حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همکاری اپل و فاکسکان برای استفاده از نمایشگر Micro-LED در آیفون های آتی

نوشته

4 سال قبل | 6 دیدگاه | اپل، شایعات

آیفون ۷، ۸ و XR از نمایشگرهای LCD استفاده می‌کنند و آیفون XS و XS Max نیز مجهز به صفحه نمایش‌های OLED هستند. اما شاید در نسل بعدی آیفون‌ها شاهد هیچ یک از این فناوری‌ها نباشیم و اپل به استفاده از صفحه نمایش micro-LED روی بیاورد، فناوری که در اپل واچ ها به کار برده است. خبر از همکاری اپل و فاکسکان برای استفاده از نمایشگر Micro-LED در آیفون های آتی می رسد و در ادامه با هم درباره آن صحبت خواهیم کرد، با ترنجی همراه باشید.

حل مشکل سایه افتادن صفحات OLED با کمک micro-LED

براساس گزارش اکونومیک دیلی، تولید کننده فعلی آیفون در حال گسترش سرمایه گذاری خود بر روی توسعه و تولید صفحه نمایش‌های micro-LED است. احتمالا این شرکت قصد دارد سفارشات شرکت‌های مختلف را پس از نهایی شدن این تکنولوژی آماده کند، اما گفته می‌شود تمرکز اصلی فاکسکان روی تولید صفحه نمایش آیفون‌های آینده باشد.

بر خلاف پنل‌های LCD که در حال حاضر به روی برخی از آیفون‌ها یافت می‌شوند، نمایشگرهای میکرو LED نیازی به نور پس زمینه جداگانه ندارند، چرا که هر پیکسل از خود نور منتشر می‌کند و همانند OLEDها می‌توان آن‌ها را بسیار باریک‌تر از LCD ساخت.

یکی از نکات منفی پنل‌های اولد این است که در تولید آن‌ها از مواد شیمایی استفاده می‌شود حرف O در OLED مخفف organic یا آلی است. در مدت زمان طولانی این تاثیرات شیمیایی در صفحات OLED مشکلی به نام burn-in ایجاد می‌کند که باعث سایه افتادن روی صفحه می‌شود این‌جاست که تاثیر استفاده از میکرو LED خودش را نشان می‌دهد.

در مقایسه با OLED، میکرو LED دارای هیچ مواد ارگانیکی نیست و این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا رنگ مشکی با کنتراست بالا به نسبت OLEDها ارایه دهند و همچنین معایب پنل‌های ال‌سی‌دی را نداشته باشند. در واقع نمایشگرهای مجهز به فناوری میکرو LED باید از هر دو روشن‌تر و کارآمدتر باشند.

اپل واچ 4

اپل واچ 4

اپل واچ احتمالا پیش از آیفون از این ویژگی بهره‌مند خواهد شد

اپل، درست مانند Foxconn به شدت روی فناوری micro-LED برای استفاده در محصولات آینده‌اش سرمایه گذاری کرده است. حدود یک سال پیش بلومبرگ گزارش داد که اپل یک ساختمان تولید مخفی در سانتا کلارای کالیفرنیا را که توسط 300 مهندس برای طراحی و توسعه فناوری صفحه نمایش‌ها استفاده می‌شود، در اختیار گرفته است.

در مورد زمان عرضه پنل‌های micro-LED به بازار نمی‌توان به طور قطعی تصمیم گرفت و تصور می‌شود تا قبل از سال 2023 خبری از این تکنولوژی نباشد و حتی پس از آن نیز بعید است در تمام محصولات اپل شاهد این فناوری باشیم.

به گزارش خبرگزاری‌ها برنامه اولیه اپل برای استفاده از این فناوری در مدل‌های آینده اپل واچ خواهد بود. اگر اپل از کارایی و کیفیت کلی پنل‌ها راضی باشد، از این فناوری بر روی آیفون‌ها نیز استفاده خواهد کرد.

این استراتژی ما را یاد برنامه اپل در استفاده از پنل‌های OLED می‌اندازد. اگر چه خبری از استفاده این نمایشگرها روی گوشی‌های اپل تا اواخر سال 2017 نبود، اما این غول کوپرتینویی در آوریل 2015 از این تکنولوژی در اپل واچ‌های خود بهره گرفت.

