حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نگاه نزدیک به دوربین پنج گانه نوکیا ۹ (Nokia 9)

نوشته

5 سال قبل | 13 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، نوکیا

نوکیا ۹ با دوربین پنج گانه اش می خواهد دوباره تاج و تخت بهترین دوربین را به نوکیا برساند اما اینکه چقدر در آن موفق خواهد شد، مشخص نیست. سه هفته پیش بود که نوکیا ۹ پیورویو با دوربین پنج گانه و قیمت ۶۹۹ دلار رسما معرفی شد و پس از اینکه نگاه نزدیک به نوکیا ۹ پیورویو با دوربین پنج گانه را در ترنجی داشتیم، حالا نگاه نزدیک اختصاصی به دوربین پنج گانه نوکیا ۹ (Nokia 9) را خواهیم داشت، با ترنجی همراه باشید.

اگر بخواهیم از موضوع کندی ثبت تصویر بگذریم که قبلا درباره آن خوانده بودیم، به توانایی دوربین پنج گانه نوکیا ۹ در ثبت جزئیات درون فایل خام (RAW) ذخیره شده توسط دستگاه باید نگاه کنیم. شرایطی که اگر حوصله داشته باشید و بخواهید تصاویر را پس از ثبت در نرم افزار فوتوشاپ لایت روم اندروید که با همکاری Adobe و نوکیا برای نوکیا ۹ بهینه شده، ویرایش کنید، خروجی خواهید گرفت که عالی است. برای مثال یکی از صحنه هایی که در ویدیو بالا خواهید دید را جدا کرده ایم تا درباره آن صحبت کنیم:

خروجی خام بدون ویرایش نوکیا ۹

خروجی خام بدون ویرایش نوکیا ۹

خروجی با ویرایش نوکیا ۹

خروجی با ویرایش نوکیا ۹

خب اساسا تفاوت بسیار زیاد است و می بینید که می توان خروجی بسیار جذابی را پس از ویرایش از دوربین پنج گانه نوکیا ۹ دریافت کرد. موضوعی که در این بین وجود دارد این است که آیا عکاسی موبایل برای کاربران عادی حوصله ویرایش و آشنایی با ادوات ویرایش تصویر را باید پیش نیاز داشته باشد یا نه، به سادگی شاتر را بزنید و تصویری مانند تصویر خروجی با ویرایش نوکیا ۹ را داشته باشید؟

پاسخ واضح است، تقریبا خیلی از تصاویر را می توان با ویرایش بهبود داد. اشتباه نکنید، برای مثال در تصویر بالا نمی توان از موبایل های عادی انتظار داشت که اطلاعات آسمان را کاملا برای شما در فایل RAW ذخیره کنند که شما آن ها را با ویرایش پدیدار کنید اما به هر صورت بهبودهای قابل توجهی با ویرایش می توان در تصویر ثبت شده توسط موبایل داشت، مهم این است که عموم کاربران موبایل حتی یک بار هم از حالت های ویژه دوربین موبایل خود استفاده نمی کنند، چه برسد که بخواهند با مفاهیم ویرایش تصویر آشنا باشند و پس از ثبت تصویری که گاها تا ۱۰ ثانیه برای ثبتش زمان نیاز است، به ویرایش آن بپردازند.

به نظر می رسد که نوکیا خود باید پردازش دوربین را تا سطحی ارتقا می داد که خودش خروجی خام را به این صورت ویرایش کند، چیزی شبیه به آن چه که گوگل در پیکسل ها و اپل در آیفون ها ارایه کرد است.

نظر شما درباره دوربین پنج گانه نوکیا ۹ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
13 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آقای عطا.یی هنوز اطلاعات دقیقی در مورد ویژگی ها و تفاوت های این ۵ دوربین ذکر نشده؟ حقیقتا خودم سرچ نکردم در موردش، منتظرم تر.نجی در موردش بنویسه. شاید هم نوشتید من ندیدم.

Ashiba

حرف خیلی خوبی زدین آدم‌وقتی میره مسافرت ۲۰۰ تا عکس میگیره که باید اندازه مدت زمان مسافرتت هم واسه ویرایش عکس وقت بزاری خیلی به این دوربین امید داشتم و کلا نا امیدم کرد شاید فقط واسه حرفه ای ها خوب باشه

BLACK

از تمرکز بیش از اندازه نوکیا رو دوربین این گوشی و تولید محدودش خیلی ساده میشه فهمید هدف نوکیا به هیچ وجه کاربر های معمولی نبوده، واسه یه کاربر آماتور نه پنج تا لنز و فرمت raw لازمه نه طبیعی بودن رنگ ها مهم.

