حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

با وجود ادعای ارزان شدن موبایل توسط مسئولان اما موبایل در حال گران شدن است

نوشته

5 سال قبل | 14 دیدگاه | اخبار داخلی

در روزهای گذشته رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت موبایل خبر داد، اما فعالان بازار، قیمت تلفن همراه را همچنان صعودی می‌دانند و بر این باورند که فروش موبایل نسبت به گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است. با وجود ادعای ارزان شدن موبایل توسط مسئولان اما موبایل در حال گران شدن است و در ادامه با هم درباره آن صحبت خواهیم کرد، با ترنجی همراه باشید.

پورصالح، یکی از فعالان بازار علاءالدین عنوان کرد انتظار می‌رفت با غیرفعال شدن اپلکیشن‌های ایرانی از سوی اپل، قیمت گوشی های آیفون کاهش پیدا کند، اما قیمت آن‌ها نسبت به دو هفته قبل حدود 2 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و این افزایش قیمت‌ها فقط برای محصولات اپل نبوده و قیمت گوشی های سایر برندها نیز پس از خبر بسته شدن سامانه همتا حدود 20 تا 30 درصد رشد داشته است.

دلایل افزایش قیمت موبایل

این افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده است که چندی پیش رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی عنوان کرده بود قیمت موبایل 20 تا 30 درصد ارزان‌تر شده است. وی بیان کرده بود گوشی های توقیفی در گمرک ترخیص و به بازار عرضه شده‌اند، اما فعالان بازار موبایل کشور همچنان از کمبود شدید موبایل خبر می‌دهند. آن‌ها معتقدند پس از اینکه در شهریور امسال از فعالیت شرکت‌های متخلف وارداتی جلوگیری شد، نیاز بازار فقط به صورت گوشی های مسافری تامین می‌شد که اکنون با موانعی که در رجیستری گوشی های مسافری وارد شده به کشور اعمال شد، با کمبود این کالا در بازار شاهد افزایش قیمت موبایل هستیم.

پورصالح، یکی از فعالان بازار در خصوص وضعیت فعلی بازار موبایل کشور اظهار کرد:

عرضه تلفن همراه به بازار کاهش پیدا کرده است که باعث شد قیمت موبایل به میزان 20 تا 30 درصد افزایش بیابد. برای مثال گوشی آیفون ایکس اس مکس که یک ماه پیش با قیمت 16 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شد، در حال حاضر با قیمت 18 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

گوشی هواوی مدل ‌آنر هم که حدود یک ماه گذشته 2 میلیون تومان بود، اکنون با قیمت 2 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می‌شود. به طور کلی در شش ماه گذشته واردات رسمی و ورود گوشی های موبایل توسط شرکت‌های واردکننده غیرممکن شده است. از سویی با اجرای طرح رجیستری گوشی های قاچاق نمی‌توانند وارد شوند، بنابراین بازار با کمبود کالا و افزایش‌های قیمت غیرمنطقی برای تلفن‌های همراه ثبت شده روبه‌رو است.

تراکنش موبایلی

تراکنش موبایلی

ماجرای شعار مرگ بر رجیستری چه بود؟

در هفته گذشته صنف موبایل کشور در واکنش به شرایط فعلی بازار موبایل اعتراض کردند و با بستن مغازه‌های خود و شعار مرگ بر رجیستری به تیتر یک رسانه‌های خبر تبدیل شدند. وزیر ارتباطات در واکنش به این اتفاق در صفحه شخصی توییتری خود نوشت:

مرگ بر رجیستری شعاری است که روی دیگر سکه «زنده باد قاچاق» محسوب می‌شود. طرح ثبت تلفن همراه که هزاران میلیارد تومان از قاچاق جلوگیری کرده است به عنوان مشکل صنف موبایل محسوب نمی‌شود. شفافیت و مبارزه با فساد هزینه‌ای دارد که با پرداخت آن مشکلی ندارم.

 

کارشناسان این حوزه بر این باورند که از همان ابتدا واردات گوشی های موبایل به ازای ارائه کارت ملی اشتباه بوده است و به نوعی باعث شده گوشی های موبایل از روش دیگری به کشور قاچاق شوند. گوشی‌هایی به اسم مسافر وارد کشور شدند که اصلا مسافری نبودند و سودجویان نیز برای پیشبرد اهداف خود از کارت ملی خریداران استفاده می‌کردند، اما پس از قطع این روش، بازار با کمبود گوشی رجیستر شده مواجه شد و در حال حاضر قیمت موبایل نیز افزایش پیدا کرده است.

کاهش 70 درصدی فروش موبایل نسبت به سال گذشته

پورصالح در ادامه افزود بازار موبایل به میزانی کم رونق است که حتی فروشندگان از ساعت 7 عصر به بعد مغازه‌های خود را می‌بندند و این میزان از رکود آن هم در بازار شب عید بی‌سابقه است. پورصلاح معتقد است میزان فروش موبایل نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد کاهش پیدا کرده است؛ چراکه در سال‌های قبل بازار آنقدر رونق داشت که در برخی از روزها حدود 70 دستگاه گوشی آیفون به فروش می‌رساندیم، اما در طول هفته گذشته فقط 2 گوشی آیفون فروخته‌ایم. وی افزود مشتریان فعلی خواهان گوشی های ارزان‌قیمت سامسونگ یا هواوی هستند و برای خرید گوشی های پرچمدار توان ندارند.

