حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قانون طرح زوج و فرد تهران چیست؟ پلاک های مجاز هر روز در طرح تردد نوبتی تهران

نوشته

5 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار داخلی

چند روزی هست که مسئولان شهرداری بحث حذف محدوده  زوج و فرد را مطرح می کنند و قرار بود در این باره در شورای عالی ترافیک بحث و بررسی‌های لازم صورت گیرد. در ادامه با مراحل ترنجی همراه باشید تا ببینیم قانون طرح زوج و فرد تهران چیست؟ پلاک های مجاز هر روز در طرح زوج و فرد جدید تردد نوبتی چه خواهد بود؟

محسن پورسیدآقایی معان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به فارس گفت: قرار بود بعد از اجرای طرح جدید ترافیک در تهران و تأثیرات آن، در خصوص محدوده زوج و فرد تصمیم‌گیری‌هایی صورت گیرد.

وی همچنین خبر از حذف طرح زوج و فرد در سال آینده داد و گفت: برای اینکه بتوانیم ترافیک و آلودگی را کنترل کنیم باید اقداماتی در شهر انجام شود.

در صورتی که محدوده زوج و فرد حذف شود محدوده طرح ترافیک افزایش می‌یابد و شهروندان باید برای ورود به محدوده زوج و فرد هزینه پرداخت کنند. البته هنوز در خصوص میزان هزینه پرداختی بحث‌هایی صورت نگرفته است.

طرح زوج و فرد جدید تهران

طرح زوج و فرد جدید تهران

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در این باره به فارس گفت: اتصال طرح زوج و فرد به طرح ترافیک باید کارشناسی شود. شورای ترافیک در این باره تصمیم‌گیری می‌کند و ما فقط نرخ‌گذار هستیم.

در حال حاضر هم خودروهای که با پلاک مخالف وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند باید عوارض پرداخت می‌کنند.

در 25 دی ماه سال جاری شورای ترافیک شهر تهران تشکیل جلسه داد و با تأیید عدم کارآیی شیوه فعلی کنترل محدوده زوج و فرد به کمیته کارشناسی این شورا مأموریت داد تا نظرات خود را اعلام کنند  بعد از 10 روز این کمیته تشکیل جلسه داد.

در این جلسه بر لزوم تغییر شکل فعلی اداره محدوده زوج و فرد و همچنین لزوم محدود کردن بیشتر زمینه تردد خودروهای شخصی در محدوده دوم به منظور کاهش آلودگی هوا اجماع صورت گرفت اما اینکه کدام طرح پیشنهادی می‌تواند تأثیر بیشتر داشته باشد مورد بحث قرار گرفت.

هر خودرو 50 روز در سال می‌تواند به صورت رایگان وارد محدوده زوج و فرد سابق شود

یکی از گزینه‌ها این بود که محدودیت تردد خودروها بر حسب پلاک زوج یا فرد برداشته شود و به جای آن هر خودرو 50 روز در سال می‌تواند به صورت رایگان وارد محدوده زوج و فرد سابق شود و برای تردد بیش از این عوارض پرداخت کنند.

ایده تکمیلی برای نحوه اعمال این سهمیه شناور تردد رایگان این است که به جای تعداد روزهای مجاز در سال مبلغ شخصی تحت عنوان اعتبار اولیه به پلاک خودروها اختصاص داده شود و عوارض تردد از این اعتبار کسر شود.

سیاست تردد نوبتی تهران

طبعا در صورت پایان این اعتبار دارنده خودرو دوباره کارت خود را شارژ می‌کند. یکی دیگر از گزینه‌ها این بود که سیاست تردد نوبتی در محدوده دوم ادامه یابد. با این تفاوت که خودروها بر حس پلاک سمت راست خودرو به سه دسته تقسیم شوند و هر دسته دو روز در هفته مجاز به ورود محدوده دوم باشند در این روش خودروها به صورت زیر دسته بندی می شوند:

خودرو با رقم سمت راست پلاک ۱ تا ۳ در روزهای شنبه و سه‌شنبه

خودرو با رقم سمت راست پلاک ۴ تا ۶ در روزهای یکشنبه و چهارشنبه

خودرو با رقم سمت راست پلاک ۷ تا ۹ در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه

مجاز به ورود به محدوده دوم هستند و اگر کسی در سایر روزها اقدام به تردد کند باید مجوز دریافت کند.

بر اساس این گزارش قرار شد ابعاد این دو گزینه دوباره بررسی شود و در نهایت یکی از گزینه‌ها انتخاب شود.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
silver30

دارن از هر راهی از این مردم مالیات میگیرن.من هیچ خدماتی تو ایران ندیدم که مالیات یا همون کارمزد نداشته باشه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)