حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا سایپا رهام با پیشرانه دیگری عرضه می شود؟

نوشته

5 سال قبل | 3 دیدگاه | مطالب ترنجی

در سومین نمایشگاه خودروی تهران، گروه خودروسازی سایپا تعدادی از مهندسان و طراحان خود را جهت پاسخگویی به سوالات فنی بازدیدکنندگان به شهر آفتاب اعزام کرد. رهام که جدیدترین محصول ملی بازار کشور شناخته می شود، در غرفه ی سایپا به صورت نسخه ی نهایی و نمونه ی بُرش خورده حضور داشت تا مباحث فنی و مهندسی این سدان بیشتر از قبل در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم آیا آیا سایپا رهام با پیشرانه دیگری عرضه می شود؟

پیشرانه سایپا رهام

پیشرانه سایپا رهام

اما حضور سایپا با تیم فنی و مهندسی اش در نمایشگاه خودروی تهران ۹۷ کم حاشیه نبود. حضور متخصصان آشنا به مباحث فنی و تاثیرگذار در پروژه ی رهام، باعث شد تا برخی اطلاعات که گاهی از جانب سایپا تکذیب می شد، این بار تایید شود. به عنوان مثال پیش از این سایپا تاکید می کرد که رهام خودرویی کاملا ملی است و انتشار خبرهایی در خصوص خرید یک پلتفرم ژاپنی-چینی کاملا غلط است. اما مهندسان فنی سایپا در ۵ روز برگزاری نمایشگاه خودروی تهران تایید کردند که رهام بر اساس نسل های قبلی تویوتا یاریس و خودروهای مشابهی چون گریت وال ولیکس C30 طراحی و ساخته شده است.

اما اطلاعاتی که در روزهای آخر از غرفه ی سایپا به بیرون درز می کرد و به دست خبرنگاران می رسید، حواشی در خصوص پیشرانه و احتمال لغو مشارکت سایپا برای نصب پیشرانه ی ۱۶۵۰ سی سی برلیانس بر روی رهام بود.


با توجه به صحبت هایی که با کارشناسان ارشد سایپا در نمایشگاه خودروی تهران صور گرفت، در صورت ادامه دار بودن مشکلات انتقال پول به چین و مسائل مربوط به تحریم، بدیهی است که کمپانی برلیانس نمی تواند پیشرانه ی مربوط به رهام و سری H300 را برای بازار ایران تامین کند. برای همین سایپا برنامه دارد تا در صورت لغو همکاری با برلیانس برای تولید قوای محرکه ی رهام، به سراغ یکی از شرکت های داخلی صاحب فناوری موتور برود.

بدیهی است که گروه سایپا در بحث فناوری پیشرانه آنچنان قوی نیست و در حال حاضر موتورهای به روزی را بر روی محصولات ملی خود نصب نمی کند. پیشرانه ی تیبا، ساینا، کوییک و پراید از جمله موتورهای قدیمی با فناوری ۸ سوپاپ هستند که ده ها سال از دانش روز دنیا فاصله دارند و قطعا اگر قرار باشد رهام هم مانند سایر خودروهای ملی سایپا به یک پیشرانه ی ۱٫۵ لیتری ۸ سوپاپ با قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۶ نیوتن متر مجهز شود، شکست آن به شکل بدی اتفاق می افتد.

لذا سایپا مجبور است که در صورت عدم تامین قطعات پیشرانه ی برلیانس برای رهام، حداقل به سراغ پیشرانه ای با داخل سازی بالا در کشور برود تا بتواند فرایند تولید محصول خود را با کمترین کاستی و خلل دنبال کند.

در حال حاضر پیشرانه های به نسبت جدیدی که در ایران وجود دارند و داخلی سازی بالایی برای آن ها اتفاق افتاده است، تنها در اختیار گروه خودروسازی ایران خودرو است. موتور TU5 که این روزها بر روی بسیاری از محصولات ایران خودرو نصب می شود و پشتوانه ی مهندسی پژو در آن دیده می شود، جز پیشرانه هایی است که کمترین مشکل برای تولید آن در ایران وجود دارد. اما گویا سایپا برای تامین پیشرانه ی رهام این موتور را نمی خواهد و برنامه دارد تا به سراغ پیشرانه ی ملی ایران خودرو، یعنی موتور EF7 برود. پیشرانه ای که از نظر حجم موتور شباهت زیادی به پیشرانه ی برلیانس دارد و طبق اعلام ایران خودرو، حجم آن ۱۶۴۶ سی سی است. EF7 می تواند ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر تولید کند و تا حدی می تواند بازدهی قابل قبولی را برای سایپا رهام داشته باشد.

 

پیش از این، سایپا اعلام کرده بود که خودروی ملی جدیدش تا پایان سال ۱۳۹۷ وارد بازار کشور می شود. اما با توجه به مشکلات فعلی پیش روی صنعت خودرو، سایپا رهام در سال آینده پا به جاده های کشور می گذارد. البته بر اساس شواهد، تست های فنی این خودرو چند وقتی است که آغاز شده و نمونه هایی از این خودرو برای کسب استانداردهای جهانی به اروپا ارسال شده اند.

حال باید منتظر باشیم و ببینیم که رفتار برلیانس در شرایط تحریم برای تولید انبوه سایپا رهام چگونه خواهد بود و آیا امکان دارد که در نهایت ایران خودرو برای رسیدن رهام به بازار کشور مشارکتش را با رقیب خود آغاز کند؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

حالم دیگه از بازار خودرو ایران بهم میخوره

یه مشت خودرو آشغال و بدون هیچ استانداردی با قیمت چند برابری به مردم بی اراده و توسری خور ما غالب میشه

mTAAHAAm

1-در حالی که شرکتهای تولیدی دنیا روبروز امکانات محصولات و آپشن ها را افزایش و قیمت ر رقابتی می کنند ولی دو شرکت ایرانی برعکس عمل می کنند.
2-تولید خودرو نیاز به مشارکت شرکتهای بین المللی روز دنیا داره درحالی که با وجود برجام حتی چین در زمینه های خیلی ساده هم با کشور ما همکاری نمی کنه.واقعا یک کشور نمی تونه صفر تا صدخ درو را بطور کامل و اقتصادی تولید کنه. از این جهت خ دروسازی ایران مظلوم واقع شده.
3-سرمایه گذاری بلند مدت روی قسمت هایی از خودرو سازی که امکان داخلی سازی داره می تونه توفیق اجباری باشه.
4- بنظر من با مقایسه عکس های اینترنتی بدنه رهام همون آریزو5 هست.
5- مرده شور برجامو ببرن که ما تعهداتمونو تمام و کمال انجام دادیم ولی دستاورد زیر صفر داشتیم.

HasanHoseinPoor

تعهدات‌ رو انجام داد؟ به نگاه به خاکرمیانه‌ و اقدامات‌ بکنی متوجه میشی قضیه چیه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)