ولی پرچمدار های دیگه هم پر از امکاناتیه که فقط جنبه تبلیغاتی داره و یه کاربر معمولی در عمل هیچوقت ازشون استفاده نمیکنه مثلا واسه یه کاربر معمولی چقدر اهمیت داره که ویدیو چند دقیقه ای که از بچش ضبط میکنه 4k باشه یا نه؟ یا یه کاربر معمولی واسه گرفتن عکس خانوادگی چند درصد احتمال داره از زوم ۱۰ برابر استفاده کنه؟ یا واسه یه کاربر معمولی چقدر اهمیت داره پایین نمایشگرش چند میکرومتر حاشیه کمتر نسبت به پرچمدار های دیگه داشته باشه؟ و کلی مثال های دیگه

اینکه چرا این مسائل فقط درمورد محصولات کمپانی های نو ظهور و پیشرفت های فوقالعادشون مطرح میشه و وبسایت های تکنولوژی سعی میکنن دستاورد های این کمپانی هارو کم اهمیت جلوه بدن ولی در مقابلش چند میکرومتر حاشیه کمتر محصولات اپل که ۲۰۰ دلار هم واسه کاربر آب میخوره امتیاز محسوب میشه همیشه برام سوال بوده.

armin sat

از هر لحاظی از اس ۱۰ بهتره

نیما عرفانی

دیگه نه در این حد، شما تعصب رو به أعلاترین حدش رسوندین!
در کامنت بعدی توضیحاتی میدم راجع به دوربین این گوشی.

نیما عرفانی

سیستم دوربین ۵ گانه ی این گوشی به این صورت هستش ،شامل ۲ سنسورِ رنگی RGB و ۳ سنسورِ سیاه سفید مونوکروم. ۳ سنسوری که به صورت عمودی در وسط قرار گرفتن از نوع مونوکروم هستش و دو سنسوری که به صورت افقی در دو طرفِ سنسور های سوم و چهارم وسطی قرار گرفتن از نوع رنگی هستش. سایز دیافراگم یا آپارچر هر ۵ سنسور f1.8 هست و سایز سنسور و پیکسل ها به ترتیب 28mm (wide), 1/2.9″, 1.25µm.
و اون حفره ی بالایی سمت راست که در قاب سیاه رنگ مشخصه یک سنسور وقت پرواز یا TOF هست که برای تشخیص عمق و تصاویر بوکه و تا حدودی هم برای زوم ۲ برابری بدون افت کیفیت کاربرد داره.
هیچ کدوم از این سنسورها از لرزشگیر اپتیکال بهره نمیبرن و دلیلِ اینکه هیچ کدوم از دوربین ها از بدنه بیرون نزده همین هست.
دوربین سلفی هم ۲۰ مگاپیکسلی با آپارچر f2.0 و سایز پیکسل 1.0µm هست.
شخصاً قبل از رونماییِ این گوشی خیلی بهش امیدوار بودم الخصوص در بخش دوربین اما متأسفانه با اون چیزی که انتظار می‌رفت خیلی تفاوت داره و در مواردی هم از رقبا عقب هستش،از جمله این موارد: نداشتن لرزشگیر اپتیکال که برای فیلم برداری خیلی حیاتی و ضروریِ، نداشتن دوربین اولتراواید،نداشتن فیلم برداری سوپر اسلوموشن، نداشتن فیلم برداری 4k با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه .
فکر کنم بیشترین میزان فیلم برداری إسلو این گوشی ۲۴۰ فریم در رزولوشن إچ دی باشه که این ضعف ها برای یک پرچمدار در سال ۲۰۱۹ جالب و خوشایند نیست.
*******
من هم با مطلب گفته شده در این پست موافقم ، در کیفیت بالا و کم نویزِ تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی شکی نیست اما برای بهره بردن از حداکثر توان این کیفیت باید در نرم افزار فتوشاپ سفارشی سازی شده ی این گوشی تصاویر رو افکت داد که این خودش به زمان نیاز داره و اگه نوکیا میتونست کاری کنه که این گوشی بتونه در آنِ واحد به محض لمس کردن شاتر این افکت هارو در تصاویر اعمال کنه عالی میشد و یکی از دلایل این کاستی برمیگرده به عدم وجود پردازنده ی جدیدتر اسنپدراگون ۸۵۵ به همراه هوش مصنوعی قوی .
با این حال به نظرم دوربین این گوشی در بخش عکس برداری تأکید میکنم عکس برداری نه فیلم برداری ، بتونه از DXO امتیاز قابل توجهی بگیره و این هم باید گفت : درسته که در موارد گفته شده دوربین این گوشی نمیتونه با پرچمدارهای ۲۰۱۹ رقابت کنه اما باید قبول کرد در اکثر بخش ها نوکیا ۹ نسبت به نوکیا ۸ پیشرفت بزرگ و قابل قبولی داشته.

