حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

برندگان جشنواره فیلم فجر ۹۷ اعلام شد

در مراسم اختتامیه‌ای که روز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ در برج میلاد تهران برگزار شد، برندگان جشنواره فیلم فجر ۹۷اعلام شدند. این دوره مراسم اختتامیه به صورت مستقیم از تلویزیون پخش شد در حالی که بلیت مراسم اختتامیه در بازار سیاه به ۸۰۰ هزارتومان هم رسیده بود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن بیشتر صحبت کنیم و با برندگان جشنواره فیلم فجر ۹۷ آشنا شویم.

هفت سیمرغ بلورین برای «شبی که ماه کامل شد»

شهیدی‌فرمجری یکی از کوتاهترین اختتامیه‌های تمام ادوار جشنواره فیلم فجر بود. اختتامیه‌ای که این‌بار خبری از اجرای موسیقی در آن نبود. فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار که رکورددار بیشترین نامزدی بود با بردن هفت سیمرغ به خانه در میان برنده‌ها هم رکورددار شد. فهرست کامل برندگان سیمرغ بلورین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است.

بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۹۷

شبی که ماه کامل شد

بهترین کارگردان

نرگس آبیار(شبی که ماه کامل شد)

جایزه هنر و تجربه

همایون فنی زاده(مسخره باز)

جایزه ویژه هیات داوران

نیما جاویدی: سرخ پوست

بهترین فیلمنامه

محسن قرایی، محمد داوودی (قصر شیرین)

بهترین بازیگر نقش اول زن

الناز شاکردوست(شبی که ماه کامل شد)

بهترین بازیگر نقش اول مرد

هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

علی نصیریان (مسخره باز)

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)

بهترین فیلمبرداری

حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)

بهترین موسیقی متن

امین هنرمند (قصر شیرین)

بهترین تدوین

بهرام دهقانی (متری شیش و نیم)

بهترین صداگذاری

مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز:رد خون)

بهترین صدابرداری

ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)

بهترین طراحی صحنه

کیوان مقدم (غلامرضا تختی)

بهترین طراحی لباس

محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)

بهترین چهره‌پردازی

ایمان امیدواری (شبی که ماه کامل شد)

بهترین جلوه‌های ویژه بصری

جواد مطوری (مسخره باز)

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

ایمان کریمیان (ماجرای نیمروز؛ رد خون)

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی

بیست و سه نفر

بهترین فیلم نگاه نو (فیلم‌ اولی‌ها)

مسخره باز (همایون غنی‌زاده)

بهترین فیلم مستند

بهارستان خانه ملت (بابک بهداد)

بهترین فیلم کوتاه

بچه خور (محمد کارت)

فیلم شناخت سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه جشنواره فیلم فجر ۹۷ البته خیلی هم بی سر و صدا برگزار نشد. سعید روستایی وقتی برای گرفتن جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم روی صحنه رفت از نیروی انتظامی انتقاد کرد. حاشیه‌های مربوط به فیلم «متری شیش و نیم» باعث شد که نمایش‌های اول این فیلم در سینماها کنسل شود که گفته می‌شد به خاطر مخالفت نیروی انتظامی با تصویری است که روستایی در این فیلم نشان داده است.

همایون غنی‌زاده هم که تازه از تئاتر وارد سینما شده برای گرفتن سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول روی سن نرفت و به جای خودش یک مهاجر افغان را فرستاد که نامه‌ای از طرف خودش و غنی‌زاده بخواند و اعلام کند که غنی‌زاده جایزه را نمی‌پذیرد. متن خوانده شده به این شرح بود:

«اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی زاده کار می‌کنم من یک مهاجر افغانستانی هستم. از ایشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاجران افغانستانی بگوید و بگوید که زندگی درد دارد. ایشان از من خواست به جای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم و بگویم زندگی درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمی‌دانند؟ مشکلات تحصیلی، دانشجویی، امتیازات حقوقی و اجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند؟ برای همین دیگر نیکو نیافتم در این شرایط گله کنم. امروز باید فقط حرف‌های خوب بزنیم. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال‌های میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشکلات و بحران‌ها می‌کنیم. امید که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.»
سپس خیال محمد نامه‌ای از همایون غنی زاده کارگردان برگزیده نگاه نو خواند: «نامه‌ای از همایون غنی زاده که باید موفق شده باشد نگاهی نو به جشنواره تزریق کرده باشد. من که این نامه را می‌خوانم حاکی از آن است که این اتفاق رخ داده.
لذا با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم. امید که در دوره های دیگری کارگردان مقبول‌تری برای جشنواره باشیم.»

البته مشخص نشد که دلیل غنی‌زاده برای نپذیرفتن جایزه‌اش چه بوده است.

محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری داوران بخش نگاه نو و محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری داوران بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بودند.

شما موفق به تماشای فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شدید؟ من شش فیلم تیغ و ترمه، مردی بدون سایه، ایده اصلی، معکوس، قسم و ردخون را دیدم و به زودی در تماشاچی درباره آن ها خواهم نوشت.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Vahid

الناز شاکردوست”محمدرضا گلزار”مهناز افشار”اصلا هیچ هنری ندارن
بخصوص گلزار انگار رباط داره بازی میکنه

Ashiba

دوست عزیز وقتی فیلماشون رو ندیدی قضاوت نکن شما فیلم‌های گیشه ای رو که الناز شاکردوست بازی کرده با فیلم جشنواره مقایسه نکن اتفاقا قبل از اعلام برنده ها خیلی از منتقدین از بازی شاکردوست تعریف زیادی کردن ولی نظر شخصی خودم هیچکس مثل نوید محمدزاده داخل ایران نداریم واقعا یک شاهکاره ولی خانم شاکردوست هم حتما خوب بوده که اینقد تعریف شده ازش

Milad7

فیلم سازا راهش رو یاد گرفتن که چه فیلمی با چه موضوعاتی بسازن که سیمرغ بگیره!!!

Hrkhk

متری شش و نیم فقط بهترین تدوین و صدابرداری گرفت!!! شرم بر این سینمای سیاسی
مطمئنم این فیلم اکران نمیشه یا اگه بشه حداقل نیم ساعتش رو سانسور میکنند…
همین که بهترین فیلم از نگاه تماشاگرها شد، بیانگر همه چیز هست…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)