برنامه‌های احتمالی اپل برای صفحه نمایش آیفون‌های آینده

گزارش شده است که اپل در مدل 2020 آیفون (XI و XI Max) از نمایشگرهای OLED استفاده می‌کند و احتمالا جانشین آیفون XR نیز به صفحه نمایش ال‌سی‌دی مجهز خواهد بود.

تحلیلگر Ming-Chi Kuo پیش‌بینی کرده که اپل می‌تواند از نمایشگرهای مینی LED در سال 2021 استفاده کند. این تکنولوژی اساسا یک نسخه کوچک‌تر از میکرو LED است اما باید مشکلات مربوط به پنل‌های OLED فعلی را حل کند. طبق گزارشات، این تکنولوژی برای اولین بار در Macbooks و iPadsهای 2021 استفاده خواهد شد. در حال حاضر مشخص نیست که اپل طرح‌هایی برای استفاده از صفحه نمایش مینی LED در ساعت اپل داشته باشد یا اینکه غول کوپرتینویی منتظر بماند که پنل‌های میکرو LED در دسترس قرار گیرند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که این فناوری در مقیاس انبوه به کدام آیفون های اپل برسد؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Soheil Rezayiha

یه کم میدونم بی ربطه ولی بعضیا نمی دونن
اپل در اپل واچ ها از همون سری اول تا الان از اولد های الجی استفاده کرده بعدشم میگن الجی در صنعت اولد بی تجربس

_V_

کسی نگفته الجی بی تجربس ولی فکر نمیکنی که استفاده از اولد سامسونگ تو ایفون مهم تر از استفاده اولد الجی تو اپل واچه؟!

نیما عرفانی

صرفاً جهت اطلاع :
تجربه و سابقه ی الجی در تولید پنل های OLED بیشتر از سامسونگ هست .
درسته که پنل AMOLED روی آیفون ساخت سامسونگه اما مهم اینه اپل برای تولید پنل ۴ نسل از اپل واچ با الجی همکاری کرده(۲۰۱۵،۲۰۱۶،۲۰۱۷،۲۰۱۸) در حالی که همکاریش برای تولید پنل آیفون ها با سامسونگ ۲ ساله که صورت گرفته ( ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷) .
و نکته ی دیگه اینه: پنل های LCD آیفون ها در اکثر مدل هاشون و همینطور تکنولوژی رتینا برای الجی بوده.

_V_

چه جالب نمیدونستم

mehrdad_ma

میکرو ال ای دی
از سال ۲۰۱۲ خبرش هست ولی استفاده تجاری نشده
اپل هم خیلی محافطه کار هست و احتمالاً دیرتر از بقیه استفاده بکنه .
ولی خبرهای قبلی میگفتن اپل حتی با tsmc برای ساخت پنل میکرو led همکاری میکنه .
چند شرکت دیگه هم هستند که دارن روی پنلهای میکرو LED کار میکنن باید.
فقط باید دید چه موقعی استفاده میشه و چقدر به قیمت گوشی ها اضافه میشه .

همچنین سالهاس دارن برای جایگزینی باتری لیتومی تلاش میکنن که هنوز هیچکدام تجاری نشدن

یه خبر خواندم در مورد استفاده از نقره بود برای ساختن باتری که ظرفیت چند برابری داره و سیکل شارژ ۵_۶ هزار بار
اما گفتن چون نقره گرانبها هست ممکنه قیمت باتری ها با افزایش قیمت نقره بالا بره

به هر حال امیدوارم این دو فناوری هرچی زودتر بیان و این مشکلات پنلها و مشکل شارژ رو حل کنن هرچند قیمتها بالا میره ولی ارزششو داره

علی شیخ زاده

مهم ترین مشکل اولد ها همین سایه افتادنه.
اگه نمایشگر جدیدی بتونه در حد کیفیت اولد و بدون سایه انداختن ظاهر بشه اون موقع اولد ها منسوخ میشن.
خبر تلاش اپل روی پنل های میکرو ال ای دی چند سالیه شنیده میشه و با توجه به سابقه اپل میشه انتظار یک پنل عالی رو داشت

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)