Cyrus

سلام
عیدتون هم مبارک
می خواستم بگم که این گوشی EIS داره که از لحاظ قیمت از OIS به صرفه تره اما دقت OIS تا حدودی بهتره
همچنین تجهیزات لرزشگیر OIS در اطراف دوربین کار گذاشته میشه نه زیر دوربین
اگر هم زیر دوربین کار گذاشته میشد توی کالبد شکافی نشون داد که لنز تا قاب فاصله قابل توجهی داره
در مورد پردازنده هم باید بگم از لحاظ سرعت اسنپ ۸۴۵ با ۸۵۵ تفاوت چندانی نداره فقط در زمینه باتری ۸۵۵ به صرفه تره درضمن نوکیا خیلی روی الگوریتم های برنامه نویسی با اسنپ ۸۴۵ کار کرده پس نمی تونسته با اون سرعت همون کار ها رو رو ۸۵۵ انجام بده
این گوشی معرفی شده تا عکس برداری حرفه ای باشه نوکیا هم توی کنفرانس روی فیلم برداری مانور نداد
این دوربین مخصوص کار های حرفه ای هست و برای یک فرد عادی نیست این امکانات اولترا واید و سوپر اسلوموشن جنبه تبلیغاتی داره و الا هیچ دوربین حرفه ای اولترا واید نیست بلکه دوربین حرفه ای کارش ثبت دید خالصه همون طور که از اسم این گوشی پیداست
یا حق

نیما عرفانی

سلام دوست عزیز عید شما هم مبارک باشه.
والا من از این گوشی بد نگفتم فقط توضیحاتی دادم در خصوص متعلقات دوربین .
حرفهای شما درست ولی نیاز هست که یکم بیشتر توضیح بدم . EIS که اکثر گوشی ها حتی میان رده ها هم دارن و قرار دادنش نکته ی مثبتی تلقی نمیشه( تمرکز EIS رو نرم افزارِ دوربین هست اما OIS رابطه ی مستقیم با سخت افزارِ دوربین داره). این گوشی اگه OIS داشت خروجیِ بسیار بهتری میداد به ویژه در فیلم برداری(لازم به ذکرِ ال‌جی جی ۸ و وی ۵۰ با وجود بهره گیری از OIS دوربین همسطح بدنه دارن) . چون مکانیزم دوربین این گوشی متفاوت و مخصوص هستش ، اگه نوکیا لرزشگیر اپتیکال قرار میداد به جهت زیاد بودنِ تعداد دوربین ها یا مجبور میشد دوربین رو از بدنه بیاره بیرون یا ضخامت رو افزایش بده( مثل تصمیم ال‌جی) اما چون این گوشی جنبه ی لوکس و به قول شما حرفه ای داره نوکیا ترجیح داد در ظاهر لطمه ای وارد نشه . بله حق با شماست در زمان معرفی روی فیلم برداری مانور نداد و من هم به همین دلیل زیاد بهش خورده نگرفتم اما به نظر شما این گوشی به جز تواناییِ دوربینش در عکس برداری نقطه ی مثبت دیگه ای داره که مشتری رو به خریدنش تلقین و تشویق کنه؟ شما میگی این گوشی بیشتر برای افراد حرفه ای هست ، خب به نظر شما کسی که خیلی به عکاسی علاقه داشته باشه و در این زمینه خبره باشه این گوشی رو به دوربین DSLR ترجیح میده؟
نوکیا ۸ سیروکو الان حداقل ۵.۵۰۰ قیمت داره ، این گوشی اگه بیاد حداقل ۱۰ تومن قیمت میخوره.
بله اسنپدراگون ۸۵۵شاید در قدرت پردازشی تفاوت فاحشی با نسل قبل نداشته باشه اما در معماری و هوش مصنوعی و پردازش تصویر بسیار بهتر شده. وقتی تمام برندها پرچمدار با اسنپ ۸۵۵ معرفی کردن ، خب چرا نوکیا نباید این گوشی رو با جدیدترین پردازنده معرفی کنه؟؟؟ قطعاً این یک نقطه ضعف به حساب میاد و روی فروش تأثیر منفی می‌ذاره.
با اینکه خیلی برای نوکیا ارزش قائلم اما این تصمیمش مبنی بر تولید یک پرچمدار برای قشر خاص(حرفه ای ) رو قبول ندارم و شخصاً حاظر نیستم فقط به خاطر دوربینش اینقدر هزینه کنم این گوشی رو بگیرم چون همه چیزه یک موبایل فقط محدود به دوربینش نمیشه و گزینه های بسیار بهتری هم وجود دارن ‌. قبلاً گفتم و مجدداً بازگو میکنم رقیبای این گوشی در بحث عکس برداری اکسپریا وان و پی ۳۰ پرو هستن .
قابلیت اولتراواید و سوپر اسلو جنبه ی تبلیغاتی داره؟؟؟ خب این برداشت شماست لذا منطقیش میشه این : اولتراواید و سوپر اسلو هم برای همه کاربرد نداره و بیشتر برای افرادی نیاز میشه که اصولاً تعامل خوبی با دوربین موبایل دارن و در فضای مجازی فعالن.

