حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی عملکرد گوگل در دنیای سخت افزار

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | گوگل

گوگل را به عنوان یکی از غول‌های دنیای نرم افزار می‌شناسند. اما این شرکت تا چه اندازه توانسته در توسعه تعداد انگشت شماری محصولی سخت افزاری همچون گوشی های گوگل پیکسل، موفق عمل کند؟ این شرکت محصولات زیادی از موبایل تا لپتاپ، بلندگوی هوشمند و حتی هدست واقعیت مجازی دارد و در ادامه می خواهیم بررسی عملکرد گوگل در دنیای سخت افزار را داشته باشیم، با ترنجی همراه باشید.

بررسی عملکرد گوگل در دنیای سخت افزار

بر اساس ارزیابی‌ها، طول عمر پروژه‌های سخت افزاری Google به طور میانگین برابر ۲ سال و ۹ ماه است. این میزان را باید با عمر ۴ سال و ۴ ماهه برنامه‌ها و سرویس‌های نرم افزاری رها شده این شرکت مقایسه کرد. اطلاع از این موضوع ممکن است شما را درباره خرید محصولات سخت افزاری گوگل، از کنترلر بازی Stadia گرفته تا گوشی های سری Pixel، مردد کند. اما ۶ گوشی گوگل پیکسل که از سال 2016 تا امروز معرفی شده‌اند، در دنیای عکاسی موبایل بی‌نظیر هستند! آیا می‌توان این موضوع را کتمان کرد؟

گوگل

گوگل

Google از نظر راه‌اندازی پروژه‌های منحصربه‌فرد و نوآورانه، بسیار مصمم و بااشتیاق عمل می‌کند. این شرکت، از پروژه‌های نوآورانه خود با عنوان Moonshot یاد می‌کند. اغلب این پروژه‌ها از گوگل ایکس، آزمایشگاه نیمه مخفی این شرکت، بیرون می‌آیند. در دنیای فناوری، یک Moonshot را باید یک پروژه جاه طلبانه، اکتشافی و زیر و روکننده دانست!

نکته بسیار مهم درباره پروژه‌های Moonshot، که سبب می‌شود Google را به خاطر آن شدیدا تحسین کنیم، این است که همه آن‌ها بدون انتظار برای دستیابی به سود در آینده نزدیک، پیاده‌سازی می‌شوند. گوگل حتی در مواقعی، هیچ تحقیقی درباره ریسک‌های اقتصادی و سودآور یا زیان‌ده بودن پروژه نداشته و فقط آن را پیش می‌برد.

 

به عنوان برخی از پروژه‌های Moonshot می‌توان به گوگل گلس (Google Glass)، پراجکت لون (Project Loon) یا همان پروژه اینترنت‌رسانی به تمام نقاط دنیا از طریق بالن‌ها، اتومبیل خودران گوگل، عینک‌ واقعیت افزوده، شبکه عصبی، ربات‌های مورد استفاده در صنایع مختلف و بسیاری دیگر از موارد اشاره کرد.

ایمان و عقیده موسس‌های Google، ذهن نوآور و مخترع آن‌ها و همچنین توانایی‌های بالا در زمینه حل مسائل پیش آمده، سبب شده روز به روز پیشرفت گوگل سرعت بیشتری بگیرد. کاربران، گوگل را به خاطر تغییر دادن سبک زندگی آن‌ها ستایش می‌کنند. این شرکت ابزارهایی به زندگی انسان‌ها آورده که امروز، حتی تصور زندگی بدون آن‌ها برای برخی غیر ممکن است؛ موتور جستجوی گوگل و گوگل مپس نمونه‌ای از آن‌ها هستند و پروژه‌هایی همچون اتومبیل خودران Google نیز به زودی به فهرست محصولات حیاتی این شرکت افزوده خواهد شد.

کافی است در وب سایت killedbygoogle.com نگاهی به فهرست بلند بالای پروژه‌هایی که توسط گوگل متوقف شده‌اند بیندازید. هم‌اکنون نیز Google در دنیای فناوری یکه‌تازی می‌کند و در برخی مواقع، با تصمیمات خود قانون بازی را تغییر می‌دهد. فقط تصور کنید اگر تمامی این پروژه‌ها اجرایی شده یا بعد از اجرایی شدن و در دسترس بودن برای یک مدت زمان مشخص، هرگز متوقف نمی‌شدند، دنیای تکنولوژی امروز چطور کاملا تحت سلطه گوگل قرار داشت!