انتظار ترخیص گوشی های توقیفی

به طور میانگین در بازار موبایل کشور به صورت ماهانه حدود 1 میلیون و 500 هزار دستگاه گوشی موبایل معامله می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه چندی پیش عنوان کرد در شب عید تقاضا برای خرید موبایل افزایش پیدا می‌کند و پس از گذراندن این پیک زمانی فروردین و اردیبهشت آرامی را در پیش خواهیم داشت. ابراهیم درستی ابراز امیدواری کرد که با عرضه گوشی های توقیفی شاهد آرامش بازار باشیم. وی در پایان افزود با معاون سازمان حمایت جلسه‌ای را برگزار کردیم و از ایشان خواستیم در اسرع وقت مراحل قانونی ترخیص گوشی های توقیفی طی شود تا بتوانیم وضعیت بازار را در شب عید آرام کنیم.

نظر شما چیست؟ امید به حتی ثابت ماندن قیمت ها دارید؟

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ARMTIN

هدف نابودی بازار موبایل هست، همین طور که بازار خودرو به گند کشیدند
.
.
.
مسوولان و دولتمردان دولت تدبیر و امید
چه خبر از مرجان شیخ الاسلامی ؟؟!
بزرگترین اختلاس گر تاریخ ایران الا کجاست؟؟ 😒
لعنت به این حکومت فاسد، لعنت…

Milad7

افزایش تکذیب میشه ، به نسبت 10 روز قبل قیمت ها یه مقدار یکمی کاهش داشتن.
الان هم دلار یه مقداری کاهش داشته قیمت گوشی ها هم کاهش پیدا میکنه 🙂

Bardia

در طول چهل سال از عمر این رژیم تا الان حرف راست زده شده ک این دومیش باشه؟

Shiral

علاوه بر بی تدبیری و تصمیم های عجولانه شبانه و افزایش اخیر دلار و…گاها بعضی از فروشندگان هم منتظر موج هستند تا سوار بر اون خون خریدار را توی شیشه کنند .منتظرند ترامپ بیاد یک سخنرانی کنه به اون بهونه سه تومن ببرن رو گوشی .یا طرح دو روز با مشکل مواجه بشه ببرند بالا مشکل هم حل بشه اونا دیگه کوتاه نمیان. مثل قیمت شیر پاستوریزه که متناسب با دلار ۱۸ تومنی شد ۴۵۰۰ اما وقتی شد ۱۲ تومن دیگه حاضر به کاهش قیمت نشدند.به هر حال گوشی که نون و پنیر نیست نداشته باشیم بمیریم.افزایش قیمت متناسب با دلار خیلی زور نداره اما زور به اونه که الان با دلار ۱۲ تومن امروز مجبور بشی موبایل ردمی نوت ۷ دویست دلاری رو بخری نقدی ۲۸۰۰ بدون هزینه رجیستری.یا می ۹ رو بخری نه و نیم میلیون.خوب نمیخریم

Shiral

تصحیح میکنم ۳۸۰۰

m.b

نوت 7 هم رفیقم همین دو سه روز پیش خرید با رجیستری 3000

m.b

mi 9 رو یه سایت دارم بعد عید داره میده 6500 که با رجیستری میشه 6600
گلوبال 6-64

Shiral

عالیه ممنون میشم اگر سایت قابل اعتمادند نام ببرید

m.b

سایتی که قراره mi 9 رو موجود کنه flagships.ir هست…
الان تو سایتش نیست و همونطور که گفتم بعد عید موجود میکنه…
منم خبر موجود کردنشو از کانالش تو تلگرام خوندم…
شما هم میتونید عضو بشید و ببینید خبرش رو…
اونی هم که گفتم 3000 هست قیمت نسخه 4-64 گلوبال نوت 7، قیمتش رو از سایت سهاتجارت و موباز داده بودم…
هر دو میدن 2950 که با رجیستری که هزینش 52 تومن هست حدوداً، میشه 3 میلیون…
از هر دو سایت هم دوستام در این هفته و هفته پیش خرید کردند…
از موباز یه دوستم 3شنبه redmi note 6 pro خرید 2300 و از سهاتجارت هم یه دوست دیگم redmi note 7 نسخه 4-64 رو خرید 2950…
نسخه 3-32 گوشی redmi note 7 هنوز گلوبالش نیومده ولی نسخه چینش الان 2400-2600 میگرده…

Shiral

من نوعی بخوام نوت ۷ برم بخرم ۳۸۰۰ خوب با ۱۲۰۰ ۱۳۰۰ بیشتر می۸ میخرم

Mosi

گوشی خریدن واسه مردم پیشکش…. با این وضع سال بعد باید تو ترنجی تیتر زد که آیا نان میتوانید بخرید؟؟؟
متاسفم

SHAHAB_MSD

گوشی سرطان زاس

shamim1362

تا جایی که من میدونم هر وقت مسئولین گفتن چیزی ارزون میشه اون چیز گرانتر شده

Milad7

آیت ا… مصباح امروز اعلام کرده که در اسلام مصرف گوشت گوسفند توصیه شده اما در برخی موارد مصرفش حرام هم هست 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)