حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پراید ۴۶ میلیون تومانی چطور اتفاق افتاد؟

نوشته

5 سال قبل | 6 دیدگاه | اخبار داخلی، خودرو

مدیرعامل اسبق سایپا می‌گوید: «اگر دولت‌ها اجازه می‌دادند سالانه بین ۱۰ الی ۱۵ درصد قیمت خودروها گران شود اکنون قیمت پراید به جای آن‌که ۴۶ میلیون تومان باشد، ۳۵ میلیون تومان بود.» در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم پراید ۴۶ میلیون تومانی چطور اتفاق افتاد؟


سعید مدنی، مدیرعامل اسبق خودروسازی سایپا، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «در حال حاضر خودروسازان با دو مشکل اساسی مواجه هستند.

یک: تعهدات سنگینی که از ماه‌های پیش مانده

دوم: نبود نقدینگی برای تأمین مواد اولیه و قطعات است.

پراید ۱۳۲

پراید ۱۳۲

طی 7 الی 8 ماهه اخیر به دلیل افزایش قیمت ارز و مواد اولیه تولید خودرو، قدرت سفارش‌گذاری خودروسازانکاهش داشته است. وقتی خودروساز پول ندارد چگونه می‌تواند به خودروسازان سفارش دهد؟ لذا یکی از تصمیم‌هایی که برای برون‌رفت از شرایط موجود اتخاذ شده، تزریق 4 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو بود اما هنوز این پول پرداخت نشده است اگر این تأخیر بیشتر شودخودروسازان برای رهایی از وضعیت موجود به پول بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد. سال 92 اگر 500 میلیارد تومان به هر کدام از خودروسازان پرداخت شده بود، صنعت خودرو می‌توانست فعالیت‌های توسعه‌ای خود را داشته باشد اما این پول داده نشد و سال 94 دولت مجبور شد 3 هزار میلیارد تومان تخصیص دهد. قبل از آن که آن پول نوشدارو بعد از مرگ سهراب شود باید به خودروسازان اختصاص پیدا کند.

در صورت تخصیص مسیر خرج کردن آن بایستی مشخص شود تا پول‌ها به قطعه تبدیل شود و صنعت خودرو جان بگیرد. در مورد قیمت خودروها می‌توان چنین توضیحی را داد، قیمت خودروی چانگان 10 هزار دلار است. اگر آپشن‌های آن حذف شود قیمت آن به 8500 دلار می‌رسد.

قیمت این خودرو با متوسط ارزی که با سایپا تخصیص یافته (10 هزار و 500 تومان) است حدود 90 میلیون تومان می‌شود. با عوارض و هزینه مونتاژ، قیمت این خودرو برای کارخانه 118 میلیون تومان تمام می‌شود لذا به نظر می‌رسد قیمت 150 میلیون تومان برای این خودرو که با آپشن است، طبیعی است. در هر صورت قیمت‌هایی که در بازار خودروایجاد شده منطق علمی ندارد. این نکته را باید تذکر دهم که اگر دولت‌ها اجازه می‌دادند سالانه بین 10 الی 15 درصد قیمت خودروها گران شود اکنون قیمت پراید به جای آن‌که 46 میلیون تومان باشد، 35 میلیون تومان بود.

متأسفانه دیده نشدن نرخ تورم توسط شورای رقابت، صنعت خودرو را فلج کرد. سال 74 با پول پراید می‌توانستیم 60 سکه خریداری کنیم اما سال 94 با پول 6 سکه امکان خرید یک پراید وجود داشت.

این نشان می‌دهد که قیمت سکه به صورت واقعی مسیر خود را طی کرد و در خودرو سیاست تثبیت قیمت‌ها چه بلایی سر آن آورد. در سال 74 با پول پراید (2 میلیون و 400 هزار تومان) امکان خرید یک آپارتمان 70 متری در غرب تهران مسیر بود اما اکنون قیمت آن بیش از 200 برابر شده است و قیمت پراید در کارخانه 36 میلیون تومان است. اگر به مواردی که اشاره شد توجه جدی نشود سال آینده صنعت خودرو باقی نمی‌ماند.»

نظر شما چیست؟ فکر می کنید قیمت پراید روی چه عددی خواهد ایستاد؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
SHAHAB_MSD

یه طور میگن حالا 35 تومن میشد انگار این تیکه قوطی بیشتر 18 تومن ارزش داره!

Shiral

وقتی گروه خودروسازی در ضرره و دارن ضرر میدن و توان تولید ندارند ما هم خوشحال میشیم بروند کنار.

REZA

تیتر چند روز دیگه
چطور پراید 50میلیونی شد

MOAZEZ

انشاالله نابودی بخش خودروسازی ایران

Saeed Mohammadipouya

قیمت اصلی که برای این قوطی رانی ارزش داره بپردازی شاید همون پنج میلیونه که الان دارن خون ملتو تو شیشه میکنن ماشین ایرانی 100 میلیون 150 میلیون با این پول یزمان تو همین ایران بهترین ماشینای کره ای و ژاپنی میشد سوار شد از ماست که بر ماست

silver30

جوابش خیلی ساده هست بخاطر فهم خیلی خیلی پایین خود ما مردم اینجور بالا رفته.بقران ماشین نو نخریدن هیچ کسی رو خانه خراب نکرده.نخرید تا نابود بشن.تقصیرو گردن شرکتای خودرو سازی نندازید شمام بودین همچین مشتریای گوسفندی داشتین بازم گرون میفروختین.تلخه ولی قبول کنیم همه گوسفند هستیم.مقاومت نکنید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)