حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بودجه فیلترشکن سایفون توسط بی بی سی و دولت امریکا تامین می شود

نوشته

4 سال قبل | 6 دیدگاه | اخبار داخلی، امنیت

فیلترشکن سایفون یکی از پرنفوذترین فیلترشکن هایی است که به دلیل تبلیغات گسترده شبکه های تلویزیون غربی فارسی زبان در بین کاربران ریشه کرده است. پس از موج فیلترینگ تلگرام خواندیم که فیلترشکن سایفون پس از فیلتر اولیه تلگرام به میزان دو برابر بیشتر روی دستگاه کاربران باقی مانده است. حالا به اعتراف همان ها که این فیلترشکن را تبلیغ می کنند گفته می شود بودجه فیلترشکن سایفون توسط بی بی سی و دولت امریکا تامین می شود! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

فیلترشکن سایفون متعلق به چه کشوری است؟

بودجه فیلترشکن سایفون

بودجه فیلترشکن سایفون

فیلترشکن سایفون یک دهه پیش در سیتیزن‌لب (آزمایشگاه شهروندی) دانشگاه تورنتوی کانادا پایه‌گذاری شد. حالا سایفون یک شرکت خصوصی است که بخشی از بودجه‌اش را از قراردادهایش با بنگاه‌های خبری بین‌المللی نظیر بی‌بی‌سی تأمین می‌کند و بخشی دیگر هم از کمک‌هزینه دولت آمریکا برای آزادی اینترنت می‌آید

مایکل هال رئیس شرکت سازنده فیلترشکن ‘سایفون’ در توصیف قراردادهای شرکتش می‌گوید ‘ما برای شبکه‌های خبری مخاطب می‌آوریم و آن‌ها پولش را می‌دهند.

او می‌گوید ۱۰ سال پیش فکر می‌کرد روزی برسد که دیگر نیازی به سایفون نباشد، ولی در سال‌های گذشته گسترش فیلترینگ و سانسور اینترنت ‘نه فقط در جوامع بسته، بلکه حتی در جوامع باز’ بوده و این باعث شده تقاضا برای فیلترشکن‌ها بیشتر شود.

ایران دارای پیشرفته‌ترین سیستم فیلترینگ اینترنت در دنیا

سایفون

سایفون

سازندگان فیلترشکن سایفون می‌گویند ایران پیشرفته‌ترین سیستم فیلترینگ اینترنت در دنیا را دارد. مایکل هال در گفت‌وگوی اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی گفته قبلاً چین این مقام را در اختیار داشت؛ ولی طبق تجربه این شرکت، این ایران است که قوی‌ترین سیستم فیلترینگ جهان را داراست. او می‌گوید ایران ‘آدم‌های خیلی باهوشی دارد که کارشان مقابله با آدم‌های باهوش ماست.’

کاربران میلیونی فیلترشکن سایفون

به گفته رئیس سایفون، این نرم‌افزار ‘بین یک و نیم تا دو میلیون’ روزانه از این فیلترشکن در ایران استفاده می‌کنند؛ آماری که در مواقع تشدید فیلترینگ یا مسدود شدن بعضی سرویس‌ها بیشتر هم می‌شود.

آقای هال می‌گوید اوایل سال ۲۰۱۸ (زمستان ۱۳۹۶) که ایران پیام‌رسان تلگرام را فیلتر کرد، برای دو هفته شمار کاربران سایفون در ایران به ‘بیش از ۱۰ میلیون نفر’ رسید.

او تلاش‌ها برای مؤثر نگه داشتن سایفون را به یک ‘جنگ فرسایشی’ تشبیه کرده و گفته بعضی از روش‌هایی که ایران برای از کار انداختن فیلترشکن‌ها استفاده می‌کند، روی سیستم‌های مالی و تجاری ایران هم تأثیر منفی می‌گذارد و استفاده از اینترنت را مشکل می‌کند. ‘در نتیجه به طور طبیعی یک مقدار مقاومت ایجاد می‌شود و فیلترینگ شدید را فقط برای مدت محدودی می‌توانند اعمال کنند.’

از فیلترشکن سایفون استفاده نکنید

با توجه به این شرایط و اعتراف مشخص درباره اینکه بودجه فیلترشکن سایفون توسط بی بی سی و دولت امریکا تامین می شود و تبلیغات گسترده توسط شبکه های فارسی زبان بریتانیایی و بیگانه مشخص است که این بودجه صرف توجیه زیبای “آزادی اینترنت” نیست و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به گفته رئیس شرکت سازنده فیلترشکن ‘سایفون’، آن ها بودجه میگیرند که مخاطب را به شبکه های بیگانه هدایت کنند!

به توصیه ما در ترنجی، اگر به هر دلیلی نیاز به استفاده از اینترنت از روش های امن دارید، از راه های خصوصی و ایمن غیر رایگان استفاده نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
afsoongaregisoo

وی پی ان پولی استفاده میکنیم .

amer

سایفون بی نظیره

REZA

و باز هم پست ها سفارشی

Amir galaxy

گفته شده توی دو هفته اول فیلترینگ تلگرام به 10 تا 15 میلیون کاربر ایرانی خدمات میدادن

BLACK

وای بر آمریکای جهانخوار هرچی میکشیم زیر سر ایناس، ابر هارو هم اینا فوت کردن طرف ما، ملخ هارو هم اون دوست بیشعورش عربستان نکشت.

MohammadFarhaadi

دقیقا آخر متنت انگار از افعال معکوس استفاده کردی!!!اتفاقا به نظرم باید به همین دلیل باید استفاده کرد!خودتون دارید میگید علتش افزایش بیننده کانالهای ممنوعه خبریه پس دایل بدی نیست و اصلا هر فیلتر شکن دیگه ای هم استفاده بشه دلیلش همینه.نگفتین که میخواد دزدی کنه یا هر چیز مشکل دار دیگه ای.پس استفادش کاملا پیشنهاد میشه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)