حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نظریه تخت بودن زمین به لطف یوتیوب طرفداران بیشتر پیدا کرده است

نوشته

5 سال قبل | 4 دیدگاه | گوگل

احتمالا بدیهی ترین پاسخی که به درباره گرد بودن یا نبودن کره زمین در ذهن شما وجود دارد، گرد بودن آن است. هر چند قرن ها پیش سزای چنین گفته ای مرگ بود اما همه ما حالا قطعا می دانیم که زمین کروی است. در این بین اما یک ویدیو در یوتیوب طرفداران زیادی پیدا کرده که می گوید زمین تخت است. در حقیقت نظریه تخت بودن زمین به لطف یوتیوب طرفداران بیشتر پیدا کرده است و برخی یوتیوب را مقصر می دانند! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا در این زمینه بیشتر صحبت کنیم.

نظریه زمین تخت

نظریه زمین تخت

نظریه زمین تخت

تئوری‌های توطئه که در سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو نمایش داده می‌شوند مردم را متقاعد می‌کنند تا به گرد بودنِ زمین شک کنند. محققان بر این باورند که محرک ِ اصلی افزایش تعداد طرفداران “زمین تخت” را شناسایی کرده‌اند: سایت اشتراک ویدئوی گوگل، یعنی «یوتیوب».

این شک و تردید زمانی شدت گرفت که این افراد در سال ۲۰۱۷ در بزرگترین گردهم‌آیی طرفداران زمین تخت در جهان در کنفرانس سالیانه‌ی جنبش زمین تخت در رالی، کارولینای شمالی و سپس سال گذشته در گردهم‌آیی دنور، کلورادو شرکت کردند. مصاحبه با ۳۰ شرکت‌کننده نشان داد که یک الگو در داستان‌هایی که مردم در مورد نحوۀ ورودشان به این گردهم‌آیی‌ها تعریف می‌کردند وجود دارد؛ همه‌ آنها متقاعد شده بودند که زمین یک صخرۀ گرد و بزرگ نیست که در فضا در حال گردش باشد بلکه یک دیسک تخت است.

اشلی لندرام، مدیر پروژه تحقیقاتی در دانشگاه فناوری تگزاس گفت که از میان ۳۰ نفر، همگی بجز یک نفر گفتند که دو سال پیش تصور نمی‌کردند زمین تخت باشد اما پس از تماشای ویدئوهای ترویج‌دهندۀ تئوری‌های توطئه در یوتیوب نظرشان عوض شد. تنها کسی که چنین چیزی را نگفت یک آقا همراه با دختر و دامادش بود و گفت که دختر و دامادش یک ویدئو در یوتیوب تماشا کردند و برای او تعریف کردند.

مصاحبه‌ها نشان داد که بیشتر ِ افراد ویدئوهایی را دربارۀ تئوری‌های توطئه‌ی دیگر تماشا کرده بودند که به ۱۱ سپتامبر، تیراندازی مدرسه سانی هوک و سفر فضانورد ناسا به ماه مربوط می‌شدند، و سپس یوتیوب ویدئوهای‌ دیگری را دربارۀ زمین تخت برای آنها به نمایش گذاشت. بعضی‌ها گفتند که ویدئو‌ها را فقط برای نقض این موضوع تماشا کردند، اما خیلی زود متوجه شدند که توسط آنها تسخیر شد‌ه‌اند.

۲۰۰ نکته که اثبات می‌کنند زمین یک توپ در حال چرخش نیست

لندرام گفت که یکی از محبوب‌ترین ویدئوهای زمین تخت تحت عنوان «۲۰۰ نکته که اثبات می‌کنند زمین یک توپ در حال چرخش نیست» موثر واقع شده چون استدلالات مطلوبی را برای افراد زیادی مطرح می‌کند، از کتابداران کتاب مقدس و نظریه‌پردازان تئوری‌های توطئه گرفته تا افرادِ علمی‌تر.

این مصاحبه‌‌شوندگان متوجه شدند که زمین تخت را باور کرده‌اند اما قبلأ این سئوالات را می‌پرسیدند که «منحنی کجا است؟» و «چرا افق همیشه در سطح چشم دیده می‌شود؟» لندرام که نتایجش را در نشست سالیانۀ انجمن آمریکایی پیشرفت‌های علمی در واشنگتن دی سی ارائه داد گفت که تصور نمی‌کند یوتیوب کار اشتباهی انجام داده باشد، اما این سایت اگر قصد داشت کمک داشت، می‎توانست از الگوریتمش برای نشان دادن اطلاعات دقیق‌تر استفاده کند.