استفاده مداوم از سرویس‌های نرم افزاری گوگل مخصوصا موتور جستجوی آن سبب شده آن را به عنوان یک غول نرم افزاری بشناسیم، اما این شرکت، حتی یک پروژه اتومبیل خودران در دست توسعه دارد. وجود تعداد قابل توجهی لپ تاپ، تبلت و مخصوصا شش گوگل سری پیکسل (با آن دوربین‌های رویایی)، سبب می‌شوند در برخی مواقع، گوگل را به چشم شرکتی سخت افزاری نیز نگاه کنیم! این شرکت‌ محصولات فیزیکی کوچکی همچون گوگل گلس و کنترلر بازی استادیا را نیز توسعه داده است.

گوگل به عنوان یک شرکت سخت افزاری

از بین 150 پروژه مهمی که Google تا امروز آغاز کرده و در نهایت کنار گذاشته است، تنها 12 مورد سخت افزاری بوده‌اند. این در حالی است که متوسط طول عمر محصولات مربوط به آن پروژه‌ها، در قفسه فروشگاه‌ها، تنها 2 سال و 9 ماه است. این میزان با در نظر گرفتن عمر محصولات نرم افزاری شرکت همچون +Google و Inbox by Gmail به مراتب کمتر بوده‌ است. همچنین می‌توان به سرویس کوتاه‌کننده آدرس اینترنتی آن یعنی URL Shortener اشاره کرد که بعد از 9 سال سرویس‌دهی، به تازگی متوقف شده است.

با در نظر گرفتن عمر محصولات نرم افزاری گوگل که بعد از سال‌ها سرویس‌دهی، در نهایت مرخص شده‌اند، به متوسط عمر 4 سال و 4 ماه برای تمامی آن‌ها می‌رسیم. برای جلوگیری از بالا گرفتن بحث، از صحبت درباره شرکت‌های سخت افزاری که Google روزی خریداری کرد، اما کمی بعدتر از دست آ‌ن‌ها خلاص شد، خودداری می‌کنیم! به عنوان نمونه باید به شرکت سازنده ربات‌های منحصربه‌فرد با قابلیت‌های ویژه یعنی بوستون داینامیکس و همچنین سازنده گجت‌های سری Moto (فروخته شده به لنوو، شرکت مالک موتورولا) اشاره کرد.

از بین محصولات سخت افزاری گوگل، بیشتر روی گوشی های سری پیکسل متمرکز هستیم. انتظار داریم در سال جاری، دو گوشی جدید از خانواده Pixel 4 معرفی شدند. این اتفاق سبب خواهد شد خط مرزی 3 ساله برای عمر محصولات سخت افزاری گوگل، به جلو رانده شود. به این ترتیب، مهندسان اچ تی سی در امان بوده و قرار نیست از کار بیکار شوند! Google سال گذشته اعلام کرد قرارداد خرید بخش موبایل HTC نهایی شده و سری جدید گوشی های سری Pixel در کشور تایوان و کارخانه‌های این شرکت، ساخته خواهند شد.

با این حال، Google تا امروز نشان داده در مسیر پروژه‌های سخت افزاری، بیشتر با آزمون و خطا رو به رو بوده است. به همین دلیل هیچ تضمینی برای ایمن بودن محصولات سخت افزاری گوگل از خطر انقراض وجود ندارد!

حتی بر اساس آنالیزهای مثبت اندیشانه، که طبق آن‌ها گوگل سرانجام در کسب و کار کالاهای سخت افزاری به مهارت دست پیدا کرده است، تنها 5 درصد سود ناخالص Google از دو سال پیش، مربوط به کالاهای لمس شدنی بوده است.

این موضوع به معنی جذاب نبودن یا حتی نامناسب بودن محصولات سخت افزاری گوگل نیست. به طور بالعکس، به عنوان نمونه، کروم بوک پیکسل یکی از زیباترین لپ تاپ‌های دسته‌بندی خود تا امروز، تلقی می‌شود. همچنین می‌توان به موفقیت بی‌نظیر اسپیکر هوشمند Google هوم اشاره کرد که از روشن بودن آینده بخش کالاهای سخت افزاری گوگل خبر می‌دهد. اما درباره هر پروژه سخت افزاری، موضوعاتی وجود دارند که سبب می‌شود در زمان تقابل دو عبارت «سخت افزار» و «گوگل»، کمی بیشتر تامل کنید.

گوشی‌های هوشمند سری نکسوس

اولین سری تلاش Google به منظور ساخت گوشی های اندرویدی خود، به خلق محصولات سری Nexus ختم شد. با این حال، گوشی های نکسوس همواره حاصل سرمایه‌گذاری مشترک گوگل با یک شرکت گوشی‌ساز دیگر، بوده‌اند. به عنوان آخرین گوشی های این سری می‌توان به نکسوس 6 پی و نکسوس 5 ایکس (عرضه در سال 2015) اشاره کرد که به ترتیب به دست هواوی و ال جی ساخته شدند.

به همین دلیل گوگل کنترل کامل یا حتی کافی روی قسمت سخت افزاری گوشی نداشت. در نهایت، با یک گوشی هوشمند شبیه به دیگر محصولات بازار رو به رو می‌شدیم که مهم‌ترین وجه تمایز آن، داشتن لوگوی گوگل به همراه یک رابط کاربری متفاوت بود. محصول مشترک بودن آن‌ها سبب می‌شد در نهایت، ساخت و عرضه گوشی ها نیز با مشکلاتی مواجه شود.

قرارداد گوگل با موتورولا

برخی عقیده دارند گوگل، به خاطر مسیری که موتورولا برای آینده محصولات Moto X ترسیم کرده بود، به خرید این شرکت علاقه‌مند شد. شرکت در نهایت موتورولا را با ضرر و زیاد فراوان به لنوو فروخت و اکنون بر سر مالکیت حق اختراع‌های مربوط به آن، با شرکت مالک کنونی کش و قوس دارد.

Google، به عنوان شرکتی همیشه مثبت‌اندیش، خرید موتورولا را موفقیتی بزرگ می‌داند. از نظر مالی، آن‌ها شرکت یاد شده را به قیمت 12.5 میلیارد دلار خریداری کردند. مالک جدید در نهایت بخش لوازم خانگی و بخش گجت‌های الکترونیکی را به ترتیب به قیمت 2.5 میلیارد دلار و 3 میلیارد دلار به سایر شرکت‌ها فروخت. گوگل عقیده دارد این شرکت در مجموع، برای در اختیار گرفتن یک سری از حق اختراع‌های موتورولا، چیزی حدود 2.5 تا 3.5 میلیارد دلار هزینه کرده و مابقی پول پرداخت شده برای خرید شرکت، به جیبش بازگشته است.

لپ تاپ‌های گوگل

لپ تاپ منقرض شده کروم بوم پیکسل می‌توانست به منزله یک هشدار برای شرکت تلقی شده و به سازنده، درباره عدم تلاش برای نفوذ در سطوح بالای بازار اخطار بدهد. لپ تاپ‌های کروم بوک توانستند به موفقیتی بی‌نظیر مخصوصا در بازارهای آمریکا، دست پیدا کنند. دانش آموزان و دانشجویان به خرید لپ تاپ‌های گوگل، به جای آیپدهای گران قیمت اپل، روی آوردند؛ گجت‌های ارزان قیمت همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرند.

اما هیچ کاربری حاضر نبود برای پروژه‌های تحقیقاتی گوگل، همچون لپ تاپ‌های قدرت گرفته از سیستم عامل کروم او اس، هزینه زیادی پرداخت کند. پیکسل بوک 999 دلاری به همین سرنوشت دچار شد. بر اساس گزارش‌ها، گوگل تعداد قابل توجهی از کارمندان بخش کروم او اس را مدتی است به دیگر قسمت‌های شرکت منتقل کرده است.

با توجه به گزارش‌های منتشر شده تا امروز، احتمالا لپ تاپ پیکسل بوک ۲ تا رویداد رونمایی پیکسل ۴ آماده نخواهد شد. با توجه به سرگذشت لپ تاپ‌های گران قیمت کروم او اس تا امروز، آیا گوگل مرتبه‌ای دیگر تصمیم دارد یک لپ تاپ گران قیمت و مجهز به سیستم عامل اختصاصی خود روانه بازار کند؟

گوشی‌های هوشمند سری پیکسل

گوگل برای یکسان‌سازی برند گوشی های هوشمند و لپ تاپ‌هایش، از سال 2016 آن‌ها را تحت سری Pixel عرضه کرد. این محصولات همچنین در مقایسه با گوشی های سری Nexus، به بالاترین مشخصات فنی مجهز شده و در بازار، به رقابت با پرچمداران سامسونگ، هواوی و اپل پرداخته‌اند. خانواده پیکسل، بعد از معرفی ایرباد پیکسل بادز، باز هم پرجمعیت‌تر شد.

اندروید کیو

اندروید کیو

در این مطلب قصد نداریم به مشکلات نمایشگر، اسپیکرها و دیگر ایرادهای سخت افزاری و نرم افزاری گوشی های هوشمند سری پیکسل بعد از هر سال عرضه آن‌ها به بازار، اشاره کنیم. مشکل مربوط به نرم افزاری و نه سخت افزاری بودن گوگل وقتی خود را نشان می‌دهد که نحوه توزیع گوشی پیکسل، پیکسل 2 و پیکسل 3 در بازارهای کشورهای مختلف را بررسی کنیم. این شرکت در روح سخت افزاری نیست، به همین دلیل از هر گوشی تعداد زیادی تولید نکرده و در توزیع همان تعداد کم نیز درست عمل نمی‌کند. با توجه به نبود برنامه‌ای مشخص برای گارانتی گوشی های سری پیکسل خارج از سانفرانسیکو، کاربران زیادی با در نظر گرفتن قیمت‌های بسیار بالای آن‌ها، از خریدشان صرف نظر می‌کنند.

خارج از سانفرانسیسکو، شرکت گوگل در همکاری با uBreakiFix مشکلات سخت افزاری گوشی های پیکسل کاربران را حل می‌کند. مشکل اول اینجاست که با وجود نزدیک شدن به تاریخ رونمایی گوشی پیکسل ۴ تا ابتدای ماه جاری میلادی، در فهرست محصولات پشتیبانی شده توسط uBreakiFix در وب سایت آن، نامی از پیکسل 3 دیده نمی‌شد! از طرفی مراجعه به uBreakiFix، تنها برای کاربران کشور آمریکا میسر است و دیگر کاربران همچنان باید قید پشتیبانی رسمی شرکت را بعد از خرید یک گوشی Google Pixel، بزنند.

پروژه‌های موفق گوگل ما را به همچنین سخت افزاری خطاب کردن آن تشویق می‌کند، اما نکته اینجاست که همه چیز به طراحی، ساخت و عرضه یک کالای قابل لمس محدود نمی‌شود. تنها یک ماه بعد از عرضه پیکسل ۳، نمایشگر گوشی برخی کاربران سوخت، اما گوگل قادر به تعویض آن‌ها نبود! تا یک ماه پیش، حتی خود سازنده نیز نمی‌توانست صفحه نمایش جدیدترین گوشی هوشمندش را در صورت آسیب دیدن تعویض کند.

نتیجه‌گیری

سخت افزار همانند نرم افزار نیست؛ برای تولید محصولات سخت افزاری و قابل لمس، یک سری موانع ورودی وجود دارد. همچنین تقاضا باثبات و مشخص نبوده و ممکن است محصولات عرضه شده در نهایت روی دست سازنده بمانند. مخارج کلی محصولات سخت افزاری بالا بوده و لجستیک و حمل و نقل یک معضل اساسی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

به طور خلاصه، برای مدیریت دردسرهای بی‌شمار تا اتمام تولید محصول، توزیع صحیح آن و توانایی برای پاسخگویی به مشتریان حتی در صورت عرضه یک محصول بسیار متقاعدکننده، به تجربه بسیار زیادی نیاز است. همچنین برای دست پیدا کردن به موفقیت، باید سال‌ها در دنیای سخت افزار فعالیت کرد. متاسفانه گوگل نشان داده صبر و حوصله کافی برای دستیابی به موفقیت در دنیای سخت افزار در آینده نزدیک را ندارد. این عجله سبب شد هزینه‌های زیادی روی دست شرکت باقی مانده و برخی از کالاهای فیزیکی، با مشکلات متعدد رو به رو شوند. به عنوان نمونه می‌توان به گوشی هوشمند پیکسل ۳ اشاره کرد که عدم توانایی سازنده برای پشتیبانی از آن بعد از عرضه نشان داد محصول عملا برای عرضه آماده نبوده است.

نظر شما درباره گوگل سخت افزاری چیست؟ فکر می کنید این شرکت همانند مایکروسافت در ورود به دنیای سخت افزار آن چنان که باید، کامیاب نباشد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
vahid abedi

به نظر من گوگل در نرم افزار بسیار موفق تر از سخت افزار هستش.

تخصص اصلی گوگل نرم افزار هستش

ولی از موفقیت و توسعه سخت افزار توسط گوگل خیلی خوشحال میسم.

مخصوصا در بخش موبایل

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)