حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درباره استانبول و تور استانبول بیشتر بدانید

نوشته

4 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

استانبول شهری با تاریخ ۲۵۰۰ ساله است که در جهان باستان با نام قسطنطنیه شناخته می شود و پرجمعیت ترین شهر کشور ترکیه محسوب می شود. استانبول مرکز اقتصادی، فرهنگی و تاریخی این کشور است و جمعیتی برابر با ۱۵.۰۳ میلیون نفر در این شهر وسیع و پرهیاهو زندگی می کنند. این تعداد باعث شده تا استانبول هفتمین شهر پرجمعیت و بزرگ اروپا باشد. همان طور که گفته شد بخشی از استانبول در آسیا و بخشی از آن در قاره اروپا قرار دارد و از این رو شهری میان‌قاره ای به حساب می آید. استانبول از لحاظ جغرافیایی، بین دو دریای مرمره و دریای سیاه جای گرفته است و از آن جا که مراکز تاریخی و تجاری بیشتر در بخش اروپایی شهر واقع شده، بیش از دو سوم جمعیت مردم نیز ساکن بخش اروپایی استانبول اند.

آشنایی با شهر استانبول

استانبول و تور استانبول  به جهت جاذبه های متنوع و خدمات قابل توجه گردشگری اش، در قرن بیست و یکم با استقبال گردشگران خارجی مواجه شد به طوری که

در سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۱۲.۵ میلیون گردشگر خارجی به استانبول پا گذاشتند. این وضعیت به نوبه خود باعث شد تا استانبول پایتخت فرهنگی اروپا نام بگیرد و در طی چندین سال متوالی، در میان محبوب ترین و پربازدیدترین شهرهای گردشگری جهان باشد.

موقعيت جغرافيايى و اطلاعات شهر

استانبول كه در گذشته قسطنطنيه نام داشت بزرگترين شهر تركيه و پنجمين شهر بزرگ جهان است. این شهر تنها شهر دنياست كه در دو قاره آسيا و اروپا قرار دارد. تنگه بسفروس كه باريكترين تنگه جهان است در حدود ٣٠ كيلومتر عرض و ٧٠٠ متر طول دارد و در شمال غربى تركيه واقع شده است. این تنگه استانبول را به دو بخش تقسيم مى كند كه بخش غربى آن در اروپا و بخش شرقى اش در آسياست. مساحت استانبول در حدود ١٨٣١ كيلومتر مربع و مساحت استان استانبول ٦٢٢٠ كيلومتر مربع مى باشد.

از آنجا كه شهر استانبول در نزديكى گسل آناتولى شمالى قرار دارد تا كنون زلزله هاى شديدى در اين شهر رخ داده است.

بخش قديمى استانبول بر روى هفت تپه ساخته شده است كه همگى آنها در ميان ديوارهاى دفاعى شهر هستند. بلندترين آنها تپه كاملياست كه به تركى به آن جاملیکا تِپسى مى گويند و ارتفاعش ٢٦٧ متر از سطح درياست.

نواحى استانبول به سه منطقه اصلى تقسيم مى شود. شبه جزيره تاريخى استانبول كه شامل نواحى امينونو و فاتح مى باشد و در قسمت جنوبى گلدن هورن واقع شده است، مناطق تاريخى بى اوعلو و بشيكطاش كه در قسمت شمال گلدن هورن قرار دارند و منطقه اوسكودار و كاديكوى كه در بخش آسيايى هستند.

جمعیت

بر اساس آماری که در پایان سال 2014 به دست آمده، جمعیت شهر استانبول و حومه چهارده میلیون و سی هزار نفر می باشد. از این جمعیت 65 درصد در بخش اروپایی و 35 درصد در قسمت آسیایی ساکن هستند. در طول چهل سال گذشته جمعیت این شهر حدوداً پنج برابر شده است. موقعیت جغرافیایی، تاریخی و اقتصادی این شهر علت مهاجرت افراد بسیاری از آسیا، اروپا و آفریقا می باشد.

آب و هوا

به گزارش سفر باتو ، استانبول با توجه به سامانه طبقه بندی اقلیمی کوپن دارای آب و هوای مدیترانه ای مرزی، آب و هوای نیمه گرمسیری و مرطوب و آب و هوای اقیانوسی است. این امر به واسطه موقعیت جغرافیایی و گستردگی این شهر می باشد. در کل تابستان های استانبول گرم و مرطوب و زمستان هایش سرد، بارانی و برفی است. میانگین میزان بارش سالیانه نیز در این شهر 870 میلی متر می باشد و در زمستان حدود 30 روز دمای زیر صفر درجه دارد. برف نیز پس از هر بارش به علت سرمای هوا چندین روز روی زمین می ماند. میزان رطوبت نیز در استانبول اغلب زیاد است و به طور میانگین 228 رو از سال مه صبحگاهی دیده می شود که در این میان روزهای زمستانی، مه آلودترین روزها هستند. استانبول تا حدودی بادخیز است و سرعت متوسط باد حدود 17 کیلومتر می باشد.