لندرام افزود: «اطلاعات مفید زیادی در یوتیوب وجود دارد، اما اطلاعات اشتباه نیز به وفور مشاهده می‌شود. الگوریتم‌های آنها رفتن درون سوراخ خرگوش را راحت‌تر می‌کنند چون اطلاعاتی را برای افراد مستعدتر فراهم می‌کنند. باور به تخت بودن زمین به خودی خود مضر نیست، اما باعث بی‌اعتمادی به موسسات علمی معتبر شده است. از مردم می‌خواهیم نسبت به اطلاعاتی که دریافت می‌کنند تفکر انتقادی داشته باشند.»

نظریه زمین تخت

نظریه زمین تخت

لندرام از دانشمندان و بقیه درخواست کرد ویدئوهای خودشان را در یوتیوب بسازند تا با تکثیر ویدئوهای تئوری توطئه مبارزه کنند. «ما از یوتیوب نمی‌خواهیم تا فقط ویدئوهایی را منتشر کند که دلایل تخت بودنِ زمین را ارائه می‌دهند. ما به ویدئوهای دیگری نیز نیاز داریم که نشان دهند چرا این دلایل واقعی نیستند و می‌توانید به روش‌های زیادی این مسئله را تحقیق کنید.»

طرفداران زمین تخت تحت تأثیر جملات علمی قرار نمی‌گیرند

وی نتیجه گرفت که برخی از طرفداران زمین تخت تحت تأثیر جملات علمی قرار نمی‌گیرند. وقتی اخترفیزیکدان آمریکایی نیل دی‌گراس تایسون توضیح داد که چگونه بخش‌های کوچکی از سطوح منحنی‌شکل بزرگ همیشه برای موجوداتی که روی آن زندگی می‌کنند مسطح به نظر می‌رسند، پیام او اهانت‌آمیز و متکبرانه به نظر می‌رسید.

همیشه درصد کمی از مردم هر چیزی که دانشمندان عنوان می‌کنند را رد می‌کنند، اما ممکن است یک گروهِ میانه وجود داشته باشد. وی افزود: «تنها ابزاری که برای مبارزه با اطلاعات اشتباه داریم این است که سعی کنیم آن را با اطلاعات بهتری بررسی کنیم.» گوگل هیچ واکنشی در این زمینه نشان نداد.

به هر صورت اینکه بگوییم گوگل و یوتیوب مقصر افزایش توجه به این نظریه است مانند این خواهد بود که بگوییم تلگرام و اینستاگرام باعث اشاعه فحشا می شود! نظر شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
.Alireza.

واقعا چرا میگن زمین تخته؟این همه عکس و فیلم از کره زمین هست بازم میگن تخت!😐

حماقت انسان هرگز از بین نمیرود بلکه از زمان گالیله به قرن ۲۱ رسیده است.گالیله گفته بود دیگه؟😂

Mohammad 13759

استدلالشان رو نمیفهمم اگه تخته چرا زمانی که خورشید غروب میکنه اون طرف زمین طلوع میکنه ها احمق ها دقیقا مثل افرادی هستند که فکر میکنند یکی دیگه میاد نجاتشون میده هه اره از در عقب صندلی جلو .

Saeed393

اقا اصلا برای مقابله با این چرندیات باید یوتیوب رو تعطیل کرد

Mohsen1366

من نمیگم زمین تخته ولی به همین سادگیام که یه سری از دوستان فکر میکنن نیست. مثلا شما یک عکس یا فیلم که بشه صد در صد ثابت کنی که اصله و cgi نیست نمیتونی پیدا کنی. نود و نه درصد فیلمهای فضا با لنز fish eye تهیه شده.طلوع و غروب بر اساس زمین تخت کاملا منطقیه. به هر حال تعصب مدرن هم یه نوعی از تعصبه.اگه اشکال منطقی به نظریه دارید بگید، اگه ندارید لطفا چرند نگید و فرافکنی نکنید. من کامل نظریات زمین تخت و مطالعه کردم بعضی حرفا و آزمایشات قابل تامله بعضی هاشونم ضعیفه. حرف من اینجا اینه که با فکر حرف بزنید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)