شاد و پیروز باشید
در پناه حق

Cyrus

سلام مجدد
بله همه حرف های شما رو قبول دارم
بی ادبیه میگم، ببخشید،سعی کردم تصحیحش کنم
خودم هم تا حدودی دید خوبی به این گوشی ندارم
در مورد EIS هم دستتون درد نکنه چیز های بیشتری یاد گرفتم
در خصوص این گفتم که این گوشی برای افراد حرفه هست و شما جواب منو دادید در خصوص جواب شما باید بگم که اگر یک فرد که خودش عکاس حرفه ای هست و بخواد گوشی بخره قطعا روی دوربین گوشی حساسه پس می ره سراغ یه گوشی که امکانات مناسب داره خوب به نظرتون آیا برای این آقا منطقی هست که ۱۷ میلیون تومان بده تا تن اس مکس بخره؟گوشی که فیلتر های جذاب روی عکس میندازه و همین باعث میشه که عکس غیر واقعی دربیاد؟ یا که ۱۲ تومن بده تا یه گوشی داشته باشه که حداقل با دوربین های DSLR رقابت کنه؟
والا سایت GSMarena به مقایسه دوربین نوکیا ۹ با تن ای مکس گذاشت که پیشنهاد می کنم برید ببینید
چند تا کانال معتبر یوتیوب هم مقایسه گذاشته بودن
در کل در تمامی موارد برتری با نوکیا ۹ بود
من قبول دارم از مشکلات این گوشی میشه به OIS و پردازنده قدیمی اشاره کرد اما از نظر من دوربین این گوشی می تونه یه رقیب جدی برای پرچمدار های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ باشه

amer

دوربینش بی نظیره به خاطر اینکه تا حدی جزئیات به ثبت میرسونه که میتونی ویرایش کنی بدون افت کیفیت

Mortazavi

چقدر جالب
دوستان تو بخش کامنت آنالیز می کنن بدون در نظر گرفتن بازار هدف و این نشون دهنده عجله و البته تجربه کمه
توقع دارید خودش افکت بده؟
اصلا معنی فرمت راو رو می دونید؟
این گوشی ویژه بازار هدف خاصیه، کسایی که میخان عکس های خاص و متفاوت بگیرن و به هر دلیلی نمیخان یا نمیتونن از DSLR استفاده کنن و این گوشی در واقع رقیبی آماتور اما جذاب و ارزون برای دوربین های SLR هست برای اونهایی که عکس های هنری و ویژه میگیرن و شیر میکنن بخاطر همینم نوکیا تمام تلاششو برای ارزون کردن قیمتش کرده مثل پردازنده قدیمی و عدم استفاده از ois و dram که اولویت کاربرد این گوشی نیستن

کاری ندارم تولید این گوشی درسته یا نه
کاری ندارم بازار هدف ارزششو داشت یا نه
کاری ندارم استقبال میشه یا نه
ولی مقایسه این گوشی با سایر پرچمدارا کودکانه ترین کار ممکن مثل مقایسه یه ماشین وَن با یه کروک😀😀

تکنولوژی

قیمتش مشخص هست که چنده؟

CAPCOM

نظری ندارم فقط ۵ تا دوربین دیدم ن چیزه دیگه ای

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)