گرمترین ماه سال  در تور استانبول ژوئیه با متوسط دمای 23.3 درجه سانتیگراد و سردترین ماه سال ژانویه با متوسط دمای 5.4 درجه سانتیگراد است. بالاترین درجه حرارت ثبت شده تا به امروز برای استانبول 40.5 درجه سانیگراد در ماه آگوست سال 2000 و پایین ترین درجه حرارت در فوریه سال 1927 ثبت شده که منفی 16.11 درجه سانتیگراد بوده است.

تاريخچه

پس از کشف مصنوعات دوره نوسنگی در اوایل قرن بیست و یکم به دست باستان شناسان، اولین نشانه های سکونت انسان به قبل از هزاره هفتم در شبه جزیره تاریخی استانبول بر می گردد. این ساکنین که متعلق به عهد مفرغ بوده اند در فیکیرتِپه که در بخش آسیایی استانبول واقع شده است زندگی می کردند. همچنین نشانه هایی از سکونت فینیقی ها نیز در منطقه کادیکوی در دست می باشد.

استانبول را یونانیان مهاجر شهر مگارا در سال 667 قبل از میلاد بنا کردند و به افتخار بیزاس پادشاه خود آن را بیزانتیوم نامیدند. در طول جنگهای هخامنشیان با یونانیان، داریوش کبیر این شهر را به تصرف خود درآورد و تا قبل از تسلط امپراطوری روم بر این شهر، ایرانیان بر آن حکومت می کردند.

در سال 395 میلادی کنستانتین کبیر به دلیل موقعیت سوق الجیشی، این شهر را به پایتختی برگزید و از آن پس بیزانتیوم پایتخت امپراطوری روم شرقی شد و روم جدید نام گرفت. پس از مرگ وی بود که این شهر را قسطنطنیه نامیدند.

سلطان محمد دوم فاتح پس از 53 روز محاصره در ماه مه سال 1453 توانست وارد قسطنطنیه شود. ارتش وی توسط توپ های خود حفره ای در دیوار شهر برای ورود خود، ایجاد کردند که بعدها به توپکاپی یعنی دروازه توپ، شهرت گرفت. اینگونه بود که استانبول توسط سلطان محمد فاتح، فتح شد و سومین پایتخت امپراطوری عثمانی گشت. کاخ توپکاپی، بازار استانبول و همچنین مدارس، حمام ها و بناهای معروف دیگری به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد که اغلب این بناها از شاهکارهای معمار سینان می باشد.

پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی و تشکیل حکومت جمهوری در سال 1923 در ترکیه، پايتخت اين كشور از استانبول به آنكارا تغيير یافت. ولى استانبول همچنان يكى از مهمترين شهرهاى تاريخى، فرهنگى و اقتصادى تركيه به حساب مى آيد.

ارزان ترین هتل های استانبول

استانبول و تور استانبول لحظه آخری  شهری پر هیاهو و سر شار از دیدنی های رنگارنگ است از کاخ ها و قصر های دوران عثمانی و رومیان و بیزانس گرفته تا مساجد و کلیسا ها و چشم انداز بی نظیر دریا و جنگل . کافه نشینی در شب های شاد شهر و تجربه خریدی لذت بخش هم از جذابیت های سفر به استانبول است اقامتی دلنشین در هتلی راحت در عین حال ارزان قیمت از مواردی است که در هنگام انتخاب هتل  باید به آن توجه کرد .از آنجاییکه استانبول شهری پر جاذبه است دسترسی آسان به اماکن دیدنی و همچنین رستوران های نسبتا ارزان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین در سفر به استانبول ، سومین شهر توریستی در دنیا اگر اهل گشت و گذار هستید و یا هدفتان از سفر خریدی هیجان انگیز است و میخواهید از مراکز خرید و اماکن تاریخی شهر دور نباشید ، برای انتخاب هتلی ارزان قیمت بهتر است به سراغ مناطقی از شهرمثل  تقسیم و یا سلطان احمد بروید. محله تقسیم در بخش جدید شهر در قسمت اروپایی و سلطان احمد در بخش قدیمی همین قسمت هم از اماکن دیدنی شهر چندان دور نیست و هم هتل هایی با قیمت ارزان دارد .

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)