویده که به پای الجی و سامسونگ نمیرسه

_V_

یعنی از لحاظ نرم افزاری سامسونگ و الجی بهترن؟

amer

پاناسوسیک اصیل هواوی تحریم کرد

Milad7

کیفیت تلویزیون های ال جی عالی هستند

MOAZEZ

خوشبختانه سونی تونسته با oledهاش مشکل burn in رو حل کنه. در بخش led هم که با اختلاف بهترینه

Peiman

آقای عطایی اگر امکانش هست از این به بعد بیشتر از قبل به اخبار مربوط به تلویزیون بپردازید.

Star

فقط سونی بخاطر تکنولوژی های انحصاری خودش از بقیه جلو افتاده تو کیفیت.

MOAZEZ

فکر کنم سونی 50 ساله در بخش تلویزیون یکه تازه و کیفیتش دست نیافتنیه. جلو افتاده کلمه مناسبی برای سونی نیست

_V_

نه دیگه فیلم سوپی نیست که برادر بسیجی
تو ال سی دی عالیه
ولی تو اولد باید با سامسونگ و الجی رقابت کنه
البته اینم بگیم که قیمت تلویزیوناش زیاده!(من خودمم 4k ال ای دیشو دارم!)

Star

درسته حتی زمان CRT هم سونی بهتر بود تو کیفیت سونی تنها کمپانی ب تکنولوژی پنل تکیه نمیکنه هر سال بهترین تلویزیون ها مال سونی هس بخاطر تخصص این شرکت.

CAPCOM

اولین تلویزیون صفحه تخت واقعی crt ماله سونی بوده میدونستید که بیشتر شرکتا صفحه تخت از داخل خمیده بود اگر به گوشه های جلوی لامپ دقت کنید زمانی که تلویزیون خاموش است میبینید که گوشه ها مشکی ترند

A.m.a

بله اقای وائز
هم سامسونگ داشته ام هم سونی
ولی کیفیت سونی واقعا از سامسونگ بهتر بود
متاسفانه سونی بعد شاید ۲ سال و بیشتر
در اثر برخورد شی شکست و مجبور به تعویض تلویزیون شدم
در حال حاضر از ال جی استفاده میکنم که بعد ۱۵ ماه واقعا هیچ مشکل و نقص کیفیتی در ان ندیدم
سونی بین این سه بهتر بود
اما ال جی برایم واقعا سرتر از سامسونگ است
نمایشگرش واقعا جذاب است

این را هم بگویم burn-in در اثر استفاده نادرست یا ثابت ماندن طولانی صفحه به وجود میاید
تلویزیون همیشه در حال پردازش تصاویر
است به همین راحتی نمیتواند سایه بیندازد

سایه ای هم که از دالبی بر روی نمایشگر ال جی به وجود امده (تصویر پست)
مشخص میکند علامت dolby در اثر ثابت ماندن طولانی صفحه به وجود امده
به همین دلیل هر پنلی از هر تلویزیونی زیادی ثابت بماند دچار این مشکل میشود

CAPCOM

واقعا حیف شد من که از طرفدارای تلویزیون الجی بودم اما تعجب میکنم که چرا اولد دچار چنین مشکلی میشه چون قبلا فقط پلاسما این مشکل رو داشت اونم بخاطره استفاده از جیوه در پنل دچار این مشکل میشد اما به سامسونگ تبریک میگم چون هنوز تلویزیونش مشکل نداشته

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)