حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش محبوبیت آیفون در چین دلیل اصلی عملکرد ضعیف اپل در این کشور است

نوشته

5 سال قبل | 9 دیدگاه | اپل

شاید این موضوع برای برخی‌ها ناپسند به نظر برسد، اما شرکت اپل که پیش‌بینی می‌شد در عرصه صادرات جهانی اسمارت فون‌ها در سال ۲۰۱۸ جایگاه دوم را به خودش اختصاص بدهد، در حال حاضر در زمینه تقاضا با یک بحران مواجه شده است. در حقیقت کاهش محبوبیت آیفون در چین دلیل اصلی عملکرد ضعیف اپل در این کشور است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن بیشتر صحبت کنیم.

آیفون Xr

آیفون Xr

در واقع، میزان فروش جهانی آیفون در سراشیبی سقوط قرار دارد و اکثر تحلیل‌گران نیز بر این باور هستند که این سقوط حداقل در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت. این در شرایطی است که شرکتی مثل هوآوی در حال ربودن گوی سبقت از اپل است.

به غیر از بازار آمریکا، که هوآوی به خاطر محدودیت‌های سیاسی آن‌طور که باید و شاید در آن فرصت عرض اندام ندارد، اپل تقریبا در باقی بازارها توسط هوآوی تهدید می‌شود. تعجب برانگیز نیست اگر بگوییم که اپل برای فروش آیفون در چین، یعنی وطن هوآوی، تحت بیشترین فشار قرار دارد. اگر بخواهیم نگاهی به آمار بیاندازیم، بر مبنای گزارش Counterpoint Research، اپل در سال ۲۰۱۶ با تحت تسلط درآوردن فقط ۱۰.۴ درصد از بازار اسمارت فون‌های چین توانست مقام پنجم را به دست بیاورد و این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ اپل در چین وضع بهتری داشت و توانست با گرفتن ۱۱.۳ درصد از بازار، در مقام سوم پرفروش‌ترین شرکت‌های سازنده اسمارت فون در چین جای بگیرد.

علت پسرفت شرکت اپل در چین چیست

چین

چین

در پاسخ به این سوال که علت این پسرفت شرکت اپل در چین چیست، اولین و ساده‌ترین پاسخ قیمت آیفون‌ها محسوب می‌شود. همه می‌دانیم که اپل یکی از اولین شرکت‌هایی بود که در سال ۲۰۱۷ اسمارت فونی با قیمت ۴ رقمی (به دلار) را روانه بازار کرد. گرچه از زمان معرفی آیفون X شاهد کاهش ناگهانی سهم اپل در بازار اسمارت فون‌های چین نبودیم، ولی به مرور و با گران‌تر شدن سردم‌دارهای اپل، شرکت‌هایی همچون هوآوی توانستند در دل کاربران جای بیشتری باز کنند؛ درست مثل باقی بازارهایی که در آن‌ها گوشی‌های بسیار گران مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

با این‌که اپل در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ در کشور چین توانست سهمی ۱۱.۵ درصدی از بازار اسمارت فون‌ها را تصاحب کند، اما در این دوره سه ماهه اپل فقط توانست ۱۱.۸ میلیون واحد از آیفون‌های خود را در آن کشور به فروش برساند و این آمار با توجه به گزارش IDC، در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ معادل سه میلیون واحد افت میزان فروش آیفون بوده است. منطقی‌ترین واکنش به این تغییرات این بود که اپل قیمت منطقه‌ای آیفون‌های خودش را برای رقابت بهتر با شرکت‌هایی همچون اوپو، ویوو،شیائومی و هوآوی تا حد امکان کاهش بدهد.

اما باز هم با توجه به گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده، این اقدامات هم کمکی به جایگاه اپل نکرده است. به عنوان مثال، با این‌که قیمت آیفون ۸ در چین اکنون ۲۵ درصد کاهش داشته است، ولی باز هم میزان فروش این دیوایس در ماه فوریه ناامید کننده محسوب می‌شود. به همین خاطر است که باید گفت قیمت محصولات، عامل اصلی سقوط اپل در بازار چین نیست.

اگر تاکنون نمی‌دانستید بد نیست خاطر نشان کنم که بازار چین، یعنی بزرگ‌ترین بازار اسمارت فون‌ها در دنیا، اکنون به بلوغ رسیده و تمرکزش را به سمت ویژگی‌ها و نوآوری‌ها هدایت کرده است. بله، قیمت‌های منطقی همچنان اهمیت دارند، اما نه به اندازه چند سال پیش. شاهد این ادعا نیز همین که فروش دیوایس‌های ۶۰۰ دلاری و گران‌تر، در سال ۲۰۱۸ در چین روند افزایشی داشته است.

گرچه این خبر شاید برای اپل و طرفدارانش خوش‌آیند به نظر برسد، ولی این موج بیشتر به نفع شرکت‌هایی مثل هوآوی، اوپو و ویوو تمام شده است. علتش این است که این شرکت‌ها روند هوشمندانه‌تری در ارتقا مشخصات فنی سردم‌داران خود در پیش گرفته‌اند. در حالی که اپل بیشتر در پی بهبود کیفیت تجربه کاربری است، این شرکت‌های خلاق مدام در تلاش هستند که با آزمودن نوآوری‌های بکر در طراحی سخت‌افزار و به کار بردن ویژگی‌های فنی متمایز، مثل دوربین‌های سه‌گانه در پشت دیوایس و حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش لمسی، مشتری‌های بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

جالب این‌که حداقل فعلا این استراتژی برای این شرکت‌ها نتایج خوبی به همراه داشته است، به طوری که فروشندگان محلی اسمارت فون‌ها در چین هم مدعی هستند تعداد خریداران آیفون در این کشور در حال ریزش است و در عوض رقبا پیش افتاده‌اند، علی‌الخصوص هوآوی که با امکاناتی مثل دوربین‌های منحصر به فرد دیوایس‌هایش توانسته دل خریداران چینی را به دست بیاورد.

اپل نیز اگر می‌خواهد در این بازار عظیم از رقبایی همچون آیفون عقب نیافتد، باید روی طراحی بدون قاب و بهبود سیستم دوربین آیفون‌هایش بیشتر تمرکز کند. البته این فقط به چین محدود نمی‌شود، چون باقی بازارهای مصرفی دنیا هم اخیرا رفتاری مشابه چینی‌ها از خود نشان داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود آیفون ۱۱ یا همان آیفون XI حداقل در یکی از این دو زمینه طراحی بدون قاب و بهبود سیستم دوربین، حضور قدرتمندتری داشته باشد.

فکر می کنید اپل بتواند در بازار موبایل سهم خود را حفظ کند و به سرنوشت نوکیا دچار نشود؟

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Vahid

ب گمونم اپل چندتا کار باید بکنه
کاهش نسبی قیمت ها
دادن هدیه
افزایش کیفیت دوربین
تغییر اساسی در رابط کاربری
حجیم کردن باتری
بقیه موارد عالی هست
و قطعا نسل ب نسل پیشرفتش عالیه
ی مطلبی هم بگم اونایی ک اپل باز هستن هیچ وقت اپل رو ول نمیکنن برن سمت اندروید
نمیگم اندروید بده ن اصلا
ولی صحبت در مورد خو گرفتن با سیستم عامل اپله
و اینایی ک میبینی سریع از اپل ب اندروید کوچ میکنن بیشتر اینایی هستن ک ی گوشی اندرویدی داشتن و برای تجربه ب ای او اس کوچ کردن و بعد از مدتی برمیگردن
وگرنه اونی ک با اندروید خو گرفته ب ای او اس کوچ نمیکنه و بلعکس
شخصا نظرم اینه سیستم عامل اپله ک تا این جا این جایگاه براش ب ارمغان آورده و از طرفی هم کیفیت
در هر صورت امیدوارم این رقابت ب نفع ما تموم بشه و ایفون های جدید ارزان تر باشن

lovenokia

آیفون محبوب درست !
ولی دیگه قیمت فضایی گذاشتن دیگه از شورش درآورده است.
با یک سوم قیمت Iphone xr که مثلا ارزانترین گوشی اپل هست . میشه یک گوشی میان رده عالی شیائومی خرید !

pouya

راجب رابط کاربری باهات مخالفم یکی از قشنگ ترین و ساده ترین رابط کاربری داره خیلی خوب بخش ستینگ
ساده سازی شده با اولین تجربه هم میتونه راحت ازش استفاده کنه

” اونایی ک اپل باز هستن هیچ وقت اپل رو ول نمیکنن برن سمت اندروید”
این حرفتونم اشتباه البته از نظر من به خاطر اینکه خودمون که اپل باز بودیم اومدیم سمت اندروید فقط واسه تفریح. به نظر من ماییم که باید بتونیم از تموم پلتفرم ها استفاده کنیم.
ی مثال سادش اینه که الان من از گنولینوکس استفاده میکنم و هیچ مشکلی ندارم جایی هم نیاز باش از مک او اس
یا وین استفاده میکنم بدون کوچک ترین مشکلی

Milad7

دلیل اصلی قیمت بسیار پایین و رقابتی محصولات چینی هست

علی شیخ زاده

*اپل نیز اگر می‌خواهد در این بازار عظیم از رقبایی همچون آیفون عقب نیافتد،*😐

دلیل این موضوع برمیگرده به گران بودن آیفون و همچنین عالی شدن برند های اندرویدیه
قبلا اپل یه گوشی معرفی میکرد و مطمئن بود که تا سال بعدی بهترین میمونه اما الان یه گوشی معرفی میکنه با اینکه عالیه اما ممکنه حتی در همون روز معرفی هم بهترین نباشه

Arrow

همین الانش توی خیلی از کشور ها مثل کشور خودمون خیلی ها به خاطر کلاس و یه سری دلیل مسخره میرن آیفون میگیرن نه استفاده کاربردی

pouya

اینا حرف های کلیشه ای مطمن باش اکثر مصرف کننده ها میدونن چی دستشون و کلی کار با گوشیشون انجام میدن

اگه بحث کلاس و لاکچری بودن باش باید برن سمت بلکبری مخصوصا سری جدید کی وان و کی 2

گوشی های عالی هستن مخصوصا کیبوردش که واسه خودش ی دنیای دیگست

Arrow

کلیشه نیست واقعیت هست کافیه با فروشنده ها در ارتباط باشی یا موقعی که مردم خرید میکنن از نزدیک ببینی از سوال هایی که میکنن و خیلی چیزا میشه فهمید کاربر تا چه حد اطلاعات داره

Peiman

امیدوارم همینطور افت کنه و سهمش کمتر بشه خیلی شورشو در اورده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)