حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چالش عکس “۱۰ سال پیش” می تواند برای پیشرفت سیستم‌های تشخیص چهره استفاده شود

نوشته

5 سال قبل | 2 دیدگاه | امنیت

چالش عکس “۱۰ سال پیش” موردی است که این روزها خیلی ها را به خود مشغول کرده است. از کاربران بیشتر، شاید برندها و کمپین‌های بازاریابی روی آن متمرکز شده اند. آماده باشید که عینک بدبینی را به چشم بزنیم و به این چالش نگاه کنیم. در این صورت می بینیم که احتمالا چالش عکس “۱۰ سال پیش” می تواند برای پیشرفت سیستم‌های تشخیص چهره استفاده شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن بیشتر صحبت کنیم.

چالش ۱۰ سال

چالش ۱۰ سال

این روزها همه درگیر چالش «عکس ۱۰ سال پیش» شدند. چالشی که از شما دعوت می‌کند عکسی از سال ۲۰۰۹ را کنار عکس ۲۰۱۹ قرار دهید. تقریبا همه مردم در سراسر دنیا از افراد مشهور و معروف بازیگر، فوتبالیست، ورزشکار، سیاسی و حتی مدیران ارشد و رهبران دولت‌ها درگیر این چالش شدند و پروفایل‌های آن‌ها در فیسبوک، اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر با عکس‌هایی از سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ کنار یکدیگر پر شده است.

 

در این بین استفاده های بازایابی زیادی هم از آن می شود، برای مثال سامسونگ امروز دو بار روی این ترند سوار شد:

تیزر “چالش ۱۰ سال” سامسونگ اشاره به موبایل منعطف این شرکت دارد

تیزر رسمی سامسونگ برای گلکسی اس ۱۰ و چالش ۱۰ سال

حتی گزینه های طنز با جدی و بسیار مهم نیز در این چالش ۱۰ سال حضور داشتد که کاملا تامل برانگیز هستند، نمونه هایی از آن را در ادامه می بینیم:

اما در روزهای اخیر زمزمه‌هایی در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری مانند وایرد و گاردین آغاز شده است که نگاهی تردیدآمیز به این چالش دارد.

در حالی‌که شاید چالش «عکس ۱۰ سال پیش» فقط برای سرگرمی و خندیدن یا نهایتا درک تغییرات در دوره‌ای ۱۰ ساله باشد؛ این کابوس و نگرانی را هم به وجود می‌آورد که بهترین بستر و فرصت برای توسعه ابزارهای تشخیص چهره باشد.

در ابتدا، یک خبرنگار حوزه فناوری به شوخی در توییتر مطرح کرد که با این چالش، حجم زیادی دیتای جذاب و در دسترس برای سیستم‌های نظارتی و شرکت‌های توسعه‌دهنده ابزارهای تشخیص چهره فراهم شده است.

آیا فیسبوک شروع‌کننده چالش عکس ۱۰ سال پیش بود؟

میلیون‌ها عکس که می‌توانند تغییرات چهره و صورت افراد در بازه‌ای ده ساله را به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی آموزش دهند. نرم‌افزارهای تشخیص چهره می‌توانند با بررسی عکس‌های این چالش، به الگوریتم‌هایی برای مسن‌تر نشان دادن افراد یا شناسایی افراد از روی عکس‌های جوانی آن‌ها برسند.

نشریه وایرد در مقاله مفصلی به بررسی این ادعا پرداخته و این نظریه را مطرح کرد که شاید تمام این چالش، یک سناریو و توطئه از سوی فیسبوک باشد تا بتواند داده‌های برای پیشبرد سیستم‌های نظارتی و تشخیص چهره خود تولید کند.

به هر حال، فارغ از اینکه چالش «عکس ۱۰ سال پیش» یک سرگرمی خنده‌دار است یا کابوس حریم خصوصی وحشتناک؛ بهتر است در آن شرکت نکنید و حریم خصوصی خودتان را به خطر نیندازید.

رسانه‌ها پیشنهاد می‌کنند به جای به چالش کشیدن حریم خصوصی خودتان، عکس‌هایی از کره زمین و طبیعت در ۱۰ سال پیش منتشر کنید و تغییرات منفی جهان را به چالش بکشید.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این چالش عکس ۱۰ سال پیش را باید بدبینانه دید یا خوشبینانه؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3INA

ترنجی عزیزم آنقدر حساس نشو 😌

m.b

من که باشم عکس معادل یک دلار به ریال ده سال پیش و الان رو میذارم…😅
مطمئنم با اختلاف جایزه بیشترین تغییر رو میبره…